Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær 26.10.2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Vedtekter for Norske Redningshunder Distriktenes ledersamling lørdag 29. november 2008 Gardermoen.
Er grensene for selvdømmet klare nok i NIFs lov? v/Niels R. Kiær.
Krisehåndtering i idrettslag Forebyggende tiltak i klubber og lag Februar 2009.
IDRETTENS SANKSJONSSYSTEM -
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Forstandere i trossamfunn
Konflikter i klubber Arild Groven / Stjørdal.
JUS 102 Forelesning 4. mai 2010.
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
VALGKOMITEENS ARBEID i KLUBB - KRETS
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Endringer i NIFs lov og regelverk som har betydning for klubbene Arne Mathisen ass. gen.sekr.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Endringer i NIFs lovnorm for klubber Fallskjermseksjonen/NLFs ledermøte 25. februar 2012 Arne Mathisen.
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
Fremmøte i Ytrebygda Kirke
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
CSK allianse Formål og mandat versjon pr. juni 2014.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Forholdsregler ved arbeidsnedleggelse. Regelverket Tjenestetvistloven Hovedavtalen i staten – del 3 Personalmelding (PM 2012:10)PM 2012:10 Hefte: ”Arbeidskonflikter.
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Idrettens lovverk og styrets ansvar
Vergesamling 3. april 2014, Haugesund
Ny organisasjonsperm. Organisasjonsperm 2014 Ikke store endringer fra det som ble lagt frem i Fornyes etter behov. Forventer en del endringer i.
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
Idrettsrådets ansvar og rolle
Styreseminar.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
FORSLAG OMORGANISERING. Forslaget Hovedpoeng: Sagene IF omorganiseres til kun å ha et styre.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Frittstående kurs Vi gjennomfører årsmøtet Robert Olsvik.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Årsmøte Nesøya Idrettslag Onsdag 16. mars 2016 Kl Årsmøte i Nesøya IL Fotball, Nesøya IL Tennis, Nesøya IL Friidrett, Nesøya IL Håndball, Nesøya.
Økonomistyring i Skeid 1.Mars Allianseidrettslaget er økonomisk ansvarlig for hele klubben Skeid er et allianseidrettslag som er organisert med.
Hvilke utfordringer finnes i forholdet mellom styret og administrasjonen? v/advokat Tomas Kristensen Kontor: Ullevål stadion, Oslo. Sentralbord: (+47)
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
Frittstående informasjon for kontrollkomitéen Økonomistyring og regnskap.
Styrearbeid Tromsø 29. september. Vi som er her Innlogg.
Kredittinstitusjoner i krise Sjur Swensen Ellingsæter, stipendiat ved Institutt for privatrett.
NIFs lov § 2-7: Valgbarhet Hva menes med økonomisk interesse i driften av et organisasjonsledd? V/Niels R. Kiær
Årsmøte Nesøya Idrettslag Onsdag 16. mars 2016 Kl Årsmøte i Nesøya IL Fotball, Nesøya IL Tennis, Nesøya IL Friidrett, Nesøya IL Håndball, Nesøya.
Ekstraordinært årsmøte 2016 Onsdag 6. April. Agenda 1.Godkjenne de stemmeberettigete. 2.Godkjenne innkallingen, saklisten og forretningsorden. 3.Velge.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Nytt siden sist Henriette Hillestad Thune juridisk sjef, NIF.
Forslag ny organisering årsmøte 2017
Klubbens styrearbeid i praksis
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Generalforsamling for Norsk Akustisk Selskap 2017
Saksliste årsmøte USS
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær

2 Lovutvalgets arbeid •Lovutvalgets medlemmer: –Harald Tronvik, leder –Steinar Birkeland –Kirsti Jaråker –Johan Fr. Remmen –Bodil Høstmælingen –Jostein O. Mo –Unn Birkeland

Sak 09/13 stemmerett på årsmøte for styre oppnevnt av overordnet ledd •IK overtok administrasjonen av lag, og oppnevnte styre i laget, jfr. § 2-3 (3) •3 av styremedlemmene oppnevnt av kretsen var ikke medlemmer av laget •Hadde disse stemmerett på årsmøtet i laget? 3

Overordnet org.ledds kompetanse •Hovedprinsipp: Overordnet organisasjonsledd kan bare foreta seg noe overfor underordnet ledd dersom den demokratiske og lovlige styringen av det underordnede leddet ikke fungerer («Minste inngreps prinsipp») RIME

§2-3 (1) •(1) Overordnet organisasjonsledd kan kreve å få utlevert regnskaper, protokoller, korrespondanse, bilag, medlemslister mv. fra underordnet organisasjonsledd. Underordnet organisasjonsledd plikter uoppfordret innen rimelig tid å sende kopi av mottatte revisorbrev til overordnet ledd. RIME

§ 2-3 (2) •Overordnet organisasjonsledd kan, når det foreligger særlige grunner, innkalle til ekstraordinære ting og møter i underordnede organisasjonsledd.

§ 2-3 (2) forts. •”Særlige grunner”, eksempler: –Laget er «dødt», og det må fattes vedtak om oppløsning –dersom det ikke eksisterer et fungerende styre –dersom styremedlemmene har fratrådt, og organisasjonsleddet selv ikke innkaller til nytt årsmøte –Fare for misbruk, illojalitet –dersom det underordnede organisasjonsledd utviser en så uforsvarlig forvaltning av virksomheten at denne står i fare for å opphøre og/eller påføre organisasjonen eller andre urimelige økonomiske tap. –Vedvarende drift for kreditors regning

§ 2-3 (3) •Overordnet organisasjonsledd kan, når det foreligger særlige grunner, overta administrasjonen av underordnet ledd og oppnevne personer til nødvendige tillitsverv. –Ingen plikt –Hvis det besluttes, må man vurdere hva man skal gjøre, hvilke implikasjoner det kan få å overta administrasjonen –Må ha hjemmel i styrevedtak

§ 2-3 (3) •Overtakelse av administrasjonen innebærer –En suspensjon av de valgte organenes myndighet med sikte på en tilbakeføring av myndigheten, dvs. tidsbegrenset •Innebærer f.eks. instruksjonsmyndighet overfor ansatte –Overordnet ledd overtar ikke ansvaret for økonomiske forpliktelser –Ansvar kan dog inntre for overordnet ledd ved uaktsomme handlinger

§ 2-3 (3) •Hvem «overtar administrasjonen»? –Krets Lag •Hvem utøver myndigheten? –Kretsstyret? –Org.sjef? •Må overordnet ledd oppnevne midlertidig styre eller kan leddet selv utøve myndigheten? RIME

§ 2-3 (3) •Hvis overordnet ledd oppnevner styre, hvilke rettigheter har det? –I driften –På årsmøte? RIME

§ 2-3 (3) •Styret har fulle rettigheter som styre i forbindelse med driften av laget •Det foreligger ingen hjemmel for at et styre oppnevnt med hjemmel i § 2-3 har stemmerett på årsmøtet i kraft av styrevervet, og forutsetningen om medlemskap for å kunne ha stemmerett på årsmøtet bør gjelde også i slike tilfeller.

§ 2-3 (3) •Et overordnet ledd som overtar administrasjonen av et underordnet ledd må utvise varsomhet med å påvirke den demokratiske prosessen i laget. Det er kun dersom det ikke lenger er grunnlag for en slik demokratisk prosess at et overordnet ledd kan fatte vedtak som ellers tillå medlemmene å fatte. Vedtak om oppløsning der det ikke foreligger et tilstrekkelig antall medlemmer i laget er et eksempel på dette. 13

§ 2-3 (4) •Hvis et organisasjonsledd ikke er i stand til å betjene sine økonomiske forpliktelser etter hvert som de forfaller, skal dette organisasjonsledd umiddelbart meddele situasjonen til overordnet organisasjonsledd. –Plikt ved illikviditet RIME

08/13 Gruppestyre vs. hovedstyre •Særidrettsgruppe valgte gruppestyre, der gruppeleder hadde plass i hovedstyret. •Spørsmålet gjaldt årsmøtets myndighet i forhold til særidrettsgruppens myndighet. 15

Gruppestyret •Gruppene skal fremkomme av lagets organisasjonsplan, jf. LN § 15 (1) nr. 9 •Laget skal også bestemme hvordan gruppene skal organiseres, jf. LN § 19 (2) •Det kan besluttes at gruppestyrene kan velges av gruppen, men da bør valget godkjennes av årsmøtet. •Gruppestyret kan også velges på årsmøtet •Gruppestyret kan oppnevnes av styret etter fullmakt fra årsmøtet 16

Styrets myndighet •Gruppen ikke et eget rettssubjekt, og er underordnet hovedstyret. •Hovedstyret kan overprøve gruppestyret der det er grunn til det. •Bør det lages et tillegg til lovnormen som regulerer fleridrettslag med gruppestyrer? 17

06/13: Svømmeskole •Et idrettslag driver svømmeskole, og tar inn medlemskontingent som del av kursavgiften. •847 medlemmer, hvorav 660 «svømmeskole elever» •Inntekten fra svømmeskolen utgjør 50% av lagets inntekter •Kan laget sette medlemskap som vilkår for deltakelse på svømmeskolen?

06/13: Svømmeskole •Ja, med vekt på følgende: –Medlemskapet sikrer overholdelse av idrettens regelverk –Opplæring viktig virksomhet for et IL –Medlemskapet knytter personene til idretten, og vil kunne danne grunnlag for fremtidig deltakelse –IL må følge loven, dvs. informere om medlemskap og kontingent, stryke ved manglende betaling. –Laget må etter en konkret vurdering ikke være en kommersiell virksomhet