Knut Erik Lie Utredningsleder GKRS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Advertisements

Del 2: Personlig økonomi.
AKTUELT FRA KREDITTILSYNET - regnskaps- og revisjonsområdet Anne Merethe Bellamy.
KomRev Trøndelag IKS Div. regnskapsspørsmål Del 1 Terje Wist Temadager desember
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse Desember
Nyheter fra GKRS Signaler fra fylkesmannen
Årsregnskap Kundefordringer
KomRev Trøndelag IKS Diverse regnskapspørsmål Temadager Desember 2013.
KomRev Trøndelag IKS Spillemiddelsøknader 2013 Nye Idrettens Hus, Terje Wist Ass. revisjonsdirektør 24. september
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
§ 8-1. Hva som kan deles ut som utbytte
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Kapittel 9: Lønnsomhetsvurderinger av lån
Finansregnskap Torsdag
Del 2: Personlig økonomi.
Årsoppgjør Notat vedr. frister/rutiner årsoppgjør sendt
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Innføring i regnskap Regnskap Regnskapsplikten
STRØMNINGSANALYSER/ KONTANTSTRØMANALYSER
Module 2: Fundamentals of Corporate Investment Decisions
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Etablering av aksjeselskap (AS)
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Økonomikonferanse For Sentraladministrasjonen 22. Juni 2005.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Høringsutkast: KRS nr. 3 Lån – Opptak, avdrag og refinansiering (GKRS)
Div. regnskapsspørsmål
Thon Hotel Backlund, Levanger
Gode råd om regnskapsførsel
SKATTELOVENS §§ 14-2 og 14-4 § Hovedregel om tidfesting
Kapittel 2: Investeringsanalyse
UTSATT SKATT - BEGREPER
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Fagdag spillemidler Steinkjer 28. august 2014
Forskriften har regler om
1 HRS Eksempel- betinget tap La oss anta at en kunde fremmer et krav på 100 mill mot selskapet pr Selskapet antar med 60 % sannsynlighet at det.
Thon Hotel Backlund, Levanger
FORARBEIDER NOU 1995:30 OT.PRP.42 ( ) INNST. O. 61 ( )
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Regnskap.
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
KomRev Trøndelag IKS Dokumentasjon av balansen Bokføringsloven §11, forskriftens kapitel 6 Ved utarbeidelse av årsregnskap skal det foreligge dokumentasjon.
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Tvisten Holm-Lie Mai 02 Avtale ml Holm og Lie Første faktura. Holm betaler ved forfall Avtale ml Holm og underentrpr. Direktebetaling
Introduksjon til elementære begreper i regnskap og økonomi
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
KomRev Trøndelag IKS Nyheter GKRS Temadager: Thon Hotell Backlund, Levanger Heia Gjestegård, Grong Lauritz Jessen Statsautorisert revisor.
Årsregnskap 2015 Ole Kristian Arntsen, regnskapssjef Ålesund kommune.
KomRev Trøndelag IKS Skille drift og investering Temadager: Thon Hotell Backlund, Levanger Heia Gjestegård, Grong Lauritz Jessen Statsautorisert.
Grunnleggende økonomi v/Raimo Hansen Ass.rektor v/Tyrifjord videregående skole Oktober 2016 Copyright.
FORARBEIDER NOU 1995:30 OT.PRP.42 ( ) INNST. O. 61 ( )
Nytt fra GKRS Økonomiforum 2015.
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Kapittel 6: Transaction Exposure
Mal kontoplan for pensjonskasser
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Bedriftsøkonomisk analyse I
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Før 1976/77 Skatteregler var også regnskapsregler
Kapittel 2: Investeringsanalyse
KOSTRA og intern kontoplan
Regnskapsavslutningen: Anordningsprinsippet og sentrale frister
Finansregnskap Kontantstrømoppstilling (2) Direkte og indirekte metode TK-Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Finansregnskap Regnskapsanalyse (del 1) Introduksjon til regnskapsanalyse Eriksen Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

Knut Erik Lie Utredningsleder GKRS Nytt fra GKRS Knut Erik Lie Utredningsleder GKRS KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

Hvem er GKRS? Fagkomiteen Ingvar Linde (NKRF) – leder Asbjørn O. Pedersen (NKK) Charlotte Herje (KRD) Even Vaboen (KRD) Jens Hertzberg (KS) Mette R. Hegdal (KS) Sidsel Schade (NKK) Trygve Nedland (FAD) Ann Katharine Gardner (NKRF) Observatører: Helge Holthe (Fylkesmennene) Britt Torunn Hove (DnR) Fanny Voldnes (Fagforbundet) Styret Svein Henry Berdal (NKK) – leder Thor Bernstrøm (KRD) Reidar Enger (NKRF) Rune Bye (KS) Ole Bernt Langset (FAD) Utredningsleder Knut Erik Lie KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

KRS 11 FINANSIELLE EIENDELER OG FORPLIKTELSER Høringsutkast april 2013 23 høringssvar Gjennomgang av høringssvarene i fagkomiteen i GKRS september og arbeid med endringer i oktober Fastsettelse som foreløpig standard i desember 2013 Virkning fra regnskapsåret 2014 Overgangsbestemmelse Gjennomgå eksisterende avtaler innen regnskapsavslutningen for 2014 Etablere sikringsdokumentasjon Omklassifisering av obligasjoner til forfall fra anleggsmidler til omløpsmidler Mange høringssvar og til dels omfattende Tydelig et tema som engasjerer mange og som er viktig i praksis Målet er å få fastsatt foreløpig standard i desember med virkning for regnskapsåret 2014 KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

Regnskapsføring av finansielle instrumenter - oversikt Finansielle instrumenter som ikke inngår i sikring Finansielle omløpsmidler Laveste verdis prinsipp Finansielle forpliktelser Høyeste verdis prinsipp Markedsbaserte finansielle omløpsmidler Virkelig verdi Kontantstrøm-sikring Finansielle instrumenter som inngår i sikring Sikringsbokføring KRS 11 pkt 3.5 Verdisikring KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

Risiko KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

Hva er sikring? I notat om de grunnleggende prinsippene er det spesielt nevnt at når urealisert tap er sikra, skal urealisert gevinst og tap regnskapsføres i samme periode. Eksempel: Avbetalingsavtale i Euro med forfall hver måned i 1 år. (valutarisiko?) Valutarisikoen kan sikres ved at en kjøper tilsvarande mengde Euro på samme tidspunkt eller inngår en terminkontrakt om kjøp av euro på forfallstidspunkta. Ved økning i valutakursen vil gjelda øke, men også verdien på terminkontrakten. LVP: Økningen i gjeld regnskapsføres, mens tilsvarande økning i verdien på terminkontrakten (aktiva) ikke kan regnskapsføres. Sikring: Urealiserte verdiendringer regnskapsføres ikke KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

Rentebytteavtaler (Renteswap)‏ En måte å sikre seg mot renterisiko Alternativ til lån med fastrente Swap Fast rente Flytende rente Kommune Låne- motpart Rentebytteavtale (renteswap): Fastrenteavtale: KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

Kontantstrømsikring / verdisikring Eksempel: Renta på lån med flytende rente kan sikres til en fast rente med finansielle instrument som SWAP eller FRA etc. (mottar flytende rente og betaler fast) Urealisert tap/gevinst på sikringsobjekt regnskapsføres ikke, verdiendring sikringsinstrument regnskapsføres ikke Verdisikring Eksempel: Kommunen legger ut et obligasjonslån med fast rente i 10 år. Dersom en i stedet ønsker flytende rente på hele eller deler av lånet, kan en samtidig inngå en SWAP der en mottar tilsvarende fastrente og betaler flytende rente. Verdiendring sikringsinstrument regnskapsføres ikke, sikringsobjekt balanseføres til den verdi som reflekterer sikringen KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

Hovedpunkter i høringen Obligasjoner til forfall Omklassifiseres til omløpsmidler Obligasjoner kan klassifiseres som AM etter samme kriterier som for aksjer Fastrenteobligasjoner til forfall kan følge reglene for kontantstrømsikring Regnskapsfører ikke tap pga renteendringer Endring av avtaler Vesentlig endring likestilles med opphør av avtale Er i realiteten en transaksjon og tap/gevinst regnskapsføres Anordningsprinsippet tilsier en slik likebehandling Obligasjoner til forfall Løsningen fra HU opprettholdes, men klargjøres og utdypes Obligasjoner kan være AM Samfunnsmessig eller næringspolitisk motivert Fastrenteobligasjoner til forfall som sikring I praksis samme regel som obligasjoner til forfall i dag, men klassifisert som OM i stedet for AM Endring av avtaler Var her det var mest innsigelser i høringsrunden Regnskapsmessig vanskelig å argumentere for at reelt sett like forhold ikke skal håndteres likt i regnskapet KRS 3 endres slik at det kommer fram at det samme også vil gjelde ved tilsvarende endringer av et fastrentelån Har vært forståelsen at overkurs ved innløsning av lån skal KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

Endring av renteavtale Fastrente 5% Rentenedgang til 4% 5 4 3 2 1 Overkurs Endret avtale til 4,5% FRA 4% 1 2 3 4 5 6 7 8 KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

Hovedpunkter i høringen Porteføljesikring Tillater at sikringsinstrumentet har lengre løpetid enn de enkelte sikringsobjektene når man sikrer en hel portefølje Opsjoner Endring ifht. høringsutkastet Ingen egne bestemmelser utenfor sikring Innenfor sikring periodiseres betalt opsjonspremie lineært over opsjonsperioden Noteopplysninger Ikke krav til på opplyse om virkelig verdi på sikringsinstrumenter Men på alle andre derivater Krav om noteopplysninger ved flere «små» endringer i avtaler Porteføljesikring Kan sikre en hel portefølje med en renteswap Åpner f.eks for å la en NIBOR-swap sikre en portefølje av NIBOR-lån, p.t-lån og sertifikatlån Opsjoner Her blir det en endring ifht. HU Sies ingen ting spesielt om opsjoner utenfor sikring – verdsettes etter alminnelige verdsettelsesregler (LVP/MFO) Innenfor sikring – lineær periodisering av opsjonspremie over opsjonsperioden Likestiller kjøpte swapsjoner med fastrentelån der kommunen har opsjon på forlengelse, hvor opsjonspremien reelt sett betales gjennom tillegg i renta fram til opsjonstidspunktet. KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

Sikringsdokumentasjon - eksempel Formålet med sikringen Kommunen har en portefølje med langsiktige lån på 300 MNOK med flytende rente. Formålet med sikringen er å eliminere variabiliteten i fremtidige kontantstrømmer knyttet betaling av flytende rente og sette rentekostnadene på porteføljen til 2,5 % fram t.o.m. 30.06.20X7. Kommunen vurderer det som meget sannsynlig at lån i porteføljen med kortere løpetid vil refinansieres og minst løpe t.o.m. 30.06.20X7. Type risiko som skal sikres Den sikrede risikoen er variabiliteten i framtidige rentebetalinger på grunn av forandringer i renten på kommunens innlån. Sikring av denne risikoen vil være en kontantstrømsikring. Sikringsobjekt Framtidige betalinger av flytende rente som kan henføres til: Eksisterende lån på 150 MNOK (ref nr. 1234) med forfall 30.06.20X7.med rente lik NIBOR 3 mnd Eksisterende lån på 50 MNOK (ref nr. 2341) i Kommunalbanken med p.t.-rente inntil 30.06.20X3. Lånet forfaller 31.12. 20X9. Eksisterende sertifikatlån på 100 MNOK (ref nr. 3412) med 3 månederes løpetid og svært sannsynlige fremtidige refinansieringer av dette i perioden t.o.m. 30.06.20X7. Sikringsinstrument Renteswap (ref nr. 5678) gjennom hvilken kommunen mottar NIBOR 3mnd og betaler 2,5% rente på nominelt beløp 300 MNOK under perioden 20X3-04-01 t.o.m. 20X7-06-30 Vurdering av sikringsforholdets effektivitet Kommunen kommer til å vurdere sikringsforholdets effektivitet per hver balansdag gjennom å sammenligne de vesentligste villkårene for sikringsinstrumentet med de vesentligste villkårene for sikringsobjektet. De kritiske villkårene består av nominelle beløp, løpetid, samt rentebasis. Sikringsforholdet anses effektivt så lenge det ikke skjer noen vesentlig forandring av de vesntligste villkårene for enten sikringsinstrumentet eller sikringsobjektet. Eksempel på hvordan dokumentasjon av sikring kan gjøres - Basert på eksempel i den tilsvarende svenske standarden KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

NOTAT – FORSTÅELSE AV KRS 5 – PRESISERING VEDRØRENDE PENSJON Notatet endret slik at tidligere års premieavvik kan amortiseres over gjenværende 15/10 års-periode ved overgang til amortisering over 1 år Eksempel: Kommune A har årlige driftsinntekter på 350.000’. Per 31.12.x1 var akkumulert premieavvik 48.000’, hvorav 11.000’ gjelder 20x1. Årlig amortisering av tidligere års premieavvik over 15 år er 3.000’. Kommunen vurderer å legge om til amortiseringsperiode på 1 år fra 20x2. Virkningen på driftsregnskapet i 20x2: Forslag om å endre amortiseringsperioden til 5 eller 7 år skulle ikke ha betydning for dette.   Amortisering gamle premieavvik Amortisering premieavvik 20x1 Sum belastning drifts-regnskapet % av drifts-inntekter A) 10-års amortisering 3 000 1 100 4 100 1,2 % B-1) 1-års amortisering (tidligere) 37 000 11 000 48 000 13,7 % B-2) 1-års amortisering (nytt) 14 000 4,0 % Dette notatet ble fastsatt i desember 2012 – er sånn sett ikke helt ferskt Måtte uansett endres pga forskriftsendring ved overgang til 10-års amortiseringsperiode. Da kom spørsmålet om forståelsen av hva når man går fra 15/10 år amortisering til 1 år også opp Forståelsen var at da måtte man amortisere akkumulert premieavvik i sin helhet det året man legger opp (eks. B-1). Noe som gjorde det relativt uaktuelt for mange å legge om. – KRD kalte det «innlåsningseffekt» Endret notatet til at man i stedet fortsetter å amortisere akkumulert premieavvik over sin opprinnelige periode. Trolig riktigere forståelse av forskriften Fjerner innlåsningseffekten Foreligger nå forslag om å redusere amortiseringsperioden ytterligere til 5 eller 7 år. KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

KRS 10 KOMMUNALE FORETAK – REGNSKAPSMESSIGE PROBLEMSTILLINGER Standarden omfatter regnskapsføring i kommunens regnskap og KFs særregnskap ved Etablering av KF Overdragelse av eiendeler og gjeld mellom kommunen og KF Avvikling av KF Dekning av underskudd i KF Omfatter regnskapsføring i kommunens regnskap av transaksjoner med KF som avlegger regnskap etter bedriftsøkonomiske prinsipper Men ikke regnskapsføringen i disse KF-enes særregnskap Fastsatt som foreløpig standard av styret i GKRS i desember 2012 Virkning fra regnskapsåret 2013 Standarden dreier seg i hovedsak om «transaksjoner» mellom kommunen (kommunen for øvrig) og KF Regnskapsføringen i begges regnskaper Unntatt regnskapene for KF som følger regnskapsloven (bedriftsøk.prinsipper) KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

Overdragelse av eiendeler og gjeld mellom kommunen og KF Etablering (og utvidelse) Foretaket i drift Avvikling (og tilbakeføring av virksomhet) Anleggsmidler og langsiktig gjeld (KF overtar ekstern gjeld) Balanseføring til kontinuitet. Tilhørende kapitalkonto tas med. Balanseføring til kontinuitet Interne utlån (mellomværende mellom kommune og KF) Regnskapsføres som utlån i kommunens regnskap og innlån i KF-et Omløpsmidler og kortsiktig gjeld Tilhørende fond tas med. Regnskapsføres som inntekt/utgift i bevilgningsregnskapet iht. arbeidskapital-prinsippet Tabellen oppsummerer hovedspørsmålene i standarden Etablering Ikke formelt krav om åpningsbalanse Vil ha behov for «teknisk åpningsbalanse» – må være på plass før første regnskapsavleggelse Eiendeler og forpliktelser som overføres til KF-et regnskapsføres utelukkende i balanse Både i kommunekassa og KF Husk på fond – sammenhengene i balansen må være på plass etter overføringen! Kontiuitet – dvs til bokførte verdier I drift – Skiller mellom Å «utvide» KF-et med flere eiendeler/mer gjeld Transaksjoner som ledd i driften av foretaket Langsiktig gjeld – måter å få gjeld på i KF Eksisterende gjeld i kommunens balanse «flyttes over» – balanseføring til kontinuitet KF-et tar opp lån selv (alminnelig regnskapsføring) KF-et låner av kommunen - kommunen som «lånefond» Utlån i kommunens regnskap Innlån i KF-ets regnskap Konserninterne arter KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

Avvikling av KF Avvikling av KF ikke regulert i kommuneloven Standarden regnskapsføringen regnskapsføringen, ikke det «selskapsrettslige» Det skal avlegges regnskap for et KF for hele den perioden foretaket har virksomhet Avvikling i løpet av året: Regnskap fra 1.1. til avviklingsdato Anses avviklet på det tidspunkt kommunestyret har bestemt Ikke regulert hvem som skal avlegge regnskapet Problemstilling: Foretakets styre trer ut av funksjon på avviklingsdatoen, men regnskapet må nødvendigvis avlegges noe tid etter dette. Ikke krav til avviklingsstyre Avvikling ikke regulert Det er snakk om regnskapet for den siste perioden KF-et var i drift Ikke krav som ved avvikling av AS/IKS «oppstilling over eiendeler og gjeld» Avviklingsoppgjør (men det kan være en fordel å gjøre opp en status over hva som skal tilbakeføres til kommunen!) Problemet er hvem som skal avlegge regnskapet ettersom styret ikke finnes lenger Naturlig å tenke styret, siden det er snakk om regnskap for en periode styret hadde ansvar Ikke hjemmel for å tolke inn et slik plikt for avtroppende styre Dersom valgt avviklingsstyre (ikke plikt) – naturlig at dette tar jobben Avviklet KF er lagt «tilbake under rådmannen» – da faller jobben på rådmannen KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

Regnskap etter bedriftsøkonomiske prinsipper = regnskapsloven Forholdet til KF som avlegger regnskap etter bedriftsøkonomiske prinsipper Regnskap etter bedriftsøkonomiske prinsipper = regnskapsloven Samme prinsipper gjelder i kommunens regnskap for transaksjoner med disse som med andre KF Balanseføring til kontinuitet ved etablering, avvikling etc. Overholdelse av skillet drift/investering Problemstilling: Slike KF har ikke investeringsregnskap Må vurdere om overføringene fra KF-et stammer fra drifts- eller investeringsaktiviteter Foretaket må ha en eller annen oversikt som gir mulighet til å håndtere dette på en fornuftig måte. KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

KRS 7 USIKRE FORPLIKTELSER… Høringsutkast til revidert standard Betydelige endringer sammenlignet med gjeldende KRS 7 (F) Harmonisering av standarden med rammeverksnotatene Forståelsen av anordningsprinsippet Anbefales å følge høringsutkastet fra 2013 Høringsfrist: 6. desember 2013 KRS 7 er fra 2006 Under arbeidet med notatene om grunnleggende prinsipper var det tidlig klart gjeldende KRS 7 ikke var i samsvar med de mer prinsipielle tankene som ble lagt til grunn for forståelsen av anordningsprinsippet Behov for å justere KRS 7 Er imidlertid en omfattende standard og har også vært andre forhold som har blitt prioritert – har derfor dratt litt ut i tid. Hvor ligger lista nå? Noe høyere? – Trolig mindre usikre forpliktelser enn gjeldende KRS 7 skulle tilsi Noe lavere? – Trolig mer usikre forpliktelser enn praksis skulle tilsi Er ikke, og blir ikke fastsatt i løpet av året. GKRS anbefaler likevel at høringsutkastet følges – dette er mye tydeligere enn vanlig KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

HU til revidert KRS 7 Usikre forpliktelser i høringsutkastet Ukjent størrelse og/eller oppgjørstidspunkt Både oppgjørstidspunktet og om forpliktelsen faktisk vil komme til oppgjør kan være usikkert Knyttet til ensidige transaksjoner Avgrensning i gjeldende standard Dekker ikke dekker usikre forpliktelser som oppstår når en virksomhet leverer samfunnsgoder og ikke mottar en godtgjørelse direkte fra mottakerne av disse godene, som tilnærmet er lik verdien av de varer eller tjenester som er levert Har vært reist spørsmål ved hva dette betyr Høringsutkastet Avgrensningen tatt ut Presisert at utgifter knyttet til kommunens fremtidige drift og investeringer ikke anses som usikre forpliktelser Usikre forpliktelser er knyttet til ensidige transaksjoner Avgrenset til tilskudd, erstatninger o.l. Forpliktelser til å yte tjenester e.l. en gang i framtiden er da ikke omfattet F.eks. vil opprydding av gammel forurensing ikke være usikre forpliktelser etter KRS 7 KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

REGNSKAPSFØRING AV MOMSKOMPENSASJON FRA 2014 Ulike modeller drøftet i fagkomiteen Fra 2014 blir regnskapsføringen slik: Utgiftsføring av momsutgiften og inntektsføring av kompensasjonen (som før) Momskompensasjon fra investeringer inntektsføres direkte i investeringsregnskapet (nytt) Art 729 Trolig del av felles finansiering i regnskapsskjema 2A (departementet skal regulere dette i forskrift) Aktivering av anleggsmidler inkl. kompensasjonsberettiget mva (som før) Presiseringer i bl.a. KRS 2 for å klargjøre dette OBS! Endring i koml § 50 nr. 1 fra 2014 Kompensasjonsberettiget mva. kan ikke lånefinansieres Modeller som ble drøftet Full nettoføring som for ordinær mva Brutto i bevilgningsregnskapet, men netto aktivering i balansen Brutto både i bevilgningsregnskapet og i balansen – valgt løsning I realiteten som i dag Inntektsføring i investeringsregnskapet – OBS! her må det kodeendringer til i økonomisystemene Art 729 – 728 oppheves Trolig i regnskapsskjema 2A og i prinsippet frie midler – men friheten begrenses av at komp.berettiget momsutgift ikke kan lånefinansieres Aktivering brutto Endring i KRS 2 for å presisere dette Et unntak for leasing – netto aktivering og all moms vedr leasing anses som driftsmoms KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

KRS 6 NOTER OG ÅRSBERETNING Standarden er under revidering Høringsutkast desember 2013? Tydeligere generelt notekrav og noe «oppstramming» i de generelle kravene til utforming av noter Alle notekrav tas inn i KRS 6 Også de som følger av andre KRS-er Noe omskriving og klargjøring av innholdet i enkelte noter Forslag til rekkefølge på noter i vedlegg Ikke krav KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013

Takk for oppmerksomheten! Foreningen for god kommunal regnskapsskikk v/Knut Erik Lie Postboks 988 2626 Lillehammer Telefon: 932 28 506 E-post: gkrs@nkrf.no Web: www.gkrs.no KomRev Trøndelag IKS - 9. og 10. desember 2013