Å ARBEIDE I EN FORSKERGRUPPE Konkretisert gjennom ”caset”: FAGGRUPPA FOR DISTRIKTSKVINNEFORSKNING- OG UTVIKLING Sissel Fredriksen og Jorid Hovden.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

Verktøykasse for brukermedvirkning
Senter for seniorpolitikks 40-årsjubileum
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
28. februar – 1. mars 10 år med Fargisseminar FARGIS Fra visjon til realitet Kystdistriktssjef John Erik Hagen, formann i Fargis Forum.
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Forskning og utvikling Hva bidrar biblioteket med?
Med forskning på timeplanen
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
PRESENTASJON AV NASJONALT SENTER FOR ERFARINGSKOMPETANSE INNEN PSYKISK HELSE NKLMS
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Trondheim Helseklynge
1 KOSTRA KOmmune-STat-RApportering Av Jon Olav Folsland 1. april 2006.
Felles profilering av ”Det marine Hordaland” Tanja K. Hoel Fiskeriforum Vest og Norsk Sjømatsenter
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
1 Etablering av Regional kompetansetjeneste Rehabilitering (RKR) Kirsten Sæther.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Flerfaglig gruppe for MINORITETSSTUDIER
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
KOSTRA KOmmune-STat-RApportering KOSTRA KOmmune-STat-RApportering Av Hege Kristin Fosser Pedersen 16. april 2005.
Nasjonale prøver.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Seminar Ketil Hanssen FoU ved HiF Historisk: Tre institusjoner med ulike FoU-tradisjoner DH-ene med sterkt FoU-fokus Lærerutdanningene med begrenset.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje MARINEPACK-PROSJEKTET Optimal og trygg emballering av norsk sjømat og andre næringsmidler Professor Ole.
Foresight Norge Regional foresight – en nøkkel til innovasjon? PF Nettverk for Fremtidstenkning Oslo, 4. mars 2008 Innledning v/Jan Dietz.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
VELKOMMEN til DOPINGTELEFONENS 5 ÅRS JUBILEUM
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
Arbeidet med Kjønnslemlestelse på NKVTS Inger-Lise Lien.
Historien  NFR-satsing overfor høgskolene siden slutten av 90-årene med sikte på næringsrettet arbeid  Sjømatklynge Nord  Næringsrettet høgskolesatsing.
En felles plattform? Konsultokrati i norsk klimapolitikks første fase Yngve Nilsen, Handelshøyskolen BI, Velferdskonferansen, 13. september 2010.
Historien om FURH - Behovet for en fagpolitisk forening innen helse- og sosialfag Karl-Johan Johansen 1.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
1 Arbeidsmiljø for tilsette i ” STO-grupper” Rapport frå prosjektgruppa ”Arbeidsgjevaransvar for tilsette i grupper med særskilt tilpassa opplæring” HAMU.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
1 S tatsråd Erna Solberg, OSLO, 18. januar 2005 Samspill og Innovasjon i et regionalt perspektiv.
Kompetansemegling i Rogaland
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Side 1Navn på seminar / Botilbud til unge som er utsatte for tvangsekteskap eller trusler om tvangsgifte Handlingsplanen mot tvangsekteskap,
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Vilkår for regional samfunnsutvikling
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Mål og målgrupper for Juni 2009.
Praksisnær omsorgsforskning Maren Sogstad Leder, Senter for omsorgsforskning, Østlandet.
Ny ordning for Utviklingssentrene
Høgskolen i Agder Agder Kristiansand 6000 Grimstad 1600 Arendal 600
Fremtidig organisering av seniorsentrene
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Utskrift av presentasjonen:

Å ARBEIDE I EN FORSKERGRUPPE Konkretisert gjennom ”caset”: FAGGRUPPA FOR DISTRIKTSKVINNEFORSKNING- OG UTVIKLING Sissel Fredriksen og Jorid Hovden

Hva er ”Fagruppa”: Et tverrinstitusjonelt miljø og nettverk for distriktsrelatert kvinne- og kjønnsforskning med base ved HIF

FORMÅL: •Fremme kunnskapsutvikling og kunnskapsformidling innenfor distriktsrelatert kvinne- og kjønnsforskning •Utvikle kunnskap for mer likestilte distriktssamfunn •Utvikle medvirkningsbasert forskning for distriktsutvikling

OPPGAVER : •Forsknings- og utviklingsarbeid •Forskningsformidling knyttet til forsker- og brukermiljøer. •Kompetanseutvikling, miljø- og nettverksbygging •Utvikling av kvinne- og kjønnsstudier •Fag- og forskningspolitisk arbeid

TILBAKEBLIKK: •Etablert i 1983 •Kurs/seminarer om " Kvinner og ledelse " for kvinner som var tilsette både i offentleg og privat sektor i regionen. (FDH- rapport, 1984). •I 1986:seminar om "Kvinner i fiskeriene - muligheter og utfordringer " med bakgrunn i Siri Gerrard forskningsprosjektet om "Kvinner i fiskerinæringa" (FDH- rapport 2d og2g) •Mot slutten av 1980-talet og på begynnelsen av 1990-tallet sentralt i visjonsbyggingen og utformingen av en rammeplan for et nasjonalt distriktskvinnesenter. (Sissel Fredriksen)

•I var Faggruppa medarrangør på den store nordkalottkonferansen : "Nordkalottkvinner mor år 2000". Faggruppa hadde blant anna ansvar for fleire work-shops. •I 1990 arrangerte Fagruppa nasjonal forskerkonferanse om temaet: "Kjønn, kultur og regional endring. Nye perspektiver i distriktskvinneforskning" (FDH -rapport 6) • •I begynnelsen på 90-talet fekk Faggruppa i oppdrag frå Finnmark Fylkeskommune å lage ei skisse til eit forskningsprogram om kvinnner i Finnmark. Dette resulterte i ein rapport med 11 prosjektskisser ( NIBR- notat 1995:101). Berre eit fåtal av desse prosjektforslaga vart imidlertid følgt opp med vidare finanisiering. •Fagruppa var sentral i etableringa av kvinnenettverket i Barentregionen: "Femina Borealis". Dette nettverket har arrangert fleire konferanser for kvinne- og kjønnsforskarar i regionen. •I 1995 arrangerte Faggruppa i samarbeid med Likestillingsutvalet: "Kunnskap -kjønn- makt".Likestillingskonferansen for universitet og høgskoler i Norge (HIF-rapport 1997:14).

•Høgskolen i Finnmark ved Faggruppa fikk i 1999 oppdrag frå Kommunal -og Regionaldepartementet å utføre eit scenarieprosjekt med fokus på kvinner i distriktsnorge. Føremålet med prosjektet var dels å sette fokus på kvinners situasjon i distriktsnorge, dels å utvikle framtidsorientert kunnskap for kvinneattraktive distriktssamfunn bl a for den komande stortingsmeldinga om regional og distriktspolitikk. •I prosjektet inngjekk det også eit prosjekt om nettverksbygging mellom distriktskvinneforskarar ( Liv Byrkjeflot). •Senarieprosjektet ble gjennomført i samarbeid med NIBR med Sissel Fredriksen og Sigrid Skålnes som prosjekteiarar. •Det er publisert fleire rapportar frå prosjektet (jfr t.d. Fredriksen 2001, Skålnes 2001, Byrkjeflot 2001) og ein brukaretta "Framtidsguide for distriktskommuner. Behov for ny kvinnekurs?" (Fredriksen & Skålnes 2002). •I etterkant av prosjektet har prosjektleiarane vore engasjert i å utprøve "framtidsverkstad" som læringsmetode for å kjønne regional utvikling. •I dei åra prosjektet pågjekk var Faggruppas arbeid mykje konsentrert rundt dette prosjektet. •2003: Stipendiatstilling •2003: Seniorinnspill •2004: Kvinnetreff i Bergsfjord. Mini-fremtids-verksted.

VISJON OG SITUASJON VISJON: •Å bli et nasjonalt senter for distriktsrelatert kvinne- og kjønnsforskning for å fremme likestilte distriktssamfunn •Å være et miljøbygger for forskningsfeltet på HIF og i regionen

SITUASJON : Ressurser: •Stipendiat •Tid til koordineringsarbeid (100t) •Mentor for stipendiat (40t) •Miljøstøtte (kr 40000) Aktiviteter: •Stipendiatprosjektet •Seminarprogram •Hjemmeside •Utvikling av studier i kvinne- og kjønnsforskning •Utviklingsverksted •Kvinnepolitisk virksomhet (innadrettet og utadrettet f.eks 8.mars) •Nasjonale fagråd og nettverksmøter

Problemområde: •Samlokalisering •Institusjonsforankring •Synlighet i organisasjonen •Fagadministative ressurser: knapphet (planlegging, koordinering, nettverksarbeid, fag- og forskningspolitikk •Faglige støtteressurser: professor II •Publiseringsressurser •Fou-ressurser til feltet •Mindre tid til FOU og kollektive miljøutviklingsaktiviteter – ildsjelene blir færre og ”slitne/utbrukt”.

NYE GREP: •Behov for fornyelse (nye samarbeidsformer, team –og identitetsbygging i en ”ny tid”, der det kollektive og idealistiske forvitrer) •Mindre basert på frivillighet og idealisme – mer på faglighet og profesjonalitet •Institusjonalisering mot senter: - samlokalisering - administrasjon/driftsressurser - professor II •Fou-ressurser – regionale og interne •Reisemidler til regional, nasjonal og internasjonal kontaktskaping

NYE GREP: •Behov for fornyelse (nye samarbeidsformer, team –og identitetsbygging i en ”ny tid”, der det kollektive og idealistiske forvitrer) •Mindre basert på frivillighet og idealisme – mer på faglighet og profesjonalitet •Institusjonalisering mot senter: - samlokalisering - administrasjon/driftsressurser - professor II •Fou-ressurser – regionale og interne •Reisemidler til regional, nasjonal og internasjonal kontaktskaping

HVILKE GREP må gjøres for at en forskningsgruppe skal kunne fungere i tråd med gruppas og skolens mandat ?