Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Outlook, Mobile løsninger – status Agenda: 1.Abonnement for mobile løsninger 2.Mobiltelefoner som er testet og er ferdig konfigurert 3.Outlook integrasjon.
Advertisements

IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Innherred samkommune Veien videre +litt oppsummering Sandvika
Prosesstyring som styringsverktøy
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Leverandørutviklings-programmet 20.mars utbyggers behov •Baseareal •Fellesareal •Kulturskolen •Arbeidsrom •Personalrom •Kantine •Administrasjonen.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Alfhild - leder Østlandet
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Snorre Jensen• Tidstyvbekjemper
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Smidig november 2010 Jan Sandtrø.
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
IT Tjenestekatalog og Tjenesteorientering av IT i Møre og Romsdal fylkeskommune
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 1 Jeg elsker Elin. Hvorfor har hun ikke flere elskere??
Sammen er vi sterke! MTF Landsmøte Tromsø 27. mai 2009
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
EKommune strategi Lars Tveit, KS.
Adm. dir. Helse Finnmark HF
Vi skal ha aksept for å være tjenesteyter, ikke administrasjon Frist: 1.oktober 2007 Plan: Vi ønsker å få aksept for dette i ledelsen Vi ønsker at SESAP.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Helpdesk Ny kundefront Ovf - nett drift.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
1 FELLES ADM. DRIFT - Sensitiv datasentral - et praktisk eksempel - Nye muligheter for 9K?
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Portalseminar iKnowBase og Oracle Fusion Middleware
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
1 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen, IDI Forelesning nr 9: Tjenester.
Teknisk utstyr database
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Sikkerhet og juridiske utfordringer Trondheim kommune.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
XP som læringsmetode Hvorfor Hva er gjort? Verktøyene Resultater Diskusjon og utdyping Akerjord, Samuelsen, Tolsby; Stenseth Prosjektet er støtte av Norgesuniversitetet.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
IKT – styring – systemeierskap – arkitektur Hvordan kan vi forene og avklare roller, oppgaver, ansvar og beslutningsprosesser? Erik M. Hansen, Helse Vest.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
TJØME KOMMUNE IKT utfordringer Flere brukere – spesielt PLO Flere maskiner Flere programmer i bruk Økt bruk av IKT på alle områder Økt forventning om tilgjengelighet.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Strategi & bemanningsplaner
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Strategiplan 2019 – 2022 For et bedre miljø og en grønnere hverdag
VERDENS BESTE VERTSKAP
Standardisering av IT-virksomheten
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes

Oversikt Innledning IKT strategi Hva er Ovf-nett Tjenestekatalog, hva og hvorfor Viktigheten av Tjenestekatalog Oppsummering

1. Innledning IKT i den norske kirke IKT i Ovf Siste års planer og utredninger Hvorfor er IKT viktig i DNK? Forventninger og muligheter

2. IKT strategi i DNK Visjon: IKT skal brukes målrettet for å understøtte kirkens visjoner og satsningsområder Mål: Kirken samlet til ett IKT-rike, med felles IKT-verktøy for alle medarbeidere, og likt servicenivå til alle, der kirkens brukere er i sentrum Tjenester Sentralisert ITIL ASP SLA SOA Ovf-nett? Cloud computing Grønn-IT TCO Infrastruktur

3. Hva er Ovf-nett Hvem er vi og hvilken rolle spiller vi? Leverandør? Rådgiver? Støttespiller? Eier? Innkjøper? Bestiller? Hva leverer vi? Helpdesk E-post Internettforbindelse Sentralisert løsning Infrastruktur Applikasjoner Hva kan vi være og hva ønsker dere at vi er? Vi håper Tjenestekatalogen kan bidra til å avklare mye av dette.

4. Tjenestekatalog, hvorfor? Det er viktig å se IKT som tjenester. Endrer fokus fra levering av tekniske løsninger til levering av funksjonalitet. Gir ett mer samlet grep på tvers av fagområder Vi ønsker å plassere oss riktig i dagens bilde. IKT-strategi i kirken er viktig for oss. Beskrive hva Ovf-nett leverer i dag, hvordan det er strukturert og hvordan tjenester kan bestilles. Tjenestekatalogen skal gi en bedre forståelse for Ovf-nett. Kunden(brukerne) er med og bestemmer hva som skal være med.

4. Tjenestekatalog, hva? Tjenestekatalogen er foreløpig utgitt som ett dokument. Den beskriver på en enkel måte hva Ovf-nett er og hvilke tjenester du får som bruker. Bestillingsrutiner for tilleggstjenester. Hva vi kan levere av telefoni og datautstyr. Beskriver driftsorganisasjonen og kort om prosessene som sikrer stabilitet, sikkerhet, og skalerbarhet.

5. Viktigheten av Tjenestekatalog Beskriver de usynlige tjenestene som gir en stabil og sikker leveranse Den oppsummerer på en lettfattelig måte hva vi leverer Innholdet styres av brukernes behov Skal beskrive alt Ovf-nett leverer

Gruppe diskusjon? Spørsmål notert underveis? Tilbakemeldinger på Tjenestekatalogen

Oppsummering Tjenestekatalogen versjon 1, som utlevert. Videre arbeid