Glåmdalregionens regionale tilhørighet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Muligheter for næringssamarbeid og vekst på Innherred - Cand.oecon Erik Holmelin Kommunene på Innherred Muligheter for næringssamarbeid og vekst på Innherred.
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
REGIONRÅDET FOR FJELLREGIONEN FLYTTHIT - prosjektet i Fjellregionen Et regionalt samarbeid.
Attraktivitet og næringsutvikling Frogn
Samhandlingsreformen – hvordan innovasjon, teknologi og kampen om hodene kan forandre spillereglene Paul Chaffey, Abelia.
Ny kommunestruktur i Salten?. Hvorfor vurdere kommunestruktur? • Endrede ”rammebetingelser” –Flere oppgaver –Mer krevende ”kunder” –Økt avhengighet av.
Kommunereform for vekst
VDN, 12K Kongsberg, Hvem vinner kampen om arbeidskraften? - og hvorfor?
Befolknings- og næringsutvikling i norske regioner
Befolknings- og næringsutvikling i norske regioner
Møte Villa Gerda
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Småtinget 2003 Grunnlaget for næringsutvikling
Økonomiplan ISK Samkommunestyret Samkommunestyret Økonomiplan
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Christian Grorud
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
GRUNNLAGSDATA KOMMUNESTRUKTUR. FUNKSJONELLE REGIONER Funksjonelle regioner kan sees på som de minste geografiske enhetene som utgjør egne system innenfor.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Omstillingskonferanse Karlsøy Inge Berg Nilssen, Seniorforsker, Norut Alta: Omstillingsbehovet i Karlsøy Rapport:
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Fylkeskommunene ”Fra tjenesteprodusent til regional utviklingsaktør” – sykehusene over til staten Ansvarsreformen Regionreformen
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Hva er Panda og hva kan det brukes til?
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Grenseløs Attraktivitet.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
KOMMUNEREFORMEN - FRAMDRIFT
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
NAVs bedriftsundersøkelse
Lav rente – en gjeldsfelle
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Utskrift av presentasjonen:

Glåmdalregionens regionale tilhørighet Funksjonelle og forvaltningspolitiske utfordringer, muligheter og konsekvenser

Problemstilling for analysen Regionale utviklingstrekk og drivkrefter i det sentrale Østlandsområdet Sentrale utviklingstrekk i Glåmdalregionen og regionens samkvem med sine naboregioner Funksjonelle roller og tilknytningsstrategier for Glåmdalregionen Sentrale trekk ved Glåmdalregionens forvaltningsmessige tilknytning Mulige utfall av forvaltningsreformen på kort og lang sikt Hvilke forvaltningsmessige tiknytningsstrategier bør Glåmdalregionen velge for å støtte opp under den regionale utviklingen

Oslo-området - Utvikling Oslo-området, avgrenset av Oslos utflyttingsomland, har i dag vel 1.6 millioner innbyggere og nesten 900.000 arbeidsplasser Ifølge SSB’s framskriving MMMM06 ventes dette å øke med ytterligere 150.000 innbyggere fram til 2020 Samtidig ventes Oslo-området å få 100.000 nye arbeidsplasser For regional utvikling i det sentrale Østlandsområdet gir denne veksten store perspektiver

Oslo-området som storbyregion Oslos arbeidsmarked – rød avgrensing Oslos boligmarked – blå avgrensing Oslos utflyttingsomland – grønn avgrensing Mesteparten av befolknings-veksten skjer innenfor Oslos boligmarked, men hele utflyttingsomlandet har betydelig vekst i befolkningen og i stor grad en boligstyrt utvikling

Utflyttingshorisonten fra Oslo Unge familier flytter ut av Oslo på jakt etter det gode bosted og trygge oppvekstvilkår for barn. Mange ønsker likevel fortsatt å kunne benytte seg av Oslos arbeidsmarked gjennom tilbakependling Utflyttingshorisonten fra Oslo er avhengig av reisetiden. For tiden er den på rundt 1 time og 20 minutter, noe mer sørover enn nordover, og noe mer i høykonjunktur enn i lavkonjunktur Utenfor utflyttingshorisonten faller utflyttingsraten og dermed også befolkningsveksten betydelig Utflyttingshorisonten avgrenser storbyområdets utstrekning

Tunge regionale utviklingstrekk Oslo-området er under utvikling til et tett integrert regionalt storbyområde Raskere kommunikasjoner og større aksjonsradius på arbeidsmarkedet gir nye bosettingsmuligheter Jakten på det gode bosted gir en boligstyrt befolkningsutvikling i utflyttingsomlandet, der befolkningsveksten blir drivkraften i nærings-utviklingen Befolkningsveksten gir sterk økning i kompetanse-tetthet og det menneskelige ressursgrunnlag Det skjer en rask transformasjon fra industrisamfunn til informasjonssamfunn

Det gode bosted Det gode bosted karakteriseres ved: Et bredt, variert arbeidsmarked med en akseptabel arbeidsreise, og dessuten Et godt, men ikke altfor tett sosialt nettverk Godt utbygget sosial service i lokalmiljøet Gode oppvekstvilkår for barn i trygge omgivelser Gode miljøkvaliteter God tilgang på fritidsaktiviteter, rekreasjonstilbud Et godt lokalt kulturtilbud Kommuner som kan tilby dette vinner kampen om den kompetanserike arbeidskraften

Kampen om næringskompetansen Næringslivets krav til kompetanse øker mye raskere enn det arbeidsmarkedet kan tilby Næringskompetanse blir dermed en betydelig knapphetsfaktor for bedriftene Næringskompetansen søker mot det gode bosted og fellesskap med likesinnede mennesker Kompetansekrevende bedrifter tenderer mot å flytte etter, dit næringskompetansen velger å bo Attraktive bostedskommuner vinner på alle fronter

Overgang til kompetansesamfunnet Oslo-området er inne i en rask overgang fra et tradisjonelt industrisamfunn til et kompetanse- og servicesamfunn Utflytting fra Oslo og økt pendling mot hoved-stadsområdet øker det lokale lønnsnivå og presser industrien utenfor storbyområdets grenser I stedet etableres kompetansekrevende service-arbeidsplasser innenfor IT, elektronikk teletjenester og konsulenttjenester Befolkningsveksten er drivkraften i næringsutvik-lingen, og befolkningens behov må prioriteres

Glåmdalregionen - befolkningsutvikling Fødsels- og flytteoverskudd 2002 - 2007 Kilde: SSB/Østlandsforskning 1,4% befolkningsnedgang i regionen de siste 7 år, mest i Glåmdalen Alle kommunene har fødselsunderskudd. Særlig Glåmdalen har en aldrende befolkning Sør-Odal er eneste kommune med tilflyttingsoverskudd og befolkningsvekst. Her er man snart innenfor Oslo-områdets utflyttingshorisont

Sysselsettingsutvikling 2000 - 2005 Hele 1100 færre yrkesaktive i regionen de siste 5 år. (- 4.3%) 418 færre arbeidsplasser i samme periode (- 2,0%) 682 lavere netto utpendling de siste 5 år som følge av dette Industrisysselsettingen i regionen har gått ned med 847 eller 22% på 5 år I stedet har forretningsmessig tjenesteyting vokst med 349 eller 43%

Glåmdalregionen - sysselsetting Endring i sysselsatte etter arbeidssted 2000 - 2005 Sysselsatte etter arbeidssted 1986 - 2005 Kilde: SSB/Østlandsforskning 2% nedgang i antall arbeidsplasser de siste fem år Store variasjoner mellom kommunene

Sør Odal – en typisk pendlingskommune Eneste kommune med vekst i den yrkesaktive befolkning som følge av befolkningsvekst og innflytting 6% nedgang i sysselsettingen de siste 5 år, i hovedsak innenfor industri Svak vekst i offentlig og privat tjenesteyting som følge av befolkningsvekst Stor og raskt økende netto utpendling. Hver tredje yrkesaktive pendler ut av kommunen på arbeid.

Hvem jobbet hvor i 2000 Kongsvinger fungerte som regionsenter med stort overskudd på arbeidsplasser (21%) og netto innpendling fra alle de andre kommunene Våler hadde god arbeidsplassbalanse og mye tettere kontakt mot Elverum enn Kongsvinger Stor utpendling fra regionen mot Oslo (11%),Øvre Romerike (4%) og Nedre Romerike (2%), mindre mot Hamar og Elverum (2% til sammen) Beskjeden innpendling til regionen, mest fra Øvre Romerike (1,5%)

Endring i pendling fra 2000 til 2005 Svakt økende internpendling i regionen, men generelt små endringer Betydelig nedgang i utpendling til Oslo og i mindre grad også til Nedre Romerike, ellers stabilt Svakt økende innpendling, særlig fra Øvre Romerike Pendlingsmønsteret er overraskende stabilt.

Hvem jobber hvor i 2005 Pendlingstall for Sverige er fra 2004 Kongsvinger opprettholder sin rolle som regionsenter med stabilt arbeidsplassoverskudd (21%) og netto innpendling fra de øvrige kommunene Våler er noe sterkere tilknyttet Elverum, men ingen store endringer. Omvendt for Åsnes Fortsatt dominerer utpendlingen mot Oslo og Øvre- og Nedre Romerike 511 personer bosatt i Sverige pendler inn til regionen, de fleste til Eidskog og Kongsvinger. 75 personer pendler til Sverige, de fleste fra Eidskog

De som jobber og/eller bor i Regionen

Svensk ARKO - utvikling Betydelig nedgang i befolkningen over lang tid Stort fødselsunderskudd og aldrende befolkning Svak sysselsettingsutvikling, særlig i primærnæringene og offentlig sektor. Litt vekst i industrisysselsetting 1660 personer fra svensk ARKO pendlet til Norge i 2004, men bare 30% til Glåmdalsregionen. Svært få pendler motsatt vei Svensk ARKO er strategisk viktig for Glåmdal-regionen, særlig i transportkorridor og interreg-sammenheng, men viktig som arbeidplass og pendlingsmål er regionen ikke.

Elverum Hamar-regionen - utvikling Elverum er i betydelig befolkningsmessig og næringsmessig vekst og fungerer som regionsenter for Østerdalen og de nærmeste delene av Glåmdalen Hamar er i vekst som fylkeshovedstad og regionsenter for Hadeland, med tette kontakter mot Elverum Hadelands utviklingsstrategi er å øke befolkningsveksten ved å knytte seg nærmere Oslo-området gjennom utbygging av firefelts E6. Elverum spiller en viktig rolle særlig for Våler, som regionsenter og arbeidsplass. Hamar spiller en viktig rolle som fylkeshovedstad, men har oppmerksomheten mer rettet mot Oslo-området enn mot Glåmdalen

Utviklingsstrategier for randsonen rundt Oslofjordområdet Kommunene i randsonen rundt Oslofjordområdet, utenfor utflyttingsomlandet, kan velge ulike strategier for å dra nytte av storbyutviklingen: Utvikle fritidsaktiviteter for storbyområdets befolkning Spesialisere seg på produksjon av varer og tjenester til næringslivet i storbyområdet Forsøke å hekte seg på storbyområdet gjennom bedre kommunikasjoner Mange kommuner har stor suksess med dette

Oslo-området, et storbyområde i vekst Bedre og raskere kommunikasjoner forkorter reisetiden mot Oslo og utvider Oslofjordområdets grenser Ønsker Glåmdalregionen å knytte seg opp mot Oslofjordområdet, blir to tiltak helt sentrale: Utbygging av firefelts RV2 så fort som bare mulig Et intercity/lokaltog-tilbud mot Oslo, om nødvendig subsidiert gjennom regionale utviklingsmidler Utbedring av Rv 24 og Rv 20

Hovedspørsmål for forvaltnings-messig tilknytning Hva slags regionreform kan vi vente oss? Flere utfall er mulige Hva slags reform ønsker Glåmdalsregionen? Hva er valgmulighetene for regionen? Hva betyr valgene for strategisk viktige spørsmål i Glåmdalen?

Flere organisasjonsformer kan ivareta de regionale hensynene Forståelse av region Regionalt fellesskap gjennom økonomiske, kulturelle, sosiale, samferdselsmessige og politiske integrasjonsprosesser Senter og omland Identitetsmessige felleskap Nivåenes oppgaver defineres i prinsippet ut fra hva som er: Nasjonale oppgaver Regionale oppgaver Lokale oppgaver Demokratisk styring av regionale oppgaver God ressursutnyttelse og gode tjenester Verdiskaping, nyskaping og innovasjon Miljø og klima Flere organisasjonsformer kan ivareta de regionale hensynene

Regiondannelse på Østlandet – mange muligheter Lokal tilhørighet Funksjonelle regioner ellers på Østlandet Nasjonal balanse

Forvaltningsmeldingen Frivillighet Generalistorganer Regional utvikling Lite driftsoppgaver Osloregionen som særtilfelle Kriterier: Størrelse Funksjonalitet Identitet

Nye regionale oppgaver Samferdsel (RV blir regionveger) Næringsutvikling (INN & SIVA) Miljøvern (fra fylkesmann) Landbruk og mat (fra fylkesmann) Marin sektor (sel, kongekrabbe, tang & tare) Kultur (spillemidler til kulturbygg mm) Forskning og utdanning (regionale fond) Regional planlegging (båndlegge arealer)

Reformsituasjonen er åpen!

Utsikt til haltende regionreform, hva skjer? STAT STAT STAT STAT STAT STAT Region FK FK FK KOMMUNER KOMMUNER KOMMUNER KOMMUNER KOMMUNER

Scenarier for forvaltningsreform Fylkeskommuner i regiondrakt Sentralstyrt kommunereform Sterke regioner og kommuner Regulert mangfold Oppgavedifferens. Europeiske regioner svake kommuner

Hva betyr følgende for Glåmdalen? Status quo og lite nye oppgaver: Hedmark, Oppland, Akershus, Oslo består som nå. Ustabil løsning, hva kommer etterpå? Osloregionen og omfattende nye oppgaver: Glåmdalen i Innlands-Norge – eller? Kommunestyrt regionalforvaltning – nye roller og partnere for Glåmdalsregionen - nye krav til intern samhandling

Osloregionen? 56 kommuner 1,5 mill innb

Strategiske regionale temaer for Glåmdalen Verdiskaping, innovasjon og regionale utviklingsmidler (IN, RUP, INTERREG, regionale nettverk) Transport og kommunikasjon (veg, bane, luftfart) Velferdstjenester (helse, utdanning) Statlig regional tilknytning (politi, domstol, kirke, toll med mer) Hva betyr valg av regional tilknytning? I nasjonale fordelingssystemer For regional vekstkraft (politikk, kompetanse, næring)

Regionale utviklingsmidler

Regional påvirkningskraft Utviklingspolitikken Større virkemidler i Innlandet Mer vellykket Interreg-satsing Men lengre unna innovasjonsmiljøene i Oslo Transportpolitikken Øvrige riksveger Jernbanekjøp Kollektivtilbud (SL/OS til Glåmdalen?) Velferd Utdanning: vidg. opplæring fra Hamar eller Oslo? Sykehuset: Innlandet, Ahus eller uendret

Konklusjon Valgmuligheten: Kan melde overgang til Akershus/Oslo På kort sikt: Større regional påvirkningskraft i nasjonale fordelingssystsmer i Innlandet På lang sikt: Mektigere alliansepartnere for regional utviklingskraft i Osloregionen Differensierte alliansemuligheter m kommunestyrt regionalforvaltning