Kultur som drivkraft i lokal verdiskaping KULTURdykk 05

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Litt mer om PRIMTALL.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Grafisk design Visuell kommunikasjon
BankID i Vital Forsikring ASA
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Strategikonferanse 12 K – samarbeidet Verdiskaping og Velferd Divisjonsdirektør Siri Bjerke Innovasjon Norge 12. mars 2008.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Vestlandet mot resten av landet. Samarbeid eller rivalisering ?
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Ørlandet 11.mai 2009.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Produksjons- og markedsstyrt innovasjon i havbruksnæringa – INs bidrag
Generasjonsskifte – Hva kan IN bidra med? Anders Melleby Fremmerlid
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Øyvind Halvorsen Bellona
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Sist oppdatert november 2013.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
Innovasjon Norges tilbud til kultur- og opplevelsesnæringene Anne-Mette Iversen.
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Innovasjon Norge Nordland Karsten Nestvold, Myre
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Telemarksforsking-Bø Instituttpresentasjon Kompetansemeglerprogrammet Kongsberg Direktør Karl Gunnar Sanda.
Norwegian Ministry of Trade and Industry Et mindre og bedre statlig eierskap Statssekretær Oluf Ulseth Paretos kraftseminar 24. januar 2002.
Trøndelag Forskning og Utvikling as Kultur og opplevelses - næringer Gjermund Wollan (HiNT / TFU) Jørund Aasetre (TFU)
Henning Warloe (H) Byråd for byutvikling, klima og miljø Kystbyseminaret
Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal.
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Kulturbiz 1 september 2015 Margit Klingen Daams.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Innovasjon Norges tjenestetilbud til reiselivet Prøysenhuset, Christian Hedløv Engh.
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
vi starter med fremtiden og skaper den selv?
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

Kultur som drivkraft i lokal verdiskaping KULTURdykk 05 Nina Broch Mathisen direktør Innovasjon Norge Hordaland

Agenda Om Innovasjon Norge Utviklingstrekk fra jegersamfunn til drømmesamfunn Mot en mer opplevelsesorientert økonomi Kultur som drivkraft i lokal verdiskaping Kunst og kultur som kilde til innovasjon og kreativitet i næringslivet Kultur som strategisk faktor i by-, steds-, og destinasjonsutvikling Kultur som fremtidsrettet vekstnæring

Agenda Om Innovasjon Norge Utviklingstrekk fra jegersamfunn til drømmesamfunn Mot en mer opplevelsesorientert økonomi Kultur som drivkraft i lokal verdiskaping Kunst og kultur som kilde til innovasjon og kreativitet i næringslivet Kultur som strategisk faktor i by-, steds-, og destinasjonsutvikling Kultur som fremtidsrettet vekstnæring

Innovasjon Norge • Stiftet 19. desember 2003 som særlovsselskap • Startet sin virksomhet 1. januar 2004 • Overtok virkemidlene fra SND, Norges Eksportråd, Statens veiledningskontor for oppfinnere (SVO) og Norges Turistråd. • Drøyt 750 ansatte med kontorer i alle landets fylker og i 34 land. Hovedkontor i Oslo.

Formål Innovasjon Norge skal fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling i hele landet, og utløse ulike distrikters og regioners næringsmessige muligheter gjennom å bidra til innovasjon, internasjonalisering og profilering.

Visjon ”Vi gir lokale ideer globale muligheter”

Ett sted å henvende seg – der næringslivet er Kontorer i alle fylker og i 30 land

Helhetlig tilbud ut fra kundenes behov Fokus Virkemidler • Innovasjon • Internasjonalisering • Profilering • Kompetansebasert finansiering • Rådgivning • Nettverkskobling • Markedsføring Som kunde har du et behov – sammen finner vi løsningen

Agenda Om Innovasjon Norge Utviklingstrekk fra jegersamfunn til drømmesamfunn Mot en mer opplevelsesorientert økonomi Kultur som drivkraft i lokal verdiskaping Kunst og kultur som kilde til innovasjon og kreativitet i næringslivet Kultur som strategisk faktor i by-, steds-, og destinasjonsutvikling Kultur som fremtidsrettet vekstnæring

Samfunnsutviklingen Jegersamfunnet Da vi vandret rundt og spiste det vi fant. Samfunnsutviklingen har ført oss gjennom fire ulike ”stadier”: Jordbrukssamfunnet Da vi ble bofaste og begynte å dyrke jorda. Industrisamfunnet Da vi overlot mye av muskelarbeidet til maskinene. Informasjonssamfunnet Da vi overlot mange av de hjernebaserte oppgavene til maskinene.

Agenda Om Innovasjon Norge Utviklingstrekk fra jegersamfunn til drømmesamfunn Mot en mer opplevelsesorientert økonomi Kultur som drivkraft i lokal verdiskaping Kunst og kultur som kilde til innovasjon og kreativitet i næringslivet Kultur som strategisk faktor i by-, steds-, og destinasjonsutvikling Kultur som fremtidsrettet vekstnæring

Mot en mer opplevelsesorientert økonomi Varer og tjenester skal: Gi opplevelse Vekke behag Skape identitet Fra ”unique selling points” til at design og historie teller mer SSB-tall viser at vi bruker mer penger på kultur og fritid enn på mat

Hva vil forbrukerne i fremtiden? Bilder: Terje Rakke/Nordic Life/IN og Gaby Buhle/IN

Kundene utvikler produktene og opplevelsene

Back to basic + = Miljøbevissthet? +

Agenda Om Innovasjon Norge Utviklingstrekk fra jegersamfunn til drømmesamfunn Mot en mer opplevelsesorientert økonomi Kultur som drivkraft i lokal verdiskaping Kunst og kultur som kilde til innovasjon og kreativitet i næringslivet Kultur som strategisk faktor i by-, steds-, og destinasjonsutvikling Kultur som fremtidsrettet vekstnæring

Richard Florida: ”The Rise of the Creative Class” Fra mennesker flytter til bedriftene til bedriftene flytter etter menneskene Nye målerverktøy: The Gay Index The Bohemian Index The Melting Pot Index 3T: Teknologi Talent Toleranse

Kunst og kultur som kilde til innovasjon og kreativitet i næringslivet En innovasjon kan være: et nytt produkt en ny produksjonsprosess en ny organisasjonsform som er lansert i markedet eller tatt i bruk i produksjon, eller i organiseringen av denne, for å skape økonomiske verdier. Det kan også dreie seg om å finne fram til helt nye markeder En innovasjon er en ide tiden er moden for Kilde : Stortings prp 51 VIRKEMIDLER FOR ET INNOVATIVT OG NYSKAPENDE NÆRINGSLIV

Innovasjon Kreativitet er å skape noe nytt Innovasjon er å gjøre noe med det Kreativitet er å skape noe nytt

Design som strategisk virkemiddel Ved en stadig økende konkurranse om kundene er design et viktig virkemiddel Troverdighet, tillit, kvalitet og seriøsitet vil være sentrale elementer i kommunikasjonen mot kundene Kundene er mer kvalitetsbevisste på en totalopplevelse Behov for å differensiere seg i forhold til konkurrenter

Eksempel: ABB Økt internasjonal konkurranse og sviktende salg tvang ABB til nytenkning Resultat: en sterkstrømbryter til industrien, ble bedriftens største suksessprodukt på 20 år. Det nye produktet ble også 30 prosent billigere i produksjon enn forgjengeren.

Innovativ produksjonsmetode Kunst + ku = mer melk

Agenda Om Innovasjon Norge Utviklingstrekk fra jegersamfunn til drømmesamfunn Mot en mer opplevelsesorientert økonomi Kultur som drivkraft i lokal verdiskaping Kunst og kultur som kilde til innovasjon og kreativitet i næringslivet Kultur som strategisk faktor i by-, steds-, og destinasjonsutvikling Kultur som fremtidsrettet vekstnæring

Kultur som strategisk faktor i by-, steds-, og destinasjonsutvikling

Destinasjonsutvikling

”Kulturindustri = fremtidens Tyssedal” Samarbeid mellom storindustrien i Odda og Norsk Vasskraft- og Industristadmuseum Bygge produktet og besøksmålet Tyssedal konferanser, mat, opplevelser og historie Nytt liv til verkstedet og smio knyttet til Tysso

Agenda Om Innovasjon Norge Utviklingstrekk fra jegersamfunn til drømmesamfunn Mot en mer opplevelsesorientert økonomi Kultur som drivkraft i lokal verdiskaping Kunst og kultur som kilde til innovasjon og kreativitet i næringslivet Kultur som strategisk faktor i by-, steds-, og destinasjonsutvikling Kultur som fremtidsrettet vekstnæring

Kjennetegn ved kulturnæringene Urbane næringer interaksjon mellom mennesker – stort nettverk marked for produkt og tjenester som tilbys lokalt nettverksorganisering Innovative, lærende og arbeidsintensive Kreative klynger Prosjektbaserte Lite fokus på forretningsutvikling Kapitalsvake Dårlig lønnsomhet

Kultur som en fremtidsrettet vekstnæring Audiovisuell industri (film, spill, TV,radio, video/DVD) Musikk Design Kulturbasert reiseliv Matkultur og småskala landbruksproduksjon

Opplevelsesøkonomien i andre land 8% av BNP 10% årlig vekst 9% av BNP 10% av arbeidsstyrken 8% av BNP 3,1% av BNP 3,6% av arbeidsstyrken 16% av samlet eksport 7,3% av privat omsetning 12% av privat fulltidsarbeidende Kilde: Danmark i kultur- og opplevelsesøkonomien – 5 nye skridt på vejen. Vekst med vilje. Regeringen. Danmark. September 2003.

GAFFA (2004) Bergens Rockeaktører (BRAK) og BIFF (Bergen Internasjonale Filmfestival) Formålet er å styrke små bedrifter og stimulere til samarbeid på tvers av uttrykksform Kompetanseheving og profilering av film- og musikkmiljøet 5 lovende band fikk spille inn profesjonelle musikkvideoer Andreas Segrov Band

Kreative kulturnæringer

Kultur er en viktig drivkraft i lokal verdiskaping Kunst og kultur som kilde til innovasjon og kreativitet i verdiskaping Kultur som strategisk faktor i by-, steds-, og destinasjonsutvikling Kultur som fremtidsrettet vekstnæring