KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Jobbsøking.
Slik bruker du vår nettbutikk!
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
ALKOHOL | IDRETT ALKOHOL|RYTTERSPORT Foto: Hesteguiden.com.
ALKOHOL|IDRETT.
Håndbok til Studweb LES DENNE! Du får en side-for-side veiledning med forklaringer og tips…
BraWeb Bestilling.
Lage og sende MMS 1b Lage MMS MMS er en type melding på mobiltelefon.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Nye nettsider for VS-alpin En liten introduksjon.
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Nettevett – utvidet versjon
Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet
Bruke Gmail 3a Gmail er et e-postprogram.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Media håndtering og kommunikasjon
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
CV Curriculum Vitae.
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bedre kommunikasjon Line Sagberg
Tre grunnleggende elementer Lover og regler Kommunikasjon Lojalitet
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Bufdirkonferansen 2011 Notater Notater Notater /.
Intelle SMS Mobile Link
Personlig planlegging
Dag Wiese Schartum, AFIN
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
ARKIVLEDERFORUM.
Om å skrive om litterære tekster
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Hva er Fronter.
Gå inn på denne internettadressen:
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
Hvordan skrive en god utredning?
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Cafédialog – elevmedvirkning
NEWS Et uvurdelig hjelpemiddel i hverdagen. Hva skal vi gjennom i dag Hva er news? Hva brukes news til? Programmer og grupper Noen ord og uttrykk Noen.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Mandag 8. November Powerpoint..
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
Samhandling leder/verneombud
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
AKAN PRISEN 2005 AKAN I LARVIK KOMMUNE Larvik kommune Ca innbyggere Ca ansatte (2.200 årsverk) AKAN siden 1993 Vitalisert 2004/2005.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
Nye regler om innsyn i e-postkasse mv.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Dag Wiese Schartum, AFIN
SØRUM KOMMUNE Du kan gjøre en forskjell!
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Cafédialog – elevmedvirkning
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Evaluering av inntaket ( DLG ).
Hovedverneombud samling
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 15./20. februar 2008 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 9./11. februar 2009 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
RAPPORT saklig og informativ
Utarbeidet av Sissel Vestre
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Erfaringer med bruk av Tweak
Registrerte personers rettigheter
Personvernrutiner i Attac for regionalledd
Utskrift av presentasjonen:

KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014

Tips: •Svar alltid så fort som mulig – om du ikke kan gi et svar umiddelbart – gi en kort tilbakemelding om at du trenger mer tid for utfyllende svar og om når svar kan forventes •Ikke lat som om du ikke har mottatt e-posten hvis du ar gjort det •Ikke tro at alle leser dine haste-e-poster. Ikke stol altfor mye på at du bare kan sende en e-post med viktig informasjon, og tro at de blir de lest. Viktig e-poster bør følges opp

Tips fortsetter: •Har du sendt en e-post som krever rask respons, så sørg for at mottakeren blir gjort oppmerksom på hvor viktig den er, for eks. med en telefon •Vær klar og tydelig – unngå misforståelser. Kom til poenget. Bestem deg for hva du vil si, og si det. Verken mer eller mindre. •Vær bevisst på hvem du sender e-post til – riktig målgruppe og relevans. Det samme gjelder for kopimottakere. Trenger de å vite? Send kopier kun til de som er aktivt interessert i temaet

•Vær høflig slik at tonen i e-posten ikke blir feil. Ikke glem at det du har skrevet i e-poster kan bli lagret i overskuelig fremtid. •Vær korrekt. Vis respekt. Vær bevisst på grammatikk, feilstavelser, usammenhengende resonnementer og lite passende språk. Les grundig gjennom før du trykker på send-knappen. Tips fortsetter:

Aktuelt loveverk m.m. •Personvernopplysningsloven •Personvernopplysningsforskriften kapittel 9 •HMS/Internkontroll •Datatilsynet

Arbeidsgiver – plikter og rettigheter •Lese de ansattes private e-post •Jobbrelatert e-post •Fremgangsmåte ved innsyn i jobbrelatert e-post •Utarbeide regler og retningslinjer for innsyn i jobbrelatert e-post •Informasjon ved innsyn i jobbrelatert e-post •Tillitsvalgtes rolle

Forslag spørsmål til debatt •Diskuter tipspunktene • Har du noen nyttige tips til andre e-post brukere? •Er det utarbeidet retningslinjer og rutiner for behandling av e-post på din arbeidsplass? •Hvis ja, er så disse utarbeidet i samsvar med personopplysningsloven og forskriften om Internkontroll?

Forslag spørsmål…… •Hvis nei, på ett eller begge ovennevnte spørsmål. Hva kan/vil du gjøre for å bedre forholdene rundt disse spørsmålene på din arbeidsplass? •I hvilken grad praktiserer og informerer arbeidsgiver innsynsretten på din arbeidsplass? • E-post er et nyttig redskap i de aller fleste tilfeller, men hva skjer med dokumentasjon for ettertiden om det ikke finnes gode arkiv rutiner? Diskuter dette i et samfunnsperspektiv og i et bruker- perspektiv. •