Bildetolking for døve/døvblitte i arbeid. 2 Bildetolking BAKGRUNN:  Et ønske om å utnytte eksisterende tolkeressurser bedre.  En stor del av tolkenes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Interne forsinkelser ved legekontoret - årsaker og løsninger
Global Dignity Day Informasjon til rektormøte, Telemark Thomas Horne Prosjektleder Global Dignity Norge.
Telefonrøret plugges via kabel til telefonens venstre side. Strømkabelen monteres / dyttes forsiktig på plass - den andre enden skal videre til strømkontakt.
Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april Ny nettløsning En orientering om hva vi lanserer 3. mai Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april.
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
Hva er Fretex ?.
Erfaringer fra Legekontoret Fem Faste, Molde
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Informasjon om tolkeformidlingen. På formidlingen jobber:  2 formidlere i 100 % stilling  1 formidler i 80 % stilling  1 formidler i 50 % stilling.
ReSonare  Fra 2005 til i dag…… 2005: Hovedprosjektet avsluttet 2006: Overgangsprosjekt 2007: Overgangsprosjektet – LMS 2008: Prosjektet forlenges.
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Tekniske hjelpemidler ved telefonbruk
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Hvordan lykkes med et prosjekt?
TNS gallup Ledende helsesøstre: Skolehelsetjenesten i grunnskolen og videregående Landsomfattende kommuneundersøkelse september 2003 Seniorrådgiver Bjarne.
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Bjørn Erik Sørli og Tore Tanem Talegjenkjenning Radiologi Gjøvik Fredag 3. desember 2010.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Universell utforming Av Christian Hellevang. Flere nye lover DTL fra 1.januar 2009: foreløpig: § 3. Aktivitets- og rapporteringsplikt og § 9 Plikt til.
Prosjektet ”De gode pasientforløpene” Status og fremdrift til styringsgruppen 15.september 2009.
Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007
Arbeidssted.
Organisering Bodø Nordland og Svalbard Hammerfest Troms og Finmark
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Arngunna Skiple Sunnaas sykehus HF - en vei videre DELPROSJEKT 3 Telemedisin som verktøy i samarbeid med førstelinjetjenesten – med fokus.
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
TETRA-forum Trondheim brann og redningstjeneste
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Brukerseminar NAV, Side 2 Brukerseminar 25. oktober 2007  Informasjon fra NAV / Tolketjenesten  Tolk på arbeidsplass v/ tolkene på ASVO.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Arbeid er førstevalget
Fylkesledermøte 14 februar 2014
Videokonferanse som miljø- og kostnadsbesparende tiltak GRIP Forum 5. Juni 2003 Carsten Skog Coop Norge AS.
Religion på arbeidsplassen
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Røvær kompetanse I samarbeid med Kristoffer Omdal fra Scan learn arrangerer Røværkulturhotell Kurs i PRESENTASJONSTEKNIKK Sentrale tema:  Den gode presentasjonen.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
TrønderFeide – status og planer v. Asle Brustad, prosjektleder eForum Prinsen hotell
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Side 1Navn på seminar / Botilbud til unge som er utsatte for tvangsekteskap eller trusler om tvangsgifte Handlingsplanen mot tvangsekteskap,
Se hvordan jeg smart bruker Outlook 2010
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!
Nye nettjenester – dette har vi gjort i Møre og Romsdal fylkeskommune Presentasjon på Gardermoen 16. september 2010.
Foto: Geir Karlsen Samarbeid Hadsel og Steinkjer fagskole Nettstøttet tilbud innen elkraft.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
MBN, USSD og stjerne/firkant koder 15.mai Kåre Aunan
Fastlege- og avtalespesialist- henvisninger til private rehabiliteringsinstitusjoner Presentasjonen viser bruk av private rehabiliteringsinstitusjoner.
Arbeidsrettede virkemidler
HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST
Informasjon til NAVs brukerutvalg, mai min.
Skatteregler for Utenlandske arbeidstakere
Jobbilag Regionalt rekrutteringssamarbeid i Salten
Utskrift av presentasjonen:

Bildetolking for døve/døvblitte i arbeid

2 Bildetolking BAKGRUNN:  Et ønske om å utnytte eksisterende tolkeressurser bedre.  En stor del av tolkenes arbeidstid blir brukt til reising.  Reiser til og fra oppdrag koster penger.  Dekke akutte behov for tolking ”her og nå”.  Gjøre det lettere for tegnspråkbrukere og døvblitte å ringe til hørende.  Et overordnet politisk mål å få flere funksjonshemmede i arbeid og å gi gode utviklingsmuligheter for de som er i arbeid.

3 Bildetolking  Fungerer i prinsippet på samme måte som ved vanlig tolking  Bruker ringer via sin bildetelefon til tolketjenestens bildetelefonstudio  Tolken benytter headset eller handsfree system  Tolken oppfatter den hørendes tale og tolker TS eller skrivetolker tilbake til bruker  Og motsatt: tolken avleser brukers TS og setter stemme på dette tilbake til hørende  Bildetolking kan forhåndsbestilles eller ordnes spontant

4 Generell vurdering  Bildetolking ser ut til å egne seg best til telefontolking og til en-til-en samtale mellom døv og hørende  Men også godt strukturerte møter med flere tilstede vil kunne egne seg til bildetolking  Lengre møter (over 45 min.) med mange tilstede og/eller med mer enn to døve tolkebrukere krever ekstra tilrettelegging ved fjerntolking  Er et viktig supplement til vanlig tegnspråktolking og skrivetolking

5 Muligheter med bildetolking  Rask tilgang på tolkehjelp Akutte behov dekkes hurtig og effektivt  Døve arbeidstakere får muligheter til nye arbeidsoppgaver!  Spart reisetid for tolkene  Sparte reisekostnader  Tolkeressursene rekker lenger  Spennende utfordringer for tolkene

6 Ulemper med bildetolking  Tekniske problemer kan hindre kommunikasjonen  Forstyrrelser på lyden kan gjøre det vanskelig for tolken å oppfatte  Uklart bilde kan gjøre det vanskelig å avlese både for bruker og tolk  Samtalen/møtet låses til stedet der bildetelefonen står

7 3G mobiltelefon til bildetolking  Det nye 3G-nettet for høyhastighets dataoverføring pr. mobiltelefon kan overføre såpass gode bilder at de kan benyttes til relativt enkle tolkeoppdrag!  Modellforsøk er gjort i Oslo-området  Gir en større fleksibilitet enn ved bruk av stasjonære bildetelefoner  Men har mye mindre skjerm  Og dårligere bildekvalitet (foreløpig…)  En venter litt med å lansere dette som et tilbud

8 Bildetolking - et varig tilbud!  Tre hjelpemiddelsentraler har fått ansvaret for bildetolking til døve i arbeid i Norge:  Akershus – 6 nye tolkestillinger, 4 tolkestudio (dekker region sør/øst)  Møre og Romsdal – 3 nye tolkestillinger, 2 tolkestudio (region vest)  Nordland – 3 nye tolkestillinger, 2 tolkestudio (region midt/nord)

9 Bildetolktjenesten – statusrapport fra Møre og Romsdal  Tre nye tolker er ansatt – begynner sommeren 06  Jobber med organisering og fordeling av oppgaver internt på fagområdet  Jobber med å lage materiell og plan for motivasjon og tilrettelegging av bildetolking for brukere/arbeidsgivere  Jobber med å lage materiell for opplæring i bruk av bildetolking for brukere/arbeidsgivere  Har kjøpt tre brakker som skal innredes med kontor, 2 tolkestudio og møterom/språklab (er på plass i løpet av mai, innredes/utstyres i juni)

10 Tolkestudio (Møre og Romsdal) Luftig arbeidsplass for tolker som skal ”på lufta” 

11 Tolkestudio (Møre og Romsdal) Litt mer jordnært….

12 Tolkestudio (Møre og Romsdal)

13 Bildetolking som to-tolking  Det vil bli vanlig med en egen stemmetolk som ser på egen skjerm  Og en tolk som tegntolker  Men også vanlig flertolking er veldig aktuelt

14 Bildetolking som skrivetolking  Bildeskrivetolking vil i prinsippet fungere som vanlig skrivetolking

15 Hver hjelpemiddelsentral bidrar  Lokal informasjon til arbeidsgivere og døve/døvblitte ansatte  Behandle søknader om bildetelefon  Bidra til teknisk tilrettelegging  Formidle oppdrag til sin regionsentral  Bistå med å skaffe opplysninger om oppdrag (forberedelsesmateriell)  Gi enkel veiledning til arbeidsgivere og brukere  Gi tilbakemeldinger fra arbeidsgivere og brukere videre til regionsentralen  Være med i evaluering av tilbudet

16 Oppstart  Tilbudet blir offisielt åpnet ca 1. september 2006  Frem til da jobbes det på alle plan med  klargjøring av tolkestudio m.m.  klargjøring av infomateriell  info og opplæring internt for tolker og andre  og eksternt til arbeidsgivere og brukere  og til samfunnet for øvrig  søknader om bildetelefon innvilges  m.m.