25. juni 2014 Arbeids-og sosialpolitikk i EU 30. September 2010 Mona Næss Arbeids-og sosialråd.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til endring i forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter - bakgrunn og innhold Avdelingsdirektør Eli Mette Jarbo Arbeidsmiljø-
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Hva med offentlig tjenestepensjon? Statssekretær Jan-Erik Støstad Pensjonsforum
Veien videre i kampen mot sosial dumping Svein Oppegaard, direktør for Område arbeidslivspolitikk i NHO. Fellesforbundet, 25. november 2010.
Politisk streik mot Vikarbyrådirektivet den 18. januar 2012.
© EL & IT forbundet, søndag, 22. juni 2014 Lysbilde nr.: 1 Hvordan er kravene fra LOs representantskap innfridd?: •Krav: •”- at AFP-tillegget skal utformes.
Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
Oppstart- og erfaringsseminar SIU 28. September 2011
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Sammen mot menneskehandel
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Hurra for deg som fyller ditt år...
Omsorg for barn og permisjon
Samhandlingsreformen – spesielt om utfordringer i spesialisthelsetjenesten Fagsjef Anne Turid Wikdahl.
Solidaransvar spørsmål og svar om solidaransvar Forslag til felles håndtering Når skal vi ta saker for nye medlemmer?
Attføringsmessa 18. januar 2012
Europeiske trender og utviklingstrekk
Kampen mot sosial dumping Hva vil EUs Håndhevingsdirektiv bety? Trondheimskonferansen Trondheim, 2. februar 2014 Roar Eilertsen De Facto – Kunnskapssenter.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
1 European Commission - DG Employment, Social Affairs and Equal Opportunities EUs Likestilling og diskrimineringspolitikk 30/09/2010 Anne Galand Nasjonal.
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
EUs klima- og energipolitikk frem til 2030 Elin Lerum Boasson, seniorforsker, CICERO Hvilke rolle kan Europaparlamentet komme til å spille? Foredrag for.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Diskrimineringsvernet i barnekonvensjonen og i norsk rett
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
1. 2 Vær i forkant, man skal jobbe sammen også i etterkant -Klargjør med bedriften saker som kan bli tema under en streik. -For eksempel: -Hvordan kontakt.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Lov- og avtaleforhold Distrikt Nord 27. og 28. februar 2008 Dag Sandvik.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Kommuneplan for Drammen –”Bærekraft skal være et grunnleggende prinsipp når bysamfunnet utvikles. Fortsatt vekst i Drammen møter utfordringer.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
FOREDRAG OM PENSJON SENTER FOR POLITISK ANALYSE.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Fredrikstad 7. september 2005
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Utdanningssamarbeidet i EU Hanna Marit Jahr. EU og utdanning  Utdanning - støttende aktivitet i EU  EU har ingen ”felles utdanningspolitikk”  Landene.
Norges vassdrags- og energidirektorat. Økodesigndirektivet Årsmøte i Norsk Elvarmeforening 8. juni 2011 Jun Toutain Seksjon for energibruk.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Hvordan forhandles det?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Arbeidslivet under press Regjeringens forslag til endringer av arbeidsmiljøloven.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Ikke-diskriminering og likebehandling på arbeidslivets område Nasjonale lover: Arbeidsmiljøloven kap. 13: Vern mot diskriminering på grunn av politisk.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Likestillings- og diskrimineringsrett Helga Aune.
Informasjonsmøte om kombinasjon av uføretrygd og inntekt
EU Den europeiske union.
De seks viktigste organene i EU Det europeiske råd Ministerrådet (Unionsrådet) EU-kommisjonen Europaparlamentet EF-domstolen Den europeiske sentralbanken.
Organisasjonsmessig behandling. Tariff 2016 Hva blir det viktigste for Utdanningsforbundet i vårens hovedoppgjør? Tariff 2016s2.
Økonomisk overblikk Pressekonferanse
Hovedpunkter i EUs klima- og energipolitikk fra
Utskrift av presentasjonen:

25. juni 2014 Arbeids-og sosialpolitikk i EU 30. September 2010 Mona Næss Arbeids-og sosialråd

25. juni 2014 Nasjonal eller EU politikk- Virkemidler  Arbeids- og sosialpolitikk i hovedsak et nasjonalt anliggende (trygd/pensjon/sykelønn/arb. politikk osv) Virkemidler:  Det er gitt EU-lovgivning på arbeidsrett, helse/miljø/sikkerhet, likestilling/diskriminering, fri bevegelse, koordinering av statlige trygdeytelser  Minimumslovgivning? Totalharmonisering?  Målstyring fra 1997OMC (soft law) Felles overordnede målsettinger (fra 1 til 3 års perspektiv) - Nasjonale reformplaner årlig – tilbakemelding fra Kommisjonen  Ingen juridiske eller økonomiske sanksjonsmuligheter, Gruppepress, peer reviews, best practise, name&shame?, name&fame  Brukes i økende grad der tradisjonell lovgivning ikke er mulig eller ønskelig –på nasjonal politikk

25. juni 2014 Store utfordringer på arbeids- og sosialområdet  Finanskrise  Klimaendringer  Globalisering  Demografi Betyr behov for tiltak både på kort og lang sikt!

25. juni 2014 Dagens utfordringer på arbeids- og sosialområdet Arbeidsledigheten :  Økt med omlag 0,1 prosentpoeng per måned siden mai Nesten 10 % ledighet i EU  Store forskjeller mellom landene: Spania( 20% april 2010 mot 9.5% i mars 08), Irland (12.9% mot 5.2%), Estland (15.2% 4%) Litauen (14.6% mot 4.3%) Latvia (22.3% mot 6.1%),mens Tyskland, Nederland Luxemburg og Polen har hatt forholdsvis stabil sysselsettingsnivå. Tyskland er det eneste landet i EU hvor ledigheten har sunket det siste året. Ledigheten i Tyskland har gått ned fra 7,6 prosent til 7,1 prosent det siste året  Likevel visse tegn på bedring i økonomien – også stabilisering/bedring i sysselsettingen.  Svært høy ungdomsledighet – 21,4 % i desember 2009

25. juni 2014 Dagens utfordringer på arbeids- og sosialområdet Fattigdom og sosial utstøtelse  ca 17% av alle EU-borgere lever under fattigdomsgrensen – 80 millioner i risikosonen for fattigdom.  2010 er valgt til EUs år mot fattigdom og sosial ekskludering. Norge deltar

25. juni 2014 EUs nye vekststrategi Europa 2020 Post Lisboastrategien) Tre hovedprioriteringer i strategien: smart vekst gjennom utvikling basert på kunnskap og innovasjon; bærekraftig vekst som fremmer ressurseffektiv, grønnere og mer konkurransedyktig industri; inkluderende vekst gjennom en økonomi basert på høy sysselsetting som bidrar til økonomisk, sosial og territorial utjevning.

25. juni 2014 EUs nye vekststrategi EU 2020 fem hovedmål som man ønsker å oppnå innen 2020: 1.Øke sysselsettingsandelen fra 69 til 75 prosent med større andel kvinner, eldre arbeidstakere og innvandrere i arbeid; 2. 3 prosent av EUs bruttonasjonalprodukt (BNP) investert i forskning og utvikling; 3.EUs klimamål 20/20/20 (20 prosent utslippsreduksjon, 20 prosent energisparing, 20 prosent fornybar energi) skal oppfylles; 4.Forbedre nivå på utdanning – særlig ved å redusere antal ”early-dropouts” til mindre enn 10 %, og ved å øke andelen åringer med avsluttet høyere utdanning, til minst 40%; 5.Forbedre den sosiale inkluderingen ved å særlig redusere fattigdom, målet er å løfte minst 20 millioner mennesker ut av risiko for fattigdom.

25. juni 2014 EUs nye vekststrategi EU 2020 Enighet på Arbeidsministrenes rådsmøte 7 juni: Fattigdommen skal reduseres med 20 millioner. De tre indikatorene som vil gjelde er følgende:  Inntekt. Personer som lever med mindre enn 60 % av den nasjonale medianinntekten,  Materiell deprivasjon. Blant annet personer som har eller erfarer minst fire av ni ulike deprivasjonssituasjoner, og  Husholdning uten jobb minst ett år. Medlemsstatene vil deretter sette sine nasjonale mål basert på de indikatorer som anses best egnet nasjonalt.

25. juni 2014 Pensjoner i EU  Grønnbok fremlagt juli – høringsfrist november 2010  Medlemsstatenes ansvar for pensjonssystemene fremheves  I 2008 var forholdet fire personer i arbeidsfør alder for hver EU-borger over fylte 65 år. Dette vil reduseres til to personer i arbeidsfør alder i tiden frem til 2060  Økt mobilitet over landegrensene har lenge stått høyt på agendaen i EU.

25. juni 2014 Vedtakelse av ny lovgiving  Kommisjonen initiativrett  Medbestemmelsesprosedyren – Forslaget behandles av Europaparlamentet og Rådet i fellesskap (gjelder all arbeidsrett, fri bevegelighet og trygd)  Konsultasjonsprosedyren – Kompetanse i Rådet alene, Europaparlamentet kun uttalerett (e.g. landbruk og forskning)

25. juni 2014 Direktiver Arbeidstidsdirektivet – uløst siden 2004,  3 dommer som definerer inaktiv arbeidstid (skal telle inn under 48 t regelen), skaper problem i helsesektoren,  strid om ”britisk” unntak fra 48-t regelen (Opt.out). Kompromiss i Rådet juni 2008 ved å koble det til vikarbyrådirektivet:  - inaktiv arbeidstid deles i to, bare aktiv tid telles som arbeidstid  - arbeidsuken fortsatt 48 t men den enkelte kan selv velge en opt-out  - nytt tak på 60 t, men partene kan avtale lengre periode  - nytt tak på 65 t for de som velger lengre uke hvis inaktiv tid telles som arb-tid

25. juni 2014 Forts arbeidstidsdirektivet Prosessen siden høsten 2008: Parlamentet sa nei – Saken tilbake til start. Kommisjonen konsulterer fra 24. mars 2010 de sosiale partene. ETUC 3. juni 2010: - ” the individual opt-out is “a virus infecting working time regulation throughout the EU,” - the work week (per worker and not per contract) must be limited to an average maximum of 48 hours, with no derogations allowed. -on-call time at the workplace is working time, not rest time. samtidig gjennomføres en bred evaluering og sosialkonsekvensvurdering – Nytt forslag

25. juni 2014 Vikarbyrådirektivet Vedtatt november 2008 Frist for implementering desember 2011 Hovedprinsipper:  Omfattet all bruk av vikararbeidskraft formidlet gjennom et bemanningsforetak til en brukerbedrift. Trepartsforholdet.  Vikaren skal fra første dag likebehandles med fast ansatte i brukerbedriften mht lønns- og arbeidsvilkår (”som om han/hun var fast ansatt i brukerbedriften”  Medlemsstatenes restriksjoner på bruk av vikararbeidskraft skal vurderes og fjernes.  Unntak gjennom tariffavtaler og dersom vikaren er fast ansatt med garantert lønn i vikarbyrået Norge deltar i Kommisjonens ekspertgruppe. Ennå ikke tatt inn i EØS-komiteen – Forslag til implementering på høring nå.

25. juni 2014 Utsendingsdirektivet (96/71)  Lovvalgsdirektiv  På den ene siden minimumsregler - bedre vern fra utsendingslandet går foran – men kjernekatalogen er uttømmende  4 dommer fra EF-domstolen de siste årene (Laval/Viking Line/Ruffert og Luxembourg) har satt fokus på utsendingsdirektivet fra  to hensyn: frihet til å levere tjenester og fri bevegelse av personer med arbeidsrettslig beskyttelse. Kommer disse to frihetene i konflikt med hverandre og har ett prinsipp forrang?  Deler av EP ønsker revisjon – også EFTA parlamentarikerne  KOM/Rådet negative, Både Barosso og Andor har varslet at kommisjonen kommer til å gjøre noe - vil se nærmere på implementeringen i de ulike landene  Nye land vs. gamle/ og øst-vest

25. juni 2014 Nyere rettspraksis fra EU domstolen Sag C-229/08, 12. januar 2010: Artikel 4, stk. 1, i Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for en national lovgivning som den i hovedsagen omhandlede, der fastsætter en aldersgrænse på 30 år for ansættelse i brandvæsenets tekniske tjeneste på mellemniveau. Sak C-555/07, 13.mars 2010: EU-retten, og navnlig princippet om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder, som konkretiseret ved Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv, skal fortolkes således, at den er til hinder for nationale bestemmelser som de i hovedsagen omhandlede, hvorefter beskæftigelsesperioder, som arbejdstageren har tilbagelagt før det fyldte 25. år, ikke tages i betragtning ved beregningen af afskedigelsesfristen

25. juni 2014 Nyere rettspraksis fra EU domstolen C ‑ 149/10,Chatzi:  § 2, stk. 1, i den rammeaftale vedrørende forældreorlov, der blev indgået den 14. december 1995, og findes i bilaget til Rådets direktiv 96/34/EF af 3. juni 1996 om den rammeaftale vedrørende forældreorlov, der er indgået af UNICE, CEEP og EFS, som ændret ved Rådets direktiv 97/75/EF af 15. december 1997, kan ikke fortolkes således, at barnet tillægges en individuel ret til forældreorlov.  2) Rammeaftalens § 2, stk. 1, skal ikke fortolkes således, at en tvillingefødsel giver ret til perioder med forældreorlov svarende til det antal børn, der fødes. Set i lyset af ligebehandlingsprincippet pålægges den nationale lovgiver ved denne bestemmelse imidlertid at indføre en ordning med forældreorlov, der under hensyntagen til situationen i den berørte medlemsstat sikrer forældre til tvillinger en behandling, der tager behørigt hensyn til deres særlige behov. Det tilkommer den nationale ret at efterprøve, om de nationale forskrifter opfylder dette krav, og i givet fald at anlægge en fortolkning af disse forskrifter, der i videst mulig omfang er i overensstemmelse med EU-retten.

25. juni 2014 Nyere rettspraksis fra EU domstolen (Sag C-297/10 og C-298/10. To kollektivavtal för offentliganställda. Enligt det första bestämdes arbetstagarnas grundlön av hur gamla de var. Vartannat år flyttades de upp ett steg på lönetrappan. Det kollektivavtalet ersattes 2005 av ett nytt där ålderstrappan var avskaffad. Enligt det nya avtalet skulle lönen i stället bestämmas av arbetsuppgifter, prestation och yrkeserfarenhet, och över en miljon anställda skulle placeras in i lönegrader enligt det nya systemet. Men eftersom man inte ville sänka lönerna för redan anställda placerades de i lönegrader som gav dem lika mycket betalt som tidigare. Den klagande i målet är en 48-årig byggnadsingenjör som anser att ålderstrappan i det första kollektivavtalet innebar att hon blev diskriminerad, och att diskrimineringen fortsätter med det nya avtalet. 1. strider mot förbudet mot åldersdiskriminering? 2.Hvis ja - om rätten till kollektiva förhandlingar ger parterna ett sådant handlingsutrymme att de kan undanröja diskrimineringen genom att överföra arbetstagarna till ett nytt lönesystem som bygger på arbetsuppgifter, prestation och yrkeserfarenhet, samtidigt som de får behålla den lön som de hade i det gamla systemet.

25. juni 2014 Nyere rettspraksis fra EU domstolen (Sag C-297/10 og C-298/10. Forholdet til Norge..... Verken EUs Charter om grunnleggende rettigheter eller likebehandlingsdirektivet er en del av EØS-avtalen. Bestemmelser/ rettsakter om aldersdiskriminering faller utenfor EØS-avtalens virkeområde.  Men - EU-domstolens dom i saken vil kunne få betydning for EØS-avtalen, i hvert fall indirekte ved at forholdet mellom EU-regelverk og kollektiv forhandlingsrett kan omtales på en måte som vil kunne få betydning i saker hvor EØS-avtalen klart er berørt.

25. juni 2014 Nyere rettspraksis ”Tysklandssaken” Kunne de kommunale arbeidsgiverne la være å bruke anbud ved kjøp av pensjonstjenester til sine ansatte når bestemmelsen om hvem som kan levere pensjonsytelsen var inntatt i tariffavtale? Nei det kunne de ikke! Tyskland:  Ikke ordregivende myndighet – kun arbeidsgivermyndighet  Ikke tjenesteavtale – arbeidsavtale  Brudd på den frie avtaleretten på arbeidsmarkedet