Litterære virkemidler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
Skjønnlitterær fortelling

2 Leseferdigheter og lesevaner
De dårige følelsene. Veiene ut..
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Music: Nightengale Serenade
18. En tyv på besøk Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen 1Basiskunnskap 2012.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Gudstjeneste med Skattejakt.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC Livet fortjener virkelig en kjærlig omtale, slik at vi strekker oss mot himmelen, ser hvor godt vi har.
DIKT virkemidler.
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Sett inn riktig tid/form av verbet
Å skrive en god innledning
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
O PPGAVE 21 Side O PPGAVE 21 Da Mor (bli) ble sammen med Jan, (flytte) flyttet vi inn i det store huset hans nede ved sjøen. Jeg (få) fikk.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
REKLAME.
Velkommen til gudstjeneste
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Skattejakt-samling på torsdag
Roman- og novelleanalyse
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Om å skrive om litterære tekster
Eksamenstips.
Hosianna, Davids sønn! Velsignet være han! Velsignet Davids sønn som kommer, i Herrens navn! Hosianna i det høye, hosianna, Davids sønn! Velsignet,
PRONOMEN.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Lukas 9,57-62, Jesus krever alt
Fra ord til liv Februar 2010.
Essay er en skriftlig sjanger.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Litterære virkemidler
Timen starter med at elevene tenkeskriver til dette bildet…
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
som eksamensbesvarelse
Fortelling Novelle Roman
Dikt.
“Disippel-høring”.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Kapittel 5 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 13 I begravelse.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Tanker, tro og tvil i bibelen….
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Dikt. RIM: Katt - hatt RYTME: sanger. Kan klappe. GJENTAKELSE: Ord og linjer blir gjenteke. METAFORAR: Skogens konge (elgen). BESJELING: Sola smiler og.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Argumenterende tekster
Om lyrikk. Hva er lyrikk? Lyrikken utnytter klangen og rytmen i språket. Lyrikk er beslekta med musikk: ordet lyrikk kommer fra «sang til lyrespill».
Lyrikk Ordet lyrikk kommer fra «lyre», som er et musikkinstrument.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Post 1 Sett deg ned ved et bord i kantina. Velg deg ut en tilfeldig person som sitter i kantina. Skriv noen setninger med personal synsvinkel, tredjepersonsforteller.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Venner og valg Film og samtale.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Lyrikk og poetisk språk
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Litterære virkemidler Knep som vi kan bruke for å gjøre tekstene våre mer leservennlige. (= Bedre å lese). Sidene 133 -153 i Parallellboka

Gjentagelse Gjentagelse betyr at et ord, en setning eller en situasjon blir gjentatt flere ganger i en tekst. Gjentagelse må brukes bevisst, det er ikke nok å bare gjenta ett ord. Eksempel: «Det var mørkt ute, mørkt som en sein høstnatt i november».

Kontrast Kontrast betyr motsetning. Kontraster er det gode, det onde, snill og slem. Husk eventyrene og bruk av kontraster. Eksempel: «Jeg så ut av vinduet. Snøen lå hvit på jordene, himmelen var svart av mørk og tunge skyer».

Sammenlikning og metafor Vi får sammenlikning når noe sammenliknes. Brukt i flere sjangere, mye brukt i dikt. «Det var mørkt ute, veien var svart som kull.» Metafor = et språkbilde, en sammenlikning uten ordet som. Eksempel: «Han er sterk, ja, han er en løve».

Besjeling En type metafor er besjeling. Dette er å gi naturen eller døde ting liv og menneskelige egenskaper. Eksempel: «Jeg lå i senga og hørte regnet tromme på taket».

Linjedeling Når vi skriver en fortelling eller en artikkel, skriver vi linjene helt ut. Unntak: Når vi stopper for et avsnitt.

Humor Det er vanskelig å si hva som er morsomt. Folk kan ha forskjellig oppfatning av hva som er morsomt. Å skrive morsomt eller humoristisk kan bety å skrive slik at leseren smiler «inni seg». Tips: Overdrivelser: Sitat fra læreboka: «Jeg snakket med Hansen i går. Han har fått nytt gebiss. -Hvordan vet du det?- -Det kom fram under samtalen-».

Ironi Vi sier en ting og mener det motsatte: Eksempel: «Det er skikkelig moro å stå opp klokka 6 midt på vinteren, spise en tørr brødskive og måke seg vei i snø og slaps ned til skolen i minus 15.» «Tenk å få gjøre lekser kveld etter kveld, sitte til klokka 12 på natta og løse oppgaver. Ja, det er topp».