Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen.
Advertisements

Hvis vi var gjess... Ahh!.
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Gruppeoppgaver Dommerseminar   Norges Friidrettsforbunds dommerutvalg 2012.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Nedre Romerike Flyklubb Standard Operasjons Prosedyre (SOP)
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
Veiledning av elever / lærlinger
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Aggression Replacement Training
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Med sekken full av penger!
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
PAL SSNW?SSNW? ame hitew rapping. Hva er PAL? Prosjekt for Allmennflyging og Luftsport Startet i 2000 Deltagere –Luftfartstilsynet –NAK / NLF –EAA –AOPA.
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Svar på gruppearbeid Gruppe E Spørsmål 1 Trenden for de fleste er at antall medlemmer går nedover. Men aktiviteten blir ikke nødvendigvis skadelidende!
Seilflykonferansen Seilflykonferansen Møte med sporten og verdsetting av medlemmer.
Operativ Leder - Hvem, hva og hvordan -.
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
Ungdom i klubb ”neste generasjon”. Ungdom i klubbene  Vil vi ha ungdom i klubben vår?  Hvorfor er det så få ungdom i klubben?  Hvordan ser de unge.
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.
Våre kunnskaper er de gode nok?
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Statens Havarikommisjoner for transport
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Team Jæren Styrkeprøven Lag TEKNISK SKIKK OG BRUK
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Alta turneringen til 15 august. Bakgrunn De siste sesongene har SIL deltatt på Altaturneringen. Turneringen har vært preget av gode opplevelser.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
100 lure ord å lære.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 Del 500 Operative bestemmelser mars 2003 Rica Hotell Gardemoen.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Oppfølging av Bekymringsmelding Motorflyseksjonens fagseminar 9. og 10. november 2013.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Lyd Luft som flytter seg. Læringsmål for emnet: Hva er lyd? Hvordan blir lyd til? Hva skjer når lydbølger når øret vårt? Hva er et stemmebånd? Hva er.
Side 1 av 6 PFLY 1 PFLY kortet. Side 2 av 6 PFLY 2 Krav til mikroflypiloter som søker om PFLY Flytelefonistsertifikat. Kandidaten skal inneha gyldig Flytelefonistsertifikat.
Seminar for ledere i norsk mikroflyging Norges Luftsportforbund Generalsekretær John Eirik Laupsa.
Håndbokrevisjon SHB Gjelder fra
Vedlikeholdshåndboka
Bilbelte Læringsmål: Naturfag
Sinne Film:
Viltulykker - hva gjør vi?
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Virksomhetstilsyn av seilflyklubber
Utskrift av presentasjonen:

Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer

 En elev ved klubbens seilflyskole sendes solo av en instruktør som begynte i klubben for 14 dager siden. Eleven havarerer, og blir arbeidsufør. Det viser seg at elevens elevbevis hadde gått ut. Det blir også avdekket at klubben ikke har et oppdatert elevkartotek, og ikke har oversikt over elever med gyldig elevbevis. Eleven reiser erstatningssak.  Kan noe stilles til ansvar?

 Under en påskeleir på fjellet kolliderer to seilfly like ved den provisoriske plassen. På grunn av problemer med varsling og søk tar det to timer før man kommer til de tilskadekomne. Forfrysninger og blodtap fører til alvorlige skader som kunne vært unngått. Det viser seg senere at varslingstjeneste og beredskapsplaner fra klubbens side er svært mangelfulle.  Kan noe stilles til ansvar?

 En rapport fra et havari skal ha som formål å hindre at liknende uhell skjer igjen.  Hvor stor effekt tror du det har at en rapport fra et nesten-uhell har for samme formål?  Kjenner du til nær-uhell som ikke har vært rapportert til klubbens KAF, og derfra er sendt videre til Flytryggingsutvalget?

 Aksjon Flytrygging 92 er igangsatt av styret i SNLF, og målet er at alle klubber, instruktører og fartøysjefer skal berøres.  Hva mener du at styret i SNLF ønsker å oppnå?

 Klubbens ledere, instruktører og erfarne piloter er trendsettere for miljøet, og er med på å skape de holdninger som preger klubben.  Hvordan mener du at klubbens ledelse kan bidra til å minske antall ulykker med seilfly?

 Du får tilfeldigvis høre at en pilot med flygebevis har ”lekt seg” med lavflyging bak åsen. Du har selv ikke sett det.  Hva gjør du?

 En erfaren strekkpilot/instruktør flyr lokalt sammen med en midre erfaren pilot. Som vakthavende instruktør hører du over radio at instruktøren prøver å overtale piloten til å bli med på en 100km trekant. Piloten har lyst, men vegrer  Hva gjør du?

 Du ankommer flyplassen som vakthavende instruktør, sammen med elever og andre. Dere finner den ene toseteren uten halehjul – det er til reparasjon. Den andre er OK, men har ikke gyldig luftdyktighetsbevis. Du vet at det formelle i LT er i orden, men tror at det nyankomne LD-beviset ligger hjemme hos teknisk sjef, som er på ferie. Elevene presser på.  Hva gjør du?

 Du påtreffer en pilot med elevbevis i samme høyde som deg selv, og i en avstand fra plassen som ligger utenfor det dere har etablert som ”sikker retur for elever med elevbevis”.  Hva gjør du?

 Under daglig ettersyn oppdager dere at linen er slitt, og en kordell er nesten røket. Det er den eneste linen å oppdrive.  Hva gjør du?

 Etter en flytur med klubbens enseter forlater fartøysjefen flyet ved siden av banen med hooden åpen og uten fortøyning. Det er sol og vindstille.  Hva gjør du?

 Du er ASL, og blir presentert for en pilot du ikke kjenner, og som gjerne vil fly klubbens enseter. Han har ikke flybok eller elevbevis med seg, men flere av klubbmedlemmene kjenner og går god for vedkommende, at han kjenner plassen og flytypen, og er kvalifisert for flygingen.  Hva gjør du?

 Du er som ASL vitne til at en erfaren pilot med sertifikat, men uten acro utsjekk, foretar en lowpass over plassen. De andre synes det ser flott ut, og strømmer til for å gratulere etter landing.  Hva gjør du?

 Du er førstemann til å fly en dag med svært lovende vær. Alt er klart, men du føler deg ikke vel, og vet av erfaring at formen ikke blir bedre på en stund  Hva gjør du?

 Vet du når ditt sertivikat/elevbevis går ut, og kan du liste opp de begrensningene det innebærer  Svar:

 Du tar daglig på flyet, men finner ikke Luftdyktighetsbeviset. Du får opplyst at det befinner seg i klubblokalet langt unna.  Hva gjør du?

 Du oppdager under daglig ettersyn at gårsdagens flyging ikke er ført i fartøyjournalen.  Hva gjør du?

 Du sitter i flyet ved siden av banen, klar til å ta av. Det er mye trafikk, og du har margin til å greie en avgang mellom to landinger. For å spare tid tar du avgangssjekk før flyet trekkes ut på banen. Men slepet blir forsinket, og etter en tid er dere klare på banen.  Hva gjør du før avgang?  Hvor skal avgangssjekk tas, og hvorfor?

 Under daglig kontroll av slepeline viser det seg vanskelig å kontrollere bruddstykket pga manglende hull i hylsen som holder bruddstykket.  Hva gjør du?

 Det finnes ikke sitteputer til det flyet du skal fly, det viser seg at de ligger igjen i klubblokalet langt unna.  Hva gjør du?