Hvem skal oppdra selgerne?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hei! Mange stiller oss spørsmål om hvordan man fyller ut avtalen mellom ny eier, TC og overdragelse fra gammel eier ved salg av plass. Her kommer oppskriften.
Advertisements

Konklusjoner Anne Hafstad Legemiddelindustrien blir stadig mer kreativ for å få oss til å skrive om deres produkter Deres jobb er å selge mest mulig.
Together. Free your energies Scrum mot Utvikler - Kampen for tilværelsen! Mads Aagaard
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Aurlandskonferansen 19. – 20. oktober Framover … saman
Sommervikar i Blend.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Business Intelligence og Big Data i FINN.no
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
- Hovedrolle eller birolle
Styrearbeid i Norwegian
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming
Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring.
Smidig 2010 "Culture eats agile for breakfast" Smidig krever en organisasjonskultur med høy tillit Jon Øyvind
 Galls lov og erstatningsprosjekter Johannes Brodwall Chief scientist, Steria.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Mesteparten av ketsjupen er fremdeles i flasken Geir Amsjø agile42.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Konfigurasjon - Kjekt å ha du får sikkert ikke bruk for det en vakker dag Anders Karlsen Steria.
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
Iterate.no The Lean Software Development Consultancy Prolog: Case 2 ‣ Et prosjekt fra gamledager ‣ Prosjektleder sa “Godt nok!” ‣ Kunden sa “Hva?? Skal.
Verdivurdering, prioritering og beramming: La oss skille snørr og bart! Hans Christian Benestad Simula Research Laboratory En Begrepsavklaring for smidig.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Kartlegging av smidig team i Norge Yngve Lindsjørn –Forsker ved Institutt for Informatikk, UiO
High Five Driven Development! Peder Søholt. Øk motivasjonen din! Vi speiler oss selv ofte i andres følelser Øk motivasjonen til andre, og du vil øke din.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles?
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Hvordan jobbe smidig i prosjekter med fast- eller målpris
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Produkeierrollen i Scrum
Smidig overtakelse - eller som å åpne en Pandoras krukke?
Teknisk gjeld i smidige prosjekter Synliggjøre: Fremgang Hindringer
1 March 2010 STRATEGISK PLAN Revidert ROTARY INTERNATIONAL “ This is a changing world. We must be prepared to change with it” Paul Harris, 1935.
Kantinen - Torsdag 03. Mai 2007 ”Introdusere” Blend til studentene.
Tema: Prosjektretrospektiver
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
Lederstil og Motivasjon.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
MAKSIMER SCANNERFORRETNINGEN DIN. EN FORRETNINGSMULIGHET ULIK ALLE ANDRE Økning Antall scanneroperatører i EMEA % Antallet scanninger.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
God dag, jeg er seniorrådgiver og ekspert på rådgivende salg og markedsføring av high-tech produkter og løsninger! Ønsker du hjelp med å: Skape nye kunder?
9 Juni, 2015 Magne Jørgensen Simula Research Laboratory, Scienta og Universitetet i Oslo Å (mis)lykkes med IT-prosjekter.
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Markedsføring.
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
sporing av barn med klokke
Viktoria Stensrud / Nasjonalparken Næringshage
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
CAMPAIGNING From vision to action.
Hva er XP ? Ikke ekstrem, men heller meget forsiktig
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Kraljic matrise.
Lean design spill Support Erasmus+ Project LEAN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Sustainability as practice
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Hvem skal oppdra selgerne? Geir Amsjø

Handling påkrevet! Omsetning Inntjening Geir Amsjø

Øk salgsinnsatsen! Inntjening Salgsinnsats Omsetning Supportinnsats Geir Amsjø

Øket salgsinnsats Flere selgere Konkurranse (”månedens selger”) Provisjon Push system Øket fokus på salg, mindre fokus på helheten Vi overtaler kundene til å kjøpe (oversalg) Misfornøyde kunder Support (failure demand) Geir Amsjø

Salg og kompleksitet Enkle produkter Salg og markedsføring er avgjørende Liten fare for oversalg Komplekse produkter (som IT-systemer) Stor grad av skreddersøm Stor dynamikk Stor fare for oversalg Salg og markedsføring må tilpasses kompleksitetsnivået Geir Amsjø

Handling påkrevet! Omsetning Inntjening Geir Amsjø

Spør kundene! Inntjening Kundedialog FoU Geir Amsjø

La kundene overta styringen Pull system Geir Amsjø

Salg innen produktutvikling Grrmff! Utviklerne jobber så sakte! Geir Amsjø

Hastverk er lastverk Stor teknisk gjeld gjør det umulig å estimere Real Cost of Change Technical Debt Cost of Change Ideal Cost of Change Time Stor teknisk gjeld gjør det umulig å estimere vanskelig og tidkrevende å vedlikeholde tungt å respondere på markedsendringer Geir Amsjø

Løsningen i Scrum? Definition of Done (DoD) Hyppige leveranser Hva betyr det her hos oss når noen sier de er ferdig Typisk en sjekkliste med teknikker for å ivareta pålitelighet og vedlikeholdbarhet Synlig og tydelig I forståelse med kunde, PO, team Hyppige leveranser For å få feedback på kvalitet Langsiktig PO med sterkt mandat Aksepterer at DoD teknikkene tar tid Geir Amsjø

Kortsiktig og langsiktig fokus Slow down here, you need to pay better attention to security! Hurry! I have just committed all these great features! Now you really need to rewrite the platform to improve scalability! Dear PO, we need a better development platform to work more efficient! HELP!!! PO You must fix these bugs! NOW!!! Can you please make the system easier to use? You have to finish these features for this marketing event We need a stronger Definition of Done to avoid technical debt! Geir Amsjø

Konklusjon Selgerne er interessenter på linje med andre Med kortsiktig fokus PO må motvirke trangen til å være kortsiktig PO bør ikke rekrutteres med salgskompetanse som kriterium PO må være sterk Organisasjonen bør bestemme seg for pull Positiv bunnlinje er en konsekvens av Fornøyde kunder Lav teknisk gjeld Motiverte medarbeidere Geir Amsjø

Takk for meg! http://scrummaster.no http://www.spitia.no Twitter: @gamsjo NB: www.agilecoachcamp.no 14-16 januar Geir Amsjø