Hvem skal oppdra selgerne? Geir Amsjø
Handling påkrevet! Omsetning Inntjening Geir Amsjø
Øk salgsinnsatsen! Inntjening Salgsinnsats Omsetning Supportinnsats Geir Amsjø
Øket salgsinnsats Flere selgere Konkurranse (”månedens selger”) Provisjon Push system Øket fokus på salg, mindre fokus på helheten Vi overtaler kundene til å kjøpe (oversalg) Misfornøyde kunder Support (failure demand) Geir Amsjø
Salg og kompleksitet Enkle produkter Salg og markedsføring er avgjørende Liten fare for oversalg Komplekse produkter (som IT-systemer) Stor grad av skreddersøm Stor dynamikk Stor fare for oversalg Salg og markedsføring må tilpasses kompleksitetsnivået Geir Amsjø
Handling påkrevet! Omsetning Inntjening Geir Amsjø
Spør kundene! Inntjening Kundedialog FoU Geir Amsjø
La kundene overta styringen Pull system Geir Amsjø
Salg innen produktutvikling Grrmff! Utviklerne jobber så sakte! Geir Amsjø
Hastverk er lastverk Stor teknisk gjeld gjør det umulig å estimere Real Cost of Change Technical Debt Cost of Change Ideal Cost of Change Time Stor teknisk gjeld gjør det umulig å estimere vanskelig og tidkrevende å vedlikeholde tungt å respondere på markedsendringer Geir Amsjø
Løsningen i Scrum? Definition of Done (DoD) Hyppige leveranser Hva betyr det her hos oss når noen sier de er ferdig Typisk en sjekkliste med teknikker for å ivareta pålitelighet og vedlikeholdbarhet Synlig og tydelig I forståelse med kunde, PO, team Hyppige leveranser For å få feedback på kvalitet Langsiktig PO med sterkt mandat Aksepterer at DoD teknikkene tar tid Geir Amsjø
Kortsiktig og langsiktig fokus Slow down here, you need to pay better attention to security! Hurry! I have just committed all these great features! Now you really need to rewrite the platform to improve scalability! Dear PO, we need a better development platform to work more efficient! HELP!!! PO You must fix these bugs! NOW!!! Can you please make the system easier to use? You have to finish these features for this marketing event We need a stronger Definition of Done to avoid technical debt! Geir Amsjø
Konklusjon Selgerne er interessenter på linje med andre Med kortsiktig fokus PO må motvirke trangen til å være kortsiktig PO bør ikke rekrutteres med salgskompetanse som kriterium PO må være sterk Organisasjonen bør bestemme seg for pull Positiv bunnlinje er en konsekvens av Fornøyde kunder Lav teknisk gjeld Motiverte medarbeidere Geir Amsjø
Takk for meg! http://scrummaster.no http://www.spitia.no Twitter: @gamsjo NB: www.agilecoachcamp.no 14-16 januar Geir Amsjø