SAMRISK: Critical infrastructures, public sector reorganization and societal safety Partnere: SINTEF Energiforskning SINTEF Vann og Miljø NTNU Samfunnsforskning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Vurdering av risikonivå som verktøy for sykehusledelsen
Nasjonal helseberedskapskonferanse 2013 Beredskap sett fra fylkesmannen.
Beslutningsområde Hva skal scenariene brukes til? Hva kan gjøres for å bidra til at petroleumsvirksomhet i Norge i 2015 fremdeles er en foregangsnæring.
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
HMS i petroleumssektoren Forskningsinnsats og Utfordringer Sikkerhetsforum 9. desember 2004 Tor-Petter Johnsen, Norges forskningsråd.
Pims i Statoil 3. mai 2000.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Konsekvenser ved samlokalisering av IKT-systemer
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
”Gode investeringsprosesser i Oslo kommune”
5. Organisasjoner, individer og grupper
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Nettselskapenes samarbeid med kommunene i beredskapssituasjoner - Informasjonsberedskap.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Konstruksjoners sikkerhet
NTEs strategiske virksomhetsområder
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
RNNS – fase 7 kvalitativ del Feltarbeid/datainnsamling på to innretninger med utgangspunkt i brønnserviceselskaper Tema : Hvordan grensesnitt mellom operatør/entreprenør/hovedbedrift(reder)
ELIN-k-prosjektet Elektronisk informasjonsutveksling med utgangspunkt i pleie- og omsorgstjenesten i kommunene Om forholdet til standardiseringsarbeidet.
KS Bedrift Energi Vi forvalter landets mest kritiske infrastruktur
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Definere og velge hovedmål og delmål
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Vi skal ha aksept for å være tjenesteyter, ikke administrasjon Frist: 1.oktober 2007 Plan: Vi ønsker å få aksept for dette i ledelsen Vi ønsker at SESAP.
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Kirsti Sarheim Anthun Evalueringsmetoder Kirsti Sarheim Anthun
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Sikkerhetskulturer i transportsektoren
IKT-arkitektur og styringsmodeller: mellom politikk og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
ROS-analyse.
Årsmøte FSTL 2011 Tema grensesnitt mellom eier, bruker og samfunn ved offentlig tilsyn. Foredragsholder Anders Sandbakken Brannrådgiver for eiendomsforvaltning-
1 Aktuelle saker fra avløpskomitéen 30. mai 2012.
RIS-metoden for prosessforbedring
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Utskrift av presentasjonen:

SAMRISK: Critical infrastructures, public sector reorganization and societal safety Partnere: SINTEF Energiforskning SINTEF Vann og Miljø NTNU Samfunnsforskning AS – Studio Apertura Petter G. Almklov,

Hovedspørsmål •Hvordan påvirker organisatoriske endringer i (tidligere) offentlig sektor sikkerheten til kritiske infrastrukturer? •Hvordan er samfunnssikkerhet ivaretatt på tvers av de nye organisatoriske grensesnittene som introduseres ved restruktureringen (NPM)?

3 case •El-forsyning (nettselskaper): –Ferdig med datainnsamling. 49 intervjuer i to nettselskaper. –Rapport ferdig: ”Fra forvaltning til forretning” •Vannforsyning: –Ferdig med datainnsamling. Drøyt 40 intervjuer i to kommuner. –Rapport ferdig straks (i kvalitetssikring) •Telekom: –Case hos St. Olavs –En viss justering av tema: •Mer mot konsekvenssiden (sårbar kunde) •Grensesnittene ml sykehuset og sentrale IKT-leverandører •Case: beredskapsavdelingen – IKT og de to IKT-sammenbruddene som har vært 2006/2009 –Datainnsamling gjennomføres høst 09 (ca 20 intervjuer)

Restrukturering av offentlig sektor •New Public Management •Restrukturering av organisatoriske systemer –Outsourcing –Funksjonsdeling (eks Bestiller-Utfører) •Nye styringsprinsipper –MBO –Benchmarking –Revisjon –Digitale rapporteringssystemer –Profittorientering

Betydning for organisatoriske parametre som.. •Kontroll •Koordinering •Kommunikasjon •Redundans •Organisasjonskultur •….. som igjen har betydning for sikkerhet og beredskap. NPM - A recipe for disaster? (Hood og Jackson, 1992)

Systems that should have failed. (de Bruijne og van Eeten, 2007) •Flere momenter fra organisatorisk sikkerhetsteori “predikerer” problemer. •Disse kan grupperes i to hovedgrupper –Målkonflikt ml effektivisering og ekstrakapasitet (teknisk og organisatorisk). –Fragmentering og grenseflateproblematikk.

Organisasjon Organisasjonen før tjenesteutsetting/BUM

Organisasjon Modularisering: Grenser defineres. Leveranser og ansvarsforhold bestemmes. Reviderbarhet, målbarhet, verdifastsettelse, kontrakter.

Organisasjon De formelle relasjonene opprettholdes, men ny organisasjon  Større avhengighet av formelle systemer.

Casestudium el-sektoren: Tjenesteutsetting i nettselskaper •Hafslund Nett med leverandører. –Outsourcing av driftsoppgaver –Svært slankt nettselskap •NTE Nett –Bestiller-Utfører-Modell opp mot annen avdeling i NTE. •Organisasjonsmodellene er i endring. •Skyldes delvis intervensjoner/signaler fra NVE

Metode •Kvalitative forskningsintervjuer ca 1 time •Helhetlig organisatorisk analyse •Basert på metodikk fra sikkerhetsforskning i oljeindustrien.

Funn •Styrking av den formelle kontrolldimensjonen. –Bestillermakt medfører bedre dokumentasjon, rapportering og standardisering, sentralisering. –Tydligere oppgavefordeling. –Postivt i forhold til pålitelighet. •Svekkelse av noen uformelle organisatoriske kvaliteter med betydning for drift og beredskap. –Fragmentering av uformelle nettverk. –Større avstand ml praktisk kompetanse og system/helhetskompetanse. –Eierskapsfølelse og lokalkjennskap.

Funn, fortsatt: •Svært høyt erfaringsnivå i bransjen. –Mange ansatte og ledere med lang og bred erfaring. –Dette motvirker trolig flere av de negative trekkene vi har sett. –Men vil ikke reproduseres av seg selv med de nye modellene. •Utydelig hvordan redundans, langsiktighet kompetanseutvikling skal ”bestilles” som produkt. –Både fra samfunnet, og fra nettselskapet. •Helhetsproblematikk over grensesnitt. –Hvem tar ansvar for redundans i leverandørkjeden? –Hvordan følge opp at kontrakter og avtaler på alle nivåer sikrer helhetlig og langsiktig sunn utvikling? –Spesielt viktig ift beredskap mot sjeldne hendelser.

Et siste moment (ting vi jobber med nå). •Organisasjonsmodeller som abstrakte prinsipper, og implementert i komplekse virkeligheter. –Hvor man setter grensesnitt har ulike konsekvenser i ulike bransjer. Hva som lett blir produkter, og hva som gir høye ”transaksjonskostnader” sikkerhetsmessig. –Implementeringen som prosess med egen dynamikk. •Må følges opp med løpende justering av regulering. •Kan innebære flere endringer og justeringer

Takk for oppmerksomheten! • •Rapporten: Fra forvaltning til forretning - Restrukturering av norske nettselskaper og konsekvenser for samfunnssikkerhet Finnes her: ebf65-f18a-4c0e-b9d1-508c b ebf65-f18a-4c0e-b9d1-508c b