1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE 2004 7. – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
UBiT 2010 lik UBiT next? Lene Bertheussen. Om prosjektet •Hvorfor UBiT 2010? •Hva vi jobber med og hvordan •Påvirkning på organisasjonen.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Nytt østfoldsykehus.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Kompetansekartlegging
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
INTERNASJONALT JAN PETTER MYKLEBUST internasjonalt kontor
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Videreutdanning i PPT Videreutdanning for ansatte Lederutdanning.
 Ett klubb til klubb utvekslingsprogram  Distrikt/multidistrikt er sentrale støttespillere og koordinatorer  Se
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar Lasse Lønnum Universitetsdirektør.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Indikatorer som grunnlag for beslutninger i bibliotek Sammenlikning mellom humaniora- og samfunnsfagbibliotekene ved 5 universitetsbibliotek Harald Bøhn.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
1 Samling – Innkjøp 14. Og 23.september 2010 LMS-samling 2. desember 2010.
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
1 2 Utgangspunkt Definere hvilke behov for kompetanse UBiT vil ha behov for i framtiden Når disse er kartlagt er det mye enklere.
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Introduksjon Studiereise til Malmö og København, juni 2006 Malmö Högskola Handelshøjskolen i København.
NTNU Noen administrative utfordringer.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
UB – Strategi og utfordringer
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Erfaringer med bruk av videokonferanse i Helse Stavanger, Psykiatrisk klinikk Berit Lode Helland, opplæringskonsulent.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Ringsaker kommune som lærebedrift
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
Aust-Agder fylkeskommune Tannhelsetjenesten Bergen april 2008 ”Den gode tannklinikken” Tanker om organisering av tannhelse- tjenesten, i dag og.
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Presentasjon av prosjekt Oppgavestiller: NTNU (Magnar Hole) Oppgave: Opprette lokal brukerdatabase med (PHP & MySQL) Studenter: Christian Dillner Veileder:
Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til nye studenter 14. august 2006 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
1 IVT Handlingsplan Org, medvirkning og ressurs Status for 2013 Styremøte september 2013 Anne Rossvoll.
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Hvorfor mapper vi? Ledermøtet på UB, 13. desember 2016
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Forskningsstøtte ved UBA
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
MARIT BOYESEN, rektor Velkommen til UiS! 29. desember 2018.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar
Utskrift av presentasjonen:

1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR I PRAKSIS VED UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I TRONDHEIM Seksjonssjef Janne Beate Gjengaar Personal- og økonomiseksjonen Universitetsbiblioteket i Trondheim (UBiT) Norges teknisk-naturvitenskapelige bibliotek (NTNU)

2 Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) •Ett av Norges 4 universitet •Opprettet og omdøpt i 1996, som en videreføring av Universitetet i Trondheim (UNiT) •Årlig budsjett på ca. 2,8 milliarder NOK •7 fakulteter (teknologiske fag, arkitektur, humaniora, samfunnsvitenskap, medisin) •53 institutter •Ca studenter, om lag halvparten innenfor teknisk- naturvitenskapelige fag •45 % av studentene er kvinner •Ca tilsatte

3 Universitetsbiblioteket i Trondheim (UBiT) Visjon: Universitetsbiblioteket i Trondheim vil være landets fremste fag- og forskningsbibliotek og bidra til at NTNU blir et internasjonalt ledende universitet innen sine hovedområder Hovedmål: Universitetsbiblioteket i Trondheim skal tilby tjenester av høy kvalitet til NTNUs tilsatte, studenter og våre samarbeidspartnere. 3 strategier: • Effektive tjenester med brukertilpasset innhold • God integrering med NTNUs forskning, undervisning og formidling • En organisasjon som bidrar til å nå bibliotekets målsettinger

4 UBiT - nøkkeltall pr •Budsjett på ca. 116 millioner NOK •10 bibliotekenheter •Ca. 2,6 millioner bind (bøker og periodika) •Ca løpende tidsskrifter •Ca e-tidsskrifter •Ca e-bøker •Ca besøkende •Samlet utlån: ca •Ca bruker-/leseplasser •Ca på kurs i brukeropplæring •Ca. 150 tilsatte (lønnsbudsjett på ca. 53 millioner NOK)

5 UBiTs organisasjonskart

6 Ledelses-/organisasjonsutvikling Målsetting: Utvikle UBiT til en lærende organisasjon ”En lærende organisasjon er en organisasjon som kjennetegnes av god kommunikasjon, godt samarbeid og som er i stand til å lære av erfaringer, og med evne og vilje til stadig forbedring og fornyelse”

7 Ledelsesutvikling - våren 2002: 10 dager •Deltakere: Ledergruppen, arbeidsledere og tillitsvalgte (totalt 18 deltakere) •Grunnleggende filosofi og forandringsledelse ved UBiT •Profesjonell kommunikasjon •Arbeide i profesjonelle team •Presentasjonsteknikk

8 Ledelsesutvikling forts. - våren 2003: 2 dager •Helhetsledelse •Laget forslag til UBiTs grunnverdier, prinsipper for ledelse og medarbeiderskap Ledelsesutvikling forts. – våren 2004: 2 dager •Coaching/prosessveiledning - lederen som motivator/trener/inspirator

9 Internseminarer for alle tilsatte •Høsten 2002: 5 seminarer (seksjonsvis deltakelse) •Høsten 2003: 3 seminarer (blandet deltakelse fra alle seksjoner) Aktuelle tema for gruppe-/teamarbeid: •Kvalitetsarbeid og kvalitetsutvikling •Personalmobilitet internt ved UBiT •Fra det fysiske biblioteket til nettbaserte bibliotektjenester •Markedsføring av UBiTs tjenester •Medarbeidertilfredshetsundersøkelsene •Trivsel på arbeidsplassen

10 Medarbeidertilfredshetsundersøkelser •Høsten 2002 og 2003 •LØFT – løsningsfokusert tilnærming •Opptatt av det som fungerer – hvordan kan vi bli enda bedre?!

11 Medarbeidersamtaler •Utviklet en egen samtaleguide med LØFT-tilnærming

12 Årlige allmøter  Aktuelle tema: Mål, strategier, handlingsplaner, status for budsjett og bemanning, organisasjonsutvikling, bibliotekfaglige tema og fremtidige utfordringer

13 Hospitering •Satsingsområde •Økonomisk støtte •Ved andre bibliotek/institusjoner i inn- og utland

14 Reiser- og kompetanseutvikling •Satsingsområde •2003: Budsjett på 1,5 mill. NOK

15 Informasjon •Ukentlig ”Nytt fra-spalter” på Intranett – Bibliotekdirektør og 7 seksjonssjefer Innhold: Hvilke saker er på dagsorden, planlagt reise-/ møtevirksomhet, kommunisere ut strategiske/politiske synspunkter og beslutninger, felles informasjon til alle tilsatte på samme tid og i samme form •Alle innkallinger/møtereferater fra ledermøtene legges ut på UBiTs Intranett

16 Kulturbygging •De tilsatte inviteres til faglige/sosiale/kulturelle samlinger •2 – 3 samlinger i semesteret •Eks. på tema: Inntrykk fra studiereiser, konferanser, hospitering ved andre institusjoner, opphold i andre land TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!