1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR I PRAKSIS VED UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I TRONDHEIM Seksjonssjef Janne Beate Gjengaar Personal- og økonomiseksjonen Universitetsbiblioteket i Trondheim (UBiT) Norges teknisk-naturvitenskapelige bibliotek (NTNU)
2 Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) •Ett av Norges 4 universitet •Opprettet og omdøpt i 1996, som en videreføring av Universitetet i Trondheim (UNiT) •Årlig budsjett på ca. 2,8 milliarder NOK •7 fakulteter (teknologiske fag, arkitektur, humaniora, samfunnsvitenskap, medisin) •53 institutter •Ca studenter, om lag halvparten innenfor teknisk- naturvitenskapelige fag •45 % av studentene er kvinner •Ca tilsatte
3 Universitetsbiblioteket i Trondheim (UBiT) Visjon: Universitetsbiblioteket i Trondheim vil være landets fremste fag- og forskningsbibliotek og bidra til at NTNU blir et internasjonalt ledende universitet innen sine hovedområder Hovedmål: Universitetsbiblioteket i Trondheim skal tilby tjenester av høy kvalitet til NTNUs tilsatte, studenter og våre samarbeidspartnere. 3 strategier: • Effektive tjenester med brukertilpasset innhold • God integrering med NTNUs forskning, undervisning og formidling • En organisasjon som bidrar til å nå bibliotekets målsettinger
4 UBiT - nøkkeltall pr •Budsjett på ca. 116 millioner NOK •10 bibliotekenheter •Ca. 2,6 millioner bind (bøker og periodika) •Ca løpende tidsskrifter •Ca e-tidsskrifter •Ca e-bøker •Ca besøkende •Samlet utlån: ca •Ca bruker-/leseplasser •Ca på kurs i brukeropplæring •Ca. 150 tilsatte (lønnsbudsjett på ca. 53 millioner NOK)
5 UBiTs organisasjonskart
6 Ledelses-/organisasjonsutvikling Målsetting: Utvikle UBiT til en lærende organisasjon ”En lærende organisasjon er en organisasjon som kjennetegnes av god kommunikasjon, godt samarbeid og som er i stand til å lære av erfaringer, og med evne og vilje til stadig forbedring og fornyelse”
7 Ledelsesutvikling - våren 2002: 10 dager •Deltakere: Ledergruppen, arbeidsledere og tillitsvalgte (totalt 18 deltakere) •Grunnleggende filosofi og forandringsledelse ved UBiT •Profesjonell kommunikasjon •Arbeide i profesjonelle team •Presentasjonsteknikk
8 Ledelsesutvikling forts. - våren 2003: 2 dager •Helhetsledelse •Laget forslag til UBiTs grunnverdier, prinsipper for ledelse og medarbeiderskap Ledelsesutvikling forts. – våren 2004: 2 dager •Coaching/prosessveiledning - lederen som motivator/trener/inspirator
9 Internseminarer for alle tilsatte •Høsten 2002: 5 seminarer (seksjonsvis deltakelse) •Høsten 2003: 3 seminarer (blandet deltakelse fra alle seksjoner) Aktuelle tema for gruppe-/teamarbeid: •Kvalitetsarbeid og kvalitetsutvikling •Personalmobilitet internt ved UBiT •Fra det fysiske biblioteket til nettbaserte bibliotektjenester •Markedsføring av UBiTs tjenester •Medarbeidertilfredshetsundersøkelsene •Trivsel på arbeidsplassen
10 Medarbeidertilfredshetsundersøkelser •Høsten 2002 og 2003 •LØFT – løsningsfokusert tilnærming •Opptatt av det som fungerer – hvordan kan vi bli enda bedre?!
11 Medarbeidersamtaler •Utviklet en egen samtaleguide med LØFT-tilnærming
12 Årlige allmøter Aktuelle tema: Mål, strategier, handlingsplaner, status for budsjett og bemanning, organisasjonsutvikling, bibliotekfaglige tema og fremtidige utfordringer
13 Hospitering •Satsingsområde •Økonomisk støtte •Ved andre bibliotek/institusjoner i inn- og utland
14 Reiser- og kompetanseutvikling •Satsingsområde •2003: Budsjett på 1,5 mill. NOK
15 Informasjon •Ukentlig ”Nytt fra-spalter” på Intranett – Bibliotekdirektør og 7 seksjonssjefer Innhold: Hvilke saker er på dagsorden, planlagt reise-/ møtevirksomhet, kommunisere ut strategiske/politiske synspunkter og beslutninger, felles informasjon til alle tilsatte på samme tid og i samme form •Alle innkallinger/møtereferater fra ledermøtene legges ut på UBiTs Intranett
16 Kulturbygging •De tilsatte inviteres til faglige/sosiale/kulturelle samlinger •2 – 3 samlinger i semesteret •Eks. på tema: Inntrykk fra studiereiser, konferanser, hospitering ved andre institusjoner, opphold i andre land TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!