Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VERDIEN AV SAMARBEID ved rekruttering Næringskonferansen i Vest Trond Wisnes Nilsen Sotra Contracting AS - SOCON / VNR Verkstedsgruppen.
Advertisements

Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Leverandørnett Olje og Gass -nasjonalt og bransjeovergripende -prosjektorientert -ett nettverk flere prosjekter -regional forankring i flere regioner.
Strategisk næringsplan Planrullering 2014
Haugesundregionens Næringsforening
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
1 Petropol Presentasjon av Oljeutvalget
En presentasjon av LMI. LMIs oppgave  LMI skal være den naturlige bransjeforeningen for både store multinasjonale selskaper og små norske grunderselskaper.
Felles profilering av ”Det marine Hordaland” Tanja K. Hoel Fiskeriforum Vest og Norsk Sjømatsenter
Strategi og handlingsplan
Oppdrettsnæringa utvikles gjennom levende lokalsamfunn Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
DEEP Community Visjon DEEP Community skal befeste Norge som et globalt senter for subsea- og subsurface industri.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Bransjegruppesamling i Kom vekst Samspill kommune og næringsliv – styrke og utfordring Kristiansund, Pål Farstad.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Presentasjon Helge Stanghelle. Rana Utviklingsselskap as  Aktør for næringsutvikling i Mo i Rana.  Etablert i 1987  6 – 8 ansatte  Aktiv.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
Distriktssenteret – ny utviklingsaktør Sogndal, Halvor Holmli Direktør Distriktssenteret.
Oppdatert 4. juli Mineralklynge Nord - Et samarbeidsprosjekt for utvikling av mineralnæringen i nord -
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
xxx 1.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Tom Knudsen Regiondirektør NHO Hordaland
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Regiontinget nr. 2 Vi setter søkelyset på: Regionen – Regionsenter og næringsliv i utvikling.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Styrker (internt)  Store volum av råstoff (skog og potet)  Sentral beliggenhet (Skandinaviakrysset)  Industrikompetanse  Klyngemiljøer innen bygg og.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Byregionprogrammet for Namsosregionen «Infrastruktur som grunnlag for økt samhandling og økonomisk vekst»
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
NÆRINGSLIVSAPPARATET – KOORDINERTE OG PROFESJONELLE HVA ER NÆRINGSLIVETS BEHOV? v/Marit Dille – sentral aktør i næringslivet i Ytre Namdal.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Norges Forskningsråd Nordområdekonferansen, Bodø nov. 07 Johan Petter Barlindhaug Styreleder, North Energy AS North Energy AS - Det nordnorske.
Utviklingsprogrammet for byregioner (ByR)
Visjon, virksomhetside og verdier
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Kurs for tillitsvalgte i Norges Husflidslag
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Samarbeid som løfter alle
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Tilflytterprosjektet
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst

Visjon Kom vekst – best på næringsutvikling

Formål: Selskapets formål er å bygge relasjoner og legge forholdene til rette for lønnsom utøvelse av utvikling og næringsvirksomhet i regionen.

Hvem er vi? Kom vekst AS: Foretningsdrift og administrasjon Daglig drift Konferanser Sekretariats- / konsulenttjenester Prosjektretta arbeid Kom vekst forening: Medlemsorganisasjon Etablert som næringsforening Pådriver for vekst og utvikling

Forretningsidé (1) Legge til rette for: Ambisjon: Lønnsom utøvelse og utvikling av kultur og næringsvirksomhet i Kristiansund og omegn. Ambisjon: Synliggjøre regionen som egnet for etablering og utvikling. Kontaktledd mot offentlige og andre premissgivere. Å påvirke lokale, regionale og nasjonale rammebetingelser.

Forretningsidé (2) Arbeide for heving av kompetansenivået Bidra til kommunikasjon mellom aktørene i regionen. Pådriver for at næringsliv og det politiske miljø drar i samme retning. Bidra til konstruktivt samarbeid med andre næringsaktører/ - organisasjoner i regionen.

Verdier - Tett på - Inkluderende - Modig - Troverdig

Ressurser - Medlemmene - Bransjegruppene - Styret - Administrasjon - Eksterne ressurspersoner

Forventninger - Aktivitet - Synlighet - Etablere og delta på møteplasser - Oppnå, vise og formidle resultat - Innflytelse

Kom vekst er: Kontaktledd: Mot det offentlige Mot politikere Andre beslutningstakere Et organ som arbeider for å påvirke lokale, regionale og nasjonale rammebetingelser.

Kom vekst er: Arrangør og medarrangør: Nordmøre Fiskeriforum Petropolen Bransjevise møter: Debatt Informasjonsutveksling Nettverksbygging

Kom vekst er: En ressurs for næringslivet og det offentlige. En pådriver for at næringslivet og det politiske miljøet drar samme retning. Bidragsyter til konstruktivt samarbeid med andre næringsaktører/ -organisasjoner i regionen.

Foretningsdrift Konferanser Prosjektretta arbeid HMS-konferansen ( 1.-2. april) Samferdselskonferansen (17. mars) Midt-Norsk Fiskerikonferanse (8.-9.juni) Kulturkonferansen (11. juni) Desemberkonferansen (3. desember) Prosjektretta arbeid

Samferdsel og reiseliv (1) Mål: Utbedre infrastruktur til regional nytte og for å styrke Kristiansund som regionsenter Nettverks- og kompetansebygging. Utbedre komunikasjonslinjene i regionen. Styrke og utvikle Kvernberget lufthavn/heliporten. NTP – prioriteringer. Styrke Kristiansunds sin posisjon som havneby. Utbedre infrastruktur mellom Kristiansund og omlandet.

Samferdsel og reiseliv (2) Mål: økt reiselivsaktivitet til og fra regionen Sikre optimalt flytilbud. Sikre hotellkapasitet. Bedre drosjetilbudet. Attraktive chartertilbud. Kristiansund som attraktivt reisemål.

Olje og gass Mål: Kristiansund skal framstå som det naturlige senter for offshoreaktiviteten i Norskehavet. Utvikle Kristiansund som subsea-senteret nord for Stad. Bidra til videreutvikling av leverandør- og servicemiljøet i Kristiansundsregionen. Styrke regional kompetanse og rekruttering. Total og Victoria til Kristiansund/ Midt-Norge. Nettverks- og kompetansebygging. Oljevernberedskap til Kristiansund.

Bygg, anlegg og industri Mål: fortsatt positiv industriell vekst i Kristiansund Sikre konkurransedyktige areal for næringsutvikling og boligbygging. Nettverks – og kompetansebygging. Bidra til å sikre et lokalt industrielt miljø Påvirke positiv utvikling i Vågen Rekruttering

Forum for marin verdiskaping (1) Mål: økt verdiskapning i fiskeri- og havbruksnæringen på Nordmøre Øke trafikk av fiskefartøy. Styrke oppdrettsnæringa i Kristiansundsregionen. Nettverks- og kompetansebygging (Styrke næringen og allianser i regionen). Øke antallet kvoterettigheter for fiskeflåten på Nordmøre.

Forum for marin verdiskapning (2) Ledende klippfisk- og bacalaoby i Norge Lokalt eierskap Rekruttering av arbeidskraft Kristiansund ledende inne Biomarin ingrediensindustri.

Handel Mål: Kristiansund – et attraktivt handelssenter Videreutvikle Kristiansund til et attraktivt handelssenter. ”En handlekraftig by”. Rekruttering av personell til detaljhandelen. Flere kunder fra områder utenfor Nordmøre. Kombinere handel og opplevelser for hele familien.

Kultur Mål: Bidra til/legge til rette for gode kår for kulturaktiviteten i Kristiansund og omegn Tilrettelegge for gode og rimelige lokaliteter for kulturutøvelse i form av sceneoppsettinger. Kulturnæring til Kristiansund Bidra til å styrke det som er særegent for Kristiansund og omegn. Prosjektrettete tiltak. Kompetanse

Utdanning Mål: Bidra til attraktive utdannings- og studietilbud i Kristiansund Bidra til etablering av Møreuniversitetet evt Høgskolen i M&R. Kompetansebygging Ha utdanningstilbud som er tilpasset regionens næringsliv og offentlige sektor. Gjøre Kristiansund attraktiv som studentby.

Annet Profilering og synliggjøring av regionen. Økt rekruttering til Kristiansundregionen. Få gjennomslag for de sakene som Kom vekst jobber for. Etablering av eventselskap. Flere statlige/offentlige arbeidsplasser til Kristiansund. Sikre sykehuset i Kristiansund. Markedsføre Kom vekst overfor: Medlemmer Potensielle medlemmer Det åpne rom Systematisk samfunnskontakt