En kavalkade til Rena-høgskolens 20 års jubileum

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Noen utfordringer for skolene
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Fra Høgskole til Universitet Innlandsuniversitetet Høgskolene i Lillehammer, Gjøvik og Hedmark • Hamar: Lærerutdanning, naturvitenskap • Elverum: Folkehelse.
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Arbeidsløs.
1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB Steinar Stjernø.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
30. juli 2013 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
Module 8: Company Dividend Policy
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Fagskolen Rogaland: offentlig, med 3 avdelinger
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Kapittel 5 oppgave d Bruk riktig ord på riktig plass i riktig form.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Fra arbeiderpartistat til misfornøyd oljenasjon
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Bruk pulsklokke når du trener
Rekruttering til Byggenæringen april BNLs måldokument for utdanningspolitikk Rekrutteringsbehovet er; –6600 elever i videregående skoles byggorienterte.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Geir Refsdal Dekkeprosjektet Veg- og trafikkavdelingen, Region øst
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Nord-Norges teknologiske høgskole Jon-Are Lunde Studiesjef
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
En felles plattform? Konsultokrati i norsk klimapolitikks første fase Yngve Nilsen, Handelshøyskolen BI, Velferdskonferansen, 13. september 2010.
Innledning ved BioHus konferansen
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Samarbeid og/ eller autonomi? - Stjernø-utvalget i et studentperspektiv Jens Maseng Bergen, Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
1 SKAL DU HJELPE KFUK-KFUM NÅR VI SLUTTER?. 2 VI FIKK SÅ MYE GLEDE I KFUK-KFUM I Y’S MEN FORTSATTE DET.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Mona Høvset landskonferansen 2015
Camilla Haugland Seksjon opptak og tilrettelegging
29. juli 2014 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
Arbeidsløs En arbeidsløs søker stilling som toalettvasker hos Microsoft.
Forkurs, TRES og Y-veien
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Utskrift av presentasjonen:

En kavalkade til Rena-høgskolens 20 års jubileum

Ottesenkomitéen 65-70 Løse etterspørselen for ettrekrigsgenerasjonen 90000 studieplasser nødvendig midt i 80-åra (Bingo) Regional utbygging ..”drive fram talenter som ellers ikke ville fått utfoldesesmuligheter….” Studiesentra som alternativer til universitetene…i mindre omfang avlastning.. Minimum 500 studenter hvert sted Eksisterende postgymnasial utdanning skal innlemmes i distriktshøgskolesystemet RESULTAT: Regionalt høgskolesystem, ikke sentra I DH: Forskning inn gjennom de ansatte, ikke ad politisk veg. Regionale interesser applauderer. ”Ottesen” Fyord i den studentgenerasjonen som bemannet DH-ene

HdH 1979 ”Sagbruksarbeider Solan Gundersen og Ludvik søker felles opptak ved Hedmark distriktshøgskole”

Fra 1979 boka: Tanken med DH er å gi utdanning …. …meningen at DH skal drive kurs- og seminarvirksomhet for deltidsstudenter Forskning og utdanningsvirksomhet er et arbeidsfelt med voksende omfang …samme nivå som universiteter og vitenskapelige høgskoler hovedvekt på yrkesrettede studieretninger Siktemålet .. For DH var å gi relativt kortvarig utdanning avlaste universitetene…nye alternative studieopplegg

Fra 1979 boka: DH forsøker å oppheve det tradisjonelle skillet mellom samfunnsfagene, teknologisk-naturvitenskapelige og humanistisk-estetiske fag……Dette er viktig fordi ingen i dag kan si hvilken utdanningsbakgrunn som vil være ønskelig om 10-20 år Studentene må skrive en selvstendig seminaroppgave som avslutning av studiet. Emner hentes som oftest fra virksomheten i regionen. Studieformen er fri. …studentene…ansvarlig for egen utdanning

Fra 1979 boka, blyantskrevet håndskrift av Bjørn Bie Tlf. M Fra 1979 boka, blyantskrevet håndskrift av Bjørn Bie Tlf. M. Kari Østvedt 5/2-80: Styret fastsetter bare antall studenter som skal tas opp. HdH bestemmer selv opptaksreglene innen rammen av prinsippene i st. meld. 17. Bj. Opptakskriterier: …For å bli opptatt som heltidsstudent må søkerene kunne dokumentere ar de har de teoretiske eller teoretisk/praktiske kunnskaper som er nødvendig for å kunne følge undervisningen med utbytte (reell studiekompetanse).

Fra 1979 boka: De første DH kan i 1979 feire 10 års jubileum…. Til nå er det opprettet 9 DH med følgende 10 studiesentra: Alta, Bodø, Bø, Halden, Lillehammer, Kristiansand S, Molde, Sogndal, Stavanger og Volda. Hedmark er således det tiende fylket som får DH. I 1979 vil tallet på heltidsstudenter ved (alle) DH være 4400 I tillegg kommer 4000 deltidsstudenter. HdH skulle ta opp 40 studenter på øk/adm-studiet.

Fra den politiske sandkasse Enstemmig lokalisering av HdH til Rena, men med litt skulle HdH spre seg både her og der (mest der) i Hedmark 200 mål på Tallmoen regulert til høgskole (Litt skummet med alle disse studentene) AP-utrdening: ”Studiesenteret” aksen Tynset-Rena-Elverum-Kongsvinger Fylket vedtar, men mener så mangt

HdHs egen sandkasse Overdemokratisk: Timeplan- og studieprogresjons-debatter med studentene Vil du sitte i motorvarmerutvalget? Kveldsvaktutvalget (Sak: Amanuensis forbigått av kontordame ved tilsetting som kveldslåser) Hva med utstyrsutvalget, inventarutvalget, reiseutvalget, utleieutvalget Høgskoletinget, sak 97-85: ”Søknad fra student Kjerstin Åstveit om fritagelse fra samf. Met, ”Hadde det fra før”. Søknad innvilget du store verden Vekst? Ja i nye fagområder

Solan & Ludvik perioden 79-85 79: ”Sagbruksarbeider Solan Gundersen og Ludvik søker felles opptak ved Hedmark distriktshøgskole” 81: ”Solan og Ludvik er i villrede om hvilke studier de skal søke på 82: ” Solan og Ludvik funderer på om søknadsøkingen vil fortsette 83: ” Solan og Ludvik søker: Det er itte fali å studere på Rena 84: ”Nytter det å søke i år tru? Spør Ludvik til Solan som søker 85: Skal vi da aldri bli studenter ved HDH?… Solan som også i år søker

HdH 1986-1989 Konsolidering depresjon nye impulser Rektorstyre Valgkamp for eller imot høgskoledeling Rena / Hamar Fornøyde studenter. 70% ikke fra Hedmark

1986 Gryende nasjonal debatt om høgskolenes rolle Dimensjonering Norge på bunn i Norden (andel BNP)

1986 Studenttallet alt over en hel ”19-års bestand” 100 tusen, eller dristige 105 tusen studieplasser om 10 år? De dramatiske reduksjonen av antall 19-åringer sto for døren; Kunne det bli noen vekst (for HdH)

1988 Grunnlaget for reformene og høgskolefusjonene Nasjonalt mål på 105 000 studieplasser Faglig: DH og profejsonsutdanninger skal befrukte hverandre

1988 Bevare lærerutdanningens egenart. (Innebygget motsetning i høgskolereformen)

1988 Gundersenutvalget, bredt sammensatt av Hedmarkspolitikere ”HdH Rena utvikles gjennom skogskolen” 600 stud (NLH har 1000, min kom) ”HdH Hamar, 300 studenter, øk/adm og informatikk ”Blæstad del av Gih Styrevedtak: Videre utvikling på Rena, inn-lemming Blæstad Evenstad. Protokolltilførsel (EM): Primæroppgave å nå 600 studenter på Rena

87-88 87 + Stor vekst i kurs&oppdrag: Hamar/Kondsvinger/Tynset - Fokusering på negative trekk. Dugnad med Otto Hauglin 88, fra programnotat: Vinn eller forsvinn, Vekst eller slutt HdH under kritisk masse 7 av 17 lærerstillinger ubesatt Skogøkonomi: 4 nye vekttall, 2 nye stillinger: Modell for ressursskapende vekst. Samtidig: jappetid, løse milliarder. Mye om synergisme, spinn-off-effekter. Silicin Walley på Rudshøgda. Man tegnet geometriske figurer på kartet over områder som skulle være med og ikke være med Samtidig: fornøyde studenter med normert progresjon Aktivt og godt studentmiljø. KUF: Ingen mere vekst i høgskolesystemet

1989 Ny offensiv holdning Evenstad Blæstad oppgradert og implementert i HdH HdH stedet for ”heltids-studenten” Samarbeidsstudie ”Service, medie, informasjon” med ELH Harald R. overtar som rektor i juli ? KUF: Nasjonalt mål 105 000 studieplasser nådd: Ingen mere vekst.

Strategisk plan 90-94 Analyse: HdH for liten. Medfører for stor utskifting, urasjonell undervisning, nedprioritering av FoU, som igjen øker slitasje. Veksten må være ”vertikal” og konsentrere seg om studier med lave marginalkostnader. Mål: 600 studenter i 1994 En slik vekst (ansatte og studenter) kan gi mer rasjonell undervisning som kan generere et overskudd som kan skape forskning og heve formidling. Positiv spiral Nasjonalt: fra 89: Sammenbrudd i arbeidsmarked. Studieplasser som virkemiddel. Tross for fallende ungdomskull starter en utrolig vekst i studieplasser på 70% over 5-7 år!

1992 1993, 1. Sept: Det graves! Ordentlig årsmelding! Teigenutvalg: 2000 landbrukstudenter på Blæstad! Høgskolen Hedmark lanseres Stryk% permanent fordoblet! 1993, 1. Sept: Det graves!

1979 1994

Innflytting i romjula 1994 ”The Norwegian people can congratulate itself on the astonishing development of the regional colleges”, OECD rapport Rena har villet noe, mot politikere, jappetid, høgskolestyre. KUF Renas beste venn Studier: Meget godt studentomdømme Styring: KUF og RHS begge over, men snarvei til KUF som var over

1994 HdH Rena gjenoppstår som ”Avdeling for økonomi, samfunnsfag og informatikk

1995 28. Mars: Statsminister åpner bygget og sier: ”Rena er et godt eksempel på at høyere utdanning har vist seg levedyktig ikke bare i store byer… Det er blitt meg fortalt, og jeg har også forstått gjennom timene jeg har vært her, ar Rena har lyktes…. Juni: Storflom. Flommen også på internett herifra.

I dag Stor studiedivesivitet, men konsentrasjon om kjerneområder Knutepunkt ?

I dag Fortsatt vekst fra 94 frem til i dag 1980: Ca. 1 studieplass pr. 19-åring. Nå: Over 3 studieplasser pr. 19-åring. Ikke Bestandsvekst før 2005 Fallende søkning Største utfordring for HH: Opprettholde studenttall i et fallende marked

I dag Forskning mer forankret Fortsatt vekstpotensiale i nasjonale og nasjonale program. Krav om akkreditering av miljøer underveis. Formidling Konferanser, særlig i samarbeid med andre samfunnsaktører

I dag FoU og formidling, arbeider - hendelser

Studier, studenttall 320 425

Vekttall og studenter Sammenfall av stolpe og kurve betyr ”Hver student består 20 vekttall pr. år

Vekttall pr. student Vekstperioden setter spor, men hva nå?

Stryk% Studentvekst eller ny adferd? Noe vi ikke ser her: Samfunnsfag stryker like mye som andre nå, ikke slik før.

Studieplasser og 19-åringer 1974: 1:1 2000 3:1

Hva er her om 10 år? Nå er det jubileumsfest!