Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jobbsøking.
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Fra ord til liv Mars 2011.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Retorikk og tekstanalyse
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Sommervikar i Blend.
Media håndtering og kommunikasjon
12. Oppsummering.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
8 Mål og strategier Påstandene:
Om å skrive om litterære tekster
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
PRONOMEN.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 6
Juli 14/Sted endres i topp-/bunntekst1. En attraktiv og vital lokalforening, hva skal til? En attraktiv og vital lokalforening, hva skal til? V/leder.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
Fra ord til liv April 2010.
12 Reflekterende lesing.
Definere og velge hovedmål og delmål
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
10 regler for å skrive for web
God intern kommunikasjon vær trygg
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Krise: fare & mulighet.
Øving 1 - Forretningsideen
“Disippel-høring”.
Øving 2 – Markedsplanen I
For lokale tillitsvalgte
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
1 Kommunikasjon.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?

GOD kommunikasjon kan være lett og vanskelig Vi er alle eksperter på kommunikasjon! Vi har alle gode og dårlige erfaringer med vår egen evne til å kommunisere. Gjennom mediebildet ser vi stadig eksempler på politikere og næringslivsledere som har kommunisert dårlig. I privatlivet vårt (eks i parforholdet!) har vi mange eksempler på at vi snakker forbi hverandre! Foredrag "Hvordan oppnå GOD kommunikasjon". Kristine Drake, 41 30 00 97

Vi ØNSKER god kommunikasjon! Dette foredraget tar det som forutsetning at vi nå er på en profesjonell arena. Det jeg skal kommunisere er drevet av et foretningsmessig ønske å oppnå GOD kommunikasjon med ulike målgrupper. (Privat kan vi nemlig ha andre intensjoner!) Trusselen for ikke å oppnå GOD kommunikasjon kan være høy. Vi kan miste kunder, kontakt med politikere, med fylkesadministrasjon og grupper som er viktige for oss. Vi kan forbli anonyme! Foredrag "Hvordan oppnå GOD kommunikasjon". Kristine Drake, 41 30 00 97

En enkel kommunikasjonsmodell trinn 1 Sender Kanal Mottaker Foredrag "Hvordan oppnå GOD kommunikasjon". Kristine Drake, 41 30 00 97

En enkel kommunikasjonsmodell trinn to Sender Kanal Mottaker Budskap / innkoding Avkoding Foredrag "Hvordan oppnå GOD kommunikasjon". Kristine Drake, 41 30 00 97

En enkel kommunikasjonsmodell trinn tre S T Ø Y Sender Kanal Mottaker Budskap / innkoding Avkoding Foredrag "Hvordan oppnå GOD kommunikasjon". Kristine Drake, 41 30 00 97

S T Ø Y Sender Kanal Mottaker Budskap / innkoding Avkoding Tilbakemelding Foredrag "Hvordan oppnå GOD kommunikasjon". Kristine Drake, 41 30 00 97

Med andre ord! Vi ønsker å oppnå GOD kommunikasjon med våre målgrupper slik at vi kan få gjennomslag for de mål og strategier vi har satt oss. La oss derfor sette i gang arbeidet! Foredrag "Hvordan oppnå GOD kommunikasjon". Kristine Drake, 41 30 00 97

Nå må DU gjøre research! Hvem er DU som snakker? 2. Hvem er DEN du skal snakke til? 3. Hvorfor skal DEN du snakker til høre på deg? Hva er DIN unike sak? Hvem konkurrerer du med om oppmerksomheten? Hvordan skal du formulere budskapet ditt? Hvilken kanal skal du velge for formidling av ditt budskap? Hvordan skal du respondere på respons? Foredrag "Hvordan oppnå GOD kommunikasjon". Kristine Drake, 41 30 00 97

1. Hvem er DU som snakker? Hva er din plass i hiearkiet, i organisasjonen? Hva tilbyr din organisasjon? Beskriv tjenestene / produktene Hvem er dine målgrupper? Hva leverer dere? Hvem er dere eiet av, hva er virksomhetens visjon? Historikk Foredrag "Hvordan oppnå GOD kommunikasjon". Kristine Drake, 41 30 00 97

2. Hvem er DEN du snakker til? Beskriv din mottaker og lær ham godt å kjenne. Hva er mottakers målsetinger, strategiske mål? Hvor begeistret er mottaker for den saken du ønsker å snakke om? Hvordan er organisasjonen bygget opp? Hvor i organisasjonen er mottaker plassert? Hvilket forhold har du til mottakeren, har du snakket med dem før og hvordan gitt det? Foredrag "Hvordan oppnå GOD kommunikasjon". Kristine Drake, 41 30 00 97

3. Hva er din UNIKE sak? Hvorfor skal mottaker lytte til deg? Hva er nytteverdien for mottaker? Hva skiller din sak fra de andres sak? Hva er din ”story”? Foredrag "Hvordan oppnå GOD kommunikasjon". Kristine Drake, 41 30 00 97

4. Hvem konkurrerer du med om oppmerksomheten? Kartlegg andre aktører du vet eller regner med snakker til mottaker om saker relatert til din. Hvilke argumenter presenterer de? Hvordan skal du møte eventuelle innvendinger fra mottaker knyttet til det andre har sagt? Foredrag "Hvordan oppnå GOD kommunikasjon". Kristine Drake, 41 30 00 97

5. Hvordan skal du formulere budskapet ditt? Skal du være rett på sak? Eller tvetydig? Hvor mye vekt skal du legge på historikk og tidligere oppnådde resultater? I hvilken grad trenger du å underbygge påstander / synspunkter? Skal du være formel eller uformell? Bør du være akademisk eller folkelig? Skal du bruke humor? Skal du si mye eller lite? Foredrag "Hvordan oppnå GOD kommunikasjon". Kristine Drake, 41 30 00 97

6. Hvilken kanal skal du velge for formidling av ditt budskap? Vi kommuniserer ofte gjennom flere kanaler. Det kan være lurt å tenke på rekkefølgen. Direkte personlig kontakt – et planlagt møte, et tilfeldig møte, en telefon, en e-post, via sms, et brev? Indirekte personlig kontakt – på en konferanse, et arrangement, holder du et foredrag? Massekommunikasjon – formidler du ditt budskap gjennom en annonse? Redaksjonell kontakt – skriver du en kronikk eller et leserinnlegg, blir du omtalt vedr din sak? Foredrag "Hvordan oppnå GOD kommunikasjon". Kristine Drake, 41 30 00 97

7. Hvordan skal du respondere på respons? Om du har direkte personlig kontakt, må du tenke over hvordan du skal håndtere innvendinger. Det kan også komme spørsmål og kommentarer du ikke har forventet. Øv inn noen egnete formuleringer på at du kommer tilbake med mer spesifikk info. Om du har uttalt deg i media kan du få respons fra mottaker du kanskje ikke hadde forberedt deg på. Hva er handlingsplanen da? Har du uttalt deg utydelig eller upresist kan det oppstå misforståelser som du må håndtere. Hva om mottaker blir kjempe begeistret for ditt budskap? Hvordan går du videre? Foredrag "Hvordan oppnå GOD kommunikasjon". Kristine Drake, 41 30 00 97

Oppsummert: en kompleks modell for kommunikasjon Foredrag "Hvordan oppnå GOD kommunikasjon". Kristine Drake, 41 30 00 97

Lykke til! Foredrag "Hvordan oppnå GOD kommunikasjon". Kristine Drake, 41 30 00 97