Trysil Erfaringen og utfordringer som Syklist velkommen Destinasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
1964 Magasinet Nyhetsbrev Web 2000 Mobil MBO Hjemmet Mortensen selger til de ansatte Nettbrett 2010 Web-TV 2011 Byråguide 2013 Event 2012 KAMPANJE.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Bergen en sykkelby med potensiale
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
Matematikklek i Solsletta barnehage
Clarion Hotell Admiral By vandring •Møter opp på turistkontoret •Får heftene der all nødvendig innformasjon står.
Agenda Årsmøte 2013 Godkjenning av innkalling og saksliste.
Kommunekampen -Et trimtilbud med moderne vri. For folk i form til O-VM
Velkommen til Fortel.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Hvorfor Øko? •ØKO og Astma&Allergy (A&A) er i ferd med å bli et sterkt kategoribehov innen interiørmalinger (topp 3). Målgruppen er der, og vi er også.
Den som har begge beina på jorda står stille…
Lambertseter Svømmeklubb og Svømmehall
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Introduksjon til Bridge By invitation only™. Å velge på egenhånd blant tusentalls investeringstilbud er ikke lett.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
American Express – Ny medlemsfordel i YS
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
STAVANGER KOMMUNE Agenda ■ Innledning og status ■ Organisering.
Laks og næringsutvikling i Kragerøvassdraget Ole Erik Elsrud.
Sykkelregnskap Regionalt sykkelbynettverk Mats Larsen By- og kollektivplanleggingsseksjonen Statens vegvesen Region øst.
Valdres Destinasjon AS
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
Innovasjon Norge Fauske 20. november 2008 Inger Teigstad Avdelingsleder.
Løyper, gleder og utfordringer
15. november 2000 Redaktører – Willy, Gunnar, Kirsti og Gro Magnhild Stor jobb i forarbeidet.
Stier og løyper. Historisk utvikling Frem til 2007: * 9 løypeområder er ansvarlig, også økonomisk, for løypeproduksjon * Kommunen bidrar med ,-
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Presentasjon av: - Stiftelsen Sykkelturisme i Norge - Markedspotensialet i Norge Sykkelseminar i Bergen Rolf E. Akselsen, Sykkelturisme i Norge.
1.NSCR er blitt ryggraden I lokal og regional sykkelsatsing. Nasjonal sykkelrute nr. 1. Korresponderer med nasjonal sykkelrute nr. 2 I Sandnes. 2.3 Regionale.
Status og utfordringer Presentasjon for UHR-B 25. februar 2008 NORA v/prosjektleder Jan Erik Frantsvåg.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
Svein Erik Setermo. Trender i reiselivet Vinter opplever økende etterspørsel –Ekte vinter –Samiske opplevelser –Nordlys –Vinteraktiviteter Muligheter.
AKAN PRISEN 2005 AKAN I LARVIK KOMMUNE Larvik kommune Ca innbyggere Ca ansatte (2.200 årsverk) AKAN siden 1993 Vitalisert 2004/2005.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Hvorfor og hvordan invitere arkitekten med på laget? arkitekten – problemet eller løsningen?
Barnehagereformen gjennomføres i Trondheim! Sluttspurten, Gardermoen
Hellas 2007 En tur du aldri vil glemme!. På to ukes seiltur blir det å gå fra Lavrion og rett ut i Kykladene! Hvilke øyer eller steder vi stopper på kan.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?
Kyststier i Akershus Foto: Øystein Søbye, norsknatur.wordpress.com.
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
Startet 1 mai 2008 Norge i et nøtteskall rundtur med valgfrie aktiviteter Kjøper aktiviteter hos lokale leverandører.
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Startet ca 20. november 2010 Har pr i dag ( ) 350 medlemmer 5 bedriftshyttemedlemmer 17 bedriftssamarbeidspartnere.
Øving 1 - Forretningsideen
Kampanje februar 2014 Kampanjeprodukter mobil Kampanjeprodukter MBB
42 år med fellesskap om fysisk aktivitet på arbeidsplassen
Visit Trondheim (Trondheim Aktivum) Tilreisende –Turister –Forretningsreisende –Weekend-shoppere Idrettsklubber CITY CARD.
Fjell-Norge og Innlandets muligheter! LOs representantskap, Hafjell, 9. juni 2015 Atle Hovi, administrerende direktør Beitostølen Resort.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Kulturnett MR Digitalt fortalt og Kulturminneløypa ved Jan Aakvik
Historie 1982 Starter i kjelleren 1985 Sæbø Sykkelshop DBS Sykkelshop Sandnes/Racing Depot Hillevåg 1995 Ny butikk i Oslo, Storo
Stien som den grønne tråd Bo Lindblad Aktivitetskoordinator Øyer kommune.
Markedsføring.
Driftsbudsjett og regnskap
Roede-kurs på arbeidsplassen
Turister til Langesund
Utskrift av presentasjonen:

Trysil Erfaringen og utfordringer som Syklist velkommen Destinasjon

”TRYSIL HELE ÅRET” Vinter har vi gjestedøgn Sommer har vi gjestedøgn Skal vi beholde de beste må vi kunne tilby helårs arbeidsplasser for flere. - Hva vil komme til Norge innen 10 år ? - Hvilke produkter vil gi volum ? - Hva har vi og hva må utvikles ?

Sykkelhistorie i Trysil •1992Idrettslaget utgir beskrivelse over 10 ruter. »Merkingen tilsier at du skal være lokalkjent »Det er ingen utenom idrettslagets innerste krets som kjenner til prosjektet »Kartene/boka er ”ulovelig” kopiert i svart/hvitt fra Statens kartverk »Ingen har ansvar for vedlikehold av den enkle merkingen »Opplag fra 1992 (500x – det er fortsatt igjen av dette opplaget) –Resultatet er at Turistkontoret får enkelte irriterte turister som har syklet seg bort •1996Skiutleien investerer i sykler »Minimalt med utleie »Ingen kjenner til at produktet er tilgjengelig »Ingen markedsføring »Ingen ruter som er merket ut over Idrettslagets •1999Sommerprosjektet setter sykkel på dagsorden »3 runder hogges og klargjøres »Litt skilting settes opp »Trysil cykelklubb engasjeres i arbeidet med å kvalitetssikre rundene og sette på vankelighetsgrad. »Produktet markedsføres »HELBOM !!!!!!! Feil merking, for lite merking, for avanserte ruter

Sykkelhistorie i Trysil •2004Etter at en studiegruppe var i USA / Kanada i 2002 og så at sykling i ulike varianter var noe som var sterkt voksende ble det besluttet at Trysil skulle bli med på STIN sitt sykkelprosjekt. •2005En overnattingsbedrift overtar syklene som eksister og videreutvikler konseptet sammen med Destinasjon Trysil BA Våren 2005 •Trysil er en av 4 destinasjoner som blir godkjente sykkeldestinasjon. •Sykkel & vandring blir et av 4 hovedsatsningsområder for Trysil på sommer.

Trysils satsningsområder 1.Sykkel & vandring 2.Fiske 3.Golf 4.Vannaktiviteter

- med satsning må det følge penger •Hvem tjener på sykkel og vandringsproduktet ? –Tilretteleggingen og utviklingen sykkel og turstier er en gode for både for lokalbefolkning, hytteeiere og turister. Destinasjonselskapet tar ansvar for dette som en fellesgode. •Dette er et produkt som alle vil ha, men som det foreløpig ikke er kultur for å betale for.....ennå.!

Hva skjedde og hvorfor lyktes vi på 4. forsøk ? •Nye krav •Tips til organisering •Enkelt, men tenk annerledes •Engasjerer flere bedrifter •Midler avsettes til å gjøre et løft som merkes. •Det iverksettes og ikke bare planlegges –skilting, –bilder, –kart, –beskrivelser –nettsider •Nettsider oppgraderes (egne + STIN) –I 2007 også med online pakker og tilbud SYKKEL BLE MORO 

Hva har vi gjort •Avtale med taxi (24 / 7) •Avtale med 2 sykkelreperatører •Avtale med overnattingsbedrifter •Avtale om frokostpakke •Avtaler med grunneiere mht skilting •Skilting/merking av en ny løype hvert år •Vedlikeholdsplan (ca 2 dagsverk pr år) •Kart over alle runder •Kartmateriale for lengre turer •Løypebeskrivelse •Utvidelse av sykkelportefølgen for 3.året på rad •Oppgradert nettinfo •Pakker på nett som inkluderer sykkel som –Hovedprodukt –Del av pakke

Salg fra forsiden trysil.com

Tid – penger - ressurser •Turistkontoret / Destinasjonen besørger –Merkingen –Informasjonen –WEB sidene –Salg av pakker online •Aktørene –Selger hverandre –Investerer i sykkelutstyr –Er verter og leverandører av kvalitetsprodukter

Hva tilbyr Trysil i 2008 •7 merkede ruter fra 4 – 49km •4 beskrevne ruter på mer enn 50km •Eget informasjonshefte med beskrivelse og kart over rundene. •30 hybridsykler i ulik str for utleie •2 barneseter •1 trillevogn •I løpet av 2008 skal vi GPS merke alle rundene (avklare system før 1.6) •I løpet av 2008 er alle rundene fargekodemerket iht vanskelighetsgrad •En samlet sykkel og vandringsguide utgis 1.juni •Fra 2009 ser det ut til at Skistar kommer til starte oppbygningen og satsningen av sykling i og rundt Trysilfjellet. »BILDER FRA TRYSIL

Bilder er viktig

Takk for meg Jan Hatten Destinasjon Trysil BA