Oppgave, rentemarkedet "Ta utgangspunkt i bankens rentesyn (eventuelt rentesyn beskrevet i avisartikler, rentesynet til andre analytikere eller kundens.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Du har $ 350,- Hva skal du bruke dem på? Dine valg er i dette tilfellet: Bank til 2 % rente Aksjer til 25 % rente Eller på Banners Broker.
Hvordan kan fundingen gjøres mer robust God likviditetsstyring
Stock Optimiser Beslutningsstøtteverktøy for optimalt reservedelslager
Kontraktsoppfølging mv.
Aksjehandel på Internett En introduksjon til aksjemarkedet og aksjehandel på Internett Finansgruppa, Høgskolen i Vestfold 29.september 2005.
ESMA retningslinjer egnethetstest
Velkommen som spiller i aksjespillet.
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
Hvordan berede grunnen for de gode………
Om autorisasjonsordningen
Hva kan KLP Banken tilby dere?
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Finansiering og risikodekning
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
Del 2: Personlig økonomi.
Kap 4 Investment-consumption decision model
Norsk Finansbarometer 2013 © TNS Norsk Finansbarometer 2013 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport.
Folketrygdfondets bidrag til næringslivet – eierskapsutøvelse og kapital DNB 27. januar 2014 Olaug Svarva 1.
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
Om autorisasjonsordningen 1. Autorisasjonsordningen for finansielle rådgivere (AFR) AFR ble etablert 1. januar AFR er en nasjonal autorisasjonsordning.
2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Valuing Stock Options:The Black-Scholes-Merton Model
Introduksjon til systemutvikling
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
©TNS Norsk Finansbarometer 2014 Norsk Finansbarometer 2014 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
FINANSNÆRINGEN SOM PARTNER FOR SKOLEVERKET v/ Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge Finans Norges skolekonferanse 21.august 2013.
Dinosauren tar innpå Reelle utfordringer når en vil jobbe smidig - og noen forslag til løsninger! Arve
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Drikkevannsaken: en viktig test for myndighetene Hvordan vurderte Oslos innbyggere offentlige myndigheters håndtering av saken? Og, i etterkant av ”drikkevannsaken”:
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Forretningsplanen – En Oversikt
Resonnerende tekst.
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
[Firmanavn AS] Presentasjon av tjenester. Beskrivelse av selskapet Beskrivelse av tjenester –Regnskap –Lønn –Rådgivning –Inkasso Inkassotjeneste levert.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
LUT2, høst 2008 Høgskolen i Vestfold
ROS-analyse.
Cash management Hvilke investeringsalternativer har styret som vil gi høyere avkastning enn bank? Styreseminar - Styreinfo 26. april 2005.
Etikk og eierskap - filosofiske tanker om etikkens plass i aksjemarkedet Henrik Syse, tidl. leder for Corporate Governance-gruppen, NBIM E-post:
Kapitalforvaltning i stiftelser Stiftelsesforum 2014.
Finansmarkedene Finansmarkedet er markedet for finanskapital. I finansmarkedet kan privatpersoner og bedrifter plassere formuer eller skaffe kapital.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Selge en idé eller et produkt. Målsetting Oppgi ønsket målsetting Bruk flere punkt om nødvendig.
Om Norsk Finansbarometer 2014
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Selge et produkt eller en tjeneste
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Oppgave, rentemarkedet "Ta utgangspunkt i bankens rentesyn (eventuelt rentesyn beskrevet i avisartikler, rentesynet til andre analytikere eller kundens eget rentesyn) og drøft hvilket råd du vil gi en innskuddskunde om fast og flytende rente på innskuddet.”

Oppgave, rentemarkedet ”……… Hvilke risikofaktorer bør kunden ta stilling til ved ulike renteinvesteringer."

" …….. Hvilke vurderinger mener du det er viktig av kunden å foreta før han/hun tar et valg om plasseringer i aksjemarkedet?” Oppgave, aksjemarkedet

”……… Ta stilling til følgende: 1.Er utbetalingen fra selskapet korrekt? 2.Forutsett at utbetalingen fra selskapet er korrekt – har rådgiveren opptrådt uetisk eller i strid med god rådgivningsskikk? 3.Hvilke refleksjoner gjør du deg rundt denne saken?” Oppgave, Sparing i Forsikring

”…….Beskriv hvilken informasjon du og kunden må ha for at det skal være mulig å sette sammen et slikt (teoretisk) optimalt forslag for kunden. Ta deretter nødvendige tallmessige forutsetninger og begrunn hvorfor kunden (teoretisk) kommer bedre ut ved den nye porteføljen du foreslår – sammenlignet med dagens produktsammensetning.” Oppgave, porteføljeteori

Hvorfor er det interessant for en kunde å ha et møte med banken og få et påfølgende forslag?

”EFU-metoden” •Egenskap –Fakta om produkt, tjeneste eller leverandør •Fordel –Hvordan produkt, tjeneste eller leverandør tilfredsstiller et behov •Nytte –Fordelen knyttes til et problem eller et ønske som kunden selv har gitt uttrykk for

”ÅFK-modellen” •Å = Årsak (motiv/behov) •F = Fordel •K = Konsekvens (Nytte) •Sammenlignet med EFU-modellen, byttes Egenskap med Årsak (kundens motiv/behov/ønske/problem), mens de to siste punktene blir rimelig like.

Hvilken av disse teknikkene brukes mest i bankene i dag ved salg/presentasjon av løsning?

1. bud Du bør sette deg inn i kundens økonomiske situasjon og kundens mål for plasseringen, herunder klargjøre kundens risikoprofil og investeringserfaring

2. bud Du bør fremlegge de nødvendige opplysningene for kunden på en måte som kunden har forutsetninger for å forstå. Det må gis opplysninger om avkastningsmuligheter, risiko og likviditet/bindingstid

3. bud Du bør utarbeide et forslag til plassering av finansiell formue som er tilpasset kundens behov på en slik måte at det kan danne grunnlag for kundens beslutning.

”Jeg betrakter meg som langsiktig sparer for å få meravkastning over tid.” Uenig Enig 101

”Det er viktig for meg å ha stor grad av forutsigbarhet på avkastningen på mine plasseringer.” Enig Uenig 101

”Jeg blir urolig og følger ekstra godt med når det er fokus på nedgang i aksjemarkedet i aviser og nyheter.” Enig Uenig 101

”Dersom markedet faller 30 % i løpet av ett år vil jeg gå ut av deler eller hele aksjeplasseringen.” Enig Uenig 101

”Jeg har erfaring fra aksjeplasseringer og har en klar holdning til hvordan jeg skal håndtere plasseringene.” Uenig Enig 101

”Jeg har høy kunnskap om hvordan aksjemarkedet fungerer.” Uenig Enig 101

Standardporteføljer PoengscoreAndel Innskudd Andel Aksjer 1,0 – 2,5100 %0 % 2,5 – 4,080 %20 % 4,0 – 5,560 %40 % 5,5 – 7,040 %60 % 7,0 – 8,520 %80 % 8,5 – 10,00 %100 %

Porteføljesammensetning Fast produktmiks: RenteprodukterAksjeprodukter 100 % innskudd50 % Terra Norge 50 % Terra Utland

Konsekvensvurderinger Portefølje 3 (60 % innskudd, 40 % aksjer) Dårligste 1-årsperiode- 5,3 % p.a. Dårligste 5-årsperiode+ 2,1 % p.a. Dårligste 10-årsperiode+ 5,4 % p.a. Dårligste x-årsperiode (kundens oppgitte tidshorisont)

Konsekvensvurderinger Portefølje 3 (60 % innskudd, 40 % aksjer) Sannsynlighet for > – 5 % p.a. 98,6 % Sannsynlighet for > 0 % p.a. 92,3 % Sannsynlighet for > + 2 % p.a. 84,1 %

Gode ferdigheter innen kommunikasjon men mangelfull kunnskap innen fag og produkter. Hva kan konsekvensen være?

Gode ferdigheter innen kommunikasjon men mangelfull kunnskap innen fag og produkter: Medarbeideren kan på en overbevisende måte komme til å selge løsninger som verken han selv eller kunden overskuer konsekvensen av

Førsteklasses kunnskap innen fag og produkter men mangelfulle kommunikasjonsferdigheter: Hva kan konsekvensen være?

Førsteklasses kunnskap innen fag og produkter men mangelfulle kommunikasjonsferdigheter: Medarbeideren klarer ikke å formidle produktinformasjon til kunden på en forstålig måte, og kunden kan komme til å kjøpe produktet på feilaktige premisser.

Førsteklasses kunnskap innen fag og produkter men mangelfulle etiske holdninger. Hva kan konsekvensen være?

Førsteklasses kunnskap innen fag og produkter men mangelfulle etiske holdninger: Medarbeideren kan med vitende og vilje komme til å selge uegnede produkter til kunden motivert av utenforliggende hensyn

3-punkt-analysen vs ÅFK-modellen Produkt EgenskapFordelNytte Goretex-jakke”Puster”Slipper ut fuktBlir ikke våt SteketermometerMåler temp.Riktig farge”Aldri grå” stek Produkt Årsak (motiv)FordelKonsekvens (Nytte) Goretex-jakkeDagens jakkeSlipper ut fuktBlir ikke våt blir fuktig SteketermometerMislykket stekRiktig farge”Aldri grå” stek For å lykkes i salg etter ÅFK-modellen, må vi altså få frem kundens Årsak (motiv/behov/ønske/problem)

Tidsbruk på ÅFK-modellen Tid Problem Løsningsalternativ Beslutning Konsekvens (nytte) Kjøpsinteresse % Fordel Årsak % %

Løsningspresentasjon •Beskrivelse av kundens ønsker/problemer (behov for tilleggsinformasjon?) •Drøfting av dagens løsning - oppfyller den ønskene - løser den problemene? •Beskrivelse av ny løsning •Drøfting av hvordan den på en bedre måte oppfyller ønskene - løser problemene (ÅFK- modellen)