Prosjektleder/leveringsansvarlig

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Reisefot På Gir oversikt og sikrer deres rutiner.
Advertisements

Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Teknologi i klasserommet
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
 Oversiktlig  Samler informasjon – alt på ett brett  Brukervennlig  Integrerbart  Enklere å være medarbeider  Bedre å være kunde Det blir enklere.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Praktisk info til prosjektkunder
Funksjonalitetsbeskrivelse
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Vi rekrutterer markedets fremste talenter.
CV Curriculum Vitae.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
Lynkursdagene høsten 2011 Ansvar for egen PC ved UiO Hva bør jeg som bruker vite og gjøre..?
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Integrasjon med fagsystem i sikra sone sett fra leverandørståstad
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Samler informasjon – alt på ett brett Brukervennlig Integrerbart
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Prosjektmandat Bakgrunn Mål Forutsetninger
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Kort om ACOS Startet i 1997 Hovedkontor Bergen (Straume)
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Gruppe 8E Martin Olsen og Geir Nakken
”IT som konkurransefortrinn” Innføring av intranett i Trenor-gruppen
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Malverk intern produktopplæring
Noark-4 spesifiserer et fullstendig elektronisk arkivsystem som kan integreres med elektronisk post og elektronisk saksbehandling.
Fjernstyring av PCer med NTRconnect Svein/ALEPH brukermøte 2007.
Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen Stabsmøte
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Helpdesk Ny kundefront Ovf - nett drift.
Møte- og utvalgsbehandling
Sette opp Gmail i Outlook
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Informasjon til brukere av Sikret sone i P360
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Rutine vedr. saksfremlegg og protokoll til Høgskolestyret
Webinar – eWorker og eMeetings
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Presentasjon av hovedprosjekt 31E Microsoft Deployment Tools 2010.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Sekretærens rolle som superbruker for saks- og arkivsystemet Fagdager for sekretærer og kontormedarbeidere januar 2010 Anne Marit Færden - Arkivleder.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Prosjekt Trøndelagsarkivet
RIS-metoden for prosessforbedring
Kurs for saksbehandlere
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Opplæring i «Nye DDV» Windows 10 OneDrive login.ddv.no
Opplæring i «Nye DDV» Windows 10 OneDrive login.ddv.no
Vi vil – og vi får det faktisk til!
HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST
Deltagelse i forsøk med elektronisk manntall og ny rutine for fremmedstemmer på valgting Valgforum 9. november Skedsmo Kommune, Presentasjonsnavn.
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Høyenhall skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo
Porteføljesøknader for Administrativ IT for 2018 runde 2 – vår 2018
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektleder/leveringsansvarlig Trine-Lise Andreassen, seniorkonsulent Jobbet med innføring av sakarkivløsninger til offentlig sektor siden 88, Acos WebSak siden 1999 Arbeidsoppgaver Prosjektleder/leveringsansvarlig for innføring av websak med moduler og portaler, rutinegjennomgang, kursansvarlig

ACOS WebSak Innføringsprosjekt Forprosjekt Installasjon Registrering grunndata Opplæring I drift

Forprosjekt - Installasjon - Grunndata - Opplæring - I drift Møterom med videokanon og pc med nett-tilkobling. Begynner med en oppstartsdag, der vi i grove trekk presenterer prosjektet. Kunden får en del informasjon de må ta stilling til før det videre arbeidet i forprosjektet. Forprosjektet går vanligvis over en periode på 1 – 2 mnd (avsluttes med ferdig rutinehåndbok) Forprosjektet er et samarbeid mellom kunden og ACOS. Kunden kjenner egen organisasjon og ACOS kjenner programvaren. Sammen skal vi sette dette sammen til beste for begge parter Prosjektleder fra ACOS og prosjektgruppe fra Kunde.

Forprosjekt - oppstartsdag Forprosjekt - Installasjon - Grunndata - Opplæring - I drift Forprosjekt - oppstartsdag Konsulenter fra ACOS Ledere Saksbehandlere IKT Arkivarer Utvalgssekretærer Møterom med videokanon og pc med nett-tilkobling. 1. Prosjektdeltakere og kontrakt 2. Oppsett av prosjektplan og ansvarlige Oppstartdag 1 arbeidsdag hos kunde, 1 dag forberedelse for prosjektleder Prosjektleder fra ACOS og prosjektgruppe fra Kunde. 3. Definere rapporteringsrutiner 4. Taushetserklæring

Forprosjekt - Installasjon - Grunndata - Opplæring - I drift Møterom med videokanon og pc. Lage rutinehåndbok 1. Rutinegjennomgang 2. Gjennomgang av kodesetting Til forprosjektet bør man beregne 4 - 6 dager (avhengig av størrelsen på prosjektet). Ledere Saksbehandlere Utvalgssekretærer Arkivarer Prosjektleder fra ACOS og prosjekt-leder hos kunde. I tillegg repr fra adm, arkiv, saksbeh og utv.sekr. 4. Gjennomgang av tekstmaler 3. Gjennomgang av autorisasjon og tilganger

Forprosjekt - Installasjon - Grunndata - Opplæring - I drift Installasjon av database, programvare og komponenter utføres av tekniker hos ACOS i samarbeid med IT-driftspersonell hos kunde. Server og klienter må oppfylle de systemkrav som er satt til produktet. Installasjon Server og klient-terminaler/pc’er hos kunde som tilfredsstiller de systemkrav som er satt til løsningen. Databaser Det vil blir satt opp 1 driftsbase og 1 kursbase til kunden. Innstillinger som er avtalt i forprosjektet legges inn i systemet. Programområder Det settes opp nødvendige programområder med tilganger i nettverket samt installasjon av program og standard tekstmaler. Kommunikasjon Det vil også bli satt opp eventuell kommunikasjon mellom kunde og ACOS. Kommunikasjonen vil brukes til fremtidig installasjon, drifts- og brukerstøtte Test av installasjon Installasjonen testes i kundens miljø. Installasjon tar 1-3 arbeidsdager avhengig av organisasjonens størrelse og evt tilleggsmoduler. Tekniker fra ACOS. IT-administrator hos kunde må være tilgjengelig.

Sys. adm. Oppsett av webSak - Grunndata Forprosjekt - Installasjon - Grunndata - Opplæring - I drift Sys. adm. Oppsett av webSak - Grunndata Møterom/kurs-lokale med pc til alle deltakere. Videokanon og lerret for instruktør. Tilgang til WebSak kursbase. 1. Arkivstruktur 2. Organisasjonsstruktur Mye blir gjort under kurset. Anbefales at dette gjøres hos hver enkelt kommune. Varighet varierer ut fra tilgjengelige interne ressurser og organisasjonens størrelse 2-4 dager Ledere Saksbehandlere Utvalgssekretærer Arkivarer Politiske utvalg Administrative vedtak Arkivarer og systemansvarlige. Kunde-konsulenter fra ACOS. 3. Utvalgsstruktur 4. Brukere med autorisasjon og tilganger

Maler Forprosjekt - Installasjon - Grunndata - Opplæring - I drift Møterom/kurs-lokale med pc til alle deltakere. Videokanon og lerret for instruktør. Tilgang til WebSak kursbase. Mye blir klargjort under kurset. Varighet varierer ut fra tilgjengelige interne ressurser og organisasjonens størrelse. 5. Eksterne adressater 6. Redigering av tekstmaler Arkivarer og systemansvarlige. Kunde-konsulenter fra ACOS.

Opplæring Arkivarer Saksbehandlere Utvalgssekretærer Forprosjekt - Installasjon - Grunndata - Opplæring - I drift Opplæring Kurs i alle ACOS WebSak modulene kjøres ulikt mot de forskjellige brukergruppene hos kunden. Kurslokale med egen pc til alle kursdeltakere. Videokanon og lerret for instruktør. Tilgang til WebSak kursbase. Arkivarer Saksbehandlere Utvalgssekretærer Vanlige brukere av ACOS WebSak. Disse læres opp i vanlig bruk av programmet. Denne opplæringen fungerer også som grunnkurs for de som skal gjennomgå opplæring for arkivarer, utvalgssekretærer og ledere. Skrive utgående brev, notater og saksframlegg. Søke fram saker og dokumenter. Egen restansekontroll. Elektronisk saksgang. For enkelte saksbehandlere kan det komme tilleggsopplæring i egne moduler, f.eks byggesak, ansettelsessak etc. Vanligvis kjøres det felles kurs for arkivledere og arkivpersonale. Registrere arkivsaker. Registrering og scanning av innkommende post. Flytting og kopiering av arkivsaker, journalposter og dokumenter. Postjournal, intern og offentlig. Restansekontroll for hele eller deler av organisasjonen. Elektronisk saksgang. Vil ofte være sentrale i intern opplæring og brukerstøtte etter at ACOS WebSak er i drift. Denne opplæringen gjennomføres i organisasjoner som bruker utvalgsmodulen, først og fremst kommuner. I opplæringen går vi gjennom fullstendige arbeidsgang i forhold til politiske møter. Oppsett av sakskart. Innkalling, protokoll og møtebok. Elektronisk saksgang. Arkivarer 3,5 dager (inkl. skanning). Saksbeh. 2 dager. Utvalgssekr. 1-2 dager. Instruktører fra ACOS. Kursdeltakere hos kunde. Etter opplæring er ACOS Supportavtale et godt grunnlag for videre drift. Med denne avtalen kan kunden ringe til ACOS og få hjelp av enten kundekonsulenter eller utviklere.

Andre kurs Intern lærere Systemansvarlige Ledere Forprosjekt - Installasjon - Grunndata - Opplæring - I drift Andre kurs Kurs i alle ACOS WebSak modulene kjøres ulikt mot de forskjellige brukergruppene hos kunde. Kurslokale med egen pc til alle kursdeltakere. Videokanon og lerret for instruktør. Tilgang til WebSak kursbase. Intern lærere Systemansvarlige Ledere Vanligvis er ledere også med på opplæring for saksbehandlere. Egen opplæring for ledere mht. postfordeling og oppfølging av saksbehandlere innen egen enhet. Elektronisk saksgang. Som regel er denne rollen i kombi-nasjon med andre roller i forhold til ACOS WebSak. Disse læres opp i de administrative delene av programmet. Brukeradministrasjon, autorisasjon og tilgangsstyring. Eget kurs for vedlikehold, endring og produksjon av tekstmaler. Dette kan være personer som ikke fungerer som systemansvarlige for andre deler av programmet. Vil ofte være sentrale innenfor intern opplæring og brukerstøtte etter at ACOS WebSak er i drift. Opplæring av intern lærere, som skal ha saksbehandlerkurs. Ledere 1 dag + 1-2 dager på saks-behandleropplæring. Systemansvarlige 3-4 dager. Intern lærere 1-2 dager Instruktører fra ACOS. Kursdeltakere hos kunde. Etter opplæring er ACOS Supportavtale et godt grunnlag for videre drift. Med denne avtalen kan kunden ringe til ACOS og få hjelp av enten kundekonsulenter eller utviklere.

Oppstartsdag - Forprosjekt - Installasjon - Opplæring - Før drift - I drift Intern opplæring Kurslokale med pc til alle kursdeltakere. Videokanon og lerret for instruktør. Kunden kan selv ha kurs for ledere og saksbehandlere I større organisasjoner har kunden selv opplæring for lederne og saksbehandlerne etter at ACOS har hatt et kurs. Det er superbrukere som gjennomfører dette i de fleste tilfeller. Kunde bestemmer selv hvor lang tid en ønsker å gjennomføre kurset på. Superbrukere,ledere, saksbehandlere og arkivarer hos kunde.

Oppstartsdag - Forprosjekt - Installasjon - Opplæring - Før drift - I drift I denne fasen settes løsningen i drift og stikkordet her er intern og ekstern oppfølging. Intern brukerstøtte. ACOS setter av dedikerte personer til hjelp i oppstartfasen. Kunde ACOS Avhengig av kundens størrelse. Vanligvis en oppfølgingsdag etter ca 1 mnd drift. Alle brukerne ev. pilotgruppe starter å bruke WebSak. Utfordringen er å få alle brukerne til å gå over til nye rutiner de første dagene/ukene. Lag gjerne en liten happening ut av oppstarten. Forbered alle på at det tar litt tid å venne seg til nye verktøy. Spørre-halvtimer, informasjon på intranett, e-post med tips. Dette kan være eksempel på tiltak for å få en god start på driftsfasen Vær nøye med å hjelpe de som trenger det! I noen tilfeller har ACOS bistand ved oppstart hos kunde. Dette for å hjelpe de gjennom de ev. flaskehalser som oppstår de første dagene og kunne gi ”på stedet” support. Ekstra ressurser tilgjengelig på kundestøtte den første driftsuken. Alle brukere hos kunden. Kundekonsulenter hos ACOS.

www.acos.no support.acos.no

www.acos.no support.acos.no

www.acos.no support.acos.no

Vi gleder oss til nok en vellykket innføringen av ACOS WebSak www.acos.no support.acos.no