Å gi rammer som støtte for elevenes skriving

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Ressurslærersamling Tema 1 – del 2 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Trinn 5 Å gi rammer som støtte for elevenes skriving.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Hvordan intervjue en forsker?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
for norsklærere på ungdomstrinnet
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
FYR Ny GIV
Leselos Ordforråd/metakognisjon
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
Skriving som kommunikasjon
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Strategier og kompetanse
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Lage en skriveplan for skolen
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
10 regler for å skrive for web
Signatur 3.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Drop-In metoden i skolen
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Trinn 5 Å gi rammer som støtte for elevenes skriving.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Politisk påvirkning.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Studieteknikk Bison.
Skriving 1 Skriveutvikling og planlegging av skrivesituasjoner
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

Å gi rammer som støtte for elevenes skriving

Praksisdokumentet Les: Å gi rammer som støtte for elevenes skriving Noter ned nøkkelord/setninger i hver boks på lesearket mens du leser Del med gruppa di/partneren din det du noterte ned på lesearket ditt

Rammer for skriving På ungdomstrinnet møter elevene større faglige krav og større krav til skriveferdighet. Eksplisitt skriveopplæring er derfor helt nødvendig og må inngå i alle fag. Å motivere for skriving handler om å målrette skriveoppgavene, gi gode rammer for skrivinga og bruke skriving i faglig relevante sammenhenger. Å lære seg å skrive er med andre ord en kontinuerlig prosess som fortsetter etter at den første skriveopplæringen er avsluttet Rammer for skriving vil si at vi gir elevene stillaser for å støtte elevenes skriveutvikling

Rammer for skriving kan være bruk av modelltekster Bruk av modelltekster der samtalen rundt tekstene er sentralt Bruk av elevtekst for å modellere hvordan tematiske koblinger brukes for å skape sammenheng i tekst: http://youtu.be/9sZbl7N6-4o

Modelltekster En modelltekst er en tekst man bruker som utgangspunkt for å for å diskutere tekstoppbygging og typiske kjennetegn ved teksten med elevene. Samtalen om teksten er svært viktig for at elevene skal utvikle et metaspråk om tekst og skriving. Modelltekster kan også brukes som inspirasjon og slik motivere for egen skriving Gode elevtekster er særlig nyttige som modelltekster fordi de relevante å strekke seg etter Mangler man gode modelltekster, kan læreren konstruere modelltekster for det enkelte skriveformål

Rammer for skriving kan være å modellere skriveposessen Modellering er viktig for å støtte elevene i skrivearbeidet og for å synliggjøre hva vi gjør når vi skriver Lærer modellerer ulike måter å innlede en artikkel: http://youtu.be/AZ1HkjmB5as

Modellering Modellering vil si at læreren modellerer skriving for elevene sine Elever og lærer forhandler om hvordan teksten skal bli Gjennom modelleringsprosessen synliggjøres at det å skrive handler om å foreta en rekke valg

Rammer for skriving kan være å bruke konkrete støttestillas Skriverammer, startsetninger og tekstbinderarkiv er eksempler på ulike støttestillas eleven kan ta i bruk i skrivinga. Skriverammer er fleksible verktøy eleven kan bruke for å strukturere tekstinnholdet i en tidlig fase av skriveprosessen.

Hvorfor bruke skriverammer? Rammene gjør det lettere å komme i gang med skrivinga Rammene gjør det lettere å se for seg hvordan teksten skal bli til slutt (gir et «bilde» av teksten Rammene gir hjelp til å finne ord som kan uttrykke innholdet og slik gir rammene kognitiv avlastning Rammene gir erfaring med ulike måter å strukturere tekst på, både på heltekstnivå og avsnittsnivå Rammene gir forslag til måter å skape sammenheng i tekst på.

Eksempel på skriverammer

Skriveramme for strukturering av innhold (tematiske avsnitt)

Når kan vi bruke skriverammer? Skriverammer er et nyttig verktøy for elever som strever med å se for seg hele teksten Skriverammer er kanskje spesielt nyttig i planleggingsfasen Skriverammer må aldri reduseres til skjematiske innfyllingsoppgaver All bruk av skriverammer må modelleres av lærer og elevene bør veiledes i bruken av dem Skriverammer er stillas som må «rives ned» når elevene ikke har behov for dem lenger Det at elevene må veiledes i bruk av skriverammer, betyr at lærer bør gå i dialog med elevene om hvordan de skal bruke skriverammene og om de skal bruke dem. Noen elever på ungdomstrinnet vil finne god støtte i skriverammene, mens andre elever ikke lenger vil ha bruk for dem. Gode skrivere kan oppleve skriverammene som tvangstrøye som kan hemme kreativiteten og skrivelysten.