”En kreativ bearbeidelse av virkeligheten” Grierson

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
- spennende og engasjerende læring. Nyhetene 1830/2100 Dokumentarer God M. Norge TV 2 Hjelper deg NyhetskanalenTabloid Barnetrinnet TV 2 NYHETSAVDELINGEN.
Sponsordugnad Sandar IL – mars Våre utfordringer •Vanskelige økonomiske situasjon •Dugnadsbasert klubb fra 2009 •Cupene krever mye ressurser •Forventer.
Informasjonssjef Christian Fossen
Forbrukerombudets arbeid med markedsføring rettet mot barn og unge
HVA ER ?.
Normer, verdier og holdninger
Hvordan intervjue en forsker?
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
Skoleavis Journalistikk i skolen
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.

Dagsaktuell undervisning
SPIR Idélab Bodø.
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
TV -analyse 5. desember 2008 MEVIT 1510 Gunn Sara Enli
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Dagsorden møte med spillbransjen Intro – hvorfor spillsatsing i Trøndelag? Hva skjer? Bård Eidet, Sør-Trøndelag fylkeskommune. 2.Hva sier rapporten.
CIP - karriereveiledningsmodell
Avdeling for sosionomutdanning
Filmbyen Bergen - suksesskriterier Byrådsleder Monica Mæland
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Vestfold filmforum Ble stiftet i januar 2010.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag. Noen grunnleggende fakta om livets gang som det er bra å bli klar over tidlig Ingen velger sine gener Ingen.
Valgfag på Kastellet skole
Hvordan skaffe penger og bevare sin sjel? Om pitching og søknadsskriving.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Det nye Kulturrådet. Administrasjon for flere virksomheter NORSK KULTURRÅD 512 mill kr Kulturfondet, 224 mill kr Post 74, 25 mill kr Museum og arkiv STATENS.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Kjør debatt - Hva? Hvem? Hvordan? Berit Strømshoved, Lillehammer bibliotek Litteraturhus Lillehammer.
Ministry of Culture and Church Affairs 1 Mediepolitikk En presentasjon av Kultur- og kirkedepartementets arbeid.
Verdensdagen for psykisk helse
Idrettens hjem på nett Stjørdal 18.april 2015 Organisasjonssjef Kjell Bjarne Helland Sør-Trøndelag Idrettskrets.
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Filmanalyse.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
KULTUR2 RESSURSER HJEMLER 100% LEDER FRITIDSKONSULENTER 100% BOOKING, KOORDINATOR BYDELSHUSDRIFT 80% KOORDINATOR UNGDOM L54 100% KOORDINATOR UNGDOM LURA.
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Serviceeklæring til pårørende i poliklinikken ved Kløveråsen Fjernundervisning i alderspsykiatri 31.januar 2006 Liv Herder spesialsykepleier Kløveråsen,
Samarbeid skole og barneverntjenesten

Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Velkommen til dugnad i kommunen
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Utskrift av presentasjonen:

”En kreativ bearbeidelse av virkeligheten” Grierson Hva er en dokumentar? ”En kreativ bearbeidelse av virkeligheten” Grierson

Dokumentarens ulike ansikt * Den journalistiske reportasjen - TV * Den kreative/kunstneriske dokumentaren - filmfondet, festivaler, kino

Aktuelle tendenser * Hybrid * Politisk dokumentar Utfordrer skillet mellom dokumentar og fiksjon * Politisk dokumentar Kritikk av forbruk og det kapitalistiske system Kritikk av vestens forhold til resten av verden

”The waste land” En kjent kunstner lager kunst av søppel sammen med menneskene som lever på søppelhaugene i Brasil www.wastelandmovie.com

PITCH - En kortfattet presentasjon av filmen du vil lage. Pitchen består av * Skriftlig prosjektbeskrivelse * Muntlig presentasjon *Pilot * Oppfølging møter, søknader

Hva inneholder en god PITCH? Hva handler filmen din om? Hvorfor vil du lage filmen? Hvem er dine hovedkarakterer? Hvor starter filmen og hvor ender den? Hvordan skal du bygge opp din historie – dramaturgi Formspråk – voice of god, ingen kommentar, intervju, cinema direct håndholdt kamera, stativ, tablåer

Pitchekurs • Prøve ut prosjektet på andre dokumentar- filmskapere Ta i mot råd og veiledning både muntlig, skriftlig og visuelt Pitche prosjektet for aktuelle finansiører og Tv-kanaler

Egne erfaringer Tre ganger på pitchekurs i regi av NFI Ulike erfaringer Den ”dårlige” og den ”gode”

”Jaget på elva” Arve Beheim Karlsen

”Våre sønner ble nynazister”

”Vi er behjelpelige med alt”

· bilde- og lydkvalitet Virkemidler i en PITCH · humor · identifikasjon · empati · overraskelse · provokasjon · engasjement · formspråk · bilde- og lydkvalitet

Eksempel 1: ”JENTER” Regi: Hanne Myren - Medieoperatørene Virkemidler i en PITCH Eksempel 1: ”JENTER” Regi: Hanne Myren - Medieoperatørene

Regi: Katrine Grindaker, Hilde Kjøs Virkemidler i en PITCH Eksempel 2: ”Lykkens grøde” Regi: Katrine Grindaker, Hilde Kjøs Skofteland film

Internasjonalt potensial -nordisk link “7th sense” “Sandslottet”

PRODUSENT Viktig for dokumentaren Finansiering Gjennomføring Markedsføring Økonomien

FINANSIERING FORPROSJEKT Regionalt filmsenter Vestfold filmforum Fond for lyd og bilde - kulturrådet (frist :1.2 og 1.9) Utviklingsmidler dokumentar Filmfondet (fire frister per år) www.nfi.no Manusstøtte NFI TV-kanalene

FINANSIERING PRODUKSJON -nasjonalt TV kanaler Filmfondet Fond for lyd og bilde

FINANSIERING PRODUKSJON - nordisk / internasjonalt TV kanalene Filmfondet Fond for lyd og bilde Nordisk panorama Nordisk film og tv fond MEDIA

FESTIVALER Volda dokfilmfestival Oslo dokfilmfestival Femina Nordisk forum IDFA CHPDOX HOT DOC

Viken filmsenter as regionalt filmsenter

Vestfold filmforum bransjeforum for Vestfold

DELTAKERNES EGNE PROSJEKT Har deltakerne konkrete prosjekt? Hva er deres utfordringer? Tema/form i deres aktuelle dokumentarprosjekter? Hvilke prosesser og finansieringkilder ser de for seg per i dag .

DELTAKERNES EGNE PROSJEKT NB! Bruk hverandre. - Test ut pitcher med piloter og prosjektbeskrivelser på hverandre. - Bruk deg selv og dine egne erfaringer, ditt eget engasjement og din egen motivasjon. Hvorfor vil akkurat du lage denne filmen? Hvorfor er det nettopp du som bør lage denne filmen?