Rekruttering av rektor og ledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Advertisements

Forbundet arbeid med Landsmøtet 2014 Presentasjon per 27. mai
På vei mot NMBU sekretariatsleder Knut Moksnes
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
Den ideelle kommunesammenslåing
Omstillingshåndbok - ledernes ansvar og oppgaver Mastemyr,
“Kunnskap for livet” Visjonen for NMBU.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Informasjonsplikt og uttalerett
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Vannområdene Glomma og Grensevassdragene
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Organisasjonsgjennomgang i NFF Landsmøte 2010 Landsmøtet 2010 vedtar at det foretas en total gjennomgang av NFFs organisering i kommende landsmøteperiode.
Velkommen til seminar om alternative ledelsesformer. HIN,
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
HiO HiAk Prosessen. Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen.
Advokat Øyvind Renslo, KS
ORGANISERING AV NMBUs ADMINISTRATIVE APPARAT
Gode hver for oss, bedre sammen. Status og milepæler.
Strategidokument NMBU - prosess
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Styrevalg ved HF høsten 2012 Administrativt ledermøte Inger-Johanne Ullern.
Vurdere deltidsstillinger omgjort til heltid
YS/STLKY/KLF Knut Ellstrøm Personalreglementet  Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger.  Må ha 25% av de organiserte.
Stillinger: a)INSTITUTTLEDER: Det var tre søkere til stillingen. Intervjukomite, vedtatt i instituttstyret: Morten Dæhlen, Instituttleder IFI, Komiteleder.
Stillinger: INSTITUTTLEDER: Det var tre søkere til stillingen.
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Stillinger: a)INSTITUTTLEDER: Det er tre søkere til stillingen. En intern, to eksterne (en av disse er II-er hos oss) Reglement for tilsetting og valg.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
UiB og Matematisk institutt Alver Hotell november 2005.
Universitetet i Tromsø
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
1 VELKOMMEN TIL ÅRSMØTE I SANDE GOLFKLUBB TORSDAG 29. NOVEMBER 2007.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Seksjonssjef Hege Bolstad Pettersen
Frittstående kurs Vi gjennomfører årsmøtet Robert Olsvik.
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet.
Ulike ledelsesmodeller – utfordringer vedr. strategiarbeid Rektorskolen, desember 2007 v/ Jørn Wroldsen.
Ny organisering av LVSH Hamar, 24 og 25 september 2015 Anita Ihle Steen Styreleder LVSH.
Framdriftsplan for fusjonsprosjektet Budsjett 2016: summen av 4 vedtatte budsjetter Fakultetsstruktur vedtas Dekan-
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Fusjon HiG, HiÅ, HiST, NTNU Gjennomføring: de første månedene.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak
Utfyllende bestemmelser
Oppslag pr : KUNNGJØRING nr 1
Endringsprosesser ved UiT
ILNs styreseminar 13. – 14. februar 2017
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Ny struktur PhD-program ved SU-fakultetet: Status og drøfting
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Studieplanarbeid EpN.
Utskrift av presentasjonen:

Rekruttering av rektor og ledelse Mastemyr 3.4.2013 Hans Gran og Jan Olav Aarflot

Rekruttering lederstillinger Rektorat (rektor og prorektor(er)) Administrasjonsdirektør Økonomi- og eiendomsdirektør Dekaner Universitetsstyre, fakultetsstyrer, instituttstyrer Skal orientere kort om styringsreglement. Men mest om tidsplan og prosess

Rektorat Øverste leder – administrativt og faglig Tilsatt rektor, der innstillingen foregår ved valg etter universitetslovens regler Rektorat velges i par: rektorkandidat fra en institusjon med prorektor fra den andre. Ved ekstern kandidat: to prorektorer Tilsetting

Valgstyre og nominasjonskomite Valgstyret oppnevnt Leder av valgstyret: Marit Nesje Valgstyresekretariat under ledelse av Ingeborg Hauge Høyland Nominasjonskomite oppnevnt Leder: Eivind Hiis Hauge Nominasjonskomitesekretariat under ledelse av Hans Gran

Nominasjon av rektor Frist for forslag: 19. april Nominasjonskomiteen kan på egen hånd foreslå kandidater Kandidatene offentliggjøres av Valgstyret 2. mai Valgmøter: uke 20 (både ved UMB og ved NVH) Valg i perioden 15. – 23. mai Evt. en andre runde – 24. – 28. mai Kunngjøring av valgresultat: 28. mai Tilsetting i Fellesstyret 18. juni

Nominasjon rektor fortsatt: Forslag til kandidater: Til nominasjonskomite@lifesciences.no NB! Forslag skal inneholde både rektor og prorektor kandidater Viktigste stilling: Jobb aktivt med å finne interne og eksterne kandidater

To direktører Fellesstyret vedtok følgende to direktører: Administrasjonsdirektør Økonomi- og eiendomsdirektør Stillingsbeskrivelse vedtas 25. april Bemanningsgruppen (de to direktørene, personalsjef og personal- og organisasjonsdirektør pluss juridisk ekspertise: adv. Bjørn Bråthen) vurderer eventuell direkte innplassering: Eventuell tilsetting 18. juni Hvis ingen krav – utlysning mai/juni Tilsetting 19. august

Dekaner – nye stillinger Dekan er faglig og administrativ leder av fakultetet. Dekan er sekretær for fakultetsstyret, forbereder saker for fakultetsstyret, og iverksetter fakultetsstyrets vedtak. Dekan har overordnet ansvar og myndighet for alle oppgaver som ikke faller inn under fakultetsstyrets ansvar og har generell fullmakt til å avgjøre løpende saker. Dekan rapporterer til sitt fakultetsstyre i saker som ligger under fakultetsstyret, og forøvrig til rektor. Fellesstyret tilsetter dekaner etter innstilling fra et innstillingsutvalg.

Dekaner forts. Tidspunkt Aktivitet 25. april Stillingsbeskrivelse og utlysningstekst 10. mai Vurdering om noen skal tilbys stillingen 17. juni Søknadsfrist 19. august Tilsetting?? 1. januar Tiltredelse (senest) – forhåpentlig før

Administrative ledere Stillingsbeskrivelse vedtas 25. april Grunnlag for vurdering av «rettskrav» jf om omstilling Bemanningsgruppen vurderer eventuell direkte innplassering: eventuell tilsetting 18. juni Hvis ingen krav – utlysning mai/juni Tilsetting 19. august

Styrevalg Styre tidspunkt Universitetsstyret Valg av interne september Eksterne representanter foreslås av FS 18. juni Fakultetsstyret Valg av interne oktober Eksterne representanter oppnevnes av FS 25. oktober Instituttstyrene Valg av interne november Eksterne representanter oppnevnes 29. november (?)

Styrevalg Fakultetsstyret – instituttledere/administrasjon må bistå. Samhandling frem mot valget Instituttstyret – instituttledere/administrasjon må bistå Bør det opprettes nominasjonskomiteer ved fakultetene? Instituttene? Valgstyret er sekretariat for alle valg 2013

Sammensetning av styrene Grupper Universitetsstyret Fakultetsstyret Instituttstyret* Leder Ekstern styreleder (KD oppnevner) Ekstern styreleder (US oppnevner) Instituttleder Vit. Ansatte 3 faste og 1 midl. 3 (inkl. midl) T/A 1 Studenter 2 Eksterne 4 (inkl. styreleder) – oppnevnes KD 4 (inkl. styreleder) 2 kan være fra de andre fakultetene oppnevnes US 2 (hvorav en utenfor NMBU) Oppnevnes FS(?) * Det kan søkes om alternative løsninger for instituttstyrene