Marion Federl, Ragna Marie Tørdal, Arne Olav Nygard

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2011.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Bildet:
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
Elevressurs Basis uten innlogging
Nettstedet – struktur.
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Matematikk for yrkesfag
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Nasjonal digital læringsarena
Digitale læringsressurser i skolen
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Gratis digitale læremidler for videregående skole
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Kode B Fortellinger fra Bibelen
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Hva er Fronter.
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Digitale læremidler for videregående opplæring Gratis digitale læremidler for videregående skole Noen smakebiter Klikk på lysbildene, så kommer du rett.
Velkommen til kurs. Velkommen til kurs Kursene i Min vei Veien inn Veien videre Veien fram Veien fram - Yrkesnorsk Helsenorsk Norsk på nytt.
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Analyser en sakprosatekst
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
SPINN Lærebok ● Arbeidsbok ● Elevnettsted ● Lærernettsted ● Ressursbok for læreren.
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Opplegget er utarbeidet i et samarbeid mellom:
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Signatur 3.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Kort om departementets arbeid mot 2015
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Samfunnsfag.
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Digikort Gyldendal Akademisk
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Norsk for språklige minoriteter i videregående
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Norsk for nyankomne barn
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Digitale ressurser for norskfaget Kvalitetssikret, gratis og tilgjengelig for alle Marion Federl, Ragna Marie Tørdal, Arne Olav Nygard Gardermoen, 22. mai 2008

Mål for kurset Vise hvordan nettstedet er bygd opp Gi deltakerne en oversikt over norskressursene Tydeliggjøre noen grunnleggende redaksjonelle og pedagogiske valg Vise bruksmuligheter Informere om ressurser under utvikling

Tidsskjema (forsøksvist) 10.00 – 10.45 Generell presentasjon 11.00 – 12.30 Første økt 12.30 – 1330 Lunsj 13.30 – 14.45 Andre økt 15.00 – 15.20 Mini-økt: Memoz/Fabulaz 15.20 – 18.00 Tredje økt: MiniXperten (to pauser à 15 min. i tredje økt) 19.30 Middag

Hvem lager norskressursene i NDLA? Fagredaksjoner som består av lærere og læremiddelforfattere Fagmiljøer fra høgskolene i Agder, Hordaland og Vestfold Frittstående fagforfattere Forlag, e-læringsbransjen og andre læremiddelprodusenter

Hvilke årstrinn og læreplanmål dekker ressursene? Vg1 SF Vg1 og Vg2 YF En del ressurser kan brukes på alle årstrinn

Tilpasning til ulike behov Fagtekst som passer de fleste Tilleggsstoff for elever som trenger flere eller større utfordringer Interaktive oppgaver Visualisering av deler av lærestoffet Animasjoner Syntetisk tale

Nettadresse til norsksidene (Kjekt å ha liggende på Favoritter!)

Forsiden: en kort gjennomgang

Innlogging er ikke nødvendig Innlogging er ikke nødvendig for å bruke sidene. FEIDE-pålogging gir mulighet for å kommentere innhold i tillegg til vanlig bruk av sidene. I neste fase vil FEIDE også tilgang til wiki-laget som er under utvikling.

Bokmåls- og nynorskversjon Høsten 2008 skal sidene foreligge i bokmåls- og nynorskversjon. Eleven velger målform i språkmenyen i øvre høyre hjørne på siden. ”Endre fag” brukes for å skifte fra norsk til naturfag eller helse- og sosialfag, og omvendt.

Tre hovedtyper ressurser Lærestoff: Fagtekst og oppgaver For læreren: Råd og tips for opplegg, årsplaner med mer Aktuelt: Arbeidsopplegg, artikler, lenker med mer, med et særlig aktualitetspreg (fra høsten 08)

Søkefunksjon Søk blant annet med utgangspunkt i Nøkkelord Læreplanmål Læremiddeltype (fagtekst, oppgave, videoklipp osv.)

Syntetisk tale Klikk på lenka for å få teksten opplest.

Du får da opp Readspeaker-menyen og kan starte opplesingen.

Strukturering av lærestoffet: Ingen bok som en følger fra A til Å! Utgangspunkt for strukturen: De fire hovedområdene i læreplanen

I tillegg: Basis: Grunnleggende lærestoff og oppgaver som brukes på tvers av hovedområder og årstrinn Bibliotek: Skal inneholde en samling sakprosa og skjønnlitteratur til bruk i undervisningen; under utarbeidelse Verktøy: Skal bl.a. inneholde to digitale verktøy som Høgskolen i Bergen pro- duserer for NDLA: Memoz og Fabulaz

Eksempler: For læreren

Basis Innhold mai 2008 Noe stoff om kommunikasjon Et fyldig kapittel om argumentasjon Språklærestoff om ordklasser og fraser Innhold høsten 2008 Kompletterte kapitler om kommunikasjon og språklære Kapitler om tekst, tegn og sjanger Språklige virkemidler Bildekomposisjon og –analyse Sidemålsopplæring (kommer i desember) Skriveverksted

Muntlige tekster Innhold mai 2008 Mer tradisjonelt lærestoff, og noen oppgaver til en rekke muntlige sjangrer Yrkeslivets sjangrer får bred plass Innhold høsten 2008 Innhold som utnytter mediet bedre: Eksempelmateriale i form av lyd- og videoklipp, levert av Gyldendal, NRK, lærere og elever

Skriftlige tekster Innhold mai 2008 En rekke sakprosasjangrer Stort sett mer tradisjonelt, ”boklig” innhold Innhold høsten 2008 Flere sakprosasjangrer, blant annet essay, kåseri og artikkel Skjønnlitterære sjangrer Fyldig eksempelmateriale til alle sjangrene: elevtekster med lærervurderinger, tekster skrevet av unge forfattere

Sammensatte tekster Innhold mai 2008 Saktekster: Reportasje TV-intervju Fiksjonstekster: Tegneserier Tekst på vandring – en oppgaveserie Innhold høsten 2008 Reklamesjangrer Musikkvideo Teater Film Hørespill

Språk og kultur Innhold mai 2008 En oversikt over ulike typer nettsteder, med et forslag til kategorisering MiniXperten – dekker de fleste språklige målene i læreplanen for Vg1 Innhold høsten 2008 Komplettering av sjangeroversikten En tematisk samling tekster med oppgaver 6-7 folkeviser og stev, med lydfiler

Bibliotek Vi ønsker en samling på rundt 80 skjønnlitterære tekster som skal være tilgjengelig på nettet. Vi er i forhandlinger med Forleggerforeningen og håper på et positivt svar fra dem. Verktøy Her kommer det to digitale verktøy, Memoz og Fabulaz, utviklet av Høgskolen i Bergen. Foreløpig finnes det her noe praktisk skrivehjelp

Hvordan bruke ressursene? Noen tips NDLA-ressursene består av mange små moduler (enkeltsider). Hver side har en egen URL-adresse og kan integreres i opplegg læreren allerede bruker, for eksempel på IT’S Learning. Læreren legger ut lenker til de sidene han eller hun vil at elevene skal bruke.

Hvordan bruke ressursene? Noen tips Film- og lydklipp kan med fordel brukes i samlet klasse først. Klippene kan danne utgangspunkt for diskusjoner, eller klassen kan løse en oppgave knyttet til et klipp i fellesskap – før elevene får en liknende oppgave som de så skal løse i grupper eller individuelt. Eksempel

Hvordan bruke ressursene? Noen tips NDLA tilbyr blant annet mange gode eksempeltekster skrevet resp. produsert av elever og unge forfattere. Påstand 1: Å lese, vurdere og diskutere andres tekster bidrar til økt sjanger-bevissthet. Påstand 2: Å lese tekster som eleven opplever det faktisk er mulig å strekke seg etter, virker motiverende.

Hvordan bruke ressursene? Noen tips En del lærestoff som strengt tatt er repetisjonsstoff, som for eksempel språklære, tegnsetting, rettskriving, lages det i løpet av høsten interaktive oppgaver til, slik at eleven selv kan kontrollere om han eller hun har den nødvendige kunnskapen. Vi kommer også til å legge ut interaktive oppgaver som hjelper elevene å kontrollere om han eller hun har forstått fagbegreper, eller også andre ord som kan være vanskelige.

…og så er det sunt å komme seg vekk fra pc-en og ut i verden noen ganger!