Sportsbransjen 2008. Sportsbransjen AS NORSPO AS  74 leverandører  Etablert for 20 år siden med mål om å stå sammen overfor en sterkere kjedestruktur.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Nordlandsbankens forventningsindikator for n æ ringslivet i Nordland 2009 Sp ø rreunders ø kelse gjennomf ø rt i november og desember 2008 blant 100 bedriftsledere.
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Sportsbransjen Bransjeoppdatering 2009.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. Program Utviklingen i elektronikkbransjen 2013: Adm. direktør Jan A. Røsholm og kommunikasjonssjef Marte Ottemo, Stiftelsen.
Sportsbransjen Bransjeoppdatering 2013.
Sportsbransjen 2008.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Sportsbransjen 2007.
Dyreparken på 300 sekunder.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Fakta- og analysedagen Stein Gunnes, sjeføkonom Håvard Almås, næringspolitisk rådgiver Frokostmøte
Sportsbransjen 2007.
Sportsbransjen Bransjeoppdatering 2011.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Tallenes tale Tallenes tale 2008 Eksporten i 2008 Norsk sjømateksport var i 2008 på 39,1 milliarder kroner og for fjerde år på rad settes det.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Konkurransesituasjonen i finansmarkedene Sparebankforeningen og Norske Finansanalytikeres Forening. Bransjeseminar om grunnfondsbevis 8. september 2004.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Tall og fakta 2008 Legemidler og helsetjeneste Utarbeidet av Legemiddelindustriforeningen (LMI)
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 1. kvartal –2014.
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 3. kvartal 2013.
Resultat 3. kvartal 2007.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 358,3 (+ 43,2 %) –Direktesalg MNOK 114,4 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 241,8 (+ 53,8.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 250 (+ 7,4 %) –Direktesalg MNOK 92,1 (+ 49,6 %) –Forhandlersalg MNOK 157,2 ( - 8,3 %)
Resultat 4. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 446,0 (+ 21,7 %) –Direktesalg MNOK 141,2 (+ 41,0 %) –Forhandlersalg MNOK 303,1 (+ 14,5.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
Sparing eller forbruksvekst – Ja takk begge deler Lars E Haartveit, sjeføkonom i Virke.
Uteseksjonen De åpne rusarenaene i Oslo sentrum
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
Stiftelsesforeningens seminar 31. mars 2009 Hva vet vi om stiftelser? Kaci Kullmann Five.
42 år med fellesskap om fysisk aktivitet på arbeidsplassen
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Delårsresultat 1. Kvartal 2003 Onsdag 15.mai 2003 Hotel Continental.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi Ingen endring Totalmarked første halvår.
Q Choice Hotels Scandinavia Sterk forbedring fra foregående år Fra negativ til positiv kontantstrøm De dårlige tidene ligger bak oss Oppgangen.
Bygg & anlegg og arkitektmarkedet Hvor ble det egentlig av byggekrisa? David Lund, Prognosesenteret AS Frokostseminar Arkitektbedriftene.
Forbruker- og finanstrender 2017 Delrapport RÅDGIVNING
Synnøve Finden ASA 3Q06 presentasjon
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Utskrift av presentasjonen:

Sportsbransjen 2008

Sportsbransjen AS NORSPO AS  74 leverandører  Etablert for 20 år siden med mål om å stå sammen overfor en sterkere kjedestruktur  Felles messestruktur svært sentralt i alle år Sportskjedene AS  Gresvig  G-sport  Intersport  Sportshuset  Sport 1  Anton Sport  MX-Sport  COOP  XXL  Stadion ”Sportsbransjen AS skal bidra til å fremme sport og fritid blant folk flest” Sportsbransjen AS’ eierskap Sportsbransjen AS er en interesseorganisasjon for sportsbransjen i Norge. Selskapet eies 50/50 av to parter i sportsbransjen: Norspo AS – et selskap eiet av leverandører av sportsutstyr og Sportskjedene AS – som er eiet av de syv store butikkjedene i sportsbransjen. Til sammen utgjør dette bortimot 90 prosent av sportsbransjen i Norge.

Sterk kjedestruktur i norsk sportsbransje  Ingen andre land i verden har tilsvarende sterk kjedestruktur innen sport som Norge.  Nært opp til 90 % av omsetningen står sportskjedene for…

Antall kjedebutikker SportskjedePer – 2006 Per – 2007Per G-sport Sport Intersport MX - sport Stadion Coop Anton Sport Sportshuset81010 XXL6811 Sum Som tallene viser, har det vært høy nyetableringstakt i bransjen, slik vi antok ved utgangen av Det er stadig tøffere konkurranse i norsk sportsbransje, og dette kommer fortrinnsvis forbrukerne til gode.

Sportsbransjen i fortsatt utvikling. Norsk sportsbransje fortsetter å vokse.  Q økte salget over disk med 4,5 % sammenlignet med samme periode 2007  Q2 – 2008 økte salget over disk med 8,3 % sammenlignet med samme periode  Q3 – 2008 økte salget over disk med 6,8 % sammenlignet med samme periode som  Q4 – 2008 økte salget over disk med 10,4 %, sammenlignet med samme periode som Tallene baserer seg på rapporter fra sportskjedene, som står for omkring 90 % av total omsetning i norsk sportsbransje

Fakta om vekst  XXL har på nytt høyest prosentvis vekst med 29,9 % (NOK 217,4 mill..-)  XXL øker også for første gang mest i omsetning med NOK 217 mill..- Rangert vekst i prosent 2007 – 2008 (NOK i parentes) 1. XXL + 29,9% (NOK 217,4 mill..-) 2. MX-sport+ 16,7% (NOK 121,9 mill..-) 3. Anton sport+ 11,6% (NOK 34,8 mill..-)  Den norske sportsbransjen er i stor vekst; mer enn 7 % omsetningsøkning i 2008 sammenlignet med 2007 Sportshuset og Intersport (som var nest ”beste” kjede i 2007 rangert etter prosentvis økning) hadde negativ omsetningsutvikling fra 2007 til XXL er ”vinneren” i norsk sportsbransje i 2008

Omsetning i sportskjedene; kvartalstall og totalt

Omsetning per kjede 2007 i mill. kr ,4 303, ,2 728,5 730, ,5 299,3 25,7% 14,8% 6,3% 3,3% 14,5% 4,8% 8% 11% mrd= Total omsetning 100% = markedet 3,3%

Omsetning per kjede 2008 i mill. kr ,26% 13.76% 6,2% 2.9% 14,7% 4,6% 9.7% 8.8% 11% mrd= Total omsetning 100% = markedet 3,4%

Omsetningsutvikling per kjede

Omsetning fordelt på landet (Institutt for bransjeanalyser)

En bransje i vekst Til tross for en meget god utvikling i norsk sportsbransje på mer enn 13 % i 2007 sammenlignet med 2006, fortsetter norsk sportsbransje å vokse med mer enn 7 % i 2008 sammenlignet med Sportsbransjen er den bransjen som vokser mest sammen med dagligvarebransjen i Nordmenns forbruk generelt er noe lavere på grunn av uro i finansmarkedet. Likevel fortsetter norsk sportsbransje å vokse. Mye tyder på at sportsbransjen tar markedsandeler fra tekstil- og skobransjen Norge selger mest sportsutstyr i verden per capita. Det er trendy å være sporty.

Segmenter - sykkel Sykkelsalget fortsetter å øke. I følge Kvarud analyse / SSB økte sykkelimporten med 21% første halvår 2008 sammenlignet med tilsvarende periode NB! I disse statistikkene regnes også trehjulssykler, sparkesykler etc. Telefonintervjuer med sportsbutikker og kjeder kan tyde på at salg over disk ikke øker tilsvarende, men prognoser tyder på en vekst på om lag 5 % var et meget godt år mht sykkelsalg. Mye tyder på at det ble solgt omkring sykler i Mesteparten av sykkelsalget er av relativt dyre sykler til sportsbruk, og liten andel til såkalt ”commuting”. Der forholdene ligger til rette for å sykle til arbeid og skole, bruker folk sykkelen. Dessverre er forholdene for denne aktiviteten tett opptil elendig i de fleste store byene i Norge, og mange må ha teknisk avanserte sykler med bl.a. dempergaffel. Norge er et u-land mht tilrettelagte forhold for sykling, og i både Sverige og Danmark er andelene syklende til arbeid / skole langt høyere enn i Norge.

Segmenter - ski Ski (og vintersport for øvrig) har en særdeles god posisjon i norsk sportsbransje, sammenlignet med alle andre land. Det selges omkring par ski i Norge, hvorav par langrennsski, og par alpinski. Det er kun Russland som selger flere par langrennsski enn Norge. Snø på sentrale østlandet er svært viktig for salget av ski og omsetning totalt innen vintersportssegmentet, og er nok av større betydning enn uro i finansmarkedet.

Segmenter - tekstil Basert på intervjuer med sportskjedene og store tekstilleverandører, er det fortsatt vekst innen tekstilsegmentet. Tekstilsegmentet står for omkring 40 % av totalomsetningen i sportsfaghandelen. Mye tyder på at sportsbransjen tar markedsandeler fra sko- og tekstilbransjen. Det er fortsatt trendy å være sporty.

Segmenter - sko Sportsskosegmentet står for en betydelig andel av salget i norsk sportsfaghandel. Salget av sportssko er økende. I følge Kvarud analyse (Tore Kvarud), ble det importert millioner sportssko til Norge i 2008, mot millioner par i Dette er en økning på hele 10.5 %, og siden sportsbransjen øker samlet betydelig mer enn skobransjen, kan mye tyde på at sportsbransjen tar markedsandeler fra skobransjen. Noter:  Tallene forteller om sportssko av typen tekstil overdel, som tennissko, basket sko, treningssko, gymsko, etc.  Tallene tar ikke for seg gummisko, plastsko, etc, men de gir likevel et bilde av utviklingen av skomarkedet i norsk sportsbransje.