BARN OG UNGE MED KOMPLEKSE TRAUMER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Traumebevisst skole i Grimstad
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø januar 2013.
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Prosjektorganisering
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Den ideelle kommunesammenslåing
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Lokal arbeidstidsavtale
Opplæring for tillitsvalgte 28. september Opplæring for tillitsvalgte 28. september 2010 Program for dagen – Presentasjon av alle Informasjon.
Endringer i ny arbeidstidsavtale
Arbeidstid barnehage – erfaringer etter oppstart Regionale kurs høsten 2012.
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Samarbeidspartnere RVTS Sør Familiekontoret i Kristiansand KUP
Å møte barn og unge i krise - fokus på traumebevisst omsorg
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
Karriereveiledning Strukturen i Finnmark. Fylkespartnerskapet for karriereveiledning Formålet er å etablere forpliktende partnerskap på regionalt nivå.
Invitasjon til kurs INVITASJON TIL KURS KAP. 9
Kreftprosjektet i SIO helseregion SIO- samling for kommunekoordinatorer og prosjektledere Orkdal Rådhus 19. september 2012.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Organisering og arbeidet i kommunene
Konferanser 1.TILSKUDDSORDNINGEN Hvordan skal kommunene sikre fremtidig drift av voksenopplæringen etter innføring av ny tilskuddsordning. Konsekvenser.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Kurs i leiing Kommunikasjon.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
©Byrådsavdeling for oppvekst
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nasjonalt velferdstekn program Samarbeidende kommuner Bergen Stord Lindås Lindås kommune.
Arbeidstidsavtalen.
Unge som begår seksuelle overgrep
Etisk kompetanseheving i Stange kommune
PRESENTASJON UT AV TÅKA 2015 NASJONALT CANNABISNETTVERK NORGE (NCNN)
Vefsn kommune Barne- og ungdomstjenesten
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
TBO Trinn 3 dag april 2016 Iveland Aud Ørnes og Ruben Gausdal.
Psykologer i kommunene Regional nettverkssamling Vår 2015.
Psykologen i et kommunalt landskap Refleksjoner etter to års arbeid med psykologer i kommune ne Faglig rådgiver Ellen Hoxmark.
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Anbudsprosessen i Aust-Agder Utgangspunktet før prosessen Prosessen frem til tilbud Tiden fra tilbud til Nav sin beslutning Samarbeid om gjennomføring.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Utvelgelser og utvikling av lederkandidater i kommunal sektor
Verktøy for å kartlegge holdninger
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
psykososialberedskap.no - en ressursportal for hjelpere og rammede
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
Kompetansedager om omsorgssvikt og overgrep Dag 3: Kunnskap gir mot til å se og trygghet til å handle.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

BARN OG UNGE MED KOMPLEKSE TRAUMER Prosjekt i Grimstad kommune i samarbeid med RVTS Sør (Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging)

Grunnlag og forankring Tydelige signaler fra enkeltskoler om behov for kunnskap om barn med komplekse traumer, handlingskompetanse for forstå, hjelpe og møte disse barna Behandlet i Arbeidsgruppe for kompetanseutvikling våren 2011 Tiltak i Kommunal tiltaksplan for kompetanseutvikling 2011 – 2013

Prosjektfaser Planlegging vår og høst 2011 Oppstartsmaling des. 2011 Gjennomføring 2012 og 2013

Planlegging 2011 Hva gjorde vi? Kommunal tiltaksplan for kompetanseutvikling vedtatt i K-styret den 2/5-2011 Opprettet kontakt med RVTS Sør i mai 2011 Arbeidsgruppe i VUT i planleggingsfasen Flere møter vår og høst. Drøftinger og avklaringer: - kompetanseutviklingsprogram; modell/struktur og innhold, omfang og tidsbruk - forankring og forpliktelser for partene

Skoler Invitasjon til deltagelse: - Holviga skole - Fjære barneskole - Frivoll skole - Voksenopplæringen(VO) Skolene innkalt til to møter. Avklaringer i forhold til samarbeidsavtalen og fagprogrammets rammer Stor interesse og begeistring fra alle

AVTALER Samarbeidsavtale RVTS sør og Grimstad kommune Avtalen undertegnet av partene den 12.12.2011 Kompetanseutviklings-program for ansatte i Grimstadskolene Varighet : 2012 og 2013 INNHOLD Mål Metode Forankring Grunnopplæring Fagdager/Workshops Veiledning Telefonkonsultasjon ved behov Økonomi

Organisering Styringsgruppe Arbeidsgruppe Bjørn Kristian Pedersen Mogens Albæk Marit Grefstad Innholt Møtes min. to ganger i prosjektperioden Arbeidsgruppe Karen Ringereide, RVTS, prosjektleder Hallgeir Berge, rektor Fjære bsk Grete Wisler, lærer Fjære bsk Roald Abrahamsen, fagleder Frivoll Britt Hytjan, lærer Frivoll Bjørn Malmo, rektor Holviga Hilde Marcussen Svebak, lærer Holviga Hilde Weidemann, lærer/fagleder Vo Marianne Dahl, lærer Vo Tove Heggdal, Psykolog Pp tjenesten/VUT Olga Røed Johnsen, enhetsleder VUT,prosjektkoordinator

Oppstartsamling Tilstede: Styrings- og arbeidsgruppens medlemmer Tid : 12. des. 2011 Sted: Strand Hotel, Fevik Samlingen markerte oppstart av prosjektet Konstituering av gruppene Presentasjon av prosjektets innhold og rammer/struktur

Metode og fremdrift Hva: Grunnopplæring Fagdager/workshops Veiledning og evt telefonsupport NB! Praksistrening , oppgaver og øvelser i mellomperiodene Tid: våren 2012: 2 dager høsten 2012:1 dag våren 2013:1dag høsten 2013: 1 dag høsten 2013 Programmet er obligatorisk for alle ansatte

Fagprogrammets målsetting: ” Programmet skal sikre at ansatte i skolene har solid forståelse av hvordan traumer ( omsorgsvikt, vold, overgrep, understimulering og migrasjon) påvirker barns utvikling og læreevne. Programmet skal også sikre at ansatte har tilstrekkelig handlingskompetanse til å kunne gi god omsorg og undervisning til traumeutsatte elever.”

Læringsmål Ansatte skal etter grunnopplæring: Kunne redegjøre for komplekse psykiske traumer og deres virkemekanismer og konsekvenser Kunne redegjøre for grunnprinsippene i traumebevisst omsorg Ha tilstrekkelig kunnskap om symptomeskalering til å avdekke spesifikke behov for viderehenvisning

Økonomi RVTS Sørs fagtjenester er i utgangspunktet vederlagsfrie. Dersom det påløper ekstrautgifter som behov for innleie av eksterne fagpersoner, lisenser , materiell etc gjøres det eventuelt særskilt avtale med kommunen om dette Kommunen bærer omkostninger knyttet til teknisk arrangement( rom, servering etc) Fagdagene legges til skolenes planleggingsdager og øvrig planleggingstid

Workshop1 – høsten 2012 Dagskurs 5/6 timer. Forelesing, øvelser og veiledning/erfaring i bruk av metoder for 1) ”Ko-regulering” av barns følelser. 2) Avdekking av såkalte ”triggere”, som er sensoriske stimuli som utløser reaktivering av barnets traumeerfaringer (=atferd). 3) Trygghetsformidling med utg.punkt i metoden Circle of Security.

Workshop 2 – våren 2013 WS 2 er et dagskurs over 5/6 timer. Forelesing, øvelser og veiledning/erfaring med gr.leggende metoder for samtale/komm. med traumeutsatte elever. Kurset vil inneh. sentrale elementer fra den evidensbaserte metoden ”dialogbasert barnesamtale” (DMC) som er utviklet av Gamst og Langballe på NKVTS.

Workshop 3 – høsten 2013 Dagskurs over 5/6 timer. Forelesing, øvelser og veiledning i en innføring av i bruk av programmet ”Link for livet” for utv. av sosial kompetanse blant elever. Sosial kompetanse anses som sentral i forebygging av nye krenkelser og ift å gi nødvendig trygghet til å kunne avdekke personlige hemmeligheter.

Veiledning/telefonsupport Gis i forhold til aktuelle problemer vi har på skolen. Presenter problemet skriftlig, anonymisert. RVTS vil vurdere hvem som kan veilede på aktuell problemstilling. Avtaler et møte for veiledning med de som er mest aktuelle for å delta. Meld inn saker til avd.leder eller rektor RVTS anbefaler et ”case” som kan gi forståelse og innsikt ift. Flere situasjoner.

Telefonkonsultasjon