ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Effektiv prosjektplanlegging
TUNGT OG ENSFORMIG ARBEID
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
MODUL-1: Intensiv gjennomgang: Hva er det som skiller prosjektledelse fra linje-, endrings- og strategisk ledelse?
Alt om kvalitetssystemet
Kontraktsoppfølging mv.
ISO 9000 Begreper ISO 9000:2000 Kvalitetssystem ISO 9000 Begreper- HIB.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
ISO 9000:2000 Endringer v/Per L. Berge Excellence Norway
Kvalitetsbegrepet, grunnleggende kvalitetsteori
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Forbedringsprosjektet
Strategi for kvalitetsutvikling i Helse Midt-Norge*
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
10. Organisasjoners effektivitet
8 Mål og strategier Påstandene:
5. Organisasjoner, individer og grupper
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Planlegging og styring
Prognose av framtidig etterspørsel
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Human Factors i boring og brønn
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Endring og omstilling.
viQew Norge AS | Kjøita 25 | 4630 Kristiansand.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
TQM Center Norway AS 2010 EFD – Grå papir prosess.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Problemstyring Problem Management
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Roller og synsvinkler Bente Erlien
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Læreboken Kapittel 1.2 Modul I Kvalitetsledelse
Ledelsens evaluering: krav til løpende forbedring Oversikt over lov, forskrift Definert ansvar og myndighet Bedre introduksjon for nyansatte Medarbeidersamtaler.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kapittel 12 Endring og omstilling
I den prosessorienterte organisasjon spør man
RIS-metoden for prosessforbedring
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Asker - mulighetenes kommune
hvordan kan det gjennomføres?
Fagdager 2013 Quality Hotel Olavsgaard, Skjetten juni 2013
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Utskrift av presentasjonen:

ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway Region Østlandet Oslo, 6.11.2002

8 prinsipper for kvalitetsledelse ISO 9000:2000 Kvalitetsledelse 1 Kundefokus 2 Lederskap 3 Medarbeidernes engasjement 4 Prosessorientering 5 Systemorientert ledelse 6 Kontinuerlig forbedring 7 Faktabaserte beslutninger 8 Partnerskap med leverandørene

Prosessorientering Prinsipp nr. 4: Prosessorientering ISO 9000:2000 Kvalitetsledelse Prosessorientering Resultatene nås lettere og mer effektivt når man ser aktiviteter og ressurser i sammenheng og håndterer disse som en prosess. Da må vi definere de enkelte prosesskritt, fastlegge innganger og utganger og grensesnittene som da oppstår mot den funksjonelle organisasjonsstrukturen.

om prosessorientering praktiseres: Prinsipp nr. 4: Prosessorientering Dersom prinsippene om prosessorientering praktiseres: ISO 9000:2000 Kvalitetsledelse Fører organisasjonens prosesser til forutsigbare resultater. Gir større kunnskap om prosessevne og mulighet til å sette mer ambisiøse mål. Reduseres kostnadene og feil forebygges. Blir muligheter for forbedringer utnyttet pga. kunnskap om suksessfaktorer.

Systemorientert ledelse Prinsipp nr. 5: Systemorientert ledelse ISO 9000:2000 Kvalitetsledelse Systemorientert ledelse Alle organisasjoner er en kompleks helhet av enkeltprosesser der samvirke må forstås, erkjennes, ledes og styres. På denne måten kan fastlagte mål bli virksomme og oppnås effektivt.

om systemorientert ledelse praktiseres: Prinsipp nr. 5: Systemorientert ledelse Dersom prinsippene om systemorientert ledelse praktiseres: ISO 9000:2000 Kvalitetsledelse Organisasjonens planer blir utviklet ved at det tas hensyn til funksjonelle og prosessavhengige aspekter. Mål for enkeltprosesser er tilpasset overordnede organisasjonsmål. Blir forbedringspotensiale raskere utnyttet fordi effekten av enkeltprosesser er kjent. Koordineres delansvar slik at overlappinger unngås og teamarbeidet støttes.

Planlegging Realisering Koordinering Styring Modellering Overvåking Prosessorientering krever Prosessledelse Prosessorientering Prosessorganisasjon Prosessledelse Ser organisasjonen som et nettverk av prosesser og aktiviteter. Kontinuerlig optimering av disse prosesser. Ledelsesprosesser Realiseringsprosesser Støtteprosesser Prosessmodell Teamarbeid Planlegging Realisering Koordinering Styring Modellering Overvåking

Organisasjoner kan betraktes som nettverk av prosesser Prosessledelse Prosesser er et tankemessig verktøy som hjelper oss til å styre og forbedre ytelsene (Spor 1 og Spor 2) Organisasjoner kan betraktes som nettverk av prosesser F

Begrepet Prosess Med en prosess forstår vi et bestemt samvirke mellom mennesker, maskiner, materialer og metoder Gir prosessen forventet verdistigning?

Resultat Inngang Prosess Hva påvirker resultatet fra en prosess? Leverandører Prosess Resultat Produkt Kunde Utstyr Infrastruktur Kompetanse Metoder Ytelses- standard

Prosesser for produksjon gjentar seg! Dersom vi analyserer realiseringsprosesser for varer og tjenester nøyere, ser vi at det alltid dreier seg om repeterende arbeidsoppgaver. Innholdet kan neste gang være forskjellig, men enkeltaktivitetene i prosessen vil nesten alltid være de samme.

Styringen er enklere med strukturerte prosesser og målbare kjennetegn Kvalitetsstyring - Mål for produkt og prosess 1. Produktet overensstemmer med krav. Et uttrykk for om vi har oppnådd dette målet er overensstemmelse (samsvar eller konformitet) for det utleverte eller overleverte produktet (vare og/eller tjeneste) ift. spesifikasjoner, lover, forskrifter og standarder 2. Organisasjonen behersker prosesskvaliteten. Uttrykk for dette er at det unngås avvik som resulterer i vrak, reparasjon, etterarbeide, stopp av tjenesten, ekstra ytelser uten betaling, prisavslag m.m. Styringen er enklere med strukturerte prosesser og målbare kjennetegn

Pga. variasjoner i innganger og ressurser Styrte prosesser varierer innenfor grensene Prosessen holder seg innenfor kravene Kundekrav Styregrenser varierer for mye Inngang Leverandører Prosess Resultat Produkt Kunde Utstyr Infrastruktur Kompetanse Metoder Ytelses- standard Pga. variasjoner i innganger og ressurser

Årsaker kan deles i to klasser Vanlige årsaker Dette er årsaker som alltid forekommer - årsakene er del av prosessen som sådan. Å fjerne disse årsakene kan vanligvis bare skje ved en radikal endring av prosessen - noe som forutsetter en gjennomtenkt ledelsesbeslutning. Spesielle årsaker Dette er årsaker som skjer med mellomrom, er avhengig av tidspunkt, er uberegnelig eller rett og slett ustabilitet. Årsakene kan vanligvis føres tilbake til innganger og bruk av ressursene som gjør en umiddelbar korrigering mulig. Behovet for korrigering kan gjennomføres av den ansvarlige for prosessen. Styring på spor 2 Styring på spor 1