Utdanningsdirektoratets oppgaver på barnehagefeltet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

I.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Månedsevaluering november 2011
Forslag til ny vurderingsforskrift
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Kompetansekartlegging
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Glitre barnehage.
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Statsbudsjettet Tidsplan St prp 1 – okt Tildelingsbrev - utkast til FM - nov/des Endelig tildelingsbrev – jan/febr Embetsoppdraget fra KD/Udir i.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Velkommen til T5-dagen!.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Månedsbrev fra Blåklokka
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Månedsevaluering Januar 2012 Barna utfolder seg i snøen, er kreative og skaper. (Kunst, kultur og kreativitet) Gjennom dramatisering av Eventyr ute tar.
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
Minoritetsspråklige barn i barnehagen – regelverk Presentasjon laget av Juridisk avdeling 2 (barnehage), Utdanningsdirektoratet, til bruk for fylkesmennene.
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Framtidens barnehage.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Og.
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Kristin Sofie Waldum Helsesøsterkongress Effektiviseringsnettverk helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Pressekonferanse 15. mars 2005 Barnehageutbygging i 2004 Resultater Finansiering Barne- og familieminister Laila Dåvøy.
Revidert biblioteklov - nye muligheter!
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
God morgen! Tanker etter i går?
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Kompetanse for mangfold
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Samisk barnehagekonferanse i Karasjok
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Utdanningsdirektoratets oppgaver på barnehagefeltet Pia Paulsrud, 04.02.13

Innhold Presentasjon av Utdanningsdirektoratet Utdanningsdirektoratets oppgaver på barnehageområdet

Det kan være utfordrende å holde på konsentrasjonen..

Utdanningsdirektoratet Hovedkontor i Oslo. Avdelinger i Hamar og i Molde. Ca 300 ansatte.

Utdanningsdirektoratet Utdanningsdirektoratet ble opprettet i 2004. Oppgaver i barnehagesektor fra 2012. Utdanningsdirektoratet er underlagt Kunnskapsdepartementet. Utdanningsdirektoratet blir av Kunnskapsdepartementet tildelt oppgaver som skal bidra til at Regjeringens mål for barnehage og skole nås. Utdanningsdirektoratet har nasjonalt ansvar, og skal bidra til at landets fylkeskommuner og kommuner kan ivareta sitt ansvar for overfor barnehagene og skolene. Utdanningsdirektoratet har ansvar for styring av Statped og nasjonale sentre.

www.udir.no/barnehage

Utdanningsdirektoratet i systemet

Utdanningsdirektoratet og NAFO

Regjeringens målsettinger på barnehagefeltet Hovedmålet til regjeringen er et barnehagetilbud med høy kvalitet. Dette innebærer målsettinger om: Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager. Alle barnehager skal være en god arena for omsorg, lek, læring og danning. Alle barn skal få delta aktivt i et inkluderende fellesskap

Utdanningsdirektoratets arbeid på barnehagefeltet Mange forskjellige oppgaver, blant annet: Tilskudd Statistikk og forskning Kompetanseheving Støtte og veiledning

Tilskudd Utdanningsdirektoratet fordeler tilskuddsmidler årlig. Alle kommuner som har barn med minoritetsbakgrunn får tilskudd fra staten for å utforme tiltak for å bedre språkforståelsen hos disse barna. Midlene skal gå til målrettede språkstimuleringstiltak, herunder tospråklig assistanse. I 2013 skal Utdanningsdirektoratet evaluere denne tilskuddsordningen.  

Forskning

Hvordan har du det når du er i barnehagen?

Har du gode venner i barnehagen?

Så er det samlingsstund. Barna får bestemme sanger. Dag (f Så er det samlingsstund. Barna får bestemme sanger. Dag (f.2009) tar hånda foran munnen, smiler og gir ut et lite iiik, han ser veldig spent ut. Ei jente foreslår Bæ bæ lille lam. Dag ser rett fram, fokus, synger med. Den voksne spør videre om noen har en sang de vil synge. Dag reiser seg og tramper tungt, kroppen disser opp og ned i sakte kino liksom. Han sier "Finefan, finefan". Den voksne sier "En elefant kom marsjerende", og Dag er i bevegelse før sangen starter. Alle barna er på golvet og er i sangen, synger og beveger seg, eller bare beveger seg. Det kikkes på hverandre og det kikkes på egne føtter. Rett før sangen er ferdig lager Dag klatrebevegelser med fingrene, og den andre voksne sier "Lille Petter edderkopp». (s. 48, Barns trivsel og utvikling, NTNU - 2012)

Et barn som sitter ovenfor Ola (f Et barn som sitter ovenfor Ola (f.2009) begynner å tromme i bordet mens hun venter på maten. Trommingen smitter og de andre barna blir med. Ola observerer de andre barna mens han trommer forsiktig i bordet. "Nei, sånn kan dere ikke sitte!", sier den voksne med kraftig stemme. Barna blir bedt om å ha hendene under bordet og den voksne drar i gang en rituell sang. (s. 48, Barns trivsel og utvikling, NTNU - 2012)

Statistikk

Norske barnehager i tall Ved utgangen av 2011 hadde over 282 700 barn plass i barnehage. 9 av 10 barn mellom 1-5 år går i barnehage (i år 2000 var tallet 6 av 10) Over 8 av 10 barn med minoritetsbakgrunn går i barnehage. Barnehagedeltagelse for de yngste barna med minoritetsbakgrunn er langt lavere enn gjennomsnittet (40 % / 80% av ettåringene) Om lag 88 800 ansatte utførte nærmere 71 600 årsverk i barnehagene ved utgangen av 2011. Barnehagesektoren er en stor og viktig sektor!  Barnehagesektoren er kommunenes tredje største tjenesteområde Alt dette betyr økt interesse for barnehagefeltet!  Tilbake til statistikk som også er spennende!!

Kompetanseheving Utdanningsdirektoratet skal bidra til kompetanseheving i barnehagesektoren. Utdanningsdirektoratet har ansvaret for å igangsette et kompetanseløft på det flerkulturelle området, oppstart 2013.

Støtte og veiledning Utdanningsdirektoratet skal gi barnhagesektoren støtte og veiledning. I 2012 har vi laget to veiledere!

Barns trivsel – voksnes ansvar Direktoratet har laget en veileder om forebyggende arbeid mot mobbing. Det forebyggende arbeidet mot mobbing starter i barnehagen! Voksenrollen trekkes fram. Kommunikasjon og språk er viktig for å forstå og bli forstått!

Veileder om språkarbeid i barnehagen Direktoratet lager en veileder om arbeid med språk i barnehagen. Publisering i mars 2013 Veilederen bygger på rapport fra ekspertutvalg om språkkartlegging. Språkarbeid er et prioritert område i barnehagene. Det er viktig med god kvalitet! Mye diskusjon rundt kartlegging av barns språklige ferdigheter, og kanskje også noe usikkerhet knyttet til hvem, hva, og hvordan…. Det har vært viktig for direktoratet å høre stemmene, gjøre gode vurderinger og utarbeide materiale som er brukervennlig og nyttig.

Hva finner vi i veilederen? Hvordan kan barnehageansatte legge til rette for et godt språkmiljø der alle barn gis mulighet til å tilegne seg god språklig kompetanse? Dokumentasjon og vurdering (kartlegging) av barnehagens språkmiljø og av enkeltbarns språklige kompetanse. Teoridel om barns språktilegnelse, herunder også flerspråklige barns språktilegnelse.

Takk for meg!!