Leverandørutviklings-programmet 20.mars 2014- utbyggers behov •Baseareal •Fellesareal •Kulturskolen •Arbeidsrom •Personalrom •Kantine •Administrasjonen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Royal Ministry of Culture and Church Affairs Hordaland 10. september Universell utforming Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet,
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Pilotprosjektet så langt
Læreplaner Forskrift Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Beskriver hva lærlingen skal kunne mestre ved avsluttende fagprøve Dynamiske.
Adgangskontroll.
D ISKRIMINERINGS OG TILGJENGELIGHETSLOVEN – LMU Wenche Dahl/Eiendomsforvaltningen.
Clas Ola Høsøien NAS høstmøte Trondheim 2009
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
Innovative offentlige anskaffelser
Nye økonomiske utfordringer
TECH INVENTIONS er et firma som utvikler
Arkivutstyr og arkivlokale
Teknisk forskrift (TEK 10) og universell utforming
”Når vi bestemmer selv”
Nordseter barnskole, Presentasjon fra informasjonsmøtet 7. juni 2012
Hva er Fronter.
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Digitalisering Nye muligheter ved IKA Opplandene.
- dataarbeidsplassen - Utarbeidet av Knut Frodahl
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Likeverdige tjenester i praksis
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Instruktørnotater: Instruktør må ha videokanon Velkommen til kurset
 Mitt forslag til design av nytt signalbygg modellert i SketchUp tar utgangspunkt i kriteriene fra den åpne konkurransen til Statsbygg. Jeg har ikke.
NYE SKOGN GRUNNTANKER: Tidsmessige lokaler (jfr. Skolebruksplanen)
Xcomfort gir deg komfortable løsninger:
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Det umulige ble mulig Felles IT-løsning for HiST og NTNU i Bibliotek for medisin og helse (BMH) Karen J. Buset, BMH NTNU Astrid Kilvik, BMH HiST Brynjulf.
Side 1 Kultur og Velferd MUSIKKTEATERET AMFI, LYD, LYS ● anbudskonkurranse ● kurransedialog ● konsulent teknologi ● konsulent akustikk ● anerkjent.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Gullkorn fra barnemunn
Side 1 Kultur og velferd MUSIKKTEATRET LYD, LYS, BILDE, SCENE, AKUSTIKK ● konkurransedialog våren 2014 lyd, lys, bilde, scene ● helintegrert løsning.
Lyst til å prøve noe nytt, noe annerledes? En skole uten eksamen eller karakter Mer enn 300 fag å velge i Internatliv Utstyr tilgjengelig døgnet rundt.
Utforming av stasjoner
Nytt, integrert bibliotek for medisin, helse og sosialfag i Trondheim.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
KLP - DGE Sverre Bjønnes1 Klubb lederskapsplan (KLP) Klubbens lederskapsplan er det administrative rammeverk som anbefales for alle rotaryklubber.
MoBruk Oppstartsmøte 24/1 Tom Heine Nätt Høgskolelektor Høgskolen I Østfold.
Universell utforming i TEK 10 - og Tromsø kommune.
Innspill ● Webmøter bør også kunne være utvidelse av videokonferanse (fra auditorium) ● God lyd innebærer ekkokansellering, vi må bruke tid og penger og.
1 IKT – prosesser før innflytting Teknisk løsning – PC Alle får en ny PC (ref. policy for kjøp av IKT utstyr) To ulike konfigureringer, ”NTNU-tanket” og.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Samlokalisering Horten videregående skole Fylkestinget vedtok i desember 2004 : utarbeide et byggeprogram for en samlokalisert skole reguleringsplan for.
Tjenesteeier IKT / høst 2015 Velkommen til informasjon fra HiOA’s IKT avdeling.
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
TJØME KOMMUNE IKT utfordringer Flere brukere – spesielt PLO Flere maskiner Flere programmer i bruk Økt bruk av IKT på alle områder Økt forventning om tilgjengelighet.
Skole med flerbrukshall og kulturdel Bruttoareal: m 2 (Fortsatt kan det bli små endringer) 1.
Universell utforming av bygg og uteområder av fremtidens campus Merking, skilting og ledelinjer Randi Tiller NTNU Prosjektleder ansatt ved eiendomsavdelingen.
Utforming av skolebygg
Møte 7.juni 2017 Få input til hvordan det nye Vidarheim skal være- tekniske krav Fortelle om prosessen og hva som er gjort så langt. Saken sendes på høring.
Aspåsen skole og Bodø kulturskole Foreldremøte
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Dialogkonferanse El-buss Bussanlegg AS
SMÅ SCENER En liten reise gjennom det vakre landet vårt. Der vi besøkte 7 bibliotek, snakket med bibliotekarer, noen ganger kultursjefer, andre ansatte.
Veien videre Vi er ferdig med vår etappe – men ikke i mål
Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager
Faktorer som bestemmer kostander på bygg
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Silurveien.
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Utskrift av presentasjonen:

Leverandørutviklings-programmet 20.mars utbyggers behov •Baseareal •Fellesareal •Kulturskolen •Arbeidsrom •Personalrom •Kantine •Administrasjonen •Verkstedbygget •Teknisk rom •Lager •Adkomst/trafikk •Uteareal •VVS, VAG, teknologi bygg •Bygg og grunnarbeid

Utfordring 1:Bygg og anlegg Universell utforming –Ta hensyn til alle typer funksjonshemninger i bygget og forskriftene bestemmelser –Allergier, syn, hørsel,rullestolbrukere, elever som trenger mye utstyr og stell –Skilting, ledelinjer som hjelper alle –Tilpasninger uten at det går utover annen funksjonalitet

Fleksible vegger i baser og amfi - Fleksible vegger som demper lyd tilfredsstillende og er lette å manøvrere - lys og innsyn mellom rommene mulig i tillegg - adkomst i tillegg til åpningen mellom rommene

System for oppvaming og SD-anlegg •Oppvarming som er miljømessig og økonomisk effektiv. •Oppvarming og inneklima som fremmer læring og gode arbeidsforhold •Effektive styringssystemer som er fleksible og gjør det mulig å styre temp., lys, co2, låsesystem eksternt og internt

Utfordring 2 : •AV-utstyr •IKT •Strøm og lading av datautstyr •Adgangskontroll,låsing og beredskap •Kommunikasjon •Lyd/lys amfi/black-box •Inventar

Våre behov for gode AV-løsninger •Presentasjonsutstyr, bilde, lyd, mm i klasserom/baser og fellesrom –Lyssterke løsninger uavhengig av styrke på sollys og innelys. –Lett å bruke- lav brukerterskel –Hærverksikkerhet –Effektivt i bruk- bruke lite tid på å starte opp og slå av –Mulig å koble til ulike typer utstyr –Sambruk med annet utstyr er ønskelig –Ta lite plass –Ta hensyn til universell utforming

Våre behov for gode IKT-løsninger •Datautstyr, nettverk, el, skrivere mv. i klasserom/baser og fellesrom –Elever skal kunne bruke en datamaskin uten å miste nett eller gå tom for strøm en skoledag. –Elever skal kunne skrive ut arbeidet sitt på en effektiv og sikker måte under prøver og annet arbeid. –Nettverk skal kunne håndterere mer enn 60 brukere på samme tid, og ulikt type utstyr. I fellesarealene et større antall. –Flere og fleksible muligheter for lading og oppbevaring av utstyr. –Lagring og oppbevaring skal være trygt og hærverksikkert –Universell utforming- tilpasning for funksjonsh/utv.h.

Låse-/ beredskapssystem • Adgangskontroll og tilgang til skolen må være enkelt og sikre trygghet for elever, ansatte og gjester. –Så lite behov for nøkler som mulig. –Skjerme basene og kulturskolen ved behov –Varsling skal være effektivt og sikkert –Enkle systemer å bruke og å administrere –Lett å gi adgang til personer, og lett å ta vekk –Overvåkningsutstyr lett tilgjengelig

Kommunikasjon •Det skal etableres en fleksibel og moderne form for kommunikasjon mellom brukere, ledelse og ansatte. –Ansatte skal kunne bruke kommunikasjonsutstyr med flere funksjoner –Sikre mulighet for kontakt også når ansatte ikke er i skolen eller nærområdet –Lett å bruke for administrasjonen, lett å få tak i folk –Kunne brukes til varsling ved beredskapssit.

Black-box/amfi •Gode tekniske og akustiske løsninger for lyd/lys mv inkl. teleslynge i fellesarealene og black-box –Tilpasset ulike type aktiviteter, både enkle og omfattende produksjoner/forestillinger –Lett å bruke, lett å styre –Hærverkssikkert –Fleksibelt –Løsninger som ikke hindrer variert bruk av lokalene- gjøre sambruk mulig

Inventar - fast inventar Skap, benker, barløsninger, servanter mm i solid utførelse tilpasset elevbruk. Visuelt tiltrekkende og holdbare Elevgarderober, solide, visuelt tiltrekkende, lette å reparere, skifte ut. - løst inventar Elevstoler og bord, solide, lette å reparere,flytte og tilpasse effektivt renhold. Ergonomi, universell utforming Støtte god holdning hos eleven Arbeidsrom og kontor : soliditet, visuelt tiltrekkende, holdbart

•ØKONOMI •KVALITET •LEVERANSE •SAMARBEID

Snitt mot øst

Oversikt 1. et

Oversikt 2. et

Oversikt sokkeletasje

Base 1.etg

Base 2.etg

Base sokkeletg

2.etg- personalrom mm

Fellesareal 1.etg

Kulturskole/musikk

Administrasjon

Inngangsparti /overgang verkstadbygg 1.et

Inngangsparti /overgang verkstadbygg 2.et