Program for dagen 9.00 – 10.30: Multimodale (sammensatte) tekster

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Digitale tekster i norskfaget
Sammensatte tekster (Word, PhotoStory, Moviemaker)
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Ny hverdag - nye utfordringer
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Det multimodale læringsrommet - arbeidsmåter og organisering i spenningsfeltet mellom det digitale læringsrom og det fysiske møtet Tjalve Gj. Madsen.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Sammensatte tekster (multimodale eller diskontinuerlige tekster)
Høgskolen i Oslo Bildebehandling for FLU06 – Heltid Uke 10/ Eli Gjølstad IKT-seksjonen - HiO.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Medier og informasjonskunnskap
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nils Ole Nilsen Programansvarlig LUKK - Høgskolen i Bodø
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Lesing en ferdighet i utvikling
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Dagsaktuell undervisning
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Maja Michelsen Norsk november 2010
Kritikk, analyse og vurdering Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold.
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
Sammensatte tekster.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Multimodal literacy ”Tekst og kontekst”
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Sammensatte tekster ?.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Skriving i begynneropplæringa
Sammensatte tekster PPU
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Sammensatte tekster ALU
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Sammensatte tekster Mål for økten Få økt forståelse for begrepet sammensatte tekster Få et begrepsapparat for å snakke om sammensatte tekster.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Sammensatte tekster Etter Anne Løvland: På mange måtar.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
Metaspråk for multimodalitet
Kapittel 7: Ord og bilete
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Utskrift av presentasjonen:

Program for dagen 9.00 – 10.30: Multimodale (sammensatte) tekster ¤¤¤ ^^^ 9.00 – 10.30: Multimodale (sammensatte) tekster 10.45 – 11.15: Innføring i noen tekniske finesser i PowerPoint 11.15-11.45: Praktisk oppgave ved pc: Lage multimodal tekst ved hjelp av PowerPoint 11.45 – 12.30: LUNSJ 12.30 – 13.15: Praktisk oppgave fortsetter 13.15 – 13.45: Vise fram noen av produktene 14.00 – 15.30: Hypertekstfortellinger

Litt om MULTIMODALE/SAMMENSATTE TEKSTER ¤¤¤ ^^^ Litt om MULTIMODALE/SAMMENSATTE TEKSTER Buskerud, januar 2008 H. Otnes (NTNU) & H. M. Iversen (HIST)

Multimodale tekster Sammensatte tekster = Læreplangruppa foreslo først ”multimodale tekster”, men utdanningsbegrepet syntes ikke det kommuniserte godt nok. Derfor ”sammensatte tekster” Multimodalitet (”sammensatthet”) (Løvland 2007) Mode= måte Multimodalitet: man skaper mening ved å kombinere ulike modaliteter, ulike modus, ulike tegnsystem, ulike semiotiske ressurser enheter som skaper mening på ulike måter kulturprodukt, materiale man bruker for å kommunisere

Er det egentlig noe nytt…..? Mange oppfatter sammensatte tekster som noe nytt, men vi har lenge hatt et utvidet tekstbegrep i norskfaget….. Gjennom digitale medier har ulike tekstformer fått større plass…..

Læreplanen (LK06) ”Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder i et samlet uttrykk. Det innebærer arbeid med tekster som bildebøker, tegneserier, aviser, reklame, nettsider, sangtekster, film og teater. Hovedområdet omfatter både elevens egen tekstproduksjon og opplevelse, kritisk vurdering og analyse av sammensatte tekster.”

Noen poeng og begrep hos Løvland (2007) ”Det er lettare å sjå at ein tekst er multimodal enn å peike på kva modalitetar teksten er sett saman av” (Løvland 2007: 21). Eksempler på modaliterer: skrift, tale, fotografi, maleri, tegninger, dyrespor, fonter/skrifttyper, farger, ikoner, tall, tabeller, figurer +++ Er verbalspråklige ressurser primære i forhold til andre ressurser? Relasjonen modalitet og situasjon er viktig.

Hva slags informasjonskopling mellom de ulike modaliteter?

Analoge sammensatte tekster (som elevene kan analysere eller lage selv) Tegneserier Reklamebrosjyrer Avissider Teateroppsetninger Prosjektframlegg for klassen Lærebøker/fagbøker Instruksjoner/manualer Bildebøker/barnebøker

Digitale, sammensatte tekster (som elevene evt. kan analysere) Emnekart, indekser, databaser (Eks.: Gule sider) Nettfora (Eks.: Facebook) Dataspill CD-rom for barn Blogger (som består av mer enn skrift) (Eks: LM) Nettsted (presentasjon av institusjon, bedrift etc.) Nettaviser

Digitale, sammensatte tekster (som elevene kan lage selv….) Prosjektpresentasjoner (f.eks. PowerPoint-presentasjoner, bloggnotater, nettsider etc.) Lyriske, skildrende montasjer (egne dikt, andres dikt)…. (Eks. 1: ”Du ska itte trø” ) (Eks.2: Larvik-video) Reklame (Eks.: ”Bamsemums”) Bloggnotater Digitale ”reportasjer”/fortellinger (Eks.: ”Lærer slått ned”)

Noen analysebegreper

Multimodal affordans en modalitets betydningspotensial og begrensning - uttrykker både det som er mulig - og det en ikke får til å uttrykke gjennom en modalitet et bilde kan f. eks uttrykke noe annet enn tusen ord fordi det har en annen modal affordans enn verbalspråket

Det multimodale samspillet Funksjonell spesialisering: Funksjonell tyngde sier noe om hvor stor del av informasjonen i en multimodal tekst som ligger i den enkelte modaliteten. (Kress 2003) (se bildebok, barnebok) Ikonotekst Alle modalitetene i en tekst har ikke like stort informasjonsansvar

Multimodal kohesjon Noen sentrale kohesjonsmekanismer (iflg. Van Leeuwen 2005): Rytme Knyttet til tidsdimensjonen (eks.: radio, prosjektframlegg, PowerPointpresentasjon, gudstjeneste, kalender) Komposisjon Knyttet til romdimensjonen - ulike signal som gjør det lettere for leseren å finne en ”lesesti” (plassering, størrelse, farge etc.) (collage, reklameplansje, bildebokoppslag, lærebokoppslag, ABC-bokoppslag, kompleks nettside - for eks. Facebook….) Informasjonskopling Ulike former for relasjoner mellom modaliteter (se mer om dette senere)

Hva kan vi si om rytme og komposisjon her?

Utdyping (avgrenser meningspotensialet) Utviding (utvider meningspotensialet) Omskriving Spesifisering Tolking Kontrastering Utfylling

Farao på ferie (A. Bjerke) Sprinterne N. Grieg) Ord over grind (H. M. Vesaas) Ord (O.H. Hauge) (versjon 1) (versjon 2)

Litteratur http://www.itu.no/filearchive/Liestol_itu2006.pdf Birkeland, Tone & Frøydis Storaas. 1993. Den norske biletboka. Oslo: Cappelen. Jewitt, Carey & Kress, Gunther. 2003. Multimodal Literacy. New York: Peter Lang Kress, Gunther & Theo van Leeuwen. 2001. Multimodal Discourse. The modes and media of contemporary Communication. London: Arnold. Liestøl, Gunnar. 2006. Sammensatte tekster – sammensatt kompetanse. I: Digitale kompetanse, nr. 4, Universitetsforlaget/ITU Løvland, Anne. 2007. På mange måtar. Samansette tekstar i skolen. Bergen: Fagbokforlaget. Løvland, Anne. 2006. Sammensatte fagtekster – en multimodal utfordring? i: E. Maagerø & E.Tønnessen (red.): Å lese i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget. Østerud, Svein, Schwebs, Ture, Sandvik, Nielsen Liv & Margareth Sandvik..2006. eLogg – et læringsmiljø for sammensatte tekster. I: Digitale kompetanse, nr. 3, Universitetsforlaget/ITU. http://www.itu.no/filearchive/Liestol_itu2006.pdf http://albertine.mediasogndalvgs.com/blog/?p=81

Så over til den praktiske oppgaven Kan PowerPoint-verktøyet brukes til andre sjangrer enn ”forelesningsstøtte”..? Kan PP bare brukes av læreren? Eller også av elevene? Hva er PowerPoint? En sjanger? Et skriveverktøy? En krykke for forelesere? Illustrasjon? Bildesamling? Lenkesamling? Annet…..?

PowerPoint et verktøy som kan brukes til mange ulike sjangrer For eksempel….: Fortelling (selvlaget) Tegneserie (selvlaget) Tegneserie (med utgangspunkt i kjent novelle/fortelling/eventyr) Illustrert sangtekst Illustrert dikt Illustrert novelle/eventyr Dikt med bilde(r) som inspirasjonskilde Instruksjon (i ord og bilder) (veibeskrivelse, matoppskrift, spillforklaring, monteringsanvivning etc.) Reklame

PowerPoint-oppgave Lag en liten PowerPoint-tekst på 5-8 bilder Teksten som helhet må inneholde flere tegnsystem (modaliteter) – først og fremst ord og bilde, men gjerne også ulike farger , bokstavestetikk, bevegelse/rytme m.m. Noen av PP-bildene kan gjerne inneholde noen ”egendefinerte animasjoner” og ”innganger” Bruk nettet som kilde både for tekster og bilder! Bruk gjerne tegneprogram!

Noen tekniske finesser Lage design Bokstavestetikk, skriftmodaliteter Sette inn bilde Ha forskjellige former for inngang………