Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften
Elin Schive •Norservice i 7 år •Avklaring •Kvalifisering •Funksjonsvurdering
Produksjonsområder •Transport •Drift/vaktmesteroppgaver •Lett produksjonsarbeid •Kantine •Kontor/ regnskap •Sentralbord/ resepsjon •Reparasjon av tekniske hjelpemidler •Møbelproduksjon •Grafisk produksjon •Bilverksted
Tiltakene i Norservice as •Arbeidsavklaring •Kvalifisering •Tilrettelagte arbeidsplasser •Funksjonsvurdering
Innhold •Varighet inntil 6 uker •Metode: Kombinasjon av praksis og veiledning
Uke 1 •Samtale med arbeidstaker •Samtale med arbeidsgiver •Fellessamtale med arbeidstaker og arbeidsgiver •Handlingsplan
Uke 2 •Praksis fra mandag til fredag •Møte med arbeidsleder og arbeidstaker •Presentere avklaringsbehov •Aktivitetsplan •Oppfølgingssamtale/veiledning fredag •Plan for kommende uke
Uke 3 •Praksis •Interessetesting •Karrierekartlegging •Oppfølgingssamtale fredag
Uke 4 •Praksis •Gjennomgang av test-og karrierekartleggingen •Veiledning •Oppsummering fredag
Uke 5 •Praksis •Oppfølgingssamtale fredag
Uke 6 •Praksis •Gjennomgang av evalueringsskjema –Arbeidstaker, arbeidsleder, karriereveileder •Gjennomgang av sluttrapport •Møte med arbeidsgiver og arbeidstaker •Oppsummering •Avslutning
Samarbeidet lokalt •Henvendelse direkte fra arbeidsgiver •Forkontakt fra Arbeidslivssenteret •Ingen formelle fora for samarbeid – så langt
Hvem gjør jobben i Norservice? •Er alltid 2 personer •En leder samtalen •En gjør notater, kommer med innspill om nødvendig •4 personer er sertifisert
Dilemma •Taushetsplikten overfor arbeidsgiver •Ingen diagnoser •Bevegelse i grenselandet •Samtaler hver for seg ( ved oppstart)
Markedsføring •Skal ikke gjøre det selvstendig •Ustabil tilgang på tilretteleggingstilskudd •Fortsatt ikke godt nok kjent? •Blir det sett på som et virkemiddel ? •I bedriftene •I trygdesammenheng?
Tilbakemeldingene •Fra arbeidsgivere: •Alle melder tilbake at ”dette hadde vi ikke klart selv”. •”Hadde det ikke vært for dere hadde vi fortsatt holdt på” •”Endelig fikk hun en avklaring som ble tatt på alvor” •”Nå vet vi at den tilretteleggingen vi har holdt på med aldri vil bli å fungere, så det har vi sluttet med”
Fra arbeidstakere •”Spennende å få prøve noe nytt” •” Vi tror på dere” •” Har tillit til oss, lettere å sette ord på vanskelige ting” •” Er selv med på å definere hva som er bra og fungerer”
Bestillingen •Dårlig bestillingskompetanse? •Sammen definert behovet etter første møtet •Vi har erfaring – ikke arbeidsgiverne
Kostnad •Kr 800 pr. dag •Alt er inklusive •IA-bedrifter kan søke om tilretteleggingstilskudd fra Arbeidslivstjenesten.(550 pr. dag)