KOORDINERING OG SAMHANDLING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Brukermedvirkning i et samhandlingsperspektiv
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Tanker om brukermedvirkning
Kommunen og samhandling - utfordringer
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
MENTAL HELSE Nordland Årsmøte, Bodø 26
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Vi går trinn for trinn… Nå er det deres tur.
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Helse Finnmark HF Eva Håheim Pedersen Samhandlingskonferanse 26. mai 2010.
Reidar Aasheim, Prosjektleder Bø,
Elektronisk meldingsutbredelse
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Norsk Audiografforening 6. november 2009
TELEMEDISIN I REHABILITERING Bodil Helene Bach Rådgiver e-helse og telemedisin, NST Fra prosjekt til tjeneste……?
Gjennomføring av Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
SAMHANDLINGSREFORMEN ORIENTERING BYSTYREKOMITÉ HELSE, SOSIAL, OMSORG
Mulighetsanalyse og høring av strategiplan
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Organisering av brukermedvirkning i Samhandlingsreformen
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Ambulerende Rehabiliteringsteam ART - Drammen Sykehus -
9. mars 2005 Bård Are Bjørnstad administrasjonssjef
Mangfold Landskonferanse…… Trondheim september 2011 Administrerende direktør Nils Kvernmo.
BRUKERMEDVIRKNING Tore W. Topp MBO 2011.
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
Likeverdig samhandling og spesialisthelsetjenestens rolle i å realisere reformen. Norsk Helse- og velferdsforum i Buskerud 7. april 2011 Samhandlingssjef.
Oppfølging av praksiskonsulentordningen i Helse Sør-Øst Vegard Høgli, fagsjef Helse Sør-Øst RHF Bente Thorsen, fastlege, praksiskoordinator Oslo universitetssykehus.
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe.
Samarbeidsavtale med tjenesteavtaler og rutiner
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Status for samhandlingsreformen etter 3 år i Vestfold
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
Brukermedvirkning i samhandlingsarbeidet 2012
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Menneskelig nær – faglig sterk 1 Samarbeidsavtalene – status november 2011.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
1 FORSLAG TIL FOKUS- OG INNSATSOMRÅDER Sak 19/2015 Forslag til handlingsplan OSU Øystein Lappegard, samhandlingssjef Hallingdal Eva Milde, leder.
Innspill til strategi og satsingsområder Vestre Viken og kommunehelsesamarbeidet Overordnet samarbeidsutvalg 7. Desember 2015 Klinikkdirektør Kirsten Hørthe,
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Hvordan arbeide med Samhandlingsreformen
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Møte i RBU : Sak 64/09 Status og gjennomgang av styresaker
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Utskrift av presentasjonen:

KOORDINERING OG SAMHANDLING Hvordan går samarbeidet mellom helseforetak og kommune??

ERFARINGSBAKGRUNN BRUKERUTVALGET RINGERIKE SYKEHUS HF 2005, LEDER FRA 2006 - Medlem av samarbeidsutvalget (mellom HF’et og 6 omliggende kommuner) fra 2007 - Medlem av styringsgruppa for prosjektet fra ”Hjem til hjem” Medlem i prosjektgruppem for pilotsykehusprosjektet med samme navn. Hovedfokus: finne frem til samarbeidsformer mellom sykehus og kommuner . Målet var ”sømløse pasientforløp”. Utprøving av en modell for nyutvikling av samarbeidsformer basert på likeverd mellom ledelse, ansatte og brukere

LEDER BRUKERUTVALGET VESTRE VIKEN HF FRA 2009. Medlem av overordnet samarbeidsutvalg Medlem av prosjektgruppen i ”Vi samler trådene” Medlem av lokalt samarbeidsutvalg

ARBEIDSSTRATEGI I OPPBYGGINGSFASEN: AKTIV DELTAKELSE DER PREMISSENE LEGGES UNDERSTREKE VIKTIGHETEN AV KVALITET OG NØDVENDIGHETEN AV PASIENTSIKKERHET BIDRA MED ”RYGGLEIEPERSPEKTIVET”

Organisering av samhandlingen i Vestre Viken 26 kommuner har inngått avtale med VV ( Overordnet samarbeidsavtale) Av disse: 2 Kommuner inngår avtaler med VV ved Bærum Sykehus 6 Kommuner inngår avtaler med VV ved Kongsberg Sykehus 6 kommuner inngår avtaler med VV ved Ringerike Sykehus 8 Kommuner inngår avtaler med VV ved Drammen sykehus 6 kommuner inngår avtaler med VV ved Ringerike sykehus og Hallingdal Sjukestugu Alle har loal samarbeidsavtale (likelydende) De fleste kommunene har vedtatt avtalene

Brukermedvirkning i avtalearbeidet Brukerutvalget i VV var høringsinstans og ble tidlig koplet inn i arbeidet med overordnet samarbeidsavtale. Behandlet første skisse før kommunene hadde sett den. Brukerutvalget gjorde mange endringer Brukerutvalget gjennomgikk også skissen til lokale samarbeidsavtaler Brukere med i alle avtaleprosjekter Grunn: Lederen av kommunesamarbeidet hadde vært med i pilotsykehusprosjektet

SKAFFE BRUKERE PLASS I BESLUTNINGSARENAER Kommunene manglet rutiner for å oppnevne brukere til samarbeidsutvalgene Overordnet samarbeidsutvalg Overordnet samarbeidsutvalg består av: 6 rådmenn fra kommunene. En fra hver av regionene: Kongsberg, Drammen, Hallingdal, Midt-Buskerud, Ringerike og Asker⁄Bærum. Representantene møter med nødvendige fullmakter fra sine kommuner Administrerende direktør og 5 direktører fra Vestre Viken HF 2 brukerrepresentanter, 1 valgt av helseforetakets brukerråd og 1 valgt av kommunenes eldre råd. Brukerrepresentanter representerer både somatikk og psykisk helse  

ARBEIDSSTRATEGI I OPERASJONALISERINGSFASEN MÅLE TJENESTEYTERNE PÅ DERES EGNE MÅL OG GI FEEDBACK I HENHOLD TIL DETTE (SKAPE ”SØMLØSE” BEHANDLINGSKJEDER) (PASIENTEN I FOKUS) (I TRYGGE HENDER) (Innledningen til overordnet samarbeidsavtale VV og kommunene):

Samhandling mellom kommunehelsetjenestene og spesialisthelsetjenestene skal bidra til gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og økonomi. Behov for helsetjenester er i endring. Andelen eldre øker. Flere lever lenge med kroniske og sammensatte lidelser. Andelen av befolkningen med bakgrunn fra andre land og kulturer øker. For å møte befolkningens behov for helsetjenester i årene framover, må sykehusene og kommunehelsetjenesten samarbeide om trygge pasientforløp og sammenheng i helsetjenestetilbudet.

AVSLØRE SVAKHETER I BEHANDLINGSFORLØPENE (TO FORVALTNINGSNIVÅER MED ULIKE FORUTSETNINGER) (MANGLER OFTE RUTINER FOR MEDIKAMENTADMINISTRASJON) (MANGLER EFFEKTIVE KOMMINIKASJONSMIDLER/RUTINER) (TAFATT BRUK AV IP) (VENTETIDER MÅLES IKKE I HELE FORLØPET) PÅPEKE SYSTEMSVAKHETER VED Å BRINGE INN ERFARINGER (EGNE ERFARINGER) (SAMARBEID MED PASIENT OG BRUKEROMBUDET) (DIALOG MED DE BRUKERORGANISASJONENE VI REPRESENTERER)

ET STADIG SPØRSMÅL VI MÅ STILLE Gode avtaler MEN Vil de bli operasjonalisert?