Artikkel 1 Everyday Practices with Mobile Video Telephony Borderline Issues: Social And Material Aspects Of Design Usability of Mobile Browsers Artikkel.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Informasjonssikkerhet – en forutsetning for elektronisk forretningsdrift “Sikkerhet i programvareindustrien” Guttorm Nielsen Utviklingsdirektør SuperOffice.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Kap. 64 Continously Online How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Secure messaging using a mobile phone
IA konferanse et friskere arbeidsliv
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Kringsjå studentby – fra bomaskin til frilufts studentby
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Mobility in Collaboration Christian Heath & Paul Luff 1998.
Mobilitet og organisatorisk endring Tom Erik Julsrud *Telenor Research & Development/University of Trondheim
Mobile sykehussystemer Beslutningsvertøy for brystsmerter på PDA Christer Aas Øyvind Grimstad Pål Knudsen.
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
Misjon – å krysse grenser
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Velkommen 1. Rus i et relasjonelt perspektiv Titti Huseby.
BÆREKRAFTIGE EPLER. Læringsmål Bærekraftig utvikling – refleksjon – kritisk tenking – ta beslutninger – handlingskompetanse Utarbeidet av Bård Knutsen.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Bærekraftige produktvalg
Type: Preken Emne: Bønn for unådde Tekst: Joh Sanger før:
DRI1002-V05 7. seminar 14. mars Arild Jansen , AFIN
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
SmartSwap.
Brukbarhetstesting og feltstudier
Nanomaterialer.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
CAMPAIGNING From vision to action.
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Welfare Access Through Technology
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Fra 0 til 100 Km/t på 2,4 sekunder
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Artikkel 1 Everyday Practices with Mobile Video Telephony Borderline Issues: Social And Material Aspects Of Design Usability of Mobile Browsers Artikkel 2 Prosjekt Asad Fattahi - Mokhtar Eliassi - Ernad Fajkovic

Everyday Practices with Mobile Video Telephony Kenton O’Hara Alison Black Mathew Lipson

Introduksjon  Tidligere studier:  mobil lydtelefoni  fast videotelefoni  Studie av dagligdags bruk av mobil videotelefoni  Målet er å identifisere ny adferd, holdninger og bekymringer rundt mobil videotelefoni i motsetning til mobil lydtelefoni og fast videotelefoni

Studie - deltakere  21 deltakere (13 menn og 8 kvinner)  Alle i 20- og 30-årene  Ble betalt £80.00 for å delta  Alle brukte 3G telefoner og tjenester fra før  Personene ble delt i grupper etter livsstil og bruksmønster for mobiltelefon  Hver deltaker kjente minst én person som også deltok, så alle hadde noen å ringe

Studie - metode  Forsøket varte i 5 uker  En svarmaskin ble brukt som dagbok for å dokumentere samtalene  Ringer opp et nummer og oppgir den informasjonen man blir bedt om:  hvem som utførte og mottok anropet  når  hvem de ringt og hvorfor  hva de snakket om  hvorfor de brukte video i stedet for lyd

Studie - resultat  Vellykkede videoanrop:  58 utført  32 mottatt  I gjennomsnitt for hver person:  Utførte ett videoanrop annenhver uke  Mottok ett anrop hver tredje uke

Studie - resultat  Hvor de ringte fra:

Studie - resultat  Årsak/motivasjon for videoanrop:

Studie - resultat  Småprat (50%):  Hovedsakelig mellom venner og familie  For å beholde kontakten og vite hva som skjer i hverandres liv ”I like the idea of being able to see my husband when he’s away before I go to sleep.” Deltaker H.M. ”I made a call home the other night to see the children when I was away from home it was just good to see their faces.” Deltaker S.B.

Studie - resultat  ”Show and talk” (28%):  Vise noe eller bli vist noe  Mange brukte det når de handlet i butikken  Mobilitet og bevegelighet spiller en sentral rolle ”My boss was next to me on the train and he asked who was in the office – he had me ask Dave to sweep around the room to show him everyone was in.” Deltaker M.W.

Studie - resultat  ”Functional talk” (22%):  For å oppnå et spesielt mål (gjøre avtaler, formidle noe, etc.)  Video var ineffektivt ved utveksling av viktig informasjon ”You don’t use it if you really have something important to talk about.” Deltaker P.W. ”With audio only it is much less distracting and chaotic...” Deltaker S.M.

Sosiale barrierer  Mellom brukeren og andre i nærheten  Lyden blir mer offentlig med videosamtaler  Skjermen er synlig for de som er i nærheten  Ingen kontroll over konteksten når man mottar videoanrop

Sosiale barrierer  Mellom den som utfører og den som mottar anropet  Video avslører for mye informasjon  Video gjør det vanskelig å fordreie sannheten

Sosiale barrierer  Mellom folk i nærheten  Auditiv forstyrrelse  Forstyrrelse på grunn av kamera ”Someone else has the choice of joining in a voice call but on video they are forced to join the call because of the camera.” Deltaker M.D.

Praktiske barrierer  Lydstøy  Belysning  Problemer med ”dual tasking”

Konklusjon  Video erstatter ikke lydsamtaler  SMS, lyd og multimedia har hver sin unike karakter og bruksområde  Det er mulig å øke bruken av video ved å overkomme noen av barrierene  ”Push-to-video” og ”push-to-audio”  Viderekoble anropet til en telefonsvarer  Gjøre mottakerens status tilgjengelig

Borderline Issues: Social And Material Aspects Of Design John Seely Brown Paul Duguid

Introduksjon  Strategier som designere låner fra andre og selv låner bort  Aspekter av kontekst i design og bruk  Ser på konteksten i:  Senteret  Periferien til senteret  Grensen mellom dem

Lån  Designere er flinke til å låne  Samme design går ofte igjen  Bygninger  Klær  Biler  Informasjonsteknologi  Kan også ideer, strategier og problematikker lånes?

Senter, periferi og grense  Relasjonene mellom senter og periferi er ubestemt  De endres dynamisk avhengig av oppmerksomhet, perspektiv eller situasjonen  Omfanget av senteret eller periferien er ubestemt  Noen ganger kan periferien strekke seg langt ut fra senteret  Andre ganger er den så nærme at de nesten smelter sammen

Senter, periferi og grense  Grensen er der hvor senteret og periferien møtes  Grenseressurser er ressurser som deles sosialt  Brukere ”leser” gjenstandene for å finne ressursene mellom senter og periferi ”One can read a ritual or a city just as one can read a folktale or a philosophic text.” Robert Darnton (1985)

Kontekst  Gjenstander kan ikke være kontekstfrie  Innholdet i bøker og tekster er kontekstfrie  Hvis en tekst kan avhenge av kontekst, så er det mindre sannsynlig for at andre gjenstander er kontekstfrie THIS IS A HIJACK

Samfunn  Designere jobber mot et spesifikt publikum  Gjenstandene er både inkluderende og ekskluderende  Bruken og tolkningen er ikke universell  Gjenstander endres vanligvis ikke  Gjenstander kjennetegnes annerledes i ulike samfunn

Usability of Mobile Browsers Asad Fattahi Mokhtar Eliassi Ernad Fajkovic

Introduksjon  Se på brukbarheten til mobile nettlesere  På håndholdte enheter (mobil, PDA) - ikke bærbare PCer  Sammenlikne med fullverdige nettlesere  Problemstilling:  Hvor brukbare er dagens mobile nettlesere i forhold til fullverdige nettlesere?

Brukbarhet  Måler kvaliteten av brukernes erfaring når de bruker et system  Hvor godt brukere kan lære seg å bruke produktet for å oppnå deres mål  Hvor fornøyde de er med prosessen ”Usability means that the people who use the product can do so quickly and easily to accomplish their own tasks.” Joseph Dumas og Janice Redish

Brukbarhet 5 prinsipper for brukbarhet: 1. Lett å lære 2. Lett å bruke 3. Lett å huske 4. Relativt feilfritt 5. Lett å like

Hvorfor brukbarhet er viktig for mobile nettlesere?  For at nettleseren skal kunne overleve i markedet  At sluttbrukere kan gjøre sine oppgaver enklere og mer effektivt  Viktig for:  Brukeren  Designeren  Sluttproduktet

Er mobile nettlesere brukbare?  Hvor fornøyd er brukere med nettleseren?  Brukbarhetstesting

Databehandlingsmetoder for mobile nettlesere  Server-side tilpasning  Mellomliggende tilpasning (Proxy tilpasning)  Klient-side tilpasning

Server-side tilpasning

Mellomliggende tilpasning (Proxy tilpasning) Opera Proxy-Server

Klient-side tilpasning

Nettlesere vi skal se på Opera MiniIE MobileNokia Browser S60Safari

Status  Til nå:  Samlet informasjon (fra artikler, bøker, nettsider) om begreper og teknologier som vi skal bruke i videre arbeid  Videre:  Gjennomføre en spørreundersøkelse  Evaluere resultatene  Utføre tester av de nevnte nettleserne  Evaluere nettleserne