DU HAR INFLYTELSE SOM KLASSEKONTAKT SOM FAU-REPRESENTANT SOM DRIFTSSTYRE REPRESENTANT SOM KFU’ER SOM MOR/FAR/FORESATT
SOM KLASSEKONTAKT : Oppgaver historisk sett : Kaffe koking Vaffel baking Møteinnkallinger Delta på turer Organisere hyggekvelder
Og ikke minst : Være med på tur, ta gjerne med vedkubbe, sitteunderlag, boller, vaffelrøre, varm kakao og en vedkubbe til….
EN KLASSEKONTAKT KAN VÆRE MYE MER….. Være aktivt med i den pedagogiske planleggingen. Være initiativtager og organisere for eksempel natteravning Invitere foredragsholdere Jobbe med forebyggende arbeid i samarbeid med politi/barnevern Opprette nettverksgrupper Være i dialog med FAU
FAU REPRESENTANTER HVA SKAL TIL : SAMARBEID ENTUSIASME ENGASJEMENT ELEVEN I SENTRUM – OG HVEM ER VI ER FOR……..?
FAU FØLGE OPP KK’S TILBAKEMELDINGER FRA KLASSER/TEAM ETTERSPØRRE RESULTATER ETTERSPØRRE TILTAK HVIS RESULTATENE IKKE ER ”GODE NOK” INVITERE ELEVREPR. TIL FAU-MØTENE ORGANISER ARB. GRUPPER HA ”INSPIRASJONS-MØTER” VÆRE PÅDRIVERE FOR ”FELLES MÅL FOR SKOLEN” HA ET DIREKTE SAMARBEID MED SKOLENS LEDELSE
Vanskelig samarbeidsforhold ? VÆR ÅPNE VÆR POSITIVE VÆR SAMARBEIDENDE VÆR ENTUSIASTISK VÆR VÆR ENGASJERT ”KREV” ÅPENHET ”KREV” RESPEKT ”KREV SAMARBEID ”KREV ENTUSIASME ¨KREV” ENGASJEMENT
JEVNBYRDIGHET ??
Hvordan møte skolen Ved konstruktivt samarbeid Ved kommunikasjon Ved engasjement Ved interesse Ved innsikt, (fau,kk, mba, ds, fug, kfu, vo, tsv,ude, hms, vfs…..) Ved medvirkning……..blir man jevnbyrdige !!!
DRIFTSSTYRET/SU Budsjettet viktig, men Være rektors støttespiller Stille de kritiske spøsmål Etterspørre resultater Kommunisere resultater Finne felles mål Sette elevens beste i fokus Samarbeide med kommune og skolemyndighet Sette fokus på trivsel, både for elever og ansatte Læringsmiljø viktig.
Foreldreutvalg på kommunalt nivå SAMARBEID BLI OPPFATTET SOM SERIØSE AKTØRER FÅ INNSIKT ”OSLO-AVTALEN” DIREKTE KONTAKT MED ALLE FAU ”KURSE” FAU/KK JEVNLIG KONTAKT MED POLITIKERE, SKOLESTYRE, LÆRERORG., ELEV ORG, POLITI, RUSM. ETAT, NÆRINGSETAT, FUG.
Erfaringer fra Oslo kfu….. ”Oslo avtalen”
Videre…… Kfu’s sekretariat Direktøren prioriterer våre møter Med i en rekke rådg. Grupper, styringsgr. og ref. grupper. En naturlig samarb. parner.
……… og videre Utdanninsforbundet Skriftlig samarb. Avt. Alle saker det er naturlig med samarbeid Jevnlige møter, (busjett, høringer, lovendringer etc)
Elevene…… Nært og godt sam. Arb. Med elev org. Viktige innspill Av og til sammen med både elevene og lærerne Inviteres til årsmøter Jevnlig kontakt De er ganske lydhøre..
KS, Fylkesmannen i Oslo &Akershus, Rusmiddeletaten, Næringsetaten, Politiet Samarbeid om rus-forebygging Seminar for fau repr. Natteravning Tverrfaglig samarbeid der foreldrene er blitt en naturlig medspiller
OPPSUMMERING SAMARBEID ENGASJEMENT INTERESSE INNSIKT FOKUS PÅ ELEVEN, TRIVSEL, MILJØ - OG IGJEN SAMARBEID !!!
Det kan være slitsomt, men TA UTFORDRINGEN Der foresatte engasjerer seg ser man at eleven trives bedre og yter mer. Det kan være slitsomt, men
DET ER VERDT DET !!!! LYKKE TIL !!! TAKK FOR MEG.