“Arrogant, autoritær, uforståelig, for travel eller skremmende.”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eldri Steen Sykepleier, veileder, helsepedagog, Dr. polit
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
I.
Kari Pape Den gode assistenten
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Fotball mot homofobi Et skjevt blikk fra sidelinja.
Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Leve med MS Triaden, lørdag 10.nov.07
Verdens 7 underverk.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
AUDIT (alcohol use disorders identification test)
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Kjøpe bolig – noen kjøpsråd fra en selger. Generelle erfaringer med transaksjoner i eiendomsmarkedet •Transaksjonskostnadene er høye •Eiendomsmeglere.
PRESENTASJONSTEKNIKK Oppsummering fra tidligere forelesning
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Veiledning av elever / lærlinger
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Hverdagsrehabilitering
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
- roller og forventinger
Frontlinjeserivce
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
med utgangspunkt i en studie av Anette Krane og Monica Rostad
-av familieterapeut Hege Aitken
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Praktiske oppgaver. Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben.
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
Kapittel 4 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Mestring og forebygging av depresjon
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Essay er en skriftlig sjanger.
Etikettebasert medisin
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Skrevet av Aleksander Januar 2007 Klikk deg frem 
Rom for pasientens historie - om bruk av pauser
Fire gode vaner som gir effektiv klinisk kommunikasjon
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Resonnerende tekst.
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
DE SISTE DAGER OG TIMER.
av Yocasta L. Sosa De Veisten
Oppmerksomhet og nærvær (ON)
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Forberedende samtaler
AUTORISASJON.
Arbeidsledelse – Aktuelle lederstiler
Stress Hva betyr det å være stresset? Hva gjør deg stresset?
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Utskrift av presentasjonen:

“Arrogant, autoritær, uforståelig, for travel eller skremmende.” Er leger kløner i kommunikasjon? Tidsskr Nor Lægeforen 2000; 120:2334-5

Slik karakteriserte pasienter leger og annet helsepersonells opptreden i årsmeldingen til pasientombudet i Sør-Trøndelag i 1998. 55 % av henvendelsene dette året dreide seg om misnøye med kommunikasjon. Er leger virkelig så dårlige til å uttrykke seg seg? Hva gjøres for at de skal bli bedre? Har dette endret seg på 10 år?

De fleste diagnoser i medisinen stilles fremdeles best på bakgrunn av grundig anamnese og god symptombeskrivelse. Erfaringene fra klagesaker som havner hos fylkeslegene viser at dårlig kommunikasjon er den viktigste enkeltårsaken til at pasienter leverer formell klage etter behandlingsfeil .

Hva er god kommunikasjon? Mange leger tror de mister kontroll over tiden når de vektlegger god kommunikasjon med pasienten, men det er ofte det motsatte som skjer. Illustrasjonsfoto © Keith Neale/Masterfile/SCANPIX

Hva er god kommunikasjon? ”Four Habits”, ”Fire gode vaner” Invester i begynnelsen Få frem pasientperspektivet Vis empati Invester i avslutningen

Fasene i konsultasjonen Åpningsfasen Etablere kontakt. Kartlegge pasientens temaer. Avtale videre gang i konsultasjonen.   Sonderingsfasen 4 F-er Forståelse Hva slags tanker har pasienten gjort seg om sin tilstand, dens betydning, årsak osv. Følelser I hvilken grad er det angst, sorg, bekymring eller skam m.m. knyttet til pasientens konsultasjonsærend Forventninger Pasientens tanker om hva som skal komme ut av legebesøket Forutsetninger Karakteristika som kan si noe om hvem pasienten er, hans livssituasjon og hvordan plagene virker inn på det daglige liv. Her kan et nytt knippe f-er være til hjelp: familie, fag (jobb), finanser, fritid, fortid Hypotesetestingsfasen Spesifikk anamnese og klinisk undersøkelse styrt av relevante differensialdiagnostiske hypoteser Tiltaksfase Oppsummering, likeverdig samtale om mulige tiltak: Videre utredning Informasjon, opplæring, motivering Støttesamtale Praktiske prosedyrer Forskrivning Henvisning Avslutning Ramme inn konsultasjonen, avtale eventuell oppfølging

Leger = supermennesker? ”Under lupen” Travel hverdag - trekke pusten, samle tankene - gi inntrykk av god tid Krav til oss som leger Personlighet Jobb/privat Retningsbestemt - kirurgi - anestesi / palliativt Erfaringer – trygghet Objektivitet – i en hver anledning?

Du har ikke studert medisin, det har jeg! ”Pasienten er fasiten! ” av P. Vaglum, kommentar til artikkelen ” En pasient overprøver ikke en lege! ” av T Hærås Alle pasienter er forskjellige og trenger spesiell tilnærming fra legens side for å føle seg i ivaretatt. Dette innebærer at legen i stor grad må kunne variere sin måte å kommunisere på. ”Hvorfor ligger du her?” Hva kan jeg hjelpe deg med i dag? Hva har brakt deg hit i dag? Hva er problemet her? osv.

Du har ikke studert medisin, det har jeg! I starten gjelder det å etablere øyekontakt og skape allianse. Turnuslegen valgte i stedet å interessere seg for en bok som pasienten hadde, satte seg med ryggen til og eksaminerte på et uforståelig medisinsk fagspråk mens han skrev på PC. Det andre problemet som illustreres, er spørsmålet om hvor mye av sin diagnostiske usikkerhet legen skal dele med pasienten. Pasienter med somatiske lidelser vil også ofte ha nervøse reaksjoner Hvordan skal vi som leger håndtere kritikk og misnøye fra pasientene? Leger er betalt for å tåle kritikk, også om den er usaklig, fra pasienter i nød. Aldri gå til motangrep!

Oppsummering