Erfaringer med utdanningsmeldingen - kommentar fra studentene Christian Bjerke Fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen Christian Bjerke Fagpolitisk ansvarlig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Innherred samkommune Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune 1 Kvalitetskommune-samarbeid Vi har søkt!
Noen utfordringer for skolene
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
MENTORPROSJEKTET VED UiB 2003 – 04 OPPSUMMERING AV AKTIVITETENE I PROSJEKTET FRA FORBEREDENDE FASER TIL OPPSTART OG FREM TIL 3.FELLESSAMLING 14.JUNI 2004.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Verdal kommune Undervisningssykehjem Verdal bo og helsetun, Verdal kommune – Åre – Tone Haugan, virksomhetsleder Undervisningssykehjem Verdal.
”Litt bedre i dag enn i går”
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Utestengning - den største trusselen mot menneskers helse Russeminar – Komité for helse og sosial 22. januar 2008 Anne Loennechen Leder Strax-huset, Bergen.
Selbu-seminaret 2011 Hva innebærer det for bedrifter å ”basere sin virksomhet på” kunnskap og kompetanse i relasjon til NTNU Øyvind Mork Adm. dir. Asplan.
Samhandling leder/verneombud
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Foreldreundersøkelse – RSMK mai Invitasjon til 34 foreldre – alle som har e-post 22 svar = oppslutning på 65 prosent 5 tema: informasjon, foreldremedvirkning,
LP og evidens i undervisningen
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Endringer på Min Bedrift Endringer Listene: ”Nye oppdrag”, ”Besvarte oppdrag” og ”Vunnede oppdrag” legges direkte på forsiden til.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Hva ønsker Regjeringen med barnevernet – hvem gjør hva for å ivareta de unge? Innlegg på dialogkonferanse med ordførere og rådmenn i Sør-Trøndelag, Selbu.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
Skranker i arbeidslivet
Kjell Erik Øie Statssekretær
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer
ERFARINGER MED KOLLEGASTØTTE Legeforeningen Støttelegers syn på støttekollegaordningen Tidsskr Nor Legeforen nr.4, 2016 Psykologforeningen Retningslinjer.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer med utdanningsmeldingen - kommentar fra studentene Christian Bjerke Fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen Christian Bjerke Fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen

22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 2 NSU Bergen  Et lokallag i NSU  UiB, KhiB og BAS  Representerer ca studenter  Fagpolitikk, miljø, likestilling, velferd og fakultetsansvar.  Arbeids og prinsipprogram  Bla bla bla bla  Et lokallag i NSU  UiB, KhiB og BAS  Representerer ca studenter  Fagpolitikk, miljø, likestilling, velferd og fakultetsansvar.  Arbeids og prinsipprogram  Bla bla bla bla......

22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 3 Innledende betraktninger  Bruke utdanningsmeldingen som eksempel  Oppdrag:  ”Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer” – kommentar  Feeding the beast?  Bruke utdanningsmeldingen som eksempel  Oppdrag:  ”Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer” – kommentar  Feeding the beast?

22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 4 Studentene  Evaluering av undervisning  Styrerepresentasjon  Høringsinstans i enkeltsaker  Sammenheng mellom nivå i organisasjonen og engasjement i kvalitetsarbeidet  Studenter er ikke inkludert tilstrekkelig i innholdet i styringsdokumentene  Evaluering av undervisning  Styrerepresentasjon  Høringsinstans i enkeltsaker  Sammenheng mellom nivå i organisasjonen og engasjement i kvalitetsarbeidet  Studenter er ikke inkludert tilstrekkelig i innholdet i styringsdokumentene

22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 5 Hvordan få studentene med i arbeidet?  Informere  Infomøte  På forelesning  Minside, nettportal  inkludere  Informere  Infomøte  På forelesning  Minside, nettportal  inkludere  Engasjere  Nye studenter  Vis resultatene  Bruk de tillitsvalgte  Hensikt og funksjon

22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 6 Utdanningsmeldingen  Særstilling som styringsdokument  Forutsetter analytisk tilnæring til prosessen  Langsiktighet og interesser?  Treffer dokumentet?  Særstilling som styringsdokument  Forutsetter analytisk tilnæring til prosessen  Langsiktighet og interesser?  Treffer dokumentet?

22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 7 Utdanningsmeldingen og kvalitetssikringssystemet skal ikke være et administrativt anliggende!

22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 8 Feeding the beast? - utdanningsmeldingen  Kjenner studentene seg igjen i virkelighetsbeskrivelsen?  Ser de vitenskapelig ansatte nytten av utdanningsmeldingen?  Kjenner studentene seg igjen i virkelighetsbeskrivelsen?  Ser de vitenskapelig ansatte nytten av utdanningsmeldingen?

22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 9 Feeding the beast?

22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 10 Hvordan bør systemet fungere?  Utvikling eller kontroll?  Videreutvikle igjennom informasjon  Informasjonen samsvarer ikke med virkeligheten?  Fokus må ligge på avsender  Utvikling eller kontroll?  Videreutvikle igjennom informasjon  Informasjonen samsvarer ikke med virkeligheten?  Fokus må ligge på avsender

22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 11 Noen grelle eksempler:  Kvalitetsutvikling (3 sider). Første 1,5 sider:  Tid til forskning!  Vurderingsformer  Ekstremt høyt frafall  Med unntak av årsstudiet, viser evalueringsrapportene gjennomgående tilfredshet (...).  Kvalitetsutvikling (3 sider). Første 1,5 sider:  Tid til forskning!  Vurderingsformer  Ekstremt høyt frafall  Med unntak av årsstudiet, viser evalueringsrapportene gjennomgående tilfredshet (...).

22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 12 Gjennomgående inntrykk  Meldingene reflekterer ikke situasjonen godt nok  Meldingene blir for upresise til å fungere som verktøy  Rapporterende, ikke forbedrende  Fra NOKUT sin evaluering av KSS  ”I fleire intervju blei problemet med dårleg fungerande faglærearar tatt opp: sjølv om fleire evalueringar melder om problemet, er det ikkje lett å gjere noko med det”.  Meldingene reflekterer ikke situasjonen godt nok  Meldingene blir for upresise til å fungere som verktøy  Rapporterende, ikke forbedrende  Fra NOKUT sin evaluering av KSS  ”I fleire intervju blei problemet med dårleg fungerande faglærearar tatt opp: sjølv om fleire evalueringar melder om problemet, er det ikkje lett å gjere noko med det”.

22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 13 En betraktning  Er vi der vi ønsker å være?

22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 14 Viktigst!!!  En mer susbstansiell tilnærming  et ledelsesspørsmål på ALLE nivåer  Handler om relasjoner  Og vilje...  Men ledelse er ikke styring  Vi må ikke se oss blinde på indikatorene våre  En mer susbstansiell tilnærming  et ledelsesspørsmål på ALLE nivåer  Handler om relasjoner  Og vilje...  Men ledelse er ikke styring  Vi må ikke se oss blinde på indikatorene våre

22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 15 Avsluttende eksempel - JRK  Styring  Tempo

22/09-08Christian Bjerke: fagpolitisk ansvarlig NSU-Bergen 16  “When you see yourself doing something badly and nobody's bothering to tell you anymore, that's a very bad place to be. Your critics are the ones telling you they still love you and care.”  Randy Pausch  “When you see yourself doing something badly and nobody's bothering to tell you anymore, that's a very bad place to be. Your critics are the ones telling you they still love you and care.”  Randy Pausch