Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Åsmund Sollien Schau og
Forventninger og videre arbeid…...
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Global Dignity Day Informasjon til rektormøte, Telemark Thomas Horne Prosjektleder Global Dignity Norge.
Pilotprosjektet så langt
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Vurdering for læring på Linderud skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.
Prosjekt skoleskulk Pilotprosjekt i Hedmark skoleåret
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
Webmarkedsføring som virker FRI-undersøkelsen 2013 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Didaktiske analysekategorier
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
10. Trinn 2014/ Plan for møtet: Velkommen v/ Rektor Felles Lærerne presenterer seg Viktige datoer i skoleåret Litt om ordensregler Olweus Litt om.
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Næringsstoffer i mat VG1
Framtid - Samspill - Skaperglede
Kompetanse for manfgfold
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
OBSERVASJON av tolærertimer
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Bedre gjennomføring i matematikk
REalfagskommune!.
Idrettsfag Utvikle hele mennesket!.
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Elevintervju B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Informasjon om fagvalg til Vg2
Næringsstoffer i mat VG1 Forslag til for og etterarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål fra fagområdet bærekraftig utvikling Tverrfaglighet: Naturfag, geografi, samfunnsfag og norsk

Bakgrunn Vi ønsket å gjøre noe med elevenes overflatelæringsstrategi. ”Pugge og gjengi” ”Teach to test” Bruk av nærområdet i undervisningen Wiki som arbeidsredskap: Publisering for flere enn læreren Positive sider Negative sider

Skoleåret 2008/2009 Startet planlegging i oktober – november Faste møtetider hver uke Forprosjekt i februar, uke 6 -7 Trening på bruk av wiki-progammet Hovedprosjekt i mars, uke 9 – 13 Totalramme ca 20 undervisningstimer Etterarbeid med evaluering av elevenes arbeider

Viktige erfaringer Forprosjektet var nyttig for å bli kjent med wiki som verktøy Klare rammer og tydelige vurderingskriterier Fokus på elevenes tidsbruk i prosjektet Arbeidsformen var ”ny” og krevende for elevene Liten mulighet for ”klipp og lim” fra lett tilgjengelige kilder

Eksempler på elevprosjekter Krav: Problemstilling – logg – resultat Rovdyrpolitikk Tydelig problemstilling Godt planlagt Vel gjennomført Storsamfunnet mot Nittedal Uklar problemstilling Arbeidet fra dag til dag, skippertak

Oppsummering Prosjektet skapte engasjement hos motiverte elever Utnyttet prosjekttiden på en god og effektiv måte Elever med liten motivasjon arbeidet tungt Savnet ”pugge og gjengi” og sløste med tiden Veilederne bør bruke tid til å hjelpe elevene med å strukturere arbeidet i startfasen Nært samarbeid mellom lærerne i prosjektet