Erfaringer fra internasjonal utveksling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

I.
Studier i Tyskland.
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Utdanningssamarbeid med (nord-)russiske læresteder Erfaringer fra Universitetet i Tromsø Astrid Brokke – Avdeling for utdanning.
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Lån og stipend til utdanning i utlandet
Generell kundebehandling på telefon INTERAKTIVT LÆREVERK
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
BJØRKELANGEN VIDEREGÅENDE SKOLE
Europakommisjonens delegasjon til Norge og Island Fremtidens samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv i EU- perspektiv Holmenkollen Park Hotel Rica 10.
1 Bolig for internasjonale studenter Tidligere erfaringer og situasjonen for høsten 2011 Bolig for internasjonale studenter ved NTNU.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
“Reise til utlandet med oksygen”
Student Exchange Programme
Karrieresenterets studietur til Nederland 6. – 12. april 2014.
BJØRKELANGEN VIDEREGÅENDE SKOLE
1 Def. utvekslingsstudent –tar del av graden sin ved NTNU –kort opphold –ofte fra samarbeidsuniversitet –ingen finansiering fra NTNU (noen unntak) Innkommende.
Kjært barn har mange navn IKS v/ Ronald Nolet.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
 Ett klubb til klubb utvekslingsprogram  Distrikt/multidistrikt er sentrale støttespillere og koordinatorer  Se
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Hvordan reise på utveksling fra UMB? 1.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Belgia jøiooijoijol Utdanningssystem og karriereveiledning i Belgia – EU perspektiv og en smak av trøndertilbud.
Samarbeid med søramerikanske institusjoner: Erfaringer og utfordringer NOKUTs godkjenningsseminar 2007 Hanne-Gerd Nielsen UiO.
Internasjonalisering i videregående opplæring i Troms Seminar, Fylkeshuset 1. april 2008 Fagsjef Astri Pestalozzi.
1 UNG i Europa EUs program for ikke-formell læring Hva kan Dere bruke UNG i Europa til?
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Støttemuligheter og internasjonalt samarbeid Sturla Bjerkaker Voksenopplæringsforbundet
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
100 lure ord å lære.
Samling for systemansvarlige for OTTO 5. november 2014 Irene Hilleren, Udir.
1 Innkommende utvekslingsstudenter. 2 Søknadsprosess Student søker gjennom vårt nettbaserte søknadsskjema Hovedkategorier: Erasmus/Bilateral - Fra partnerlærested.
Arbeidsgiverpolitisk avdeling Regionmøter Ståle Borgersen, direktør.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
Medvirkning og medborgerskap i skolen
v/Avdelingssjef Turid Borud.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
ENDELIG ER DET DIN TUR!. Nødvendige verktøy Linker herfra til universitetenes egne hjemmesider Fronter –
Internasjonalt Servicekontor for Hedmark og Oppland.
Hva gjorde du… …i går? For eksempel: I går fikk jeg besøk.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Informasjonsmøte om utveksling Tema Hva, hvorfor, hvem, hvordan Søkning og uttak til utveksling Godkjenning av fag og eksamener Stipend/lån.
Det samfunnsvitenskapelige fakultet Tendens til utflating? ekstra midler til rådighet som enhetene.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
NÅ ER DET DIN TUR!. 2 Alle gradsstudenter ved UiA kan ta deler av studiet i utlandet. Tidligst utreise: 2. studieår Avhengig av studieprogram, kan ett.
Utvekslingmuligheter ved UiA
Nå er det like før… april 2017
Hva er internasjonalt kontor? Kontoret holder til i 3. etasje i Kitty Kiellands hus. Vi jobber med internasjonalisering av utdanningstilbudet ved.
Internasjonalisering
Internasjopnalisering
I tråd med fylkestingets internasjonale strategi og satsingen på Ungdom og Internasjonalisering, deltar Trøndelag fylkeskommune i europeiske program for.
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Nå er det like før… oktober 2018
Foreign Connections Personalforum
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
Partner Für Deutsch – Erasmus+ ansattmobilitet som verktøy
Nå braker det løs! 21. mars 2019.
Status internasjonalisering vår 2019
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer fra internasjonal utveksling Åse Marit Hammersbøen Læringssenteret

Leonardo og Erasmus Leonardo da Vinci-programmet: Del av EUs program for livslang læring Ikke lenger aktuelt for høyere utdanning ERASMUS lærer-/ansattmobilitet: Program for samarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjoner i Europa

Bakgrunn Intern annonsering av Leonardo-stipend på vev og pr. e-post Liten interesse… Purring fra internasjonalt kontor resulterte i at 5 fra Læringssenteret reiste i vårsemesteret 2003

Forarbeid Velge ut fra liste over samarbeidende institusjoner (i Amsterdam, Haag, Praha, Roma, Perugia og Budapest) Ta kontakt med ønsket institusjon og avtale tidspunkt og hva oppholdet bør bestå i for begge parter Bestille reise og hotell selv

Hvor? Mitt valg ble Italia – Roma eller Perugia Eksisterende avtale med institutt i Roma Institutt-kontaktpersonen hadde skiftet jobb til folkebiblioteket i Perugia Ny avtale med folkebiblioteket i Perugia fra høsten 2003, men daværende stipend måtte brukes innen mai 2003

ICCU i Roma Istituto Centrale per il Catalogo Unico delle Biblioteche Italiane e per le Informazioni Bibliografiche (ICCU)

Om ICCU Opprettet i 1951 for å katalogisere den italienske kulturarven I 2003: 5 avdelinger, 70 ansatte Utvikler kataloger, registre, standarder og programvare

Program Ja, men kun på italiensk Besøk på avdelingene Informasjon om ICCUs arbeid Demonstrasjon/gjennomgang av tjenester/databaser Besøk på 2 andre bibliotek

Bibliotekbesøk 1 Nasjonalbiblioteket (i samme bygning som ICCU)

Bibliotekbesøk 2 Biblioteket Casanatensa

Utfordringer Språket – ikke å forstå, men å få italienerne til å snakke engelsk Litt vel detaljerte gjennomganger Temperaturen

Etterarbeid Skrive rapport Reiseregning (fikk i 2003 dekket 800 Euro)

Siste nytt / status HiO 1 Internasjonalt kontor arrangerte første ”Erasmus Partner Week” forrige uke 25 gjester fra 11 land

Siste nytt / status HiO 2 Tema bl.a. hvordan få flere studenter til å reise til studiesteder i Europa Ubalanse for studentmobilitet (gjelder alle land bortsett fra Storbritannia) F. eks: 40 studenter fra Nederland til HiO, men bare 3 fra HiO til Nederland Totalt 60 HiO-studenter ut i Europa i 2009 Målet er 20% (dvs. 800 HiO-studenter)

Siste nytt / status HiO 3 Men mange ansatte drar I 2008/2009: 43 lærere i 2009, dvs. 5,5% av alle faglig tilsatte HiO er den institusjonen i Norge som sender flest lærere på Erasmus-stipend Det samme gjelder også andre ansatte

Læringssenterets erfaringer 1 Antall personer på utveksling: 2003: 5 2005: 4 2008: 1 2009: 3 2 personer har reist sammen 1 person har reist 2 ganger

Læringssenterets erfaringer 2 Alle har vært fornøyde med oppholdet, om enn ikke særlig faglig relevant Mest fornøyd er de som selv har funnet institusjon/arrangement

Nytteverdi Nyttig å komme seg ut i verden Realitetsorientering Knytte kontakter internasjonalt Erfaringsdeling Nye innfallsvinkler osv.

Konklusjon Godt fornøyd med oppholdet, selv om det ikke var særlig faglig relevant Anbefaler alle å søke!

Gode råd Begynn i god tid (ting tar tid) Sjekk muligheten og frister for inngåelse av evt. nye avtaler Finn relevante institusjoner iht. interessefelt, fagområder osv. Dersom avtale ikke finnes, kontakt internasjonalt kontor el. l. for videre saksgang

GOD TUR!