Bergen en sykkelby med potensiale

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Agenda Innledning og status Spørreundersøkelse
Advertisements

Det handler om byen vår Bergen har et problem • Luftforurensingen i Bergen er helseskadelig. Det er påvist at folk blir syke • Hver dag står folk i lange.
Læring på arbeidsplassen
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
» Kvalitet og ledelse Helse Møre og Romsdal Emne – innføring av miljøledelse i Helse Møre og Romsdal 18.April 2013.
Organisering i Trondheim: Sykkelsatsing
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Sykling i Norge og Oslo Nordens dårligste tilrettelegging for sykkel
1 Sandefjord Kommune Sykkelbyen Sandefjord Presentasjon Sykkelbysamling Region Vest.
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
Kompetansekartlegging
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Kontaktutvalget 21. november 2011 Hans-Petter Tonum, daglig leder i DNF Næringsutvikling videre – med vekt på sentrum.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Kan god kommunikasjon gi økt sykkelbruk?
Sandefjord Kommune Velkommen til Sandefjord Sykkelbysamling Region vest mai.
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
Sykkelsatsingen i Oslo kommune
Sykkelbynettverk Sandefjord 7-8 mai mai
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
Regional transportplan Agder
Erfaringsutveksling fra fylkespolitikken - Innledning ved Lars Salvesen Drøfting.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Vivian Abbi Johnsen prosjektleder Groruddalssatsingen Bydel Stovner
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Finansiering av sykkelbyprosjektene i RØ Nettverksamling Lillestrøm 20. Mai 2014 Trude Schistad.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Kampanje og kanapéer Aslak Fyhri Seniorforsker. Side Kanapé = canopy = myggnett 2.
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Regionale forskningsfond
Sykkelkommunikasjon – hva gjør vi?
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
Revidert biblioteklov - nye muligheter!
Sykkelsatsing og styrket vedlikehold i Grenland Olav Risholt, Telemark fylkeskommune.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Nasjonal sykkelstrategi Tryggere og mer attraktivt å sykle Økt trafikksikkerhet for syklister Øke andel syklende med 50% i sykkelbyer (SFJ; fra 7% til.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
KIF-planens innhold og formål Innspill til Handlingsprogram Kommuneplan Kunnskapsgrunnlag Kartvedlegg Vedlegg fra Asker Idrettsråd Strategier, mål og.
Faglunch: Sykkelandel i Bergen / Trond Berget. Anledningen Trond Berget i Asplan Viak - presentasjonsrunde Hvem er Trond Berget?
Stiftelsen Østfoldforskning  STØ SMARTiNG I perioden ble det satt av 55 mill. til utbygging av gang- og sykkelveier. I hvor stor.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kommunikasjon og mediehåndtering
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Bergen en sykkelby med potensiale Einar Grieg mandag 7. april 2014

Et samarbeid mellom Hordaland fylkeskommune, Bergen kommune og Statens vegvesen. Programmet omfatter kollektivtrafikktiltak, gang- og sykkelveger, miljøprosjekter, tiltak på gatenettet i sentrum, trafikk­sikkerhets­tiltak og nye vegprosjekter. I perioden 2002-2025 skal det investeres for nær 12,7 milliarder kroner i nye samferdselsprosjekter i Bergen.

bergensprogrammet.no

Sykkelstrategi for Bergen 2010 - 2019 Ambisiøs sykkelstrategi vedtatt i bystyret april 2010. Kunstig lav sykkelandel i Bergen Analyser viser at 40 % av alle arbeidstakere i Bergen bor mindre enn 5 km fra arbeidsplassen, og 70 % nærmere enn 10 km.

Handlingsplan Dette er en handlingsplan knyttet til hva som må til for å nå målene i strategien, og ikke i forhold til hvor mye ressurser som er satt av pr i dag. Sykkelstrategiens mål for 10 års perioden er ambisiøse. Anbefalte tiltak vil ikke kunne la seg gjennomføre innenfor dagens rammer av økonomiske midler og personell. Handlingsplanen gir grunnlag for opptrapping av sykkelsatsingen for å nå målsettingene.

Handlingsplan Finansiering av handlingsplanen sikres gjennom plan- og byggeprogrammet i Bergensprogrammet, Nasjonal transportplan, belønningsmidler og ved hjelp av utbyggingsavtaler eller andre finansieringskilder. Handlingsplanen har fokus på infrastruktur på samme måte som i strategien, og utbygging og forbedring av hovedrutenettet står sentralt. De fleste infrastrukturtiltakene ligger derfor på hovedrutenettet. Selv om hovedfokuset ligger på infrastruktur, er det avgjørende for måloppnåelsen for sykkelstrategien at det også utføres andre typer tiltak for å fremme sykling. 100 millioner i 2014

Hovednett for sykkel • Hovedrutene skal tilrettelegges for effektiv transportsykling i 30 km/t • Den syklende skal oppleve kontinuitet og god tilgjengelighet i hovedrutenettet • Gående og syklende skal skilles, enten på sykkelveg med fortau eller med sykkelfelt i kjørebanen • Hovedrutene skal være attraktive og trafikksikre

Erkjenner utfordringene

Vinterstandard Fjøsangerveien

Sykkelvei med fortau

Sykkelfelt

Sykkelfelt eller sykkelsti?

Sykkelbyavtalen Prosjektgruppen skal arbeide med følgende områder: Utarbeide prosjektplan for mobilitetsarbeid for sykkel i Bergen for avtaleperioden Utarbeide og iverksette årlig tiltaksplan for «ikke-fysiske» tiltak Initiere holdningsskapende tiltak og kampanjer Innhente nødvendig statistikk for sykkel i Bergen 2 millioner årlig 2014 - 2019

Vi skal stimulere folk til å sykle mer ved å: Skape positive assosiasjoner; sykling er moro, kult, frihet og uavhengighet, og sykling bidrar til bedre bymiljø og nærmiljø. Bruke rasjonelle budskap; sykling er enkelt, praktisk, lønnsomt, billig, hurtig, miljøvennlig, trygt og gir god helse. Alminneliggjøre sykling.

RVU 2013 Nyanser i resultatene for sykkel: Arbeidsreiser på sykkel i Bergen virker å være ganske stabil, faktisk en liten økning (usikker på om den er signifikant) med andel fra 6,1 til 6,5. Arbeidsreiser på sykkel til Bergenhus og Årstad holder ennå litt høyere nivå enn Bergen samlet, ca 7,5 %. Stabilt fra 2008. Det er barn og ungdom opp til 25 år som svikter sykkel. De over 25 år er stabile brukere og faktisk med en liten økning…. (her er det sett på hele RVU området).

Småpudden + Nygårdstangen

Ny sykkelvei åpner 8. mai kl 11 Lars Hillesgate Ny sykkelvei åpner 8. mai kl 11