Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

BIOMASSETILGJENGELIGHET
Samarbeid med Fishspot. En temasatsning i to prosjekter. 1.Fishspot Forprosjekt- ”Helhetlig og langsiktig plan for fisketurisme i Hedmark”.
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Handel, priser og forbrukerrettigheter
Even Mengshoel Evenstad Skog- og trenæringen er en av bærebjelkene i næringslivet i Innlandet. Verdiskapingsanalysen utført av Norsk institutt.
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
Dør-til-dør, transportlogistikk, rapportering
RT – flis i Norge Bjørn Arild Thon Ragn-Sells AS Ikke søppel!
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Nor Lines – det unike transportsystem.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Seminar januar 2012 Geir Berg
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Årets nyhet – prisstatistikk for fjernvarme!!! Jon Tveiten Norsk Energi 1.
Ivar Haug INTERREG ØRESUND-KATTEGAT- SKAGERRAK K-møtet i Re 15. februar 2007 Gjennom 2006 deltok Vestfold/BTV-fylkene i utvikling av et nytt.
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
NORDISKE LOGISTIKKLØSNINGER
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen,
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Næringsstruktur og utvikling i godstransport
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
1 Prosjektplan Work Packages Project Management WP1: Demand Assessment WP2: Supply Assessment WP3: Product Design & Comm. Definition WP4: Integration of.
Etatsprosjekt Transport i by Kreativ prising av kollektivtransport.
Vindkraft i Norge – I lys av sertifikatordningen med Sverige
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Samferdselskonferansen 2007 Kristiansund 21. og 22. mars.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Bred samfunnsanalyse av godstransport : Havner – utviklingstrekk og muligheter Møte KS/KS Bedrift Oslo, Thorkel.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Nasjonal transportplan Prosjektleder Else-Marie Marskar Bred samfunnsanalyse av godstransport 1 KS, 30. okt 2015.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
SAS rutetilbud Vigra Passasjerer Vigra 2006 (000)
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
Innlegg Dialogmøte: Buddy Mobility
Datagrunnlag og transportnettverk
Mindre utslipp og smarte logistikkløsninger.
Wenche Teigland,
Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K7.6 Steigum
Utskrift av presentasjonen:

Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.

Trafikken på E6 over Svinesund  I perioden økte lastebiltrafikken over Svinesund med 17 %, mens utenriks containertrafikk med skip til/fra Norge økte med 11 %.  15,7 % av alle kjøretøyer over Svinesund i 2012 var et tungt kjøretøy (lastebil eller buss), tilsvarende 2203 tunge kjøretøyer per døgn (ÅDT).  Handelen med utlandet er mer konjunkturfølsom enn BNP og persontrafikken, målt i antall semitrailere over Svinesund.

Importen ca. 1,0 mill. containere (TEU) per år. Eksporten ca. 0,7 mill. containere (TEU) per år. 45 % av all trafikk for gods går på gummihjul over Svinesund – jernbanens andel er på 4-5 % eks. skogråstoff og vognlast. Hovedkonklusjon: Det transporteres omtrent dobbelt så mange containerenheter med lastebil over Svinesund som over stykkgodshavnene i Oslofjorden og på jernbane (eks. tømmer og skogråstoff). Handelsmønsteret har stor betydning for valg av transportmiddel. Handel med oversjøiske land og Storbritannia = sjøtransport. Handel med europeiske land > 200 km fra kysten = biltransport (og litt jernbane). (Private havner og de minste offentlige havnene er ikke inkludert i oversikten).

Samfunnsendringer fører til mer lastebiltransport  Høy fokus på logistikk som konkurransefaktor (hyppige leveranser, kort leveringstid, lav kapitalbinding). Ordrestyrt produksjon av mindre partier fremfor produksjon til lager.  Kjedene internasjonaliseres med skandinaviske logistikkfunksjoner. Betjening med lastebil til detaljhandelen. Eksempler: Plantasjen, Ikea, Elkjøp, Clas Ohlsson.  Den stadig skjevere retningsbalansen gavner biltransport (større godsområde, lavere faste kostnader).  Innlands-Norge er gradvis avindustrialisert, dvs. lite gods sjø-bane.  Utbygging av stamnettet for veitransport mellom landsdelene har høyest prioritet. Lastebilen er snart enerådende for avstander som kan nås i løpet av én arbeidsdag (500 km).

Optimalisering av transport vs. lagerhold (sentralisering lønner seg) Kilde: Prosjektet Logistikk i Norge (TØI).

Status for containersjøfarten  Nærskipsfarten med containerskip fra de store europeiske havnene er svært konkurransedyktig med andre transportmidler. Det skyldes mange forhold, som effektive dør til dør løsninger (ikke bare tilbud om sjøtransport), høy leveringspresisjon, bedre markedsføring og lavere priser gjennom sterk internasjonal konkurranse. Det forutsettes at sjøtransporten har en avstandsfordel slik at transporttiden ikke blir lenger enn med lastebiltransport.  Hurtiggående ferger til/fra Danmark og Tyskland vinner markedsandeler.  Innenriks containersjøfart langs kysten er svært beskjeden sammenlignet med bil- og banetransport via Oslo. Til tross for betydelig avstandsfordel er volumet for lite til at sjøtransport er konkurransedyktig, med unntak av gods til de to nordligste fylkene.  Innenriks fergetrafikk av passasjerer og gods bortfaller etter hvert som veiene forbedres.

Transportkostnad År Sjøtransport over lange avstander (>500 km) Biltransport og terminalbehandling Dyrere mellomtransporter og rimeligere langtransporter gjør samlokalisering eller nærlokalisering med transport- brukeren viktigere!

Positive forbedringer i nærskipsfartens konkurranseevne Konkurransedyktig transporttid Transportkostnaden (dør-til-dør) Tilfredsstillende rutetilbud (fleksibilitet) Konkurransedyktig transporttid Transportkostnaden (dør-til-dør) Tilfredsstillende rutetilbud (fleksibilitet) Ku Enkel å handle med Merverdi ut over transport Fokus på miljø Pålitelige leveranser (som de andre) Kontinuerlige forbedringsprosjekter Operatørene må gå med overskudd. Godskonsentrasjon er nødvendig.

Men hovedutfordringen gjenstår… Hvor langt fram i tid er det til det finnes et fartøy i nærskipsfart som kan:  Frakte gods og passasjerer like raskt som på landeveien, dvs. at skipet er konkurransedyktig uten en avstandsfordel? Aktuelle destinasjoner: Oslofjorden-Malmø regionen. Og som samtidig kan:  Være mer energieffektivt enn et tilsvarende antall biler, og fortrinnsvis ved bruk av fornybar energi?  Være fullt ut konkurransedyktig når det gjelder transportkostnader og nytteverdi for brukerne? IGS prosjektet i Østfold og Fyrbodal (Intermodala godstransporter statistikk) vurdere å utvikle et forprosjekt vedrørende dette temaet i samarbeid med aktuelle FoU institusjoner, der HiVe og Markis kan være samarbeidspartnere. Utgangspunkt: Radikal innovasjon må til for å flytte vesentlige godsvolumer over på kjøl.