Innledning - firmabil Dagens regler Firmabilbeskatning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
2. Elektronisk kommunikasjonstjeneste
2 alternativer for utvidelse av Langhushallen
Nye firmabilregler fra 2005
Del 2: Personlig økonomi.
© EL & IT forbundet, søndag, 22. juni 2014 Lysbilde nr.: 1 Hvordan er kravene fra LOs representantskap innfridd?: •Krav: •”- at AFP-tillegget skal utformes.
Kapittel 10: Investeringer og skatt
1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
Velkommen til Fagforbundet og F E R I E
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Utgifter og kostnader Utgift: Kjøp av ressurser, målt i penger
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
• Ungdom, arbeid, skatt • Svart økonomi
Gjensidige Pensjon og Sparing v/ Helge Johs. Byrkjeland 6. juni 2008
Markeder med asymmetrisk informasjon
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Prosent og forhold - repetisjon
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Kapittel 9: Lønnsomhetsvurderinger av lån
Verkstedet som bank og pengeinnkrever Fakturering av MVA og egenandel
Kap 5 The discounted cash flow approach
Endret skattlegging av pensjonister Forsvar offentlig pensjon, 10. mai 2010 Jan Mønnesland.
Skattefradrag på selvangivelsen
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Tilskudd til private barnehager i 2011 Presentasjon private barnehager 10. februar 2011.
Module 4: Company Investment Decisions Using the WACC
Kapittel 14 Simulering.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
Per Ragnar Johansen og John Fiskvik
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
AFP-kravene Når du går av med AFP skal du få beregna et AFP-tillegg som gir deg samme livsvarige pensjon fra ordinær pensjonsalder (67) som om du hadde.
Finansieringssystemet
FOREDRAG OM PENSJON SENTER FOR POLITISK ANALYSE.
FORSVAR OFFENTLIG PENSJON MAGNUS E. MARSDAL.
Ny uføretrygd og alderspensjon til uføre - Prop. 130 L
6. Hovedlønn desember
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Sjekk om din bedrift betaler for mye per kopi
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
AKAN PRISEN 2005 AKAN I LARVIK KOMMUNE Larvik kommune Ca innbyggere Ca ansatte (2.200 årsverk) AKAN siden 1993 Vitalisert 2004/2005.
LR-Akademi Grunnlag markedsføringsplan LR-Akademi LRs forretningsmodell.
LR-Akademi Lederbonus.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Faste grep om helsa i hektiske kontor
Salgsargumenter- Eierskifteforsikring
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Avtale om pensjonistavlønning
Lokale forhandlinger 2010 Utdanningsforbundet Bergen.
MVA i statsforvaltningen
Uføretrygdreformen og dens konsekvenser for bostøtten
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
Møte med NTNU 6. november Søknadsinformasjon.
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
NYE SKATTEREGLER 2016 Firmabil & Yrkesbil. DEFINISJON AV YRKESBIL Bil beregnet spesielt for bruk i tjeneste: Varebil klasse 2 Varebil med kun én seterad.
Bil i Regnskapet 1. Bruk av privatbil i næring, skatt og moms 2. Bil i aksjeselskap – ansatt og selskap, skatt og moms 3. Næringsbil i enkelpersonforetak,
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Inntekter og kostnader © Gyldendal Akademisk Innholdet i.
Nye skatteregler 2016 Firmabil & Yrkesbil.
Kostnadsutvikling fosterhjem
Økonomidag for idretten
Utskrift av presentasjonen:

BESKATNING AV FIRMABILER OG YRKESBILER Advokat Ragnar Østensen Advokatfirmaet Haavind Vislie AS

Innledning - firmabil Dagens regler Firmabilbeskatning Sjablongbeskatning for bruk av arbeidsgivers bil. Dersom bilen brukes privat. Tillegg for årlig privat kjørelengde skal være 13 000 km Verdsatt etter satser per km Satsene differensiert etter listepris på bilen 7 klasser, 6 av dem for biler under kr 300 000 Ved yrkeskjøring over 40000 km skal fordel privat bruk beregnes etter satser som ligger 2 prisklasser lavere. Tillegg for faktisk kjøring mellom hjem – arbeid og for pendleres besøksreiser til hjemmet etter samme sats (lavere sats – kr. 1,40 – for årlig arbeidsreise over 4000 km) Tillegg for særlig kostbar bil 10% av bilens listepris over kr 450.000/500.000 legges til fordelsbeskatningen

Innledning - yrkesbil Dagens regler for egen bil som benyttes til yrkeskjøring Regnes som driftsmiddel når den kun benyttes til yrkeskjøring, eller yrkeskjøring utgjør mer enn 6000 km, eller forhold i yrket gjør bruk av bil ”tvingende” nødvendig. Fullt fradrag i selvangivelsen for faktiske kostnader samt avskrivninger etter saldometoden (20 %). Tilbakeføring av fordel for privat bruk, det laveste av: 1. etter reglene for firmabil (13.000 km privatkjøring mv) 2. etter 75 % regelen, som innebærer at 75 % av kostnadene inkludert 10 % lineær avskrivning tilbakeføres som privatutgift.

Kritikken Brukere av firmabil og yrkesbil ble beskattet for mer enn verdien av firmabilen Satsene pr km for høye i forhold til faktiske kostnader med å holde bil For høyt standard tillegg, 13 000 km overstiger det som er normal privatkjøring 3. 75% regelen for næringsdrivende innebar en begrensning i retten til fradragsføring av utgifter.

Nye regler for beregning av fordelen Regjeringens forslag til nye regler for beskatning av firmabiler og yrkesbiler – Ot.pr. nr. 1 (2004-2005)

Bygger på firmabilutvalgets innstilling og bakgrunn for nye regler Likestille naturalytelser og pengeinntekter Beskatningen skal skje i form av den fordel bilen representerer for bruker, dvs. den kostnad bruker hadde hatt dersom han skulle holdt tilsvarende bil privat ”Bedre med for høy beskatning enn for lav” For lav medfører forfordeling og kan lede til at flere får utbetalt lønn i form av naturalytelser For høy beskatning er uproblematisk for den enkelte lønnstaker kan selv velge å motta høyere lønn fremfor fri bil

Firmabilutvalgets bakgrunn for fastsettelse av %-sats Etter utvalget syn består utgifter ved bilhold av tre faktorer Faste utgifter Variable utgifter Delvis variable og faste utgifter

Typer utgifter 1. Uavhengig av bruk Avhengig av bruken Årsavgift Avhengig av bruken Bensinutgifter Olje, dekk Service Delvis avhengig av bruk Forsikringspremie Avskrivninger Inkludert finansielle kostnader Vedlikeholdskostnader

Fordeling av utgiftene Ved fordelsberegningen er det lagt til grunn følgende syn for samtlige kategorier utgifter: Det faste elementet tillegges alene den private bruken Det variable elementet splittes i henhold til bruken

Firmabil - Utvalget prinsipale forslag OMLEGGING FRA DAGENS REGLER MED BESKATNING ETTER KILOMETERSATS TIL ALDERSGRADRET PROSENTLIGNING

Firmabil – Regjeringens forslag Fordel ved privat bruk: 1. Satsstruktur: 30% av bilens listepris under kr 235 000 20% av bilens listepris over 235 000 2. Aldersgradering Biler som er 1-3 år: bilens listepris som ny. Over 3 år 1. januar i inntektsåret: 75 % av bilens listepris som ny. Reduksjon for biler som benyttes over 40.000 i yrkeskjøring årlig 75 % av nybilpris, eldre enn 3 år: 50 % av nybilpris 4. Reduksjon for el-biler

Konsekvensene i forhold til nåværende system: Firmabil Konsekvensene i forhold til nåværende system: Listepris ny 2004 2005 Hjem-arbeid: 0 Hjem-arbeid 4000 240.000 72.150 94.350 71.500 280.000 83.200 108.800 79.500 320.000 91.000 119.000 87.500 360.000 91.000 119.000 95.500 400.000 91.000 119.000 103.500 480.000 94.000 122.000 119.500 560.000 102.000 130.000 135.500 600.000 106.000 134.000 143.500 650.000 111.000 139.000 153.500 700.000 116.000 144.000 163.500

Yrkesbil – Regjeringens forslag Opprettholde den særskilte 75 % regelen Endre den sjablonmessige avskrivningssatsen fra 10 % lineært til 17 % saldoavskrivning. Dette leder til høyere beskatning de 3 første årene, deretter lavere. eller: 2. Samme beskatning av bruk av yrkesbil som bruk av firmabil Dvs. aldersgradert prosentligning

Konsekvenser En vridning mot beskatning av fordelen ved å disponere bil fremfor en beskatning av faktisk bruk (tilsvarende systemet i Danmark) Men i Norge (i motsetning til i Danmark) legges bilens listepris som ny til grunn, og ikke det som faktisk er betalt for bilen. Dette medfører at regelen vil gi høyere beskatning for bruker enn det som ville vært faktiske kostnader ved privat kjøp. Mulig nedgang i salget av nye firmabiler til fordel for bruk av bilgodtgjørelse etter statens satser. Med høye bensinkostnader vil fremdeles firmabil være attraktivt i de tilfeller arbeidsgiver dekker slike utgifter

Aldersgradering vil kunne lede til økning av kjøp av bruktbil. Konsekvenser Aldersgradering vil kunne lede til økning av kjøp av bruktbil. Ved fordelsfastsettelsen er det utelukkende bilens alder som er avgjørende og ikke prisen som betales. Selv om prisen ligger tett opp mot ny bil vil det gis en reduksjon i grunnlaget med 25 % Eks: Beskatning med aldersgradering for bil med listepris 320 000 Ny bil (235.000 x 30 %) + (85.000 x 20 %): kr. 87.500 3 år gammel bil med samme nybilpris: Grunnlaget: kr. 320.000 x 75% = 240 000 (235.000 x 30%) + (5.000 x 20 %): ” 71.500 3. Lavere inntektstillegg ved 3 år gammel bil: kr. 16.000 4. Skattebesparelse ved 55 % marginalskatt: kr. 8.800

Organisasjonenes forslag Inntektstillegg på 10% av bilens opprinnelige listepris samt en fordel basert på 9000 km privat kjøring og faktiske arbeidsreiser (hjem – arbeid) De som har yrkesbil kan utgiftsføre de totale kostnadene fratrukket fordelen for firmabil som er inntil 3 år gammel. For eldre biler foreslås fradraget satt til 50% av totalkostnadene Kapitalkostnadene, avskrivningene og rentekostnadene er dominerende, drøyt 60% av totalkostnadene for gjennomsnittsbilen. Eks: Bil med listepris 300.000 Ny modell (30% av 235 000) + (20% av 65 000): 83.500 Organisasjonenes modell (10% av 299 999) + (9000 +1900) x 1,40): 45 250 Forslaget fra organisasjonene ville medført provenytap på anslagsvis 1,1 MRDNOK Regjeringens forslag vil medføre provenytap på ca 170 MILLNOK