Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Helse Øst RHF Geografisk ansvarsområde: Oslo Akershus Oppland Hedmark
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Et helhetlig barnevern i Oslo
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Ledelse i endringens tid
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
Barnevern i Drammen kommune i perioden
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
1 8. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 13 Skalerbarhet TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Kompetansesenter rus Midt-Norge. KoRus Midt-Norge
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Er vi forberedt på neste infeksjonskatastrofe? SHE-dag 24. Oktober -03 Synnøve Roald Underdir., Eieravd., Helsedep.
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms.
Innledning Av Rusbehandling Midt-Norge HF Seminar vurderingsinstansene
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
En presentasjon av regnskap  MNOK -16,0 i årsresultat for konsernet: Et svakt resultat.  MNOK 21,1 i av- og nedskrivninger av goodwill.  Negativ.
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Konferanse Tromsø mai 2010 Kai Brynjar Hagen 1 Kompetanseutvikling som samarbeidstiltak mellom Nordlandssykehuset og kommunene Kai Brynjar Hagen.
Gjennomgang av det sikkerhetspsykiatriske tjenestetilbudet, som delprosjekt under samlet gjennomgang av psykiske helsevern i Helse Midt-Norge RBU
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
1 Helse Nordmøre og Romsdal HF Onsdag 23. februar 2011 Nytt finansieringssystem.
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Å gjøre de usynlige tjenestene synlige
Vedlegg 1 Varekostanalyse
Brukere for bedre helse
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Utviklingsplan HMR HMR 2035
Innføring av Pakkeforløp for kreft
Regionalt brukerutvalg 5. februar 2018
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Regionalt brukerutvalg 5. februar 2018
FRA OBSERVASJON TIL MOTIVASJON Hvordan endre foreldres mobilbruk
Utskrift av presentasjonen:

Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008

Tankesmia Bakgrunnsmateriell I analysen er det tatt utgangspunkt i Overordnet strategi for Helse Midt-Norge  Visjon  Verdigrunnlag  Hovedmål Kvalitetsstrategien  Strategiens mål

Tankesmia Utvalg  Medieanalyse over en periode på 6 måneder: (03. oktober 2007 tom. 31. desember 2007)  130 medieklipp er analysert  Medieklippene er hentet fra Opoint – Helse Nordmøre og Romsdals medieklipptjeneste.  Det er kun nyhetsoppslag publisert på nett som er inkludert i analysen  Utvalget av artikler som blir presentert fra de enkelte mediene på internett varierer.  Utvalget er begrenset til  Medier som er allment tilgjengelige, og som enten er riksdekkende, regionalt eller lokalt tilknyttet Helse Nordmøre og Romsdals ansvarsområde  Fagtidsskrifter er ikke inkludert

Tankesmia Type medieoppslag N=130 Det er flere mindre saker som kategoriseres som meldinger, men i hovedssak ligger mønsteret fast. Den store forskjellen er økning i antall saker fra 100 på 4 mnd til 130 på 3 mnd.

Tankesmia Hvilke medier? N=130 Fortsatt et sterkt fokus i Romsdals Budstikke, mens betydelig nedgang i Tidens Krav. Ikke registrert nasjonale oppslag i perioden.

Tankesmia TEMA – Hva skrives det om? N=130 Fokuset ligger på økonomi (26% i 2006), men også pasientbehandling blir mye omtalt (11% i 2006). Forskning, utdanning og Læring og mestring er fraværende (9% i 2006). Arbeidstakerforhold utgjør 10%. Mindre fokus på helsetema (ned 2%). Dårlig kvalitet og feilbehandlinger ned fra 12%.

Tankesmia Medisinsk tema N=35 Fokuset på Psykisk Helsevern går kraftig opp. Fødsel og graviditet har mindre fokus, mens kreft holder seg stabilt. Akutt behandling er ikke lenger tema.

Tankesmia Hvem profilerer Helse NM&R? N=130 Ledelsen i RHF er mer profilert. Tillitsvalgte måles for første gang og er mer profilert enn ledelsen ved Helse NM&R. Det poliske engasjementet holdes fortsatt høyt.

Tankesmia Hvem profilerer Helse NM&R? Egne ansatte profilerer foretaket i 59 % av sakene (2006: 61%, 2005: 52 %) Nedgang i antall andre ansatte som opptrer i media, flere oppslag med tillitsvalgte. Styreleder RHF er meget aktiv i denne perioden. Styreleder og Adm dir opptrer i 16 % av sakene (2006: 19%, 2005: 19 %) Utenforstående opptrer i 41 % av sakene (2006: 39%, 2005: 48%)

Tankesmia Hvem tar tilsynelatende initiativet til oppslaget? N=130 Helse Midt-Norge RHF er mer aktiv, mens Helse NM&R er mindre aktiv. Politikerne måles for første gang og er høy, i tillegg er gruppen andre mer aktiv.

Tankesmia Omdømme/medieprofil – hvem bygger det?  Helse Nordmøre og Romsdal HF og Helse Midt-Norge RHF tar tilsynelatende initiativ i 40 % av sakene (2006: 52%, 2005:47 %)  I 61 % av sakene er det andre som tar initiativ, og legger grunnlaget for omtalen av helseforetaket og RHF.  Politikerne er aktive i forhold til Helse NM&R HF (10%)

Tankesmia Helse NM & R i media I denne målingen ble Hjelset skilt ut som egen på grunn av de mange oppslagene knyttet til denne tjenesten, og muligheten for å måle hvordan slike saker blir taklet. Likevel er det flere oppslag knyttet til Molde Sykehus, mens Kristiansund opplever en kraftig nedgang i omtalen. N=85

Tankesmia Kvalitet N=130 Kvalitet er et av de mål Helse Midt-Norge har for sin virksomhet. Hvordan brukes mediene for å synliggjøre dette for Helse NM & R? I perioden skjer det en kraftig nedgang i fokuset på kvalitet, noe nedgang også i saker som påvirker i motsatt retning. Det er nå flere saker som påvirker i negativ retning.

Tankesmia Omdømme til Helse Nordmøre og Romsdal HF Helse NM & R har en kraftig tilbakegang i saker som styrker omdømmet. Det er noe tilbakegang for negative saker, men tendensen er at media i hovedsak bidrar negativt til omdømmet. N=130

Tankesmia Hvordan responderes det på negative saker fra helseforetaket? Det er få saker der foretaket gis mulighet til å respondere, men i de tilfellene bidrar dette positivt til omdømmet N=10

Tankesmia Pasient trygghet Påvirker artikkelen pasientenes følelse og inntrykk av trygghet?

Tankesmia Ansattes motivasjon Hvordan påvirker artikkelen ansattes motivasjon målt i forhold til artiklenes inntrykk av stabilitet, anerkjennelse, faglige muligheter og arbeidsmiljø

Tankesmia Troverdighet hos eier Målt i forhold til hvordan en artikkel påvirker eiernes inntrykk av måloppnåelse i forhold til økonomi, pasientbehandling og ventelister.

Tankesmia Hvem er tilsynelatende mottaker? N=130 Færre saker er direkte rettet mot helseforetaket og det regionale helseforetaket.

Tankesmia Foretakets dagsorden I et konsern er det viktig å kartlegge om hver enhet følger en felles strategi, eller om det eksisterer en egen dagsorden i eget foretak. I denne målingen er det både mer fokus på egne behov og på felles saker. Det vil ofte ses i økonomiske diskusjoner. Det bør tilstrebes en bedre samordning av kommunikasjonen.

Tankesmia Konklusjoner  I hovedsak er det en negativ utvikling i forhold til Helse Nordmøre og Romsdals omdømme. Betydelig nedgang i fokuset på kvalitet og omdømme.