IKVO-konferanse, Stjørdal

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Voksenopplæringens overganger
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Deltaking, inkludering og velferd
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Introduksjons-senteret
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
Grunnskoleopplæring for voksne Sigrun Røstad, Vox IKVO-konferanse Stjørdal 5. september 2005.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Velkommen til kurs. Velkommen til kurs Kursene i Min vei Veien inn Veien videre Veien fram Veien fram - Yrkesnorsk Helsenorsk Norsk på nytt.
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Overgangsprosjektet NY GIV
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Nasjonalt introduksjonsregister
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Norskopplæring for innvandrere
Forskriften har regler om
Kongsberg norsksenter
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)?
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
BODØ VOKSENOPPLÆRING «Praksis – yrkesnorsk». Bodø voksenopplæring 15 minutter fra Bodø sentrum 350 deltakere ordinære norskkurs – formiddag/ettermiddag.
Samfunnskunnskap 50 timers kurs Vaksenopplæringa i Vestnes.
Veien til Norge Kan være veldig lang. Mål med introprogram Lovens formål: Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet,
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne (Minoritetsspråklige) Bente Kvam Fagleder tilbudsstruktur.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Johannes Læringssenter  Barnehage  Grunnskole barn/ungdom  Grunnskole voksne  Spesialundervisning  Norskopplæring  Introduksjonsprogram  Undervisning.
Åpenhet - Raushet - Respekt1 Voksenopplæringen Samfunn –Våre oppgaver i Notoddensamfunnet: –Vi skal bidra til kvalifisering i norsk og samfunnskunnskap.
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
Opplæring i norsk og samfunnskunnskap - krav ved søknad om permanent oppholdstillatelse og statsborgerskap Norunn Breivik og Cecilie Uteng, Utlendingsdirektoratet.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
NORDPLUS junior Programmet
Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Lokalsamfunnets tilrettelegging for et flerkulturelt samfunn
Vil du bli språkhjelper?
Utskrift av presentasjonen:

IKVO-konferanse, Stjørdal 05.-06.09.2005 Erfaringer med rett og plikt til norskopplæring ved Johannes Læringssenter IKVO-konferanse, Stjørdal 05.-06.09.2005

Organisasjonskart Johannes Læringssenter Flerspråklige førskolebarn Fellestjenester Barnehage Veiledningsteam Base for flerspråklige assistenter Kontorer Kantiner IKT Voksenopplæring Flerspråklige barn Språkklasser for ungdom Grunnskoleopplæring Spesialundervisning Sansetapskonsulenter Veiledning for hørselshemmede Introduksjonsprogram Norskopplæring Samfunnskunnskap Barneskole Veiledningsteam Base for flerspråklige lærere

Læreplanen fra 1998 Rett til 850 eller 3000 timer norskopplæring To løp Modulprøver Språkprøven

Ny læreplan Introduksjonsloven, kap 4: obligatorisk opplæring 300 + opp til 2700 timer Common European Framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment (2001) Tre spor, fire nivå, fire domener Norskprøve 1-3 50 timer samfunnskunnskap

Spor og nivå B2 B1 A2 A1 Spor 1 Spor 2 Spor 3 Lese og skrive

Personkrets Rett og plikt: aldersgruppen 16-55 år Rett: aldersgruppen 55-67 år Gruppe 1: personer med asylstatus, herunder overføringsflyktninger personer med opphold på humanitært grunnlag personer med kollektiv beskyttelse og familiegjenforente med disse Gruppe 2: familiegjenforente med norske eller nordiske borgere arbeidsinnvandrere utenfor EFTA/EØS-området og personer som kommer til landet på grunnlag av familiegjenforening med disse

Skoleåret 2004-2005 Forsøk med plikt og rett starter opp i august 3 kull (+1 gruppe) starter opp nybegynnerkurs i norsk i løpet av skoleåret (+200 deltakere fordelt på alle spor) Tre kull deltakere på 50-timerskurs i samfunnskunnskap (2xdag, 1xkveld)

Utfordringer Hvordan gi deltakerne nok informasjon ved oppstart? Hvordan koordinere riktig plassering av deltakere og behov for gruppestørrelse? Hvordan vurdere og tilby videre behov for opplæring på riktig spor? Hvordan imøtekomme deltakernes egne synspunkter på opplæringa på en forsvarlig måte?

Informasjon om kursene Deltakerne ønsker informasjon om Hvor de skal gå på kurs Når de skal gå på kurs Hvor lenge de skal gå på kurset Hvilket utbytte de har av kurset Vi trenger oversikt over Hvor mange deltakere vi kan gjøre regning med på et kurs Hvilken progresjon de forskjellige kursene har Hvor lenge deltakerne har rett, plikt og behov for å gå hos oss.

Løsning: en kurskatalog? B1 1 2700 1800-2700 2 600-1200 400-700 3 300-500

Behov for videre opplæring Søknad om videre opplæring til nivå (maks. 2700 timer) Tildeling på bakgrunn av anbefaling fra lærer Tildelingen er et enkeltvedtak som skal dokumenteres og kan påklages. Utfordringer: Hvordan sikre en mest mulig lik behandling av deltakerne Hvordan sikre formell dokumentasjon Hvordan redusere arbeidsmengden for lærerne Hvordan gjøre opplæringsløpet brukervennlig Hvordan planlegge videre opplæring så tidlig som mulig

Løsning: individuell plan fra starten Skal inneholde mål for den obligatoriske opplæringen Endelig mål for norskopplæringen Anslått tid/tildelte timer Ev. videre planer Skrives i samarbeid med deltakeren i løpet av inntaksvurderingen Skal fungere som et verktøy for tilråding av ytterligere opplæring Krever Grundig inntaksvurdering Presis beskrivelse av kurs Oppfølging

Fordeling av arbeidsoppgaver Rådgiver: Første inntakssamtale Grovsortering av grupper på spor Fagleder: Lokalisering av ressurser (klasserom, lærer, etc..) Være pådriver for arbeidet i inntaksteamet Inntaksteam (lærere+rådgiver): Løpende gjennomgang av deltakere Skrive og følge opp individuell plan i samarbeid med deltaker Lærer: Sluttføre arbeidet med individuell plan ved å signere på tilråding etter 250 timer Være førstelinje for deltakerne i forhold til å vedlikeholde individuell plan

VIDERE NORSKOPPLÆRING INTRODUKSJONSPROGRAM INNTAKSVURDERING - Plassering på spor og nivå - 2 uker Det er nødvendig med en inntaksvurdering som kan bestå av en samtale der følgende kan være aktuelt å kartlegge: Utdanningsbakgrunn, yrke, arbeidserfaring, tidligere norskopplæring og kunnskap i fremmedspråk. Inntaksprosessen kan også innbære ferdighetstester som: Lesehastighet på morsmålet, skriveferdighet på morsmålet, kjennskap til og lesehastighet på det latinske alfabetet, hastighet i avskrift, ferdighetsnivå i norsk og ferdighetsnivå i fremmedspråk. Rett & Plikt-løp SLUTTER VIDERE NORSKOPPLÆRING FASE 1 FASE 2 Semester på 18 uker - (2 uker + 16 uker) INTRODUKSJONSPROGRAM 50 TIMER SAMFUNNSKUNNSKAP PÅ ET SPRÅK DELTAKEREN FORSTÅR. 3 timer per uke fordelt på 16 uker 250 TIMER NORSK. 14-16 timer per uke fordelt på 16-18 uker FORKURS GRUNNSKOLE

Inntak & semesterinndeling Januar Februar Mars April Mai Juni Juli August September Oktober November Desember Januar Februar Mars April Mai Juni Juli August September Oktober November Desember

Timeplan for Rett & Plikt Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 1 Norsk Samfunn 1 2 3 4 Samfunn 2 5 6 7 8

Timeplan for flyktninger Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 1 Norsk Samfunn 2 3 4 Mediatek 5 Kurspakke 6 7 8