Omsetning, prognoser og trender for lyd og bilde, multimedia, video, foto, mobiltelefon og PC 2011 Konsentrert versjon Februar 2012 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Litt mer om PRIMTALL.
Vurdering av omfang og kostnader ikke- medisinske tjenester for 3 av sykehusene i Hovedstadprosessen Gjelder Rikshospitalet, Ullevål og Aker.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. Program Utviklingen i elektronikkbransjen 2013: Adm. direktør Jan A. Røsholm og kommunikasjonssjef Marte Ottemo, Stiftelsen.
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Dyreparken på 300 sekunder.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
06 Mobile enheter Læreplanmål:
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Nasjonale prøver 5. trinn - utvikling Lesing Mestringsnivå 1 28,025,926,8 Mestringsnivå 2 47,146,746,9 Mestringsnivå 3 24,927,426,2.
Drammen kommune, 7. trinn Opplevd mobbing Ikke i det heletatt2-3 ggr/mnd eller mer Er du blitt mobbet på skolen de siste månedene? Elever% % Drammen 7.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Tall og fakta 2010 Legemidler og helsetjeneste Legemiddelindustrien (LMI)
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Tall og fakta 2008 Legemidler og helsetjeneste Utarbeidet av Legemiddelindustriforeningen (LMI)
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Energipolitikk Utfordringer for framtida
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 358,3 (+ 43,2 %) –Direktesalg MNOK 114,4 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 241,8 (+ 53,8.
Resultat 4. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 446,0 (+ 21,7 %) –Direktesalg MNOK 141,2 (+ 41,0 %) –Forhandlersalg MNOK 303,1 (+ 14,5.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Salgsutviklingen av kameramarkedet 2011 samt prognoser 2012 Oslo Plaza, 7. Februar 2012 Bjørn Mangset Styreformann Fotorådet.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av Opinion for.
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
Arbeidsmarkedet nå desember 2011 Balsfjord, Karlsøy og Tromsø.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Elektronikkbransjen – Fotorådet
Presentasjon Regnskap for 4. kvartal 2006 av adm. direktør Olav Line Oslo, 13. februar 2007.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi Ingen endring Totalmarked første halvår.
Elektronikkbransjen – Fotorådet
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Utskrift av presentasjonen:

Omsetning, prognoser og trender for lyd og bilde, multimedia, video, foto, mobiltelefon og PC 2011 Konsentrert versjon Februar

Totalomsetning av forbrukerelektronikk 2011 Verdien av salg til forbruker medregnet mva. Ikke medregnet er omsetningen av spillkonsoller, programvare, nettbrett, deler, tilbehør, servicetjenester, lagringsmedier, musikk, innspilt video og spill. I parentes står avvik i verdi fra Lyd- og bildeprodukter inkludert foto mill. kr (-18,1%) Elektriske husholdningsapparater mill. kr (+ 7,4 %) PC til forbrukermarkedet mill. kr (- 5,5%) Mobiltelefoner (markedsverdi før subsidier) mill. kr (- 5,7%) Trådløse telefoner 112 mill. kr (-13,8%) Totalt mill. kr (- 5,4%) 2

Viktig i 2011 •Mindre totalnedgang enn ventet •Kraftig nedgang i lyd- og bildeomsetningen, mest på TV •God stabilitet og litt oppgang for elektriske husholdningsapparater •Litt verdinedgang for mobil og PC •Kraftig vekst for 3D, IP og IDTV-apparater •LCD med stor andel LED-belysning •God økning for Blu-ray og hjemmekino •Fortsatt økning av andelen smarttelefoner •Økning for digitalradioer •Høy omsetning av nettbrett 3

TV-omsetningen i 2011 •Totalomsetning apparater. Verdi 2 861mill. kr. •Salgsnedgang 12,3 % i volum, 22,3 % i verdi fra 2010 •33 % 3DTV (3 % i 2010) •86 % hadde LCD-skjerm (83 % i 2010) •Om lag 60 % av LCD-apparatene hadde LED-belysning •14 % hadde plasmaskjerm (17 % i 2010) •Totalt omsatt akkumulert cirka 3,64 mill. flat-TV •Ca 4,6 millioner TV-apparater er i bruk ved årsskiftet 2011/2012 4

Digital video / videokameraer 2011 •Totalomsetning DVD og Blu-ray: stk., oppgang 1 % fra 2010 •Økende andel Blu-ray (BD): stk, 48 % vekst fra 2010 •BD-andel 51 % i volum •I tillegg kommer stor omsetning av DVD og BD i spillkonsoller og datamaskiner •Kraftig nedgang i omsetningen av videokameraer: stk., nedgang 28 % frå 2010 •Omtrent alt er HD/fullHD •3D-videokameraer introdusert i markedet •Stillbildekameraer og mobiltelefoner konkurrerer stadig sterkere som videoopptakere 5

Stillbildekameraer 2011 •Totalt omsatt stillbildekameraer, en volumnedgang på 18,8 % fra 2010 •Fordeling 2011: • kompaktkameraer, nedgang 24 % fra 2010 • speilreflekskameraer, liten nedgang fra 2010 •9.000 kompakte systemkameraer, mindre vekst enn ventet • objektiver, vekst fra 2010 •Salget av speilreflekskameraer er blant det høyeste i verden, målt i forhold til antall innbyggere 6

Kamera- og bildemarkedet •Nær 9 av 10 husstander har ett eller flere kompaktkameraer •2,96 mill. kompaktkameraer i norske hjem •De siste fem årene er det omsatt 2,1 mill, kompaktkameraer, i gjennomsnitt ett pr husstand •42 % av norske husstander har ett eller flere systemkameraer •1,07 mill. systemkameraer i norske hjem •Det blir årlig tatt rundt 1,7 mrd. bilder med stillbildekameraer. •Dette tilsvarer 362 bilder pr innbygger* •Utgjør 80 % av det totale antall bilder, 2,143 milliarder •Det blir årlig tatt 430 mill. bilder med mobiltelefon som tilsvarer 91 bilder pr innbygger* •Utgjør 20 % av totaltallet •*Gallup-udsersøkelse av Stiftelsen Elektronikkbransjen januar

Stasjonære lydprodukter 2011 • musikk- og hjemmekinoanlegg, liten oppgang fra 2010 • stk., (27 %) hadde basestasjon (docking) •Mikroanlegg fortsatt største gruppe •37 % var anlegg med DVD eller BD (hjemmekino) •Fortsatt lav omsetning av separate Hi-Fi-produkter (tung Hi-Fi) • bordradioer, svak nedgang fra 2010 •84 % av bordradioene hadde digitalradiomottaker •Nettradio (Wi-Fi) er en driver i markedet •Fortsatt høy omsetning av radioer i

Omsetningen av radioapparater inkl. digitalradioer Inkluderer ikke radiomottakere i datamaskiner, digitale mottakerbokser, mobiltelefoner og MP3-utstyr 2004: Totalt stk. 2005: Totalt stk. 2006: Totalt stk. 2007: Totalt stk. 2008: Totalt stk. 2009: Totalt stk. 2010: Totalt stk 2011:Musikkanlegg stk. Separate mottakere stk. Klokkeradioer stk. Reiseradioer/ kombinasjoner stk. Bilradioer stk. Totalt stk. 9

Omsetning av digitalradioer 2011 •Totalt stk., oppgang 65 % fra 2010 •17 % av radioer solgt i 2011 var digitale •De fleste digitalradioer er en kombinasjon av Wi-Fi, DAB/DAB+ (unntatt bilradioene, som er FM/ DAB) •Wi-Fi en ”driver” for digitalradio •Fordeling 2011: stk. i stasjonære anlegg stk. bordradioer stk. bilradioer stk. bærbare radioer 10

Omsetningsutviklingen for digitalradio •Til og med 2004: ca stk. •2005: stk. •2006: stk. •2007: stk. •2008: stk. •2009: stk. •2010: stk. •2011: stk. •Akkumulert omsetning t.o.m. 2011: ca stk. 11

Bærbare lydprodukter 2011 •Stor nedgang i omsetningen av reiseradioer og kombinasjoner, stk. (nedgang 32 %) •Omsetning MP3: stk., nedgang 8 % fra 2010 •MP3 blir mer og mer erstattet av mobiltelefon •48 % av reiseradioer og kombinasjoner hadde basestasjon (docking) 12

Bilunderholdning 2011 •Totalomsetning av kombinerte bilradioer stk. oppgang 7 % fra 2010 •Fortsatt få bilmerker tilbyr eller kan levere digitalradio •Fortsatt liten andel biler med ferdig montert navigasjonsanlegg •Mobiltelefoner med navigasjon konkurrerer med GPS- produkter 13

Mobiltelefoner 2011 • Totalt stk., nedgang 10 % fra 2010 • Samlet markedsverdi mill. kr. før subsidier, verdinedgang 5,7 % fra 2010 •65 % var smarttelefoner, venter at dette øker til om lag 75 % i 2012 •Cirka 5,6 mill. mobilabonnementer • Gjennomsnittlig brukertid er cirka 2 1/2 år •77 % var 3G-telefoner. Vekst fra 63 % i 2010 •Venter fortsatt økning i andelen av 3G-telefoner •Venter om lag samme volumomsetning i

Hva er en smarttelefon? •Smarttelefon eller smartphone er mobiltelefon som drives av et operativsystem som lar brukeren installere og kjøre avansert programvare. •I tillegg til å kunne ringe og motta samtaler og sende og motta meldinger, har slike telefoner en kombinasjon av en eller flere funksjoner som avspilling av musikk, foto, video, internettleser, kart og GPS. 15

PC-omsetningen i 2011* •Totalt stk. unntatt servere, ubetydelig forskjell fra 2010 •Fordeling: stasjonære bærbare •Totalverdien av datamaskiner til forbrukermarkedet: mill. kr., nedgang 5,5 % fra 2010 * Kilde: Finansavisen (omsetning i volum) og andre 16

Trender 2012 I •LED-belysning toneangivende for LCD-TV •Andel 3DTV og smart-TV fortsetter å øke •Nesten 100 % IDTV •Oled kommer inn i TV-markedet •Vekst i omsetningen av BD, hjemmekino og digitalradio •Stillbildekameraer konkurrerer som videoopptakere med full HD-kvalitet •Mobiltelefoner konkurrerer med kompaktkamera •Kompakte systemkameraer supplerer markedet for speilrefleks 17

Trender 2012 II •Multifunksjoner i lyd- og bildeanlegg (BD, basestasjon, nettilkopling) •Basestasjon inn i stor andel lydprodukter •Kraftig vekst i omsetningen av nettbrett. Stort produktutvalg, utvidet med lesebrett 18

Omsetningstrender i 2012 •Uforandret eller svak verdinedgang for lyd, bilde og mobiltelefon •Verdinedgang for foto •Litt verdioppgang for elektriske husholdningsapparater •Dette, sammen med stor omsetning av ulike typer lese- og nettbrett, kan bety at bransjen totalt får en liten verdioppgang 19