Tilbudskonferanse Datainnsamling Hydrogenbusser og produksjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Søknad om tildeling av vederlagsfrie kvoter
om | navigator™ xlreport™
Presentasjon av NorSIKT NordFoU – seminar
Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Program 08:45 – Grønne investeringer i industrien
Om Alcoa Lista Start 1971 Elkem/Alcoa - 100% Alcoa i 2010
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Eksamenskonferansen Steinkjer 24. september 2013
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Mento Hose Management Floating Production Storage Offload Bulk Loading
Hva er Fretex ?.
Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Klima og fallskjermhopping
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Blir det fjernvarme i fremtidens bygg ?
Resultater Kundesenter
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Felles kravspesifikasjon for Oslo kommune 2012 FDV leveransekrav
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Gassbusser i Trondheim Aktuelle tall Team Trafikk AS Bakgrunnen for gassbussene i Trondheim Samarbeidspartnerne Den første gassbussen i Norge.
Ruter Dialogkonferanse Svenn Åge Løkken
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Ruter 11.mars Kjerstin Winther-Jacobsen
Fornybar kraft og varme
Gigantbestilling 222 nye fly –
Malverk intern produktopplæring
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Møte for samkjøringsambassadører 12. september 2012.
Geodata i Statistisk sentralbyrå
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Elektroniske dokumenter for tinglysing i fast eiendom
Klimapåstander Ved markedsføring må påstandene relateres til det produktet forbruker kjøper Klimapåstander må gi utslag i forbrukers klimaregnskap Klimapåstander.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Installering av Windows XP med PXE (netboot) Del 1 – forhåndskonfigurering.
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
Presentasjon av masteroppgave
Zero Emission Resource Organisation
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Trafikantens mobile sanntidssystem Presentasjon INF5261.
Utvikling av forretningsmodeller Dialogkonferanse torsdag 7.april 1.
IT-utstyr 2015 Tilbudskonferanse Agenda for møte Presentasjon av prosjektgruppa Kort gjennomgang av de mest relevante punkter i konkurransegrunnlag.
STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 1 Bakgrunnen for møtet Miljømål Miljørapport 2005 MILJØ I KOLLEKTIVTRAFIKKEN.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Mot et utslippsfritt kraftsystem: hvilke implikasjoner for nettet? Runa Haug Khoury Seniorrådgiver Energi og Industri Nasjonalt Kraftsystemmøte 31.august.
”Velger du bussen, kan du ta livet med ro og studere landskapet mens det glir forbi.” 19. august 2009 Bengt Aarum - Østfold kollektivtrafikk.
NEDERLANDSK 100% ELEKTRISK BY BUSS MED REKKEVIDDE FOR FULL DAGS DRIFT UTEN LADING UNDERVEIS RUTER dialogkonferanse7. april 2016 Bjarne Jordahl, EBUSCO.
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – produksjon og levering av blanketter Ref
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Kjøkkeninnredning til Bergen kommune Tilbudskonferanse 13. mai 2015, kl
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
DriveNow Company Profile
Systemtest av elektriske busser i Oslo sentrum Presentasjon på dialogkonferanse Unibuss.
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
IT-arkitektur – leveransemodell
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Utskrift av presentasjonen:

Tilbudskonferanse Datainnsamling Hydrogenbusser og produksjon Johanna Stigsdotter Prosjektleder Rolf Korneliussen Innkjøp Roger Hansen It-ansvarlig i prosjektet

Agenda, kl 10-12 Formålet med tilbudskonferansen – Rolf Presentasjon av prosjektet og anskaffelsen – Johanna/Roger Tildelingskriterier og regler for gjennomføring av konkurransen – Rolf Ønsket form på besvarelsen – Rolf Spørsmål og svar  - Alle

Ruter AS Ruter er regionenes kollektivtransportselskap Ruter planlegger, koordinerer, kjøper og markedsfører kollektivtransport i Oslo og Akershus 1,1 million innbyggere (22 % av Norges befolkning) 23 kommune Reiser i 2009 - 250 millioner

Ruters miljøstrategi Ruters miljømål: Ta veksten i den motorisert trafikken. For å ta den motoriserte trafikkveksten må Ruter planlegge for dobbelt så mange reiser i 2030. En rekke tiltak er nødvendig. Det vises til Ruters strategiske kollektivtrafikkplan K2012 Klimanøytral innen 2020. Dette innebærer kjøp av sertifisert fornybar elektrisk energi og bruk av biodrivstoff istedenfor diesel.

HyNor Oslo Buss Hovedmål Forsyning og bruk av hydrogen som et nytt og miljøvennlig drivstoff for kollektivtrafikk i Oslo­regionen.   Delmål Etablere nødvendig infrastruktur i form av hydrogenforsyning basert på elektrolyse produsert på eller nær tankingsstasjon for hydrogen Prøve hydrogen som drivstoff i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus i brenselcellebusser Bygge kompetanse om hydrogen hos brukere, lokale myndigheter og befolkningen

HyNor Oslo Buss Akerhus County Council Oslo City Council Public Transport Executive Environmental Organisation (Zero Emission Resource Organisation)

Clean Hydrogen In European Cities 26-26-26 26 partners 26 FC buses 26 mill Euros (JTI)

Van Hool FC Bus 13 meter

Van Hool A330 FC Bus 5 buses. Option for 5 more. 13 meter, 3 axle, 16.9 tons Low entry bus (low floor front, high floor rear) 3 doors (2+2+1) 37 seats + one wheelchair / 2 flip up seats Ballard Fuel Cell Velocity – HD6 Siemens electric drive motor Dynatek, 7 fuel tanks = 35 kg hydrogen Enerdel, lithium-ion battery, 17.5 kWh storage, 100 kW maximum power output

Air Liquide Norway Build, own and operate a H2 station at Rosenholm Bus Garage H2 production at station 2 eletrolysores from Hydrogenics (HySTAT 60/10) Production: 250 kg H2/day Storage: 340 kg H2 (option to upgrade to 570 kg) Tanking: 5 buses in 70 minutes, one dispenser (option to refuel 5 buses in less than 50 minutes with one dispenser + option of extra dispensers) Control centre 24/7 Surahammar, Sweden Back up fuel: Trucked in from Surahammar in few hours

Hydrogen Refueling Station (HRS)

Hydrogen Refueling Station (HRS)

Rosenholm Bus Garage

Hvorfor eget system? Ruter # HDCR Kunder

Hydrogenproduksjon og tankstasjon Air Liquide: En tjeneste som tilbyr all informasjon som lagres om deres prosesser. Merk: Tilgjengelige data resettes hver 24. time HDCR må kunne: Konfigureres for å benytte tjenesten automatisk. Sikre at data blir lest innen 24 timers intervallet Hente daglig alle data som skal leveres til CHIC. Gi mulighet for å hente dataene manuelt. Benyttes for å legge inn tilleggsinformasjon om årsaksforhold ved nedetid.

Datainnhenting fra ordinær drift av FC- og referansebusser Data oppstår hos Unibuss og hos Trafikanten Data fra Unibuss må legges inn manuelt Data fra Trafikanten hentes fra Sanntids Informasjons Systemet (SIS) HDCR må kunne: Konfigureres for å benytte tjenesten automatisk. Håndtere mulig feilsituasjoner i kommunikasjon med SIS Hente daglig alle data som skal leveres til CHIC. Gi mulighet for å hente dataene manuelt. Benyttes av Unibuss for å legge inn tilleggsinformasjon fra busslog og annen relevant informasjon.

Datautveksling med tredjepart Air Liquide - Modus TCP Trafikanten Det eksisterer allerede et grensesnitt (infoview-Crystal Reports webgrensenitt) for å overføre utvalgte rapporter fra Trafikanten til Ruter. Trafikanten foreslår at dette grensesnittet blir brukt til å gjøre uttrekk av ønsket data fra SIS. Trafikanten lager en ny rapport med felter som er aktuelle for HDCR, der data for ønskede tidsperioder kan hentes ut i f. eks csv format, eventuelt andre formater. SoFi – PE International Vedlagt dokument Avventer informasjon fra PE International om importprosedyre

Data rapportering Rapportere data til CHIC prosjektet ved PE International AG Internt informasjonsarbeid Web Informasjonsskjermer Fremtidige behov…

Overføre data til SoFi-tool HDCR må kunne: Via brukergrensesnitt innhente start- og sluttdato for uttrekket og område for lagring av generert fil Gjøre uttrekk av alle data som skal overføres til SoFi Generere csv filen i henhold til dokumentasjon fra PE International AG

Intern rapportering, beregninger og analyser ( opsjon) Ønsker å tilby informasjon og analyser bredere enn hva som er mulig med SoFi Tilsvarene beregninger og analyser som SoFi må være tilgjengelig lokalt Beregninger av spart CO2 utslipp skal være tilgjengelig lokalt

Suksessfaktorer Løse alle funksjonelle krav Ha et operativt system innen mars 2012 Hvordan håndtere alle interessenter Prosjektorganisering Test (Integrasjon og ende-til-ende testing)

Tildelingskriterier Oppfyllelse av kravspesifikasjonen (50%) Overordnede krav Funksjonelle krav Tekniske krav Test Prosjektstyring Gjennomføringstid (20%) Pris (30%) Utvikling Opplæring Dokumentasjon Drift og forvalting (utvikling og test)