Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Om et øyeblikk kommer Du inn i en magisk verden!
Kari Pape Den gode assistenten
Samhandling.
FORHANDLINGS- TEKNIKK
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
KONFLIKT HÅNDTERING God dag! Sikkerhet og omsorg Arild Stangeland.
Sommervikar i Blend.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Kvinne på topp September2008.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
NESO Formannsskole Ledelse
GOD OPPDRAGELSE ?.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
AKB-Pårørende en ressurs
Aggression Replacement Training
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Mot til å møte Det gode møtet.
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Hva gjør førsteinntrykket
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Bioingeniørutdanningen Kjellrun Gangaune førstelektor
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
HOLDNINGER OG HANDLINGER
PSY dag KOMMUNIKASJONSTRENING
NESO Formannsskole Ledelse
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
For lokale tillitsvalgte
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
1 Kommunikasjon.
Den vanskelige samtalen
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Venner & valg Velkommen.
Sinne Film:
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”

KONFLIKT HÅNDTERING God dag! Sikkerhet og omsorg Arild Stangeland Velkommen til kurs i konflikthåndtering. Innnledningsvis vil jeg presentere meg selv, Avd. bakgrunn og Konflikthåndteringskurset. (Gjøre dette) (videre) 4 ansatte ved avd. har skrevet bok”Sikkerhet & Omsorg”(presentere denne) Arild Stangeland

Kommunikasjon

Kommunikasjonsmodell Budskap 1 Budskap 2 Forstyrrelser Sender Mottaker Hvilke forstyrrelser finnes det? Språklige Intellektuelle Oppdatert følger man med på det som skjer Samme fokus ”Feedback”

Konfliktsyklus Atferd Pasient Følelser Personale Selv-bilde

KOMMUNIKASJON VERBAL NON-VERBAL

Nonverbal kommunikasjon Stemmebruk Følelsesuttrykk Kroppsspråk Plassering

Aktiv lytting Reflekter og fortolk Se verden gjennom den andres øyne Gi uttrykk for din forståelse Gjenta eller omformuler den andres uttrykk

Møte med affektiv aggresjon Dempe vinne tid Lytte/empati vise interesse for den andres tanker og følelser Tydelige, bestemte og vennlige uttrykksmåter

Selvhevding i konfliktsituasjoner Vennlig fremtreden Lavt angstnivå Lavt sinnenivå Enkelt budskap Gjentakelse Utholdenhet

Forhandling i truende og ubehagelige situasjoner Snakk Vinn tid! Øk forhandlingsrommet Hjelp motpart til å redde ansikt Få inn mekler

Hvordan reagerer JEG på å bli utsatt for aggresjon…..?

Spenningsreduserende teknikker KOMMUNIKASJON Legge på diverse selvhevdingsteknikker!! Spenningsreduserende teknikker

Teknikker - FERDIGHETER Hakk i platen Kompromiss Negativ selvhevding ”Talking up- talking down” Hakk i platen Tåkelegging Praktisk kompromiss unngår at motparten taper ansikt .negativ selvhevding tar brodden av aggressive sider av kritikken NB! Teknikkene kan virke provoserende og dermed konflikt forsterkende. HUMOR er også et tveegget sverd.

HUMOR kan være et tveegget sverd NB! Teknikkene kan virke provoserende og kan dermed forsterke konflikter HUMOR kan være et tveegget sverd

Kommunikasjonsregler FOKUSER PÅ ATFERD ( IKKE HVA DU TROR ) UTTRYKK EGEN OPPLEVELSE DIREKTE OG ÆRLIG NØKTERN OG SAKLIG UTTRYKKSMÅTE SJEKK AT DU FORSTÅR DEN ANDRE KORREKT SJEKK AT DEN ANDRE FORSTÅR DEG KORREKT VÆR OPPMERKSOM PÅ KROPPSSPRÅKET

“Hva er lurt å gjøre?” Vær empatisk Sett grenser Klargjør budskapet Respekter den andres personlige rom Vær bevisst kroppsspråket Tillat verbal utblåsing hvis mulig Sett grenser Ikke overreager Ignorer utfordrende kommentarer Fysiske teknikker brukes som siste utvei

Kunsten å sette grenser Forklar HVA som er uakseptabel atferd Forklar vedkommende HVORFOR atferden ikke er akseptabel Gi ALTERNATIV til fornuftige valg Gi vedkommende TID til å tenke Sett i verk TILTAK

De 5 sokratiske spørsmål Hva tenkte du når…? Hva bygger du det på…? Er det noe som taler i mot…? Kan denne situasjonen oppfattes på en annen måte…? Dersom det er andre grunner…?