JULA Av. gno. ”Jol”, def. av ordet er ukjent.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

PowerPoint nr 1 Hva vil det si å være kristen? Av Karina Schjølberg
Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Den vesle gutten og julenissetoget
Norges historie Middelalderen Stavkirker
I.
Profetene i Det gamle testamente
Messa for travle familier
Turminner.
Barnet som gave og oppgave
Barnegudstjeneste 14.februar 2010
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Plan for Strålen 5
Gudstjeneste med Skattejakt.
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
Det nye Europa tar form (Del 3) Marius Vøllestad Bø gvs.
lig velkommen til 4års gudstjeneste i Hof menighetshus
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Julemesse, Misjonssalen Sandnes 30. november 2013 Asbjørn Kvalbein
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Bønn Uke 42.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
lig velkommen til gudstjeneste og juletrefest i Hof menighetshus
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Velkommen til gudstjeneste
Påskequiz!!!.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
EGYPTISKE GUDER OG GUDINNER
Gudstjeneste 1.søndag i advent 2008 i Gruben kirken Dra ut, dra ut gjennom portene og rydd en vei for folket! Bygg, ja, bygg en kongsvei og rens den vel.
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
Johannes 16, Om sorg og glede
”Vi vil gjerne se Jesus”
Skattejakt-samling på torsdag
Tidlig middelalder i Europa
Velkommen til lysmesse
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Hosianna, Davids sønn! Velsignet være han! Velsignet Davids sønn som kommer, i Herrens navn! Hosianna i det høye, hosianna, Davids sønn! Velsignet,
Velkommen til ettårssamling
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
JØDEDOMMEN HØYTIDER ROSH HASHANA JOM KIPPUR SUKKOT HANUKKA PURIM
Kapittel 39 Samlivsformer.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Getsemane – Matteus 26,36-56.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Matteus 2,1-12.
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Lukas 9,57-62, Jesus krever alt
‘Fra Ord til liv’ ‘Fra Ord til liv’ Desember 2011 Desember 2011.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Levende vann Joh 4,10 Jesus svarte: "Om du hadde kjent Guds gave og visst hvem det er som ber deg om drikke, da hadde du bedt ham, og han hadde gitt deg.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Matt 1:23: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel - det betyr: Med oss er Gud. For et barn er oss født, en sønn.
100 lure ord å lære.
Og.
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
Kjærlighet – mellom søsken
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
-en stor familie av nasjonale kirker
Norsk jul.
En presentasjon av Moise
REFORMASJONEN.
LUCIA.
Utskrift av presentasjonen:

JULA Av. gno. ”Jol”, def. av ordet er ukjent. ”Ylier” = julemåneden på islandsk.

JULA SOM HØYTID I førkristen/hedensk tid festperiode i midtvintersmånedene desember, januar. Vintersolverv eller solsnu 21/22. des. Midtvintersblot hos germanerne. Ofring, ritualer og gaver. Påbud å lage mjød og holde fest med mat og drikke. Hellig tid, drap og ran forbudt. Fra ca. 400 feiret som høytid til minne om Jesu fødsel 25. des. (før jul var det faste). Jesu fødselsdag er imidlertid ukjent – også årstallet. De kristne la ofte sine høytider til hedenske høytider. og kirkene oppå de hedenske hovene (ofte en høyde) Obs.: Nyttårsaften er oppr. romernes gavefest og lysfest. Da startet året etter den julianske kalender, jfr. Julius Cesar, (nå har vi den gregorianske, fra 1700-tallet). Janus er solguden med to ansikter.

Kristendommen En monoteistisk religion – en gud (Åsa-troen var polyteistisk – flere guder. En frelsesreligion (i motsetning til Åsa-troen). Den romersk-katolske kirke (Paven i Roma). Den protestantiske eller luthersk-evangeliske kirke (oppr. fra Tyskland). Den gresk-ortodokse (Bysants/Konstantinopel). Den russisk-ortodokse (Russland).

Middelalderjul i Norge (1000-1500 e.Kr, Norge er katolsk) Fra julaften 24. des. til 6. januar. Alle barn måtte være døpt fordi onde vetter var på ferde. De døde gikk igjen (gjengangere). Alle på gården lå samlet i storstua på halm (også de som bodde på låven). Slakt måtte skje på spesielle måter. Brygging av øl var obligatorisk. 13. des. var vintersolverv i middelalderen og Lussi-natt og ingen måtte være ute for Lussi-ferda kunne komme over gården (Lucifer = djevelen). Lucia var egt. en kvinnelig kristen martyr, død i 304 i Syrakus i Italia. På julaften kunne Oskereia komme og den var enda verre, rev med seg dyr og mennesker og kastet dem kilometer av gårde.

Forst. All ved måtte være i hus, rakk ikke veden, kom dauingene om natta og sagde og hogde. Juleneket, mat til fuglene, men også for å beskytte seg mot trollmakter. Julepynt, juletreet var vanlig i Tyskland på 1500/1600-tallet, kom til Danmark Norge på 1800-tallet, men gårdene var pyntet inne i Norge i middelalderen med grønt, einer osv. ”Verdens uro” var en pyntet halmkrone, rørte den ikke på seg når noen kom inn, var det et dårlig varsel. Ingen besøkende måtte gå fra gården uten å få mat og drikke.

Forts. Gjestfrihet overfor døde som kom, da vek man plassen ved bordet og de fikk også sengene. Tunkallen, gardvorden eller tomtekallen (senere gårdsnissen) skulle ha julekost, julegrøt, lefse og øl. Haugbonden (han i haugen) som først ryddet gården. Julekveldsværet varslet tidene som kom, gode eller dårlige. Julebukker, skikk fra 1500-tallet, skulle skremme og underholde. 7. januar eller 14. dag-jul slo de ølet i varmen.

Julenissen Sammenblanding av 3 tradisjoner (middelalder Lille-Asia, USA 1800-tallet, tunkallen i Norden): Den barmhjertige katolske helgen for sjøfolk Nikolaus (død ca. 325 e.Kr.) I Tyskland har den snille Nikolaus en medhjelper som straffer barna (”Knecht Ruprecht”). Julenissen heter ”der Weinachtsmann”. Overført til England – ”Santa Claus”. Nederland:”Sinterklaas” – Spania: ”Sint-Nicklaas” Fra katolsk til protestantisk – også kalt ”Father Christmas” Fransk: Pere Noel (”Fader Jul”), russisk: ”Fader Frost” I Norge først ”Julemannen” så ”Julenissen”.

Dagens julenisse blir til: Clement Moore på Manhatten i New York skrev et juledikt i 1822 der han skildrer et besøk av Sankt Nikolas julaften, en liten tykk mann kledd i pels, med pipe og skjegg og kjørende med reinsdyr foran vogna. Strømpene til barna hang klare ved peisen for å fylles med gaver. Thomas Nash tegnet ham i magasinet ”Harper’s Weekly”, ca. 1870 – og dermed var det gjort. Julenissen kobles så i Norden til tunkallen eller gardvorden (”Nisse” kommer av Nils som er kortform av Nikolaus).

Julekort og julebyer Første julekort i Norge kom i 1883 av Wilhelm Larsen. Lappland Korvatunturi eller ”Ørefjellet” – ”Er det noen snille barn her?” (spørsmålet stammer fra Sankt Nikolaus’ tid). Rovaniemi (Finland) Tomteland i Dalarna Drøbak (Julebyen)

Julaften og nyttårsaften Julaften er fortsatt en kristen høytid – og den er hellig – man besøker ikke folk på julaften med mindre man er invitert og er i nær slekt. Nyttårsaften har preg av hedensk feiring – alle er velkommen, men må være invitert (?). Disse høytidene blir mer og mer problematiske for folk som ikke har nettverk. Nå går folk ut og spiser/drikker på byen julaften – helt utenkelig da jeg var ung. Da var hele byen TOM kl 1800/1900 (etter andre gudstjeneste) – alt stoppet opp – også drosjene og man måtte gå hjem eller hentes hvis man hadde vært på jobb.

Men noen må holde hjula i gang -og mange minnes sine kjære… Noen MÅ imidlertid jobbe disse høytidene, overtida er skyhøy (200% eller mer). En katolsk skikk med lys på gravene har spredd seg – den lutherske kirken likte det ikke, men greide ikke stoppe det. De døde lever! Hedenske tradisjoner lever i oss ennå, jfr. gjengangerne på julekvelden,maten, drikkingen og gavene og selvfølgelig dyrkingen av lyset (solsnu).