Klarlegging av omsorgsoppgaver hos barn, med vekt på brukerstemmen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BARN OG UNGE MED FUNKSJONSNEDSETTELSER I BARNEVERNET
Advertisements

Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Et prosjekt finansiert av Regionalt kompetansesenter
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Et 3 årig samarbeidsprosjekt mellom Helse Fonna, NAV Rogaland og SUS JobbResept.
Informasjon om BARN SOM PÅRØRENDE
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Helse og sykdomsbegrepet
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
- en nyttig test i demensutredningen?
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
1 Konkurranseforhold mellom studentene 9. 2 •Få mener at det er negativ e konkurranseforhold mellom studentene, med unntak for UiO, der 15% har en slik.
Depresjon og rusmiddelproblemer
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Forelesning SOS1005: Terje Andreas Eikemo
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
LÆRING Grunnleggende prosesser
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Markedsstruktur - teori og empiri
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
Veiledning av studenter
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
RHS-Seminar Alexandra
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Stress, utbrenning, mobbing
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Barn som pårørende.
Unge omsorgsgivere. ”Resultatet av forskning på Unge omsorgsgivere i UK og andre land  Frekvensen unge omsorgsgivere er konstant mellom land.  Samtidig.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
eksempel problemstilling
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Superbrukere Omsorgspartner Inger Lise Andersen.
Utskrivningsklare pasienter – Hvem er de og hvor hører de hjemme?
HEALTH ECONOMICS BERGEN Legefaglig prioritert rett til behandling Erfaringer fra Norge Oddvar Kaarbøe Universitetet i Bergen Helseøkonomi Bergen.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Aggresjon.
Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern for voksne Erfaringer fra Tiller DPS Intro Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern. Erfaringer fra.
Den gode barndommen, de store utfordringene Grete Herlofson Norske Kvinners Sanitetsforening 5/10-15.
Status to år etter Februar 2011 Ansvarlig for analysene: Håvard Windstad Analysesjef, MediaCom Læreryrkets status i Norge.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Sosial ulikhet og fattigdom For referanser, se boka; ” Har vi råd, mamma? – om inntektssikring og fattigdom”. Per-Arne Stolanowski og Karin Gustavsen Tvetene.
Resultater pasienttilfredshet Habilitering Barn og Unge Habilitering Barn og Unge - oppdatert pr
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Forberedende samtaler
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Fattigdommens sosiale kostnader
Helsesøster Revheim skole
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Barn som pårørende Tilbud til barn som pårørende
EN RANDOMISERT KONTROLLERT STUDIE AV EFFEKTEN AV ICDP BLANT FAMILIER I NORGE – foreløpige planer og ideer for prosjektet. ICDP-NORDENS FORSKNINGSSEMINARIUM.
Utskrift av presentasjonen:

Klarlegging av omsorgsoppgaver hos barn, med vekt på brukerstemmen Presentasjon av to selvutfyllingsskjema for å fange opp barnets stemme utformede for barn i skolealder og unge personer, av forskerne: Stephen Joseph, Fiona Becker, Saul Becker Oversatt til norsk av Trine E.B. Lona og Ingun D. Ulstein. Seniorrådgiver, psykologspesialist Anders Hellman FoU avd. Rogalad A-senter Vi har en plan om å utvikle en skadereduserende praksis for vår behandlingsenhet Det er grunn til å tro at

Synet på barn som gir omsorg Skandinavia Storbritannia USA Utviklingsland

RAMMEVERK UK-NORGE UK: Familien er den naturlige tilhørigheten og har ansvar for omsorg og sosialisering. Norden: Likt, men samfunnet har et interesse / krav til sosiali-seringen. UK: Barn har rett til vurdering av sin situasjon når de gir omsorg Norden: Barn skal ikke gi omsorg til voksne, barn skal ikke velge

Ulikt utgangspkt UK: Tar primært utgangspkt i omsorg ved somatiske tilstander Norden; Tar primært utgangspkt i Psykiatri rusproblemer hos foreldrene / eller sviktende omsorg

Størrelsesforholdene Barn av pasienter med somatisk sykdom Barn av pasienter med psykisk sjukdom Barn av pasienter med rusproblemer

Offentlig Stigmatisert ”SYKDOMTYPE” LAMMET PSYKOTISK PERS.F. DEP./ ALK. STOFF VOLD FORKLARING: -------Kan ikke---------------Vanskelig--------Svak---Bryr seg ikke----Ond ”BARNETS SYKDOM”: Helt / forstrukket------Sugd inn--------------Medavhengig-------------Offer -------------------------------------------------------------------------------------------- Offentlig Stigmatisert

Grad av stigmatisering av gruppen unge omsorgsgivere Barn skal ikke utsettes for altfor vanskelige situasjoner = barn skal ikke gi omsorg? Barns som gir omsorg hører til i helse eller barnevern og det er ikke naturlig? Har barnet rett til å velge formen for støtte som gis?

”Brukerundersøkelse” av Unge omsorgsgivere UK Anerkjennelse for jobben vi gjør, vi er ikke objekt for tiltak eller behandling. Tilrettelagt info fra helse og sosial. Medinnflytelse i behandling av forelder Rett til tilrettelagte skoleordninger Rett til avlastning og hjelp i familien Rett til ordninger for å komme inn i arbeidslivet

Mellom brukerperspektivet og risikoperspektivet Barnets alder og kompetanse Antall riskofaktorer Screening eller utvidet vurdering?

Behovet for klarlegging av barnets situasjon Hvor mye støtte gir barnet? Hvordan påvirkes barnet av sin rolle og familiesituasjon Hvilke tiltak ønsker barnet selv? Går det an å spørre barnet?

Bakgrunn for utviklingen av instrumentet i Storbitannia (Br.helsedept, 1999; regjeringen i UK, 2008)… har lagt stor vekt på at sosial / helsetjenestene kan vurdere og støtte unge omsorgspersoners helse- velferds- utdanningssituasjon og trivsel. Det er kritisk nødvendig at helse og andre serviceinstanser, også inkludert de 350 Young Carer-projektene i UK, har robuste måleinstrumenter som kan brukes i denne kontekst.

Område for bruk av instrumentene Multidimensional Assessment of Caring Activities (MACA-YC18) Positive and Negative Outcomes of Caring (PANOC-YC20) Begge skalaer er raske og enkle å bruke, fylles ut av den unge selv. (MACA-YC18) gir mulighet til evaluering av mengden av omsorg som gis, og om tiltak virkelig medfører en forandring. (PANOC-YC20) belyser den psykologiske effekten av å gi omsorg, ved at av at fokuset er på subjektivt negativa og positive konsekvenser av å gi omsorg.

Hvem kan bruke instrumentene? De to instrumentene som er inkluderte i manualen (MACA-YC18 and PANOCYC20) er tiltenkte å benyttes av de som arbeider innen helse- og sosialtjenesten (dvs, psykologer, psykiatere, sosialarbeidere, barneansvarlige, sykepleiere, ungdomsarbeidere) samt av forskere. I denne prosess forventes at de som klarlegger den unges situasjon med disse instrumenter følger etiske retningslinjer og taushetsplikten, og at en sikrer at arbeidet utføres med nødvendig faktisk kompetanse innen området.

Utviklingen av instrumentene 1. Et stort utvalg av unge omorgsgivere fikk et omfattende spørreskjema 2. Statistisk analyse viste hvilke spørsmål var ladet i forhold til å peke ut områder hvor barnet utførte en omsorgsrolle 3. 18 spsml. ble valgt ut til å utgjøre et batteri for å klarlegge omsorgsoppgavenes omfang og type (MACA-YC18) 4. 20 spsml. ble valgt ut til å utgjøre de positive og negative skalaer som måler den subjektive følelsesmessige og kognitive effekten av å gi omsorg (PANOC-YC20).

Multidimensional Assessment of Caring Activities (MACA-YC18) (MACA-YC18) er et selvutfyllingsskjema for den unge omsorgspersonen ( 18-item self-report measure) som kan brukes til: Gi en samleskåre på den totale mengden omsorg som et barn eller en ung person gir Seks subskalaer for typen av omsorg

Subskalaer (1) Husholdningsoppgaver (2) Ansvar for husholdningen (3) Omsorg for stell og hygiene (4) Følelsesmessig omsorg (5) Omsorg for søsken (6) Finansiell og praktisk hjelp

Administrasjon av skalaen Det anbefales at barn og unge personer gis anledning til å fylle ut skjemaet selv så langt mulig. Hvis det er nødvendig å forklare noe i skjemaet, bør dette utføres av den profesjonelle som utfører undersøkelsen. Vi anbefaler ikke at skjemaet blir utfylt i nærvær av den person som mottar omsorgen.

Skåring Skåring av MACA-YC18 I MACA-YC18 besvares alle spsml. på en 3-punktsskala: ‘Aldri’, ‘Noen ganger’, og ‘Ofte’. Dette skåres slik: ‘Aldri’ = 0 ‘Av og til’ = 1 ‘Ofte’ = 2

Skåring Høyere skåre indikerer høyere nivå lav omsorgsaktivitet. Følgende kategorisering har vist seg nyttig: 0 = Ingen omsorgsaktivitet er dokumentert 1-9 = Lavt nivå av omsorgsaktivitet 10-13 = Moderat nivå 14-17 = Høyt nivå 18 og høyere = Svært høyt nivå av omsorgsaktivitet

Positive and Negative Outcomes of Caring (PANOC-YC20) 20-Spsml. Selvutfyllingsskjema Mange unge omsorgsgivere opplever en betydelig påvirkning ut fra personens ansvar for å gi omsorg, både i positiv og negativ forstand. PANOC-YC20 ble utviklet ut fra denne bakgrunnstenkning Skjemaet måler den individuelle subjektive kognitive og emosjonelle påvirkningen, for en ung omsorgs-giver:hvor mye det å gi omsorg oppleves negativt,og hvor mye det å gi omsorg oppleves positivt.

Innhold i selvutfyllingsskejemaet PANOC-YC20 The PANOC-YC20 består av to 10-items subskalaer: (1) Positive effekt av å gi omsorg (2) Negative negativ effekt av å gi omsorg. Skårene på begge sub-skalaer har har et mulig omfang fra 1 til 20, hvor høyere skårer betyr flere positive eller negative responser.

Skåring Skåringen er lik foregående skjema: Hvert item skåres av den unge på en 3-punkt skala: ‘Aldri’, ‘Av og til’, og ‘Ofte’. Svarene skåres: ‘Aldri’ = 0 ‘Av og til’ = 1 ‘Ofte’ = 2

Beregningsmåte For å beregne positiv-respons skåren: summeres itemene 1, 2, 3, 4, 7, 8, 15, 18, 19, og 20. For å beregne negativ-response skåren: summeres itemene 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, and 17.

Tolkingsregler 1-12 13 – 20 1 – 8 9 – 20 Skårer Tolkning Positiv Ingen positive konsekvenser, grunnlag for bekymring 1-12 Relativt få positive konsekvenser, grunnlag for bekymring 13 – 20 Relativt mange positive konsekvenser Negativ Ingen negative konsekvenser 1 – 8 Relativt få negative konsekvenser 9 – 20 Relativt mange negative konsekvenser, grunnlag for bekymring

Tolkningen av skårene Den statistiske analysen indikerer at en skåre på minde enn 12 den positive skalaen i PANOC-YC20, og/eller høyere enn 8 negative skalaen i PANOC-YC20, kan gi gunn til bekymring. De som gir størst grunn til bekymring er de unge omsorgsgivere som skårer lavere enn 12 på den positive skalaen OG høyere enn 8 på den negative skalaen. Der det er stor grunn til bekymring anbefales at PANOC-YC20 blir brukt som en del av et større vurderingsbatteri administrert av kvalifisert personell fra helse eller sosialtjeneste.