Geoforum Gjøvik 27. april 2006 Anders Fekjær

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UU og Fylkesmannens rolle
Advertisements

Tinglysing fast eiendom
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
AREALIS : Samarbeid for enklere tilgang til areal-, plan- og miljøinformasjon Arvid Lillethun Statens kartverk.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Lov om eiendomsregistrering / matrikkelloven
Temadag Lov om eigedomsregistrering - Matrikkellova Godkjenningsordninga for landmålarforetak GeoForum Hedmark og Oppland 27. april 2006.
- TIL NYTTE FOR SAMFUNNETGRUNNBOKSDATA STEDSDATA - TIL NYTTE FOR SAMFUNNET TINGLYSING FAST EIENDOM Universitetet i Oslo Registerfører Haldis.
Tinglysing fast eiendom
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold V11 Endre Stavang
Viktige lover og regler
Matrikulering av veigrunn og gråsoneveier
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Krav til Universell utforming i ny plan- og bygningslov og byggteknisk forskrift Marita Grande.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Kurs for søkere 2013.
Forskriftene - høringsprosessen GeoNordland 2006 Lars Elsrud Statens kartverk Eiendom.
Nordlandskartdager Bodø 10. februar 2006
Matrikkelen - innføring i Nordland
Arbeidsrutiner – regler for føring Trøndelagskartdagan – Olav Jenssen, Statens kartverk Steinkjer Delprosjektleder - Matrikkelprosjektet.
Kommunene og matrikkelen GeoForum Finnmark Lakselv
Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen
1 Tom Refsum Aatlo Kommunal- og regionaldepartementet Valgforum – Trondheim – mars 2010 Manntall – Valg 2011.

KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL Styret KnS
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Ansvarlig søkers rolle
TILSYN.
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
Råderetts- og eiendomsmålinger en oversikt Trondheim – Olav Jenssen, Statens kartverk Steinkjer.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Deling eller mer korrekt, tillatelse til opprettelse av ny matrikkelenhet/grunneiendom Saksbehandlingstid 3 uker.
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
1 Hvordan få tak i nødvendig dokumentasjon når du trenger den? Mulighetsstudium Fredrik Horjen.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
Tinglysing fast eiendom Universitetet i Oslo Tinglysing fast eiendom Universitetet i Oslo Registerfører Haldis Framstad Skaare, Statens.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Tinglysing fast eiendom
Gjennomføringsplan.
Tinglysing fast eiendom
- Midlertidig forretning - Ikke fullført oppmålingsforretning
Tinglysing fast eiendom
Fylkeskartsjef Dagfinn Kleveland
Ledningskartlegging – Ny Standard for kartlegging av ledninger, og veien videre Ivar Aanerød Kartverket
Kart og oppmåling 3 ingeniører.
Oppmåling av uteareal og klagefrister
Jordskifte Servituttgrenser matrikkelføring
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Tinglysing fast eiendom
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Tinglysing fast eiendom
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Tinglysing fast eiendom
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Geoforum Gjøvik 27. april 2006 Anders Fekjær Matrikkelloven med forskrifter -Hovedvekt på hva som er nytt i forhold til delingsloven Geoforum Gjøvik 27. april 2006 Anders Fekjær

Status pr. 27. april 2006 Forskrift sendt ut på høring ved brev av 31. mars 2006 Høringsfrist 01.08.06 Forutsetningen om ikrafttreden 01.01.07 ligger fast Det etableres en administrasjon i Kartverket for godkjenning av landmålerforetak – mulig denne del av forskriften iverksettes tidligere Nå igangsettes arbeid med skjemaer og blanketter for dokumentasjon Matrikkelsystemet versjon 1.0 ferdigstilles

Målsetting ved reformen Sikre samfunnet tilgang til viktige eiendomsopplysninger Legge til rette for effektiv oppgaveløsning og forvaltning i både offentlig og privat sektor Et nasjonalt ensartet og pålitelig register over faste eiendommer skal bidra til dette Et konsekvent skille mellom myndighet og tjeneste Bedre tilgangen på oppmålingstjenester Åpne for at tjenestedelen kan tilbys av private landmålerforetak Hensynet til kvalitet og leveringstid Ryddige eiendomsforhold Ikke bare gjennom klarlagte grenser men også- klarlagte rettighetsforhold og eiendomsforhold for øvrig Sikre tilgang til et felles geodetisk grunnlag

Den nye loven skal i motsetning til delingsloven Hjemle flere typer eiendomsenheter (matrikkelenheter) Være en bedre prosesslov for oppretting av matrikkelenheter Være bedre samordnet til plan- og bygningsloven Flere likhetstrekk i ansvarsdeling private utøvere og kommunen på sin side i egenskap av myndighet Mer hensiktsmessig faset til PBL når det gjelder relevante stadier for rapportering fra byggesak (løses i forskrift) På en bedre måte ”matche” kommunens myndighetsområde innenfor byggesak

Forutsetninger om samordning til PBL når det gjelder ajourføring av matrikkelen

Matrikkelen- et moderne eiendomsregister

Problemstillinger det fortsatt jobbes med: Finjustering av forholdet mellom matrikkelsystem og forskriften) Begreper og realiteter knyttet til adressetildeling Hus på fremmed grunn § 1-1 bokstav b Funksjonsdeling mellom matrikkel og grunnbok, Dermed også forholdet mellom matrikkellov og tinglysingslov Som f.eks unntak fra matrikuleringsplikt for feste § 4-6 Uløselig knytning mellom matrikkelenheter

Oppmålingsforretning Erstatter kart- og delingsforretning men er også noe mer/annet: Ren tjenesteproduksjon – d.v.s. at bestyrer ikke kan bestemme avvik fra delingstillatelsen. Behov for avvik skal legges frem for kommunen til godkjenning Grenser og rettigheter skal av landmåler klarlegges og beskrives i tråd med partenes påstander og fremlagt dokumentasjon Landmåler skal bringe frem andre opplysninger og annen dokumentasjon som er nødvendig for matrikkelføring og tinglysing

Kommunens organisering av oppmålingstjenesten Loven trer i kraft Kommunen må fullføre gamle saker Kommunen trer samtidig inn i overgangsordningen som gjelder inntil kommunen avvikler den eller i maksimalt 5 år Kommunen har plikt til å ta nye saker Grunneier har fritt landmålervalg Kommunen trenger ikke godkjenning Når kommunen opphever overgangsordningen, kan kommunen velge mellom å søke godkjenning som landmålerforetak selv eller gjennom interkommunalt samarbeid slutte å tilby oppmålingstjenester vedta kommunalt oppmålingsmonopol

I kommunene diskuteres valg av organisering Bør man tre inn i overgangsperioden, og avvente situasjonen, ev. ikke fatte vedtak om endring? Bør man sikte seg inn på å legge ned oppmålingstjenesten? Bør man fatte vedtak om enerett (monopol)? Bør man organisere foretak ev. gjennom interkommunalt samarbeide og søke sentral godkjenning?

Registrering av pålegg § 11-1 Matrikkelen skal inneholde opplysninger om pålegg som knytter seg til bruk av matrikkelenhet eller bygning, som kommunen eller myndigheten har fattet vedtak om med hjemmel i: - plan- og bygningsloven - forurensingsloven - kommunehelsetjenesteloven - vann- og kloakkavgiftsloven

”Kan”-påleggene (annet ledd) - brannloven - barnehageloven - oreigningsloven - skogloven - vegloven - friluftsloven - naturvernloven - viltloven - kulturminneloven - energiloven

Forutsetninger ved reg. av pålegg Ajour for pålegg gitt etter lovens ikrafttreden Komplettering av ”gamle” aktive pålegg krever ressurser (penger og personell) Varsling ved registrering av pålegg Ikke opplyse hvorvidt pålegger er gjenstand for strafferettslig forfølgning

I matrikkelloven betyr….. ….matrikkelenhet: Grunneiendom Eierseksjon Festegrunn Anleggseiendom (ny) Jordsameie (ny) Og om disse kan vi merke oss:

Festegrunn Del av grunneiendom eller jordsameie som noen har festerett til eller som kan festes bort Festegrunn eller grunneiendom? Det offentligrettslige grunnlaget er bestemmende for type enhet Avgjøres gjennom delings- tillatelsen Registreres i matrikkelen Festeforholdet Privatrettslig forhold Behov for tinglysing Registreres i grunnboka 87/1 87/2 87/1/1 87/1/2

Jordsameie forts. 10/1 10/1,2,3 10/2 10/3

Spørsmål det arbeides videre med Anleggseiendom § 11 Er de tekniske forutsetninger for anlegget tilstrekkelig sikret gjennom PBL/TEK? Anlegg i sjø, hvordan kravstille ”fast og varig forankring”? ”funksjonell enhet” (ev. utfyllende kriterier?) ”selvstendig formål” i relasjon til inntilliggende grunneiendommer (ev. utfyllende kriterier?) Presisere grensesnittet mot seksjonering? Prosedyreregler for eventuell ”sletting” av anleggseiendom som aldri blir bygget/realisert?

Anleggseiendom (forts I)

Anleggseiendom (forts II)

Anleggseiendom (forts III)

”Kjøp jord – den slags lages ikke lenger” Og aldeles til slutt ”Kjøp jord – den slags lages ikke lenger” Mark Twain