Bjørg Aase Sørensens bidrag til samfunnsforskningen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Prestasjonsledelse – tillit eller kontroll?
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Hurum PPTs erfaringer med LP
Lilandspeiderne Informasjon.
Arbeidsliv og rus. Generell del Grunnopplæring Januar/februar 2011 Bedriftssykepleier/HMS rådgiver Bodil Elise Gilje Tumyr.
Christina Ødegård sin lærlings tid
Samfunnskunnskap - Makt
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
NESO Formannsskole Ledelse
Frontlinjeserivce
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Inkludering (av jenter) i idretten – et antropologisk perspektiv
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
INMA Performance Awards Innlevering – kategori: Innovasjon Innleveringsfrist 15. august.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv Eksamensrelatert stoff
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hva er en artikkel?.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 10 oppgave j.
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Mestring og forebygging av depresjon
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Tanker om barnehagens læringsmiljø
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Aggression Replacement Training
Nettverkskonferansen 2007 Marte Bratseth Johansen
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
KJERNEVIRKSOMHET Vi skaper utviklingsmuligheter og tilpasset arbeid i et aktivt fellesskap. Dette gjør vi gjennom bruk, utvikling og formidling av kompetanse.
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Og.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Ue.no Spilleregler i arbeidslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
KLASSELEDELSE.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Problemløsning.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Forskningsmetoder i psykologi
Hvem er vi og hva er oppdraget?
Hvem er vi og hva er oppdraget?
Utskrift av presentasjonen:

Bjørg Aase Sørensens bidrag til samfunnsforskningen Robert Salomon, AFI www.afi.no robert.salomon@afi-wri.no

En meget dyktig medstudent Jeg var så heldig å få Bjørg Aase som medstudent i et viktig kurs ledet av professor Sverre Lysgaard. Jeg ble mektig imponert over hvor grundig hun leste alle bøkene vi gjennomgikk og den kunnskap og analytiske evne hun allerede da la for dagen. Både da og senere greide hun å snappe opp relevant litteratur som hun anvendte med stor kraft og autoritet www.afi.no robert.salomon@afi-wri.no

Når arbeiderne styrer bedriften Hennes første arbeid Når arbeiderne styrer bedriften (1970) var magistergradsavhandlingen hennes som senere ble utgitt på Pax forlag. Casestudium av en kibbutz Allerede her lanseres tanker og ideer som skulle prege hennes senere forskning. Et grunnleggende demokratiprosjekt med stor tro på medvirkning, likestilling og et humanistisk menneskesyn. Klar stillingstaken i retning av Human Relations. www.afi.no robert.salomon@afi-wri.no

Fra kvinneforskning til kjønn, likestilling og mangfold Likestillingsartikler bl.a. i samarbeid med Harriet Holter Sextrakassering på arbeidsplassen, Kjønn i endring. Flere presentasjoner for OECD ulike steder i Europa. Deltidsarbeid Kjønnskulturer i arbeidslivet (2007) Allerede i 1973 kom en artikkel om fremmedarbeidere i Oslo trykt som et vedlegg til en NOU om innvandringspolitikk. www.afi.no robert.salomon@afi-wri.no

Den sosiotekniske tilnærmingen Bidratt til å beskrive, forklare og illustrere den sosiotekniske tilnærmingen. Bl.a. med Gustavsen og Thorsrud allerede i 1975: Sociotechnical Approach to Industrial Democracy in Norway. Viderutvikling gjennom hele hennes senere forskningskarriere i industribedrifter, sykehus, barnehage eller redaksjonslokale. Fokus blir på arbeidsoppgavene, hva de består i, hvilke organisatoriske og teknologiske og materielle faktorer som danner grunnlaget for utøvelsen av arbeidet. Hvordan organiseringen av arbeidet kan optimaliseres www.afi.no robert.salomon@afi-wri.no

Det psykososiale arbeidsmiljøet En viktig del av den psykososiale tilnærmingen dreier seg om forholdet mellom arbeidsmiljøet og oppgavene. Men viktig å huske på at arbeidsmiljøet både har en egenverdi og kan bidra til produktivitet, verdiskapning og brukerbehandling Bidrag til arbeidsmiljøloven av 1977 sammen med Bjørn Gustavsen www.afi.no robert.salomon@afi-wri.no

Mestring Sykefravær Arbeidshelse Mestringsbegrepet som noe mer proaktivt enn coping Varsling og mobbing og tiltak mot mobbing Etter hvert mye i samarbeid med Asbjørn Grimsmo. www.afi.no robert.salomon@afi-wri.no

Industribedriften og lokalsamfunnet Doktorgradsavhandling om Vennesla og industrien der. Samspill mellom industri og lokalsamfunn Årdalsundersøkelsene Ambivalent forhold til Lysgaard selv om det ble et samarbeid om Årdal www.afi.no robert.salomon@afi-wri.no

Ansvarsrasjonalitet Dette er et viktig begrep for å forklare hvorfor kvinnene i en industribedrift var i mot å innføre fastlønnssystem til fordel for et akkordlønn. I en skvis mellom krav og forventninger på hjemmebane og krav fra bedriften følte de at presset på dem ville bli mindre ved å bevare akkordsystemet Et tidlig bidrag til arbeid-familie-forskningen www.afi.no robert.salomon@afi-wri.no

Moderne tjenerskap Egentlig fremkommet som er restfaktor i en faktoranalyse, men et egnet begrep til å beskrive en situasjon hvor tjenesteytere kommer i en situasjon definert av kunder og brukere, men hvor muligheten for å utøve oppgavene er bestemt av andre bakover/oppover i systemet som tjenesteyterne ikke har kontroll over. www.afi.no robert.salomon@afi-wri.no

Honningfella En situasjon hvor jobben er så motiverende og altoppslukende at en ikke i tide merker kroppens signaler når arbeidsbelastningen blir for høy. Medievirksomhet (og forskning) kan være eksempler på det. www.afi.no robert.salomon@afi-wri.no

Varme og kalde konflikter Kalde konflikter definert som konflikter der det er definert et sett av spilleregler for konflikthåndtering e. eks lønnsforhandlinger. Der for kan det emosjonelle innholdet i disse konfliktene være dempet. Varme konflikter hvor det bokstavelig talt går varmt for seg. Stort emosjonelt innhold og liten etablert praksis for konflikthåndtering www.afi.no robert.salomon@afi-wri.no

Markørbransje Mediene – forspill til fremtidens arbeidsliv -Nye eiere med større vekt på bunnlinjen -Børs og katedral eller fag mot bunnlinje -Flere freelansere -Høyt tempo, stor egenmotivasjon -Mindre ansettelsestrygghet - Fare for utbrenthet www.afi.no robert.salomon@afi-wri.no

Metodetriangulering Dette er ikke Bjørg Aases begrep, men hun var raskt ute med å snappe opp begrepet og bruke det Viktig for aksjonsforskere. Bjørg Aase understreket tydelig at aksjonsforskning ikke var en metode, men et spekter av metoder som alle kunne bidra i et utviklingsarbeid Observasjon Intervju Survey www.afi.no robert.salomon@afi-wri.no

Razzia Benyttet i mediebedrifter og sykehus. Eks ”En dag i helse Norge” Razziaen går ut på at et større antall forskere ”invaderer” et gitt antall arbeidsplasser innen samme bransje samme dag. Razziaen er avtalt på forhånd med arbeidsplassens ledelse, men den kommer overraskende på mange av medarbeiderne. www.afi.no robert.salomon@afi-wri.no

Foredrag som læringsarena Formidling som metode Video Foredrag som læringsarena Bjørg Aase kunne holde ca 100 foredrag i året www.afi.no robert.salomon@afi-wri.no

Tanker om fremtiden Hun var alltid interessert i fremtiden og ulike former for fremtidsforskning ”Det nye arbeidslivet Bærekr@ftig arbeidsliv www.afi.no robert.salomon@afi-wri.no

Mest ros – litt ris Glimrende i observasjon og begrepssetting , slapp i operasjonaliseringen. Perioder med nærmest skrivesperre og grunnfagsfeil. Enhver annen forsker eller samfunnsinteressert leser vil sannsynligvis fremheve andre arbeider og perspektiver enn det jeg har gjort. Det er et overflødighetshorn hvor det er mye å ta av. Man kan velge menyen selv. Det er det som gjør Bjørg Aases bidrag til samfunnsforskningen ekstra givende og spennende. www.afi.no robert.salomon@afi-wri.no